naisterahva jalgratas Miele, 1937/38
#1

Ratas on valmistatud Saksamaal Gütersloh' linnas asuvas Miele tehases kas 1937. aasta lõpul või 1938. aasta alguses. Valmistamisaeg on tuvastatud Tilmani baasis asuva vastava tabeli põhjal raaminumbri 602468 järgi.

Tegu on tüüpilise 1930ndate teise poole Saksa naisterahvarattaga. Raam on kahe kõvera toruga, mille vahel on kaks ühenduspulka, esikahvlil on olemas nupuga pöördpidur. Pedaalikummid on kaheosalised, täpilise mustriga, ketiratas on Miele naisterahvaratastele tüüpilise mustriga. Vändad on kinnitatud kiiludega. Sadulaks on pehmekattega Wittkop Reform Elastic. Porilauatraatide asemel on kasutatud plekkprofiile (ka tagumise porilaua oma on olemas, kuid tuli lahti ja jäi pildilt laisuse tõttu välja).

Galvaanikakatete juures on palju kasutatud juba kroomi, kuigi mitte veel päris igal pool. Porilauad on kaunistatud laia musta triibuga, mille äärtes on kitsad kuldsed triibud. Arvatavasti olid samamoodi kaunistatud ka veljed. Eripäraks on tagaporilaual asuval triibul olev laiendus - äkki asus seal mingi tekst vms? Praegu on see laiendus igatahes tühi. Ka must raam on kaunistatud peente kuldsete triipudega, muud keerukamad kaunistused näivad olevat puudunud.

Esiembleem ja ka porilauakaunistus olid Mielele tüüpilised, pakiraam puudus.

Rattal on suurematest osadest puudu rattad ja leistang. Velgedega on lihtne - vaevalt seal muud oli, kui keskelt vaoga rantveljed, keskosa kaunistamas triibutus. Tagaratta rumm oli arvatavasti Torpedo tüüpi, kuid milline oli esiratta rumm? Vast oli esiratta rumm tüüpiline 36 kodaraga keskelt peenem, kuid millise firma oma? Ka leistangi osas ootan teavet, millise paindega see võis olla - äkki on kellelgi kaasfooumlastest olemas naisterahva Miele koos leistangiga, kust saab teada selle kuju?

Porilauamärk on ka murdunud, kuid see oli jäänuk-köndi järgi otsustades Mielele tüüpiline "ketas". Kustunud on ka esiembleemi kirjad, mis on samuti Mielele tüüpiline viga. Eeldatavalt leiab nii korras embleemi kui ka porilauakaunistuse Saksamaalt üsna kergesti.

Väiksematest osadest on puudu ketikaitse (arvatavasti ajastule tüüp-profiiliga), tagahelkur (arvatavasti "punnsilm"), kell, riistakott, esipiduri hoovad jms pisiasju. Huvitaval kombel on alles kett - arvatavasti pole keegi viitsinud ilma lukuta ketti lahti neetima hakata ega ka alt poltidega kinnituvat tagakahvlit lahti võtma keti kättesaamiseks.

Nii värv kui ka värvikaunistused on äratuntavalt säilinud, midagi on alles ka galvaanikast, kuigi seda tuleks vast siiski mitmete detailide korral uuendada.

Lõpuks ka fotod:

[Pilt: miele_1.jpg]

[Pilt: miele_2.jpg]

[Pilt: miele_3.jpg]

[Pilt: miele_4.jpg]

[Pilt: miele_5.jpg]

[Pilt: miele_6.jpg]

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#2

Minu erakogus on meeste Miele nr 654378, ilmselt aastast 39, tagaratas puudu. Esiratta rumm kirjaga Miele - kirjatähtedega. Miele oli tubli tegija, tal olid ka oma laternad ja dünamod.
Ei puutu küll teemasse, aga minu rattal on "marmoreeringu" või "leekidega" ribad/triibud velgedel ja porilaudadel, porilauad laiendustega, käsipidur trossiga.

Raamil peaks olema Mielel ka kuldne kiri Miele (kirjatähtedega e. kalliograafiliselt, nagu siin vahel kirjutatakseSmile), sadulatorul on minu rattal väike kribukiri - edasimüüja oü Varustus Vellner & co vms.
Mielel olid ka erineva nimetusega mudelid, näit. Melior (olemas Varbolas), Amsterdam jne..., see kiri võib sel juhul olla Miele kirja asemel raamitorul.
Eks lenksudega on nagu ikka, võisid olla erinevad lenksud kuigi meil siin ilmselt eriti ei varieerunud põhimudelitel.
Ei tea, palju minu erakogus selliseid mastoodetud Mielede naisterataste rappeid on ja kas on mõnel õige lenks peal, küll on olemas Miele juubelikataloog 30-ndate lõpust.

Porikamärgi saab saksast kergelt, raamisildiga on tegu arvatavasti ka seal, need terassildid ei kestnud, küll on saada palju ilusaid (lausa kasutamata) pealesõja messingsilte, mis aja mõõdult on hulga väiksemad.
Vasta
#3

Vabandan, eelmises postituses hr. Reinjärvele Miele omistamise eest, see ratas oli ilmselt Urania hoopis nagu ühest Valdo varasemast postitusest nüüd mälu värskendasin. kustutan eelmisest postitusest eksitava info.
Vasta
#4

Siin PDF-failidena küllaltki ülevaatlik info "Miele" erinevate mudeliseeriate komplektatsiooni-eripäredest (s.h. rummud, sadulad, lenksutüübid, pumbad jne. - kehtib suures osas siiski saksa koduturu-mudelite puhul):

http://www.miele-technikgeschichte.de/de...e/2356.htm

"Einzelteile-" ja "Ausstattung-" failides kirjeldatakse pisut ka erikomplektatsiooni võimalusi ning on lisatud ka tolleaegne eritellimusjuhend.

Suur Kombinaator
www.tsiklitall.ee
Vasta
#5

Nimetatud faile põhjalikumalt sirvides nähtub et eestis müüdud "Mielede" saksa baasmudeliteks sobiks nähtud iseloomulike detailide põhjal (ketiratas, esiporilaua "kõverad" kinnitused jne.) mitmed "doonorid" : keskmise hinnaklassi "Miele-Melior" (Torpedo vabajooks), soodsaima hinnaklassi "Miele-Rad" (Komet vabajooks, meesterattal ketikaitse puudus) ja "Modell D" (Veidi varasem kroomitud haakmantel-pöidadega mudel).

"Miele-Originalil" olid teistsugused ketirattad ja porilauakinnitused, kuid samas meile tuttavad kroomitud porilauad ja ksf! Kassi poolt mainitud trossiga käsipidur. Laiendatud porilaudu paigaldati madalmaade-suunitlusega "Miele-Amsterdam" mudelitele.

Ilmselt komplekteeriti eesti-import-ratas tehases erineva hinnatasemega mudelite osadest vastavalt tellija soovidele ning erinevatel aastatel meil müüdud ratastel võis esineda nii odavamat "Komet" kui ka veidi kallimat "Torpedo" vabajooksu ? Esirumm (vilttihendiga ?) oli arvatavasti kõigil "Miele" omatoodangust (v.a. "Miele-Dienstrad", esirumm F&S).

Kui ma õieti aru sain siis sai sügava korpusega "Miele" tagahelkuri lisatasu eest muuta elektriliseks hõõglambiga tagatuleks ?

Suur Kombinaator
www.tsiklitall.ee
Vasta
#6

Leidude põhjal võib oletada, et mudelit Melior on ka Eestis müüdud. Ka teiste saksa suurte tootjate omaturu kataloogidest on keeruline leida täpselt selliseid mudeleid nagu siin müüdi, no see velje/rehvi ja kroomi/värvi lugu velgedel ja porilaudadel kindlasti, aga ka muud detailid erinesid sageli.
Vasta
#7

Jalgratta kevadist näitust meenutades ,(tean,et teemas osalejad käisid vaatamas) kõneles vanataat ,et ostnud uue ratta ja esimene sõit lõppes leistangi murdumisega.Küsisin,mis rattaga oli tegu, pika mõtlemise peale ütles :,,Miele´ .
Vasta
#8

Nende (tüüpmudelitest erinevate) detailide alla võiks kindlasti liigitada need Ilmari poolt mainitud haprad lenksud. Minu rattajäänusel identne ühes kõrvalteemas 40a. "Saarel" nähtuga, mida "Miele" komplektatsioonivõimaluste-kataloogis pakutakse allapoole keeratud variandis määratlusega "Finnisch typ". Laia "haardega" peenikese lenksu ja hapra välimusega ettenihutatud kinnituse tõttu võis seal miski tõesti suhteliselt lihtsalt puruneda (ei sobinud ehk kogukamate piigade transpordiks ?Big Grin). Seetõttu võisid ehk kohalikud maaletoojad järgnevate partiide meesteratastel eelistada "Neudeutsch"-tüüpi leistange ?
"Miele" naisteratastel pruugiti vast enim "Englisch" ja "Deutsch" tüüpe ?

Suur Kombinaator
www.tsiklitall.ee
Vasta
#9

Küsimus :
Minu "Miele"-rappe taastamiseks kõlbmatud porilauad on aastate jooksul palju koledaid päevi näinud ning nüüd püüan nende täpsemat originaallaiust tuvastada. Materjal ise (mõtteline laius painutamata kujul) u.80mm. Servast-serva sirgelt mõõdetud originaallaius (painutatud kujul) võis ehk olla 65mm. ?
Lisaks : esi- ja tagakahvli vahelt läbiviimiseks tehtud sissepressingud tunduvad pealiskaudsel vaatlusel suhteliselt rohmakatena, hakkasin korraks isegi kahtlema porilaudade õigsuses kuid spetsiifilised kinnitused, pinnakattejäänused ja murdunud porilauamärgi "könt" tunduvad siiski "Mielele" kuuluvat.
Ehk viitsib keegi lähitulevikus mõne sugulasisendi porilauad üle vaadata ?

Suur Kombinaator
www.tsiklitall.ee
Vasta
#10

Mina viitsisin, juba vaadatud!
Kuigi ei saanud eriti aru miks seda tuli teha. Rolleyes
Kui laiustes küsimus, siis tõesti servade vahe 65 mm ja laius mööda pinda - 85 mm tuleb ära.
Koledasti roostes on nad ka.
(minul on meestekal siiski saksa - tüüpi, mitte uus-saksa lenks, nagu millalgi ekslikult väitsin).
Vasta
#11

(05-08-2010, 17:35 PM)kass Kirjutas:  Kuigi ei saanud eriti aru miks seda tuli teha. Rolleyes
Kui laiustes küsimus, siis tõesti servade vahe 65 mm ja laius mööda pinda - 85 mm tuleb ära.
Koledasti roostes on nad ka.
(minul on meestekal siiski saksa - tüüpi, mitte uus-saksa lenks, nagu millalgi ekslikult väitsin).
Tänud ! Vaja oli selleks et oskaks teine kord lahtiste silmadega ringi käies korralikumatele "otsa komistades" pikkusete-laiusete ja profiili järgi tuvastada.
Huvitav, ilmselt oli edasimüüjal samaaegselt terve vahetuslenksude valik riiulilt võtta sest vaevalt need igas tellimuses varieerusid ?
Kui ma ei eksi siis ksf! Valdo omandas kevadel ühe uus-saksa lenksuga isendi. Ratas ise pärines vist 1936 aastast ?

Suur Kombinaator
www.tsiklitall.ee
Vasta
#12

Miele jalgrataste esiporilaua märk, 30-ndad , ka pärast sõda olid sellised veel küljes, veidi erinevad pisidetailides.
Vasta
#13

Siit vist ka vastus ksf! Valdo naisterattale pasliku lenksu osas :

http://www.osta.ee/14117864

See vist aastast 1937 ja minu meestekast vaid 164 ühiku võrra suurema raaminumbriga. Sain nüüd ka parema ülevaate kahvliotstest.

Suur Kombinaator
www.tsiklitall.ee
Vasta
#14

Huvitab veel : kas sellised kiiluga vändad võisid esineda ka selle margi meesterattal ?

Suur Kombinaator
www.tsiklitall.ee
Vasta
#15

(06-08-2010, 17:26 PM)Ostap Bender Kirjutas:  Huvitab veel : kas sellised kiiluga vändad võisid esineda ka selle margi meesterattal ?

Võisid, käisid.
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne