Federation ERMi kogudes
#1

http://www.tartupostimees.ee/?id=222524

Seda tahaks kunagi oma silmaga näha... tõenäoliselt mingi Saksa töö 1930ndatest.

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#2

tundub, et sama asi, mida ermis riiulis ja takkakiirustatult nägin. ees oli vesipilt, birmingham, wcs. suur punane w ja selle taustaks heledad c ja s. velo juurde käis jutt kingseparattast, veegade tubli säilivusega, ei olnud veel arvelgigigi, et pilti saada.

lisaks veel, et tagajooks on perry ja raaminumber 1361. lehes olnuks hea ka rattast pilti näha.
Vasta
#3

(09-02-2010, 21:12 PM)seemu Kirjutas:  tundub, et sama asi, mida ermis riiulis ja takkakiirustatult nägin. ees oli vesipilt, birmingham, wcs. suur punane w ja selle taustaks heledad c ja s. velo juurde käis jutt kingseparattast, veegade tubli säilivusega, ei olnud veel arvelgigigi, et pilti saada.

Kas Sa ise pilti ei teinud? Mina olen viimasel ajal igal pool kõike klõpsanud, mis vanaaegse ratta moodi välja näeb. Kunagi ei tea, millal on omaenese restaureerimistööde jaoks vaja pildieeskuju kasutada...

(09-02-2010, 21:12 PM)seemu Kirjutas:  lisaks veel, et tagajooks on perry ja raaminumber 1361.

Huvitav, kas tõesti mingisuguse Eesti väiketootja töö inglise osadest? 1361 Inglise enda tööna oleks nagu liiga väikese numbriga? Ega seal 1361 ees mingeid tähti ei olnud, mida inglismannid armastasivad panna numbrite ette üsna meeleldi?

Ja veel - ega Sa ei vaadanud tagaratta kodarate arvu? Lihtsalt teadmiseks, et Torpedol on see tavaliselt 36, Torpedo Birminghami replikal Perryl aga valdavas enamikus inglaslikult 40. Nt minu 1926.a. Excelsioril on taga 40ne Perry, samuti ühel tundmatul "inglisosadest meesterattal", mida ma oletamisi Küttimi tööks pean. Lisaks on mul kindlasti kusagil irdosadena paar Perry-rummuga tagaratast 40 kodaraga...

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#4

ei olnud võimalust kodaraid lugeda. ratas oli riiulis ja provva kiirustas takka. pildistada teadagi muuseumis ei tohi. esisildi sain telefoniga siiski näpata.
see raaminumber tuleks üle kontrollida. nagu ikka; tollal tahtsin sealsest valikust lihtsalt ülevaadet.
Vasta
#5

(09-02-2010, 23:58 PM)seemu Kirjutas:  ei olnud võimalust kodaraid lugeda. ratas oli riiulis ja provva kiirustas takka. pildistada teadagi muuseumis ei tohi. esisildi sain telefoniga siiski näpata.
see raaminumber tuleks üle kontrollida. nagu ikka...

Kokkuleppel saab tegelikult kõike, sh ka pildistada. On ju vaks vahet, kas pildistab suvaline kuli või oma valkonda uuriv erialaspetsialist, kes teab iga pisinüanssi. Käsoleval juhul oleme Sina ja mina kindlasti jalgrataste ajaloo alal palju pädevamad igast ERMi teadurist ja oskame kindlasti saadud teavet palju paremini neist interpreteerida.

Ma usun, et nemadki ERMis oleksid õnnelikud, kui saaksid teada selle jalgratta ajaloost, detailidest jms autentset teavet oma ala spetsialistidelt. Mis täiendaks kenasti nende poolt talletatud suulise pärimuse osa. Teatavasti on pärimusel omadus aja jooksul moonduda - nt olen saanud mitu reparatsiooni-Diamanti koos sellise jutuga, et minu vanaema (või keegi teine) on selle 1930ndatel ostnud. Kõik ei oska vaadata raaminumbrit ja võrrelda seda nt Tilmani andmebaasiga, samuti ei oska vaadata Torpedo-rummult aastaarvu.

Tegelikult on pildistamiskeeld kehtestatud siin-seal muuseumites selleks, et pildistamisel kasutatav välklamp kahjustab sagedasel kasutamisel paljusid museaale (lugesin kunagi üht teaduslikku tööd, et seda tegelikult küll alates nii umbes mõnesajast välgust). Ja seda head tava on mõistlik tegelikult järgida ka ajaloolistes kirikutes, lossid ja mujalgi. Ilma välklambita pildistamine ei mõjuta ühtki museaali mitte kuidagi. Euroopas käies ongi tavaliselt pildistamine ilma välguta lubatud.

(09-02-2010, 23:58 PM)seemu Kirjutas:  ... tollal tahtsin sealsest valikust lihtsalt ülevaadet.

Mis neil ERMis veel velodest on? Ma mõtlen ETK, Are, Saare, Küttimi, Reinholdi, Niibo, Schümanni, Panksepa/Kalde, Laanbergi, Lauri jt tublide Eesti meeste toodangust? Ikkagi tükike rahvuslikku tööstust ja sellke toodangut?

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#6

eestikaid tehasetooteid polnud. sepiseid oli ja suhl ja nsu.
Vasta
#7

(10-02-2010, 21:03 PM)seemu Kirjutas:  eestikaid tehasetooteid polnud. sepiseid oli ja suhl ja nsu.

Reparatsiooni Simson Suhl? Millise ajastu ja ketirattaga NSU?

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#8

mõlemad nõuka osadega ära mugritud. suhl meesteratas 2 408 662, nsu naisratas 759 999.
Vasta
#9

(11-02-2010, 22:14 PM)seemu Kirjutas:  mõlemad nõuka osadega ära mugritud. suhl meesteratas 2 408 662, nsu naisratas 759 999.

Tänud.

Tilmani baasi järgi NSU 1934, Simson aga 1954-55.

Kas tõesti saabusid veel 1954. aastal siia reparatsioonirattad?

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#10

sain jälle au osliseks külastada ermi rattakogu ja infot talletada.
eriti meeldiv oli pildistamisluba. isiklikuks tarbeks lubasin küll kasutada. internet on avalik tarve ja pilte ei sobi siin näidata.

paar viga pean parandama.
simson on siiski raaminumbriga 1408662..toob ta aastasse 1939, mis ka loogilisem.ketiratas kuuekroonleheline.

federation on inglise ratas ja nagu mulle vahepeal õpetust jagati, tuleb otsida hoopis cws federation, nagu tulemus näitab:
http://tradesmansbike.wordpress.com/1939...ery-cycle/

ermis olev ratas aga on raaminumbriga 1361, esimene 1 võib olla ka i, kuna on pisut rasvasem ja erilisem.shrift erinev viidatud lehekülje omast.mujal raamil numbreid ei tuvastanud. raaminumber emaili all.
naisteratas ülevalt kõvera, alt sirge toruga, ühe ühenduspulgaga..
raam must email, isegi sadulatoru nagu eelpoolnetilehel näha. kaunistuseks sinimustkuldne, raamil, porilaudadel,pöidadel.
sadul on kolme vedruga sterlingi kirjadega.
mantlid 28 1 3/4, dunlop,traadiga, pöiadki traatmantlitele kirjaga made in england.
kodaraid ees ja taga 36.kodaraotstel kirju ei ole. esirumm british made, tagarumm perry oma, samuti kett.
ketiratas väike,44e, lihtne kuusnurkne täht, kiilkinnitusega vändad,üheosalised kummid pedaalidel. keskjooks vindiga kaussidele, alt mutriga fikseeritavad.
käsipidur on ees olnud aga puudub.
lambikinnitus kaheavaline.
kell on firmalt toko.
käepidemed mustad tselluloidkattega.
rooste puudub. kulumisjälgi siinseal vaid.. mantlid kulumata ja pragudeta...

kui ermirahvas võimaldab, ehk saab ka pilte näha. loodan küll.
Vasta
#11

(01-10-2010, 22:01 PM)seemu Kirjutas:  eriti meeldiv oli pildistamisluba. isiklikuks tarbeks lubasin küll kasutada. internet on avalik tarve ja pilte ei sobi siin näidata.

Mulle meilile (valdo.praust@gmail.com) ehk ikka saadad?

(01-10-2010, 22:01 PM)seemu Kirjutas:  simson on siiski raaminumbriga 1408662..toob ta aastasse 1939, mis ka loogilisem.ketiratas kuuekroonleheline.

Mul on endal ka üks 1939.a. Simson, valed rattad all. Ja eripäraks värvitud porilauad, mis viitaks nagu Saksa siseturu rattale. Pilte hetkel kahjuks näpu all pole, raaminumbrit ka mitte, aga mäletan, et olen ta Tilmani baasi abil dateerinud 1939ndasse. Kas ERMi Simsonil olid porilauad kroomi all?

(01-10-2010, 22:01 PM)seemu Kirjutas:  federation ...
[...]
ermis olev ratas aga on raaminumbriga 1361, esimene 1 võib olla ka i, kuna on pisut rasvasem ja erilisem.shrift erinev viidatud lehekülje omast.mujal raamil numbreid ei tuvastanud. raaminumber emaili all.
naisteratas ülevalt kõvera, alt sirge toruga, ühe ühenduspulgaga..
raam must email, isegi sadulatoru nagu eelpoolnetilehel näha. kaunistuseks sinimustkuldne, raamil, porilaudadel,pöidadel.
sadul on kolme vedruga sterlingi kirjadega.
mantlid 28 1 3/4, dunlop,traadiga, pöiadki traatmantlitele kirjaga made in england.
kodaraid ees ja taga 36.kodaraotstel kirju ei ole. esirumm british made, tagarumm perry oma, samuti kett.
ketiratas väike,44e, lihtne kuusnurkne täht, kiilkinnitusega vändad,üheosalised kummid pedaalidel. keskjooks vindiga kaussidele, alt mutriga fikseeritavad.
käsipidur on ees olnud aga puudub.
lambikinnitus kaheavaline.
kell on firmalt toko.
käepidemed mustad tselluloidkattega.
rooste puudub. kulumisjälgi siinseal vaid.. mantlid kulumata ja pragudeta...

Näib (st usun 99%), et kellegi siinse kokkumonteerija töö ja müük Inglismaal tehtu pähe. Inglise tükid (tollivabalt) sisse, raamile number peale, klõbinal kokku, kõlav välismaakeelne (ja mingi sealse margiga tihti samanimeline) silt ette ja müüki.

Võib-olla tegi seda monteerimist ToKo ise, võibolla osteti sealt ainult kell. ToKo (Tormolen & Ko) on üldse kummalisi asju teinud. Nt 1930. aastal müüs ta Tallinnas edasi His Master Voice'i kohvergrammofone (mudel 101o), kruvides HMV sildi kõrvale kenasti teise sildi "ToKo. Tormolen & Ko. Tallinn". (On au omada üht sellist üsna heas korras säilinud töökorras isendit. Kui miski näituse avamine tuleb, võin pidulikul üritusel mängima panna Smile )

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#12

keskjooksu kausside fikseerimine käib läbi rummu põhjal olevate mutrite poltide abil, polt suunatud kausi vindile kui jutt segaseks kippus.

on olemas fotod ühest tartu naissuhlist, originaalsest, 39 a, võin neid pilte levitada avalikult. porikad värvitud.

ermi piltide puhul pean konsulteerima. ei soovi kuritarvitada janii..
Vasta
#13

ERMist anti luba foorumis pilte näidata, igasugused kommentaarid, tagasiside, vihjed, viited, arvamused jne on teretulnud.
ratas on ERMis numbri all A986-701

           
           
           
           
           

paar pilti veel
           
Vasta
#14

(04-10-2010, 20:46 PM)seemu Kirjutas:  ERMist anti luba foorumis pilte näidata...

Ilus asi! Fantastiliselt säilinud!

Kõike muud ma oletasin/kujutasin ette, aga 36 kodraauguga Perryt ei olnud ma senini varem näinud. Ikka 40sed on kõik minu kätte sattunud Perryd ja Perrydega rattad olnud.

Peale piltide vaatamist on minu arvamus endine, et tegu on Inglise tükkidest kohapeal kokkupandud asjaga.

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne