naisterahva jalgratas Prior, 1939.a.
#1

Ratas on valmistatud Saksamaal, täpsem vamistamispaik ja valmistajatehas on teadmata. Kuna on alust eeldada, et tagaratas on tal algne, võib Torpedo vabajooksu rummu järgi dateerida jalgratta 1939 aastasse (päris 100% kindel ei ole, sest puuduvad ketipingutajad võivad viidata tagaratta vahetamisele, 99% kindel olen aga küll).

Raaminumber on 453847. Jalgratta mark PRIOR on teada tänu raami ülemisel torul osaliselt säilinud kirjale. Ei ole hetkel teada, kas PRIOR oli eraldi jalgrattatehas või mõne suurema tehase kaubamärk.

Tegu on tüüpilise 1930ndate lõpu Saksa naisterahvarattaga - kaks kõverat peatoru kahe vaheühendustoruga, ketiratas tüüpiline viisnurk (viiekruvikinnitusega vändale), leistangi pöördpidur jne. Meie (st Eesti ja lähimaade) turu jaoks on arvatavasti monteeritud talle spetsiaalselt kroomitud veljed/porilauad ja rantrehvidele sobivad veljed (Saksamaal oli rantrehv uute rataste valmistamisel tollal juba üle 5-7 aasta üsna hüljatud).

Ratta mõningateks eripäradeks võrreldes sama ajastu teiste Saksa ratastegaon:
- raami kaunistavad laiad sinised jooned (midagi sarnast on Brennabori kaubamärgil Exact, kuid muus osas on rattad erinevad), mida on ääristanud kitsamad kuldsed jooned.;
- lambiklambri eripärane kuju, kus vertikaalosa ava ulatub tavalisest sügavamale, ka horisontaalosale;
- lai, suure läbimõõduga ning ilma sooneta pöördpidurimutter (palju tavalisem oli väike je rihvelduse sees asuva soonega mutter);
- kahe õlitusnipli olemasolu vändavõlli laagritel (näen täiesti esmakordselt).

Rattast on algsena säilinud raam, rattad, tagaporilaud (koos helkuriga), esikahvel, leistang, ketiratas, pedaalid ja kett. Alles on suur osa raami kaunistusi - lisaks laiadele sinistele triipudele ja kirjale ülemisel kõvertorul on punane/hõbedane rombikujuline värvitud embleem olnud ka püsttorul. Sellest on alles väheseid fragmente. Porilauad on arvatavasti olnud ilma ehistriipudeta (tagaporilaua esiosa on sälilinud algses galvaanikas). Kuna veljed on galvaanika kaotanud, siis nende kohta täpselt ei tea, kuid arvata võib sama (st triibutus oli tavaliselt velgedel-porilaudadel identne).

Sadul kannab kirju Naumann ning on pandud raami külge vahepuksina kaltsu kasutades. Seetõttu on alust arvata, et ta ei kuulu selle ratta komplektsusesse, aga kes ka teab (äkki on vahetatud nt purunenud sadulatoru veidi kitsama läbimõõduga)...?

Algsest komplektsusest on rattal puudu esiporilaud, ketikaitse ja kõik pisiosad (kell, tööriistakott, pumbahoidjad, ...). Midagi ei tea esipidurist - arvatavasti on see siiski olnud, sest Saksamaal oli tollal kahe piduri omamine mõnel pool jalgrattal kohustuslik. Kadunud on ka esiembleem, mis tõenäoliselt võis kanda kirja PRIOR; ta on olnud kahe horisontaalselt paiknenud kinnitusega (a la Gold-Sterling) ja tõenäoliselt ovaalne. Ja mis kõige olulisem - ma ei tea midagi täpsemat selle ratta tootja kohta ega ei ole enne selle ratta soetamist puutunud kokku ühegi jalgratta PRIOR materjaliga.

Siit ka üleskutse kaasfoorumlastele - äkki keegi teab, kes müüs Eestis 1939. aastal Prior jalgrattaid, kes neid tootis, milline nägi välja rattasilt jne. Ja loomulikult olen huvitatud puuduva sildi soetamisest - kui selle leian, võib hakata mõtlema jalgratta korrastamisele.

Pildid:

[Pilt: prior_1.jpg]

[Pilt: prior_2.jpg]

[Pilt: prior_3.jpg]

[Pilt: prior_4.jpg]

[Pilt: prior_5.jpg]

[Pilt: prior_6.jpg]

[Pilt: prior_7.jpg]

[Pilt: prior_8.jpg]

[Pilt: prior_9.jpg]

[Pilt: prior_a.jpg]

[Pilt: prior_b.jpg]

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#2

(14-01-2010, 13:15 PM)valdo Kirjutas:  Ratas on valmistatud Saksamaal, täpsem vamistamispaik ja valmistajatehas on teadmata.

Millest Sa järeldad, et tegu on justnimelt Saksamaal valmistatud rattaga?

Prior kaubamärki kasutas ka Eskiltunas asunud Svenska Järn & Maskinkompaniet.
Kahjuks midagi täpsemat peale mudelinime nende toodetud ratta kohta teada ei ole.
Vasta
#3

(14-01-2010, 14:03 PM)oldmoped Kirjutas:  Millest Sa järeldad, et tegu on justnimelt Saksamaal valmistatud rattaga?

Prior kaubamärki kasutas ka Eskiltunas asunud Svenska Järn & Maskinkompaniet.
Kahjuks midagi täpsemat peale mudelinime nende toodetud ratta kohta teada ei ole.

Kindel ei ole, oletan seda üsna suure tõenäosusega.

Kui rääkida versioonidest Saksamaa versus Rootsi, siis kaldun raudselt Saksa kasuks. 1930ndate lõpu Rootsi rattad on teistsuguse raamikujuga (figuraalsed välismuhvid ees), teistsuguse keskjooksuga (nn "väntvõll", vändad ja võll ühes tükis), teisesuguse profiiliga porilaudadega ja ilma leistangi pöördpidurita. Kõik need tegurid koos peaks andma piisavalt alust otsustamiseks - küik need nüansid on sel rattal "ehtsaksalikud".

Muidugi ei saa välistada, et see ratas on Saksa tükkidest kokku pandud nt Taanis, Poolas, Eestis vm riigis. Aga niipalju, kui ma tean (anaöoogiate põhjal), siis selline praktika 1930ndate päris lõpul puudus. Aga Saksamaalt imporditi küll masstuntud markide kõrval ka üsna tihti vähemtuntud ja väiksemate tootjate asju (nt Lord, Masovia jt), mille nimetamise peale enamik Saksa jalgratta-ajaloo uurijaid kahjuks vaid õlgu kehitavad. Kardan, et seesinane Prior lahterdub samasse kanti (mis tähendab omakorda, et ðanss leida ta silti Saksa laatadelt võiks olla pea olematu Sad ).

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#4

(14-01-2010, 13:15 PM)valdo Kirjutas:  Ratas on valmistatud Saksamaal, täpsem vamistamispaik ja valmistajatehas on teadmata.

Selgus, et Prior on olnud Herculese kaubamärk. Vähemalt sellise kalliograafilise kirjaga kumera kolmnurgaga P-täht. Vt nt http://herculesmuseum.files.wordpress.co...prior2.jpg . Igatahes, raaminumber sobib Herculese 1939. aasta numeratsiooni.

Seega, 99,99% usun, et seesinane Prior on valmistatud 1939.a. Nürnbergis Herculese tehases. Nüüd jääb üle hankida vaid raamisilt, kus tõenäoliselt ka see kalliograafiline P sees.

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne