naisterahvaratas ETK Original 1939 - nüüdseks restaureeritud!
#1

Ratas on valmistatud Tallinnas, Koplis asunud ETK Metallitehases arvatavasti 1939. aasta päris lõpul. Seda lubab arvata raaminumber 6262.

Ratta on kahe kõvera toruga raam, 28" rantääristega rehvidele mõeldud veljed (keskelt soonega, nn Westwood-tüüpi). Tagumine vabajooks on arvatavasti olnud Torpedo, esiratta rumm on firmalt Union (rummul U-täht kilbi keskel).

Ratta vändad kinnituved võllile kiiludega, viisnurkmustriga ketiratas kinnitub vändale keerme ja kontraseibiga. Pedaalikummid on nn "üheosalised", pedaalid ise on naisterahvarattale tüüpiliselt meesteratastest lühemad (nagu vändadki). Leistang on ETK toodangule tüüpiliselt sirge keskosaga. Ketikaitse on ajastule tüüpiline, sadul on firmalt "Lepper Corona", pehmekattega, tagant topeltvedrudega. Leistengiotsad on kollased ja firmalt "Nebie". Pakiraam tehasekomplektsusest arvatavasti puudus. Esipidur on kangidega, pidurihoova otsal on ajastule tüüpiline triibulise mustriga must tselluloidkate.

Raam on musta värvi, olnud kaunistatud peente tumesiniste ja kuldsete triipudega, mis on peale kantud vesipilt-tehnikas. Must ketikaitse on kaunistatud kolmnurksete ornamentidega. Veljed ja porilauad on kroomitud, nende keskosad on kaunistatud laiade tumesiniste triipudega, millede servades on kitsamad mustad triibud. Esiporilaual on arvatavasti olnud tiiva ja rattaga kaunistus. Lisaks kruvidega kinnituvale tehaseembeemile ja porilauakaunistusele on olnud värvitud kahe lipuga embleemid olnud ka püsttorul ning tagaporilaual. Ülemisel raamitorul on olnud pikk kalliograafiline kiri "Original", mille otstel kaks sõõrikujulist "ETK" embleemi.

Ratas on säilinud üsna komplektsena ja heas seisukorras - üsna talutavas ja säilitamist väärivas korras on nii värvkate, paljud värvikaunistused kui ka galvaanilised katted. Peamine puudus onb vale tagaratas - see on vahetatud 1980ndate aastate toodangu vastu. Lisaks on ära murdunud porilauamärk, puudu on kell ning puudu on pumbahoidjad koos pumbaga. Ülejäänud detailid on olemas ja õiged (sh kett, tagahelkur jms). Pakiraam pärineb Riga 16/26-lt, selle paigaldamisega koos vahetatud sadula kinnituspolt.

Säilinud on ka kõik värvitud embleemid, kuigi veidi kulununa.

Kavas on ratas korrastada - komplekteerida õigeteset detailidest talle omane tagumine ratas (velje galvaanikaettevalmistus on juba tehtud ja rumm koos sisuga riiulil ootab) ning monteerida tagasi pump ja kell. Võib-olla on kavas parandada ka värvkatet ja uuendada mõne detaili (nt pedaaliosade) galvaanikat. Embleemide osas olen kahevahel - kas jätta nad nii, nagu on, või teha uued replikad. Viimane eeldab, et ma saan kusagil maha pildistada ideaalkorras säilinud embleemid, millede põhjal saab need digitaalselt taastada.

Pildid kujutavad ratast sellisena, nagu ma ta sain (midagi ma selle juures senini veel teinud ei ole):

[Pilt: etko_1.jpg]

[Pilt: etko_2.jpg]

[Pilt: etko_3.jpg]

[Pilt: etko_4.jpg]

[Pilt: etko_5.jpg]

[Pilt: etko_6.jpg]

[Pilt: etko_7.jpg]

[Pilt: etko_8.jpg]

[Pilt: etko_9.jpg]

[Pilt: etko_a.jpg]

[Pilt: etko_b.jpg]

[Pilt: etko_c.jpg]

[Pilt: etko_d.jpg]

[Pilt: etko_e.jpg]

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#2

Nüüdseks on ratas põhjalikult restaureeritud.

Ratta juures sai tehtud järgmised tööd:

1. Vale tagaratas sai asendatud õige vastu (1939.a. Torpedo vabajooks, ristikulehe mustriga kodarad, rantrehvile mõeldud Westwood velg.

2. Nii tagaratta kui ka esiratta velg said uue galvaanilise katte.

3. Kogu ratta värvkate sai puhastatud, poleeritud ning ca 5% ulatuses sai tehtud musta põhivärvkatte parandusi. Raami peeni triipkaunistusi ma ei uuendanud - need jäid peale sellises mahus, nagu nad säilinud olid.

4. Veljed ja porilauad said peale uued triipkaunistused - lai rohetriip kahe kitsama musta triibu "kallistuses".

5. Ratta kolm vesipilt-embleemi - pikk embleem ülemisel kaldtorul ning lippudega embleemid püsttorul ja tagaporilaual - said tehtud täiesti uued vanadel eeskujudel.

6. Ratta märgi värvkate sai värskendatud ja uuendatud.

7. Ratta puuduv porilauaembleem (tiib ja ratas) sai tagasi monteeritud.

8. Kõik pedaalidetailid ja veel mõned pisiosad said endale uue galvaanilise katte. Väntadel, ketirattal, sadulaosadel ja leistangil jäi algne galvaanika, mida sai puhastatud ja hädapäraselt parandatud.

9. Pehmekattega sadula (Lepper Corona) rebenenud õmblusi sai taastatud.[/u]

10. Tööriistakoti rebenenud õmblusi sai taastatud.

11. Ratas sai külge rantäärisega rehvid (koos ketisüsteemiga lohviventiilidega), 1939. aasta numbrimärgi ning uhiuued kleidivõrgud

12. Ratas sai külge ETK Originalidele tüüpilise kella, mis sai samuti restaureeritud.

13. Ratta purunenud pöörpidurilint sai asendatud tervega.

Restaureerimise järgselt näeb ratas välja järgmine:

[Pilt: etko39_01.jpg]

[Pilt: etko39_02.jpg]

[Pilt: etko39_03.jpg]

[Pilt: etko39_04.jpg]

[Pilt: etko39_05.jpg]

[Pilt: etko39_06.jpg]

[Pilt: etko39_07.jpg]

[Pilt: etko39_08.jpg]

[Pilt: etko39_09.jpg]

[Pilt: etko39_10.jpg]

[Pilt: etko39_11.jpg]

[Pilt: etko39_12.jpg]

[Pilt: etko39_13.jpg]

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#3

Väga ilus töö. Küsimus selline et kust saab sellist kleidivõrku?
Vasta
#4

(01-06-2010, 22:28 PM)tarmoveesaar Kirjutas:  Väga ilus töö. Küsimus selline et kust saab sellist kleidivõrku?

Väikestelt Saksa vanatehhnikalaatadelt. Nendelt, mille müüjad Internetiga sinasõbrad pole.

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne