Meesteratas "France" ?
#1

Ehk on kellelgi mingisugustki teavet sellenimeliste rataste kohta ?

Ketiratta "kodarateks" tähed F-R-A-N-C-E. Raaminumber 60237 (numeratsiooniloogika klapiks nagu 1933-1936 varastatud rataste nimekirjas mainitutega, 56XXX mainitud näiteks 1933 aastal).
Originaalist kahjuks säilinud vähe :
1) vigane raam (ilutriibud ja nikeldatud raamiosad siiski mingis osas tuvastatavad - osaliselt põrandavärvi alt välja puhastatud) komplektis esihargi ja lenksutoruga.
2) huvitava profiili ja kodaramarkeeringutega rantäärisega esiratas. Tagaratas millalgi asendatud PVZ (vene tähed) toodanguga, mille küljes siiski alles algne "Torpedo" kirjaga pidurihooob. Ketiratta poolne vänt ja pedaal võiksid samuti olla originaalid.
Algne põhivärv must, haljasosad ja raami hargiotsad nikeldatud. Tootja silt kahjuks puudu, püstkinnitustega sildi kinnitusaukude vahe 44,5 või 45mm.

Püüan lähiajal teha paar korralikku ülesvõtet asjast, ehk oskaksid spetsialistid siis pakkuda võimalikku valmistusaastat ja kommenteerida mõningate detailide kuuluvust.

Tänud ette !

Suur Kombinaator
www.tsiklitall.ee
Vasta
#2

Võimalik, et 1920ndate lõpu Prantsuse ratas.
Sõjaväe Majandusühisus müüs alates 1927. aastast ja vähemalt kuni 1930. aastani. Varasemast ja hilisemast ajast pole andmeid leidnud.

Reklaam ajakirjas Sõdur 14-15/1927 (loodetavasti on pildil ikka õige ratas):

[Pilt: france_sodur14-15_1927.jpg]
Vasta
#3

Suurepärane !
Minu vrakil ka nikeldatud tagahargi ala- ja ülaosa. Samas on ka esihargi otsad nikeldatud ja ketiratas F-R-A-N-C-E ornamendiga.
Kas prantslased pruukisid ka "Torpedo"`t või võib tegu olla "eesti teedele eraldi konstrueeritud" ehk prantsuse ja muud päritolu juppidest siinmail koostatuga e. "made in French" (nagu lgp. ksf! Valdo omanduses oleval raamisildil kõlab) ?

Suur Kombinaator
www.tsiklitall.ee
Vasta
#4

Silt Hindrek Kuke kogust
http://i41.tinypic.com/14lov88.jpg
Rattast ei tea muhvigi.
Vasta
#5

Tänud pildi eest !

Huvitav kas ksf! Valdo erakogus olev silt on identse kujundusega ja kelle käest saaks (liigset tüli tegemata) teavet kinnitusaukude vahekauguse kohta ?

Suur Kombinaator
www.tsiklitall.ee
Vasta
#6

(25-04-2010, 17:09 PM)manic Kirjutas:  [Pilt: france_sodur14-15_1927.jpg]

Pildil kujutatu minu "Le Furaniga" peaaegu identne. Minu jäänustega saab lähitutvust teha siin: Le Furan detailides

Äkki leidub selle "France"-ga mõningasi sarnasusi?
Vasta
#7

Äärmised sarnased või identsed detailipildid : 1, 3, 16 ,17.
Rohkemat pole kahjuks neil piltidel võrrelda, aga jah, sinu ratta üldmulje üsna sarnane. Samas mul raami "esitoru" eraldi ülemise ja alumise muhviga (sildikinnitus nende vahel) ja kahvli ülaosas puuduvad sissetöödeldud sooned. Samas kahvli alaosas porilaua hoidjale eraldi kinnitusaugud täiesti olemas. Lisaks huvitav tähelepanek : esihark on nikeldatud üsna suures ulatuses kuid koos nõukaaegse sinakas-roheka põrandavõõbaga eraldusid ka kõige alumistest kahvliotstest musta värvi jäänused. Tagahargil oli samas põrandavärv kantud haljastele nikkelpindadele. Võis ehk olla nii et nikeldatud esikahvel kaeti mingil põhjusel juba vabrikus raamivärviga ?
Teisalt on esihark millalgi läbi teinud suuremat sorti remondi ja võidi ka siis täiendava musta värvikihiga katta.

Ehk on sul ka ratastest-velgedest detailsemaid ülesvõtteid ?
Lisaks : pumbakinnituse alumine rudiment täpselt samasugune, ülemine klambriga.

Õhtul uurin-puhastan veel täpsemalt esikahvli ülaosa, kuju tundub ikkagi väga sarnane.

Suur Kombinaator
www.tsiklitall.ee
Vasta
#8

Minu oma on ratasteta. Seepärast huvitab, mis tüüpi veljed tal all olid - kas jämedamad westwoodid, keskelt soonega või siis vanemad-õrnemad rantmantelveljed, sileda keskosaga ja kahes reas kodaraaukudega? Ja mis rumm tal ees on? Ja kas porilaudadest on miskit säilind?

(Manicu reklaampildidl paistavad porilauad minu omade moodi, isegi esikahvli lähedal eespool on kitsam valtsimiseripära näha, justkui käiks sinna kahelt poolt velge pigistav turisti-tüüpi esipidur)
Vasta
#9

Mõõtsin aukude vahet samasugusel märgil ,oli 45 mm.
http://i41.tinypic.com/14lov88.jpg
Vasta
#10

Seega sildiaukude vahe klapib ! Siirad tänud ! Ehk oleks keegi kunagi nõus mulle nimetatud sildi müüma-vahetama-jne. ? Kui ei siis pean tõsiselt kaaluma laenutatud originaali alusel replika valmistamist.

Alles on originaalne "põrandavärvitud" nikkel-esivelg. Täpsemat tüüpi ei oska määratleda kuid kerge kumerusega ja muude väliste rantideta õrnukesel-kitsal veljel on tõesti keskel pressitud soon.
Õhtul võtsin esikahvli ülaosa veelkord luubi alla ja puhastasin erinevatest värvikihtidest kuid LeFuranil täheldatud külgedel asetsevaid sissetöötlusi ei avastanud. Samas leidsin vastuse senivaevanud küsimusele : kuidas saab üsna tugevalt "seinasõidetud" raamil olla all väliselt korralik esikahvel ? Väga ammuse õnnetuse tagajärjel on üks kahvlipool ühenduskohast täielikult lahti (pooleks ?) olnud, teisel (imekombel külge jäänud) poolel on sama juhtumi käigus esiratta kinnitukoht (korrektset sõnavara veel kahjuks ei valda) pisut laiali ja kergelt kõveraks väändunud. Nimetatud kahvlipoole murdumiskohas on isegi kahvli külgpinnal suhteliselt suur sektsioon täidetud-joodetud vasega ning hiljem on kogu praavitatud ala viiliga korralikult ühtlaseks töödeldud. Tulemus on igatahes hilisemale sõitmisele hästi vastu pidanud ning põrandavärvi kihi all oli vigastus väga hästi varjatud.

Suur Kombinaator
www.tsiklitall.ee
Vasta
#11

Asi paistab ikkagi väga seda moodi et "Fraanz" ja "LöFuraan" pärinevad otsapidi peaaegu samast kompotist ja on suures osas prantsuse päritolu. Nimelt oli prantsusmaal St.Etienne "jalgratta-asjanduse pealinn" kus eriti 20-nendatel aastatel said tuule tiibadesse paljud alles alustavad vabrikud-värkstoad. Omavahel osteti-müüdi nii raame kui ka komponente. Le Furan oli (ja on praegugi) St.Etiennest läbivoolav jõgi mille läheduses paiknesid ka paljud velotöökojad. Lisaks paiknes seal ManuFrance nimeline relva- ja kergetööstusettevõte mis muuhulgas valmistas ka jalgrattaid ja komponente. Ehk ostis sõjaväe majandusühisus just sealt rattaid ja vahest muudki (kaitseväele näiteks ?). Puhas spekulatsioon muidugi.
Soobli LeFuranil trooniv L´Inextensible-seeria sadul pärineb prantsuse vastava ala vabrikandi Henri Gautieri laialdasest tootevalikust.
"France"- reklaamil kujutatud sadulate ja tööriistakottidega väga sarnanevaid pakkus ka ManuFrance oma 1926a. kataloogis.

Suur Kombinaator
www.tsiklitall.ee
Vasta
#12

(27-04-2010, 11:51 AM)Ostap Bender Kirjutas:  
(26-04-2010, 20:01 PM)Soobel Kirjutas:  mis tüüpi veljed tal all olid - kas jämedamad westwoodid, keskelt soonega või siis vanemad-õrnemad rantmantelveljed, sileda keskosaga ja kahes reas kodaraaukudega?
Täpsemat tüüpi ei oska määratleda kuid kerge kumerusega ja muude väliste rantideta õrnukesel-kitsal veljel on tõesti keskel pressitud soon.
Olles isklikult nimetet velge käe vahel keerutanud, siis teatan, et pole tegu kummagi Sm.Soobli pakutud variandiga - pole "Westwood" ega ümarprofiil. Minu silmad polegi sellist varem näinud (aga need silmad on üldse vähe asju näinud), kus äärtes oleks tegu nagu ümarprofiiliga, kuid keskel on soon väljapoole, mitte sissepoole nagu Westwoodil. Just nagu kaks kitsast ümarprofiiliga pöida oleks kokku keevitatud. Eks suuremad spetsialistid määratlevad täpsemalt. Kodarad kahes reas.
Vasta
#13

Nüüd ka lubatud ülesvõtted :
jA VEEL : http://www.sisustuslahendused.ee/ratas/

Detailsemate fotode peal on näha (läbisegi järjestuses) :

* Tagahargi nikelduspiir ja nikelduse värvikatte piir (selles osas oli nikkel tugevalt matistatud, piiride paremaks esiletoomiseks tõmbasin markeriga mõned jutid)
* Ketiratta kirje ja ketiratta poolne soonega vänt (pedaal koostatud erinevatest juppidest), teise poole vant ja pedaal kahjuks Riga Omega. Suhteliselt väljaveninud markeeringuteta pikk kett (eraldi lukulüliga) oli leidmise hetkel nööridega raami külge seotud.
* Alumine "statsionaarne" ja ülemine (nupu ja vedruga) klambriga pumbakinnitus.
* Huvitava profiiliga originaalis nikeldatud rantmantel-esivelg. Kahes reas 36 nikeldatud kodarat (hetkel muidugi vähem).
* Esihargi remondijälgedega ülaosa (juba algselt ilma nikkel-katmikuta), raamivigastused, "France" sildi kinnitused ja ksf! Soobli LeFurani detailidele väga sarnased kausid-mutrid. Lenksutoru ilmselt vale.
* Esihargi alaosa eraldiasetsevate keermestatud porilaua kinnituaasadega, määrdenipliga esirumm (kübar puudu) ja huvitavad kodaramarkeeringud. Esikahvel on originaalis nikeldatud, samas ei täheldanud kusagil halja ja värviga kaetud osa konkreetset üleminekut ning isegi kahvli alaosast kiskusid põrandavärvi tükid kaasa õhukese musta alusvärvi.
* Sadulamuhvil olev korrapäraselt löödud raaminumber ja tagahargi nikeldatud ülakinnitus.
* "Torpedo" pidurilink ja raami küljes olnud kinnitusklamber. Kas olid ka originaalis - ei tea.


Manustatud failid Pisipilt (pisipildid)
       

Suur Kombinaator
www.tsiklitall.ee
Vasta
#14

Lenksu vars on suvaline vene oma.

LeFurani keskjooks on raami sisse keeratavate kaussidega.

Sellist velge olen kusagil kunagi näinud.
Vasta
#15

Kas raami sisse keeratavad kausid väliskeermega ? Lugesin kusagilt et tol ajal kasutasid prantslased-ðveitslased sisekausse parema käe keermega 35x1. Riga vända poolse otsa mutri taga paistis midagi sellist olevat (avatav relakavõtme taolise tööriistaga). Püüan lähiajal selgust saada. Kas sinu LeFuranit ja selle detaile oleks millalgi võimalik lähemalt silmitseda-mõõta-pildistada ?

Suur Kombinaator
www.tsiklitall.ee
Vasta
#16

Mul on seal miski M39,5x1mm keere. Keskjooksu detailidest lisasin pilta eelmainitet albumisse.

Ja hüüan siin ka väikse hädakarje välja: nimelt olin omal ajal omast arust geniaalne ja vahetasin süsteemi kõige välimikuga Dürkoppi nelikandi vastu välja, st keevitasin raamile Dürkoppi keskjooksumuhvi sisse. Seega kui kellelgi peaks vedelema mingi eelmainitet mõõduga keskjooksuga raamiraibet, oleksin selle keskjooksumuhvi eest üsnagi tänulik.
Vasta
#17

Kahjuks pole sellise jalgrattamargiga eriti tegemist teinud.Üks sõber Tartust kinkis mulle FRANCE suure ketiratta koos vändaga.Ketiratas on täpselt sama,kui piltidel näha oli.Vända kuju on pisut teine. Sellel ei ole seda pikka soont vända peal.See vänt on täitsa sile. Samuti märkasin,et vänt on ketiratta suhtes pisut teises asendis,kui piltidel näha oli.Kindlasti on seda võimalik muuta,kuna seepaistab äravõetav olema.Ketirattal on 56 hammast.Muus asjas hoian suu kinni ,kuna ei tea asjast midagi.
Vasta
#18

Foorumi värskendamiseks väike galerii ülesvõtteid äsja ostetud France`st.

[Pilt: P1018569.JPG]

[Pilt: P1018570.JPG]

[Pilt: P1018571.JPG]

[Pilt: P1018572.JPG]

[Pilt: P1018573.JPG]

[Pilt: P1018574.JPG]

[Pilt: P1018575.JPG]

[Pilt: P1018576.JPG]

[Pilt: P1018577.JPG]

[Pilt: P1018578.JPG]

[Pilt: P1018579.JPG]

[Pilt: P1018580.JPG]

[Pilt: P1018581.JPG]

[Pilt: P1018582.JPG]

[Pilt: P1018584.JPG]

[Pilt: P1018585.JPG]

[Pilt: P1018586.JPG]
Vasta
#19

Ulme. Kadedaks ajab lihtsalt  Smile Minul on France ketiratas ainult. Kui saladus ei ole, siis kust sellised leiud välja ilmuvad?
Vasta
#20

Väga ilus leid. Hästi säilinud kaunistuselemendid ja Michelin STOP originaalrehvid.

Porilauad on tõenäoliselt 30-ndatel aastatel vahetatud, sama käib sadula kohta.

Endal olemasolevate erinevate raamide (1927, 1928, 1929, 1930) ja osade ning aja jooksul kogunenud infokildude põhjal võin väita et "France. Made in French" on ühest suuremast prantsuse jalgrattaärist tellitud osade kogum, komplekteeritud kliendi (ETK) erisoovide alusel konkreetses kataloogis leiduvatest (tagavara)osadest. Kusjuures läbisegi on kasutatud nii odava kui ka kallima hinnaklassiga osi.

Raam koos kahvli ja keskjooksuga : Jalgrattaäri oma soodsama hinnaklassi jalgrattalt "France". Raamikaunistused ning kahvliotste ja porilaudade nikeldus vastavalt tellija soovile lisatasu eest. Kumbagi kaunistusvõtet koduturu-ratastel reeglina ei kasutatud. 

Raamisildid : standardtüüp, valmistatud prantsusmaal vastavalt tellija soovile. "Made in French" - kirjaviga võis tekkida 1927a. sildil kas eestlaste või prantslaste eksituse tulemusel. Hiljem, uuemat tüüpi sildi tellimisel ei hakatud enam parandusi tegema.

Pöiad : Odav, tugevdatud ja ühtlasi ainus saadaolev rantmanteltüüp, arvatavasti Gravigny toodang. Vastavalt tellija soovile nikeldatud.
1925-26-27a. Kataloogis reklaamitud kui tagavaraosa esimese ilmasõja eelsetele prantsuse jalgratastele. Prantslased ise enam 20-ndatel aastatel rantmantleid ei kasutanud.

Esirumm : odav nõuneim. Erinevatel aastatel erinev.

Tagarumm : F&S Torpedo - ainus selles kataloogis millele ka eestis varuosi oli võimalik saada. Prantslased ise ei kasutanud.

Kodarad : šveitsis toodetud EDCO.  topelttõmmatud kodaratega. Väga kvaliteetsed.

Rehvid :  Michelin STOP. Olid omasuguste seas keskmisest kallima hinnaga.

Lenks : Kataloogis leiduv allapoole painutatud "saksa" tüüp. Prantsuse ratastel selliseid ei kasutatud. Koduturu-mudelil nn. inglise-tüüpi.
Sadul : koduturu-mudelil Bauriat. Eesti mudelil arvatavasti Gauthier või Brown inglise tüüpi mudelid.
Pedaalid ja kett : koduturu-mudelil inglise Brampton. Eesti mudelil : ei tea.

Suure tõenäosusega tarniti kaup eestisse valmisosade partiidena ja monteeriti jalgratasteks mõnes ETK töökojas.

 

Suur Kombinaator
www.tsiklitall.ee
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne