naisterahva jalgratas Wanderer, 1938/39
#1

Ratas on valmistatud kusagil 1938. aasta lõpul või 1939. aasta algul Saksamaal, Chemnitzi linnas asunud Wandereri tehastes. Valmistamisaega saab hinnata raaminumbri 1265625 ja teiste samast ajastutest säilinud rataste ning Tilmani andmebaasi järgi.

Tegu on tüüpilise meie turule tehtud selle aastakäigu Wanderer jalgrattaga. Ratas on oma detailidelt ja konstruktiivselt lahenduselt väga sarnane sama ajastu meesterahvarattaga (vt minu 1938. aasta meesteratas, mille raaminumber on ca 4000 võrra suurem). Seetõttu ei hakka ma siin konstruktiivseid sarnasusi välja tooma, tooksin vaid erinevused meesterahvarattast:
- Sadul on lühem ja naisterahvarattale tüüpiliselt eest tavalise silinderverduga.
- Vändad ja pedaalid on lühemad võrreldes meesterahvarattaga (tollal tavaline võte).
- Pedaalikummid on kaheosalised (meesterahvarattal üheosalised).
- Ketiratta muster koosneb kolmest W-tähest, erinevalt meesterahvaratta viisnurgast. Kas keegi teab, kas 1938.a. kasutas Wanderer ka naisterahvaratta teatud mudelitel kumerja vormiga viisnurka - mulle pole selliseid kätte tulnud?

Rohkem erisusi ei ole ma tuvastanud.

Ratas ise on üsnagi kurvas seisus ja meenutab paljuski jäänuseid. Suurematest osadest on puudu mõlemad rattad - eeldatavalt oli tagarumm Torpedo, ees aga meesteratta teemas arutatud W-märgiga rumm. Veljed olid arvatavasti Westwood tüüpi, nagu meesterattalgi. Puudu on ka ketikaitse, mille kujust mul ei ole kahjuks aimugi. Ma ei julge eeldada, et ta on sarnane minu 1934. aasta naisterahva Wandereriga (sel on algne ketikaitse alles), sest sel rattal on mitmeid muidki erisusi võrreldes 1938.a. rattaga.

Puudu on ka kogu esipidurihoovastik.

Väikestest detailidest on puudu kell, tööriistakott ja tagahelkur. Murdunud on esiporilaua alaosa (arvatavasti ei saa seda porilauda kasutada, peab asendama), samuti on murdunud sellel asunud W-tiibmärk. Tagaporilaud koos embleemiga on alles, kuid tugevalt roostes, ma ei ole kindel, et seda õnnestub galvaanika alla taastada (võib-olla tuleb ka asendada).

Murdunud on sadula esivedru (tüüpviga), ülejäänud saduladetailid on tuntavate roostekahjustustega, millede ulatus ja asendamisvajadus selgub arvatavasti lahtivõtmisel. Sadulanahk on ka tugevalt mõranenud ja deformeerunud - on muidugi võimalus, et mul õnnestub see keemiaga pehmeks ajada, kuid ka selles ei ole ma päris kindel. Esisildi all asunud Lier ja Rossbaumi edasimüüja silt on rännanud ka Siltidemaale (see on seal olnud, augud on raamis), samuti tuleb Siltidemaalt taga otsida sadula taga asunud silti (vt minu meesterahva-Wandereri fotosid, seal on see olemas).

Ülejäänu peaks olema taastatav, hoolimata märgatavast roostest. Vähemalt ma usun, et ta värviskeem peaks olema identne minu 1938.a. meesterahva-Wandereriga, millel see on üsna hästi säilinud ja mida saab eeskujuna kasutada. Esikahvli ühel küljel on rohelise ehistriibu fragment säilinud, mis lubab seda oletada. Ülejäänud kaunistused on kahjuks küll kadunud.

Huvitavate detailidena on säilinud kleidivõrgu alumised plekid kinnitused, mis käisid porilauatraatidega samade kruvide alla.

Siiski leian, et ratast on selleisest seisust võimalik taastada. Ning leian, et kui ta põhjaliku restaureerimise asemel ka vaid komplekteerida ja tehniliselt korrastada (ma mõtlen rattaid ja ketikaitset ning murdunud detailide asendamist), siis ka sellisel kujul on ta vaadatav ning käsitletav muuseumieksponaadina.

Lõpuks suur tänu Märdile (ksf! vanakaru) selle ratta jäänuste eest!

Pildid (sellisena, nagu ma ta sain):

[Pilt: wanderer_n1.jpg]

[Pilt: wanderer_n2.jpg]

[Pilt: wanderer_n3.jpg]

[Pilt: wanderer_n4.jpg]

[Pilt: wanderer_n5.jpg]

[Pilt: wanderer_n6.jpg]

[Pilt: wanderer_n7.jpg]

[Pilt: wanderer_n8.jpg]

[Pilt: wanderer_n9.jpg]

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#2

Valdo kitjutas:
Ketiratta muster koosneb kolmest W-tähest, erinevalt meesterahvaratta viisnurgast. Kas keegi teab, kas 1938.a. kasutas Wanderer ka naisterahvaratta teatud mudelitel kumerja vormiga viisnurka - mulle pole selliseid kätte tulnud?

Kass vastas:
Minul oleva (ilmselt 1937 a) Saksa siseturu reklaami koopias on erinevatel mudelitel (nii meeste kui naiste omadel) piltidel ketiratta kodarduses kasutatud nii kolme W-tähte ja kumera- kui ka tavalise, teravate tippudega vormiga viisnurka/lumehelvest.
Lisaks parandan ka juttu rohelistest triipudest saksa turu ratastel (mida kirjutasin Valdo meeste Wandereri teemas).
Saksa siseturu mudelitel on mainitud rohelisi triipe mitte "Arbeitsdienstradil" , mis oli Reichsarbeits-Ministeriums-i asutuste tarbeks ja milledel ei olnud üldse triipe, (aga oli ümmarguse vormiga porilauamärk, milles omakorda mingid salapärased sigrimigrid Kolmanda riigi sümboolikaga ilmselt). Rohelised triibud olid aga Geschäftsradidel, mudelid 10 ja 11 (mudel 11 esipakiraamiga ja 20" esirattaga nagu Valdo kaubaveo Husqvarna projektil).
Reklaamis mainitakse ka mitme mudeli puhul võimalikku Komet vabajooksu Torpedo asemel.
Veel mõõtsin esiratta võlli läbimõõdu, peaks olema suisa 10 mm.
Tahtsin veel torgata midagi selle vanema naiste Wandereri hirmpika ketikaitse kohta, aga reklaami piltidel paistab osadel mudelitel vist tõesti kaitse tagumine ots tagaratta ketiratta kohale. Pildid on küll mitte eriti selged ja tagaratta juures on piltidel parajasti kleidivõrgu alumine kinnitus ees. Ja nende mudelite juurde on kirjutatud, et kas 26" või 28" ratastega, kuigi see ilmselt pole pika ketikaitsmega seotud.
Vasta
#3

(27-01-2010, 15:14 PM)valdo Kirjutas:  [Pilt: wanderer_n7.jpg]

Eelmine aasta leidsin ühest karbist sellised asjad nagu fotol ja veel
mõtlesin mille omad on. Nüüd siis sain teadaWink


Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne