I: Saare tehase jalgratta vabajooks SÄDE, Torpedo koopia
#1

Paljud maailma jalgrattatootjad valmistasid ise ka vabajookse, mitmed neist oma konstruktsiooniga, mitmed aga tuntud toodete koopiaid. Üks tuntumaid vabajookse 20. sajandi 1. poolel oli sakslaste Torpedo, patenteeritud 1903. aastal. 1930ndatel valmistasid mitmed tehased sellest replikaid. Selline oli nt inglaste poole Birminghamis valmistatud PERRY, sakslaste GAMMA jt. Lätis valmistati Torpedo koopiat lausa kolmes kohas - KOD Liibavis (Kara Osta Darbnica, tõlkes Sõjasadama Tehased), Erenpreisi GEO (Gustav Erenpreis Original) ja Latvello LVF.

On selgunud, et ka Eesti 1930ndate lõpu suurim jalgrattatehas, Otto Saar, evitas omaenese Torpedo koopia, nimeks SÄDE. See juhtus aga mitte varem kui 1940. aastal, tõenäoliselt juba ajal, mil Eestis oli Nõukogude võim kehtestatud. Seega jäi selle tootmismaht ja levik väga napiks.

Teada on SÄDE vabajooksust väga vähe. Ise olen näinud vaid kahte eksemplari. Üks on Saare jalgratta "Original S" nr 8713 küljes (esimene foto). Teine on ird-varuosa, mis ei ole kunagi ühegi ratta küljes olnud ja mis pärineb arvatavasti Saare tehase töötajalt (vt teine foto). Mõlemad nimetatutest on tuntud vanatehnikaharrastajate valduses, minul endal ei ole ühtki SÄDE vabajooksu.

Kuna minu omanduses olev Saare naisteratas raaminumbriga 7923 omab Torpedo vabajooksu aastaarvuga 1940, siis tõenöäoliselt ei olnud tollal SÄDE vabajooksu tootmisliini veel käima pandud, st see pidi kõige varem juhtuma millalgi 1940. aasta jooksul. Millal valmistati Saare tehases ratas nr 8713, millel see vabajooks küljes on, on mulle samuti teadmata - võin vaid oletada, et see ratas pärineb kas 1940. aasta teisest poolest või isegi 1941. aasta algusest. Seega pole põhimõtteliselt välistatud, et SÄDE evitati tootmisse alles 1941, kuigi ma ise usun, et see võis toimuda siiski 1940.

Ka ei ole teada, kui palju SÄDE vabajookse kokku toodeti, sest ei ole teada, kuhumaani jõudis Otto Saare jalgrattatööstus oma raaminumbritega enne sakslaste Idakampaania algust 1941. aasta juuniks. Eeldada võib, et tehas (mis oli Nõüukogude perioodil ümber nimetatud jalgrattatööstuseks SÄDE) jätkas rataste valmistamist kuni
22. juunini 1941.

Ei ola ka teada, kas SÄDE vabajookse kasutati ainult omatehase toodangul või müüdi neid ka välja teistele tehastele.

Lõpuks ei ole ka teada SÄDE nime algupära. St on võimalik, et omamaine vabajooks sai nime natsionaliseeritud tehase uuest nimest. Aga on võimalik ka vastupidine, et vabajooks oli enne konstrueeritud/disainitud ja sellest lähtuti nõukogude perioodi tehase uue nime panemisel.

Et nimetatud lünki oleks võimalik täita, siis esitan üleskutse kaasfoorumlastele - andke mulle teada kõikidest kokkupuutumistest SÄDE vabajooksudega ja Saare tehase 1940-41.a. aastate toodanguga. Ma ei usu, et neid vabajookse on Eestis alles ainult 2 tk. Ja kui Teil on Saare ratas, mille raaminumber on suurem kui 7923, siis andke mulle teada, millise vabajooksuga see ratas on varustatud. Ma loodan, et hetkel on veel säilinud jalgrataste ja nende jäänuste andmete põhjal seda ajalugu võimalik kildhaaval kokku panna.

[Pilt: sade_1.jpg]

[Pilt: sade_2.jpg]

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#2

Säde vabajooksust ei tea midagi, mis oli enne - muna või kana ? Saar või Säde?
Aga mõni päev tagasi informeeris üks ksf! mind Säde (ehk siis Saare messingsildiga , millel saare nimi maha nühitud, sinise põjha ja valge S tähega) ratta raamist nr 11xxx.
Peale selle on Türi koduuhhuurijatel julge versioon, et Säde tehas toimetas ka peale 1944 ja 45-ndat aastat, aga see on lihtsalt tööversioon.
Vasta
#3

Oli ka minul Saare jalgrattasilt, millelt Saare nimi maha viilitud.Keegi teadis, et sellised sildid olid ratastel peale natsionaliseerimist.

Tervitab Veteran.
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne