I: jalgrattad L.B.C. (August Küttim?)
#1

Oman mõnda aega üht kolmnurkset vaskset jalgattasilti, millele on kaarjalt kantud tähed L.B.C. ja allpool tekst "Made in England" (vt pilt käesoleva postituse lõpus).

Rain Vaikla (kaasfoorumlane manic) on oma lehel http://www.eag.unicweb.ee/ewrattad-b.html margi L.B.C. tituleerinud arvatavateks 1931-32 valmistatud August Küttimi tehase ratasteks.

Ma ei usu, et kaht erinevat L.B.C.-d Eesti turul oli, seega ma usun, et minu valduses olev silt kuulub siin liikunud ratastele.

Siit lähtuvad kohe küsimused:

1. Kust pärineb Raini teave, et L.B.C. on seotud August Küttimiga? Kas on mõnedes 1931-32.a. kuulutustes seda marki seostatud Küttimi nimega?

2. Kas on alust eeldada, et seesinane silt on Eesti töö ja kiri "Made in England" on vaid väike äripettus, viitamaks inglise ratastele? St et tegelikult on tegemist kohapeal inglise osadest kokkupandud rattaga? Või on siiski see silt valmistatud Inglismaal?

3. Kas kellelgi kaasfoorumlastest on erakogus säilinud rattaid, mis kannavad seda silti või mis on muude tunnuste alusel ühseselt identifitseeritud kui L.B.C. rattad?

4. Kas kellelgi kaasfoorumlastest on erakogus teadaolevalt August Küttimi valmistatud rattaid või nende jäänuseid?

5. Kas kellelgi on erakogus "tühje" identifitseerimata raame või sildituid rattaid, mis on pealtnäha "valmistatud inglisosadest" ja mille sildiaugud ühtivad selle sildiga?

Minu valduses olev silt on tugevalt kaarjas, st "kallistab" alaosas esitoru üsna märgatavalt. Minu sildi alumiste kinnituste vahe (need asuvad kolmnurga alatippudes ja pole fotol nähtavad) on mööda sildipinda mõõdetuna umbes 54-57 mm. Vahekaugus alumise kinnitusterea ja ülemise augu vahe on 53 mm.

Oleks väga suur huvi tükikest Eesti jalgrattatööstuse ajalugu identifitseerida, st kes mida ja millal tegi ja mida kellelgi sellest ehk tänini alles on.

[Pilt: lbc_silt.jpg]

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#2

Head küsimused! Eks meil kõigil on oma unistused ja salasoovid.

Pakun ainet mõtlemiseks
2. Ilma Englandi kirjata silt
http://i49.tinypic.com/a5xdu.jpg
3. ja 4. näit. Ksf.CoolSoobel, kes ise kindlasti sõna võtab, mingi teema ka Ksf. Armexil vist jne...

Toodud pilt on Ksf. Illi123 erakogus olevast sildist ja pilt on minu sildipildi erakogust!Smile
Vasta
#3

LBC - minu vanaisa jalgratas.

Sellist silti, nagu Valdo näitas, pole ma näinud, Minu omal on selle juudikuusnurgaga silt, mis Kassi postituseski. Veel on ühe ratta rapped - tegelikult peaaegu kogu ratas, aint et ilma rataste ja poole poriplekiga, sadul, lenks ja roolipidur on alles, natukene isegi originaalvärve. Sain selle rappe Lauri käest, kes omakorda ostnud selle Tagadilt 50 krooniga.

Ent taastamismõtteid heietan rangelt ikka vanaisa ratta peal, millest pole muud alles, kui vaid raam ja tagarummu sisu (Torpedo Weltmeister), muu on kõik aegade jooksul vahetatud suvalise 60-date vene kola vastu.

Inglispärast neil ratastel minu meelest midagi ei ole, pigem on selline saksa-eesti tüüpi, keskjooksu rumm alt sile, kausid raami sees nagu Ereliukasel-Rigal-Minskil. Raam pikk ja robustne.

Aga need ajadaatumid ajavad mind kahtlema: vanaisa jutustas mulle, kudamoodi ta oli selle ratta raha kokku teeninud ja kui kaua ta sellest unistas. Ratta sai ta siis, kui oli 14-aastane ja selle rattaga oli ta küla peal vaata et kõvem vend, kui praegu mõni jõmm oma 5-aastase 5-seeria BMW-ga. Uduselt on meeles, et vanaisa rääkis aastast 1927, ta ise oli 1912.aasta mees. Nii et võib küll olla, et omandas selle ratta 1927. aastal.
Vasta
#4

Kui Elion omale selle nime võttis, jooksis ajakirjandusest läbi, et kusagil Hispaanias või Portugalis on samanimeline firma ja nad vist said selle nime võtta seetõttu, et nende ärihuvid on geograafiliselt lahutatud piisava vahemaaga.
Jalgratta markidega sama lugu? Et kaks firmat? Või keelas patendiamet kasutada kohalikul firmal embleemil väljendit Made in England? Firma vahetas embleemi kujundust?

Инвалид информационной воины на фронте Пярну-Хииу. 
Tsiteerides John McCaini: "Venemaa on peamiselt bensiinijaam, mis teeskleb riiki"," rääkis Basse.
Vasta
#5

(14-12-2009, 15:38 PM)valdo Kirjutas:  1. Kust pärineb Raini teave, et L.B.C. on seotud August Küttimiga? Kas on mõnedes 1931-32.a. kuulutustes seda marki seostatud Küttimi nimega?

See on jah reklaamidest pärit teave, näiteks sellisest (Tallinna Teataja 04.07.1931):

[Pilt: tallinnateataja_Nr27_04-07-1931_augkuttim.jpg]

Ega siit päris 100% järeldust muidugi teha ei saa.
Küttim on L.B.C. rattaid reklaaminud 1931-32, aga mark on Eestis esinenud juba 1929. aastal. Aga kes seda siis reklaamis, seda mul kahjuks kirjas pole.
L.B.C. puhul võis tegu olla ka laiemalt levinud margiga, mida võisid kasutada ka muud tootjad mujal Euroopas.
Või võttis Küttim selle kasutusele näiteks pärast mõne teise tootja L.B.C. Eesti turult kadumist.
Vasta
#6

Igal juhul peaks/võiks L.B.C millestki tuletatud olla, midagi tähistada. Ja kui sildil on vihje Inglismaale, siis vb oskaksid inglased midagi kosta. Vb Sa ,Valdo , võtad ühendust oma kolleegidega Inglismaal, transpordimuuseumist või kusagilt ning küsid - mis värk on?
Vasta
#7

Ennastki huvitab, mida need tähed tähendada võiksid. Äkki need Inglismaa ja best quality kirjad vihjavad neile inglise terasest torudele, millest reklaamis juttu on?

Ehkki LBC raam on suth tavaline, võiks ta olla kergesti äratuntav oma lühikese kahvlitoru poolest, millel lihtsakoelised tummised muhvid. Silt kinnitub muhvide külge ja on toru kohal "õhus" nii, et vanaisa omal on ajalugu sildile kaks rantigi sisse tagunud sinna muhviäärte juurde.

Kuna teema on nii ootamatult aktuaalseks tõusnud, siis võtan homme need ramid välja ja pildistan ning uurin raaminumbreid.
Vasta
#8

(15-12-2009, 00:32 AM)Soobel Kirjutas:  Ennastki huvitab, mida need tähed tähendada võiksid. Äkki need Inglismaa ja best quality kirjad vihjavad neile inglise terasest torudele, millest reklaamis juttu on?

Ehkki LBC raam on suth tavaline, võiks ta olla kergesti äratuntav oma lühikese kahvlitoru poolest, millel lihtsakoelised tummised muhvid. Silt kinnitub muhvide külge ja on toru kohal "õhus" nii, et vanaisa omal on ajalugu sildile kaks rantigi sisse tagunud sinna muhviäärte juurde.

Kuna teema on nii ootamatult aktuaalseks tõusnud, siis võtan homme need ramid välja ja pildistan ning uurin raaminumbreid.

Oh, parem tulen läbi ja katsun neid jäänuseid omaenese ihunäpuga Smile Siis, kui Sulle aeg sobib.

Ei anna minagi pead, et L.B.C. "laipu" mul pole. Mul väga palju noname-toorikraame, mis võivad mitmete märkide järele olla "parimatest inglistorudest" valmistet Smile

Pildid võid muidugi sellegipoolest teha, ega mina pole ainus "hull", kes Eestis toodetud jalgrataste vastu huvi tunneb Smile

Noor põlvkond (loe - peale Teist Ilmasõda kasvanud põlvkonnad) vajab harimist Eesti tööstuse ja transpordi ajaloo osas lihtsalt Wink

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#9

LBC -tähtede kombinatsioon ,eeldan,et BC võiks olla British Company ? L-ile fantaasiat ei jätku.
Vasta
#10

London Bicycle Company arvas keegi kunagi Toungue

Äraarvamismängui pole ehk mõtet mängida
Vasta
#11

(14-12-2009, 18:53 PM)Soobel Kirjutas:  LBC - minu vanaisa jalgratas.
[...]
Veel on ühe ratta rapped...

Kui see Sulle tüli ei tee, siis äkki vaatad need kaks jäänust üle selle pilguga, et kas neil on midagi sarnast selle "parimatest inglisosadest kokku pandud" rattaga.

On väike oletus et seesinane raaminumbriga 792 ratas võiks olla ehk Küttimi töö. Sarnasuse all ma mõtlen raamikuju, porilaudade kuju, raaminumbrite ðrifti jms.
(14-12-2009, 23:40 PM)manic Kirjutas:  See on jah reklaamidest pärit teave, näiteks sellisest (Tallinna Teataja 04.07.1931):

Suured tänud!

Ole hea, tee mulle (õigemini rahvusliku transpordiajaloo heaks) veel kaks teenet.

1. Kas Sa suudad meenutada, kas mõnedes reklaamides oli ära toodud ka siltide algsed kujud? Probleem seisneb selles, et selle ratta juures on säilinud fragmente algsest värvitud sildist. Kindlasti ma tunneksin ta ära, kui oleks sildi joonistus kõrval.

2. Kas Sa suudad üles loetleteda sellised Eestis levinud rattamargid, mille:
- eelviimane või viimane täht on M;
- esimene kuni kolmas täht on alt täisümara osaga ( C, O, G, U, S);
- enne seda täisümara alaosaga tähte on täht, millel alla ulatub ainult vasak või äärmisel juhul keskmine post (T, P, F, äärmisel juhul K, kui on lai K)

Lihtsalt mina loen sellelt sildifragmendilt niipalju kirja välja, aga ei rohkemat.

Ja lõpuks - kas ei või sealt sildilt välja lugeda KÜTTIM või A. KÜTTIM?

Kas keegi teab, milline nägi välja silt, millel KÜTTIM peal oli?

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#12

dollari märki nägin ca poolteist aastat tagasi pärnu vanalinna antiigiäris müüdavat. kolmnurkne, ameerika lipp oli põhimotiiv, üsna kämp ja klisheesilt. ehk keegi huvitub või nii.
Vasta
#13

(16-12-2009, 01:41 AM)seemu Kirjutas:  dollari märki nägin ca poolteist aastat tagasi pärnu vanalinna antiigiäris müüdavat. kolmnurkne, ameerika lipp oli põhimotiiv, üsna kämp ja klisheesilt. ehk keegi huvitub või nii.

Dollari silt Illi123 erakogust, võiks olla värvitud
http://i46.tinypic.com/30nag7m.jpg
Vasta
#14

Muide minu märk ei pärine Pärnu antiigist ,olen tõesti samasugust seal näinud. Mina seostasin siiani seda märki Tartu tehasega,kuna uuritud kirjandus viitas Ameerika osadest koostatud ratastele.See ei ole minu veendumus.
PS. Pärnu märk ei olnud värviline ja poleks nagu olnudki värviline.
Vasta
#15

(15-12-2009, 23:56 PM)valdo Kirjutas:  
(14-12-2009, 18:53 PM)Soobel Kirjutas:  LBC - minu vanaisa jalgratas.
[...]
Veel on ühe ratta rapped...

Jätkame siin
Vasta
#16

(15-12-2009, 23:56 PM)valdo Kirjutas:  1. Kas Sa suudad meenutada, kas mõnedes reklaamides oli ära toodud ka siltide algsed kujud? Probleem seisneb selles, et selle ratta juures on säilinud fragmente algsest värvitud sildist. Kindlasti ma tunneksin ta ära, kui oleks sildi joonistus kõrval.

2. Kas Sa suudad üles loetleteda sellised Eestis levinud rattamargid, mille:
- eelviimane või viimane täht on M;
- esimene kuni kolmas täht on alt täisümara osaga ( C, O, G, U, S);
- enne seda täisümara alaosaga tähte on täht, millel alla ulatub ainult vasak või äärmisel juhul keskmine post (T, P, F, äärmisel juhul K, kui on lai K)

Ühtegi Küttimi sildi pilti pole kahjuks näinud. Tema reklaamid olid enamasti ilma igasuguse graafikata. Harva oli jalgratta kujutis juures.

Nime osas leidsin ainult mõned rohkem või vähem sobida võivad variandid: BANTAM, JUMBO, KOSMOS/COSMOS, MELICHARUM, SIEGMAG (SIEGMAR?), TRIUMPF/TRIUMPH, TURM, WELAMOS/VELAMOS.
Vasta
#17

(16-12-2009, 23:50 PM)manic Kirjutas:  
(15-12-2009, 23:56 PM)valdo Kirjutas:  1. Kas Sa suudad meenutada, kas mõnedes reklaamides oli ära toodud ka siltide algsed kujud? Probleem seisneb selles, et selle ratta juures on säilinud fragmente algsest värvitud sildist. Kindlasti ma tunneksin ta ära, kui oleks sildi joonistus kõrval.

2. Kas Sa suudad üles loetleteda sellised Eestis levinud rattamargid, mille:
- eelviimane või viimane täht on M;
- esimene kuni kolmas täht on alt täisümara osaga ( C, O, G, U, S);
- enne seda täisümara alaosaga tähte on täht, millel alla ulatub ainult vasak või äärmisel juhul keskmine post (T, P, F, äärmisel juhul K, kui on lai K)

Ühtegi Küttimi sildi pilti pole kahjuks näinud. Tema reklaamid olid enamasti ilma igasuguse graafikata. Harva oli jalgratta kujutis juures.

Nime osas leidsin ainult mõned rohkem või vähem sobida võivad variandid: BANTAM, JUMBO, KOSMOS/COSMOS, MELICHARUM, SIEGMAG (SIEGMAR?), TRIUMPF/TRIUMPH, TURM, WELAMOS/VELAMOS.

Ole Sa tuhandest tänatud Smile Panen info kõrva taha.

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#18

<script src='http://img52.imageshack.us/shareable/?i=p1070374n.jpg&p=tl' type='text/javascript'></script><noscript>[Pilt: p1070374n.jpg]</noscript>
<script src='http://img209.imageshack.us/shareable/?i=p1070375.jpg&p=tl' type='text/javascript'></script><noscript>[Pilt: p1070375.jpg]</noscript>
<script src='http://img810.imageshack.us/shareable/?i=p1070376.jpg&p=tl' type='text/javascript'></script><noscript>[Pilt: p1070376.jpg]</noscript>
Nii vähe teda järgi on.
Vasta
#19

(26-01-2012, 22:30 PM)illi123 Kirjutas:  Nii vähe teda järgi on.

Ma pean enda L.B.C. jäänused ka võrdluseks kõrvale võtma. Kui külm järele annab, proovin seda teha.


Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#20

Kaasvõitleja Tsiklitallist omab ka sellist L.B.C "BEST QUALITY" ja mälu järgi üsna heas komplektsuses naisteratast. Keegi-kunagi oli veel lenksu, porilauad, pöiad ja isegi esisildi tinamenninguga üleni kokku mäkerdanud. Raaminumbri ja muud nüansid võin üle täpsustada.

Suur Kombinaator
www.tsiklitall.ee
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne