meesterahva jalgratas Titan, 1939-40 (?)
#1

Ratas soetatud 2007. aastal pealtnäha originaalsena (v.a. rehvid). Sama aasta suveks sai ta ajutiselt ka hädapäraselt korrastatud (õiged rantäärisega rehvid, roostest puretud galvaanika parandamine alumiiniumvärviga, kaheksas esiratta õgvendamine, esimese ettejuhtuva numbrimärgi külgekruvimine). 2007 suvel ja sügisel on ratas osalenud mitmel vanatehnikasõidul ja paaril filmivõttel.

Hiljem, ratta olemust pikemalt uurides, tekkisid küsimused ja probleemid.

Raamile ette löödud numbri 1982771 asukoht ja ðrift näitab üheselt, et tegu on Brennabori tehase tööga (vrd nt minu Exacti ja Boraga). Samuti viitab Brennaborile ketiratas, täpsemini selle muster ja neljapoldikinnitus vändale. Tilmani andmebaasi järgi vastab raaminumber 1982771 kas aastale 1939 või 1940. Teades, et Brennabor armastas 1930ndatel oma raame kaunistada kitsaste roheliste triipudega, võib oletada, et ka siin lähtuti sellest tavast (kogu raami värvkate ja kaunistused on algsed, st säilinud).

Siin aga selge teave lõpeb ja algab segadus. Esiteks - kas Brennabor valmistas üldse marki Titan (markide Bora, Exact, Record, TEMÜ, Saar jms kõrval)? Tõenäoliselt peab sellele küsimusele vastama jaatavalt, sest silt näib ees olevat tehaseneetidega. Samasugune silt samasuguste neetidega on tagaporilaual, seega on ka porilauad vast algsed?

Teiseks - miks on rattal all 1928.a. Torpedo vabajooks (kahjuks pole pilte, rummukirjad on 28. aastale tüüpilise vana kujundusega, sh ringi sisse veel aheldamata kotkaga)? Tilmani baasi peab usaldama, selle kohaselt võib raami dateerida üsna selgelt 1939.-40. aastasse. Ratast näis olevat peale sõda vähe kasutatud, tagaratta hilisem äravahetamine on väga ebatõenäoline. Kas ehk alanud sõda põhjustas selle, et osa uusi rattaid komplekteeriti Brandenburgi tehases mitte tuttuute Torpedo vabajooksudega, vaid kusagile lattu seismajäänud partiiga? Või imporditi Eestisse ainult raam, millele pandi rattad alla siin ja vabajooks võeti mingist siinsest laost? (Saksamaa enda turu jaoks nagunii tollal rantvelgi enam ei valmistatud, nendega varustati vaid siinsele turule tulnud rattad.)

Kolmandaks - porilauakaunistus meenutab kangesti Adleri oma. Tekitab kahtlusi, kas see pandi külge tehases? Või Eestis kokkupanemisel? Või vahetati siinse kasutamise käigus "poose pärast" või eelmise purunemise järel? Türi näitusel olnud üsna sarnane ja sama asjtu naisterahva Titan (ca 500 ratast hilisem raaminumbri järgi) evis ju hoopis teistsugust porilauakaunistust, kuigi nt sama sadulat ja samu silte samades kohtades. (Kahjuks ei tea ma seal näitusel olnud naisterahva-Titani vabajooksu andmeid.)

Kas keegi teab, kes on müünud 1930-40 (1939-41) siinmail Titane?
Ja äkki on kellelgi veel säilinud sama ajastu Titane - võrdleks omavahel
detaile, vabajookse, silte, raaminumbreid jms.

Pildimaterjal on hetkel kahjuks napp, vaid üldvaated:

[Pilt: titan_1.jpg]

[Pilt: titan_2.jpg]

[Pilt: titan_3.jpg]

[Pilt: titan_4.jpg]

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#2

Türi näitusel olnud Titani all olid valed rattad.
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne