meesterahva jalgratas Bora, 1934/35.a.
#1

Ratas on valmistatud kas 1934.a. lõpul või 1935.a. algul Saksamaal Brandenburgi linnas asuvas Brennabori tehases. Täpsemalt - Haveli jõe äärses Brandenburgi linnas, teine Brandenburgi linn asub sellelsinasel Saksamaal Maini ääres.

Valmistamisaasta on kindlaks määratud raaminumbri 1689932 põhjal nn Tilmani baasi tabeli järgi. Bora (nii nagu ka Exact) olid 1930ndatel aastatel Brennabori tehase kaubamärgid, millede all rattaid turustati ja milledel oli Brennaboriga ühene raaminumeratsioon.

Jalgrattal on algsena alles raam, firmasilt, keskjooks koos väntadega, porilauad koos stantsitud plekist hoidjatega, sadul, pumbahoidjad ja "tahulise klaasiga" tagahelkur. Võib-olla on algne ka leistang, selle osas pead ei anna.

All on tal praegu 1960-70ndate aastate nõukogude päritoluga rattad, samast ajastust pärinevad ka pedaalid. Puudu on esipiduri hoovastik ja kõik pisidetailid - riistakott, kell, lambiklamber, pöördpiduri mehhanism jms. Ka ratta kunagisest värvilahendusest on hetkel raske rääkida, kuna algne värv on millalgi rohelisega üle võõbatud. Lootma peab, et selle alt tulevad hoolikal puhastamisel ehk välja fragmendid algsetest värvikaunistustest, mis võimaldavad nende kuju kindlaks määrata ja rekonstrueerida.

Porilaudadel on säilinud fragmendid keskosa kaunistanud laiast punasest triibust, mis kõikide eelduste (analoogiate) põhjal võis olla ääristatud kahest kitsast mustast triibust. Jällegi analoogiate põhjal võib oletada, et sarnased värvikombinatsiooniga triibud (kuigi kitsamad) võisid kaunistada ka velgi.

Algsete rataste osas võib ehk eeldada, et kasutati Torpedo rummu (igatahes 1936.a. Exact seda kasutas). Samuti võiks ehk eeldada, et veljed olid rantrehvidele, keskelt vaoga variandid. Esirummu osas ei oska midagi arvata, võin vaid oletada, et ta oli midagi taolist, nagu sama firma 1936.a. Exactil (millel on säilinud algsed rattad). Aga ka ei pruukinud olla.

Kui kellelgi kaasfoorumlastest on säilinud Bora jalgrattaid 1930ndate keskpaiga ligikonnast, mis on säilitanud algsed pedaalid ja/või rattad, siis soovin saada ühendust, et võrrelda detaile. Eelkõige soovin saada täpsemat teavet pedaalide ja esirummu kuju kohta, aga ka veenduda leistangi õigsuses/valesuses. Kui ükskord läheb selle ratta komplekteerimiseks (ja ehk ka restaureerimiseks), siis tahaksin seda teha võimalikult õigete detailidega.

Pildid ka, sellisena nagu ma selle ratta sain ja nagu ta praegugi välja näeb (mingeid töid ma selle kallal teinud senini pole):

[Pilt: bora_1.jpg]

[Pilt: bora_2.jpg]

[Pilt: bora_3.jpg]

[Pilt: bora_4.jpg]

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne