meesterahva jalgratas ETK Original - arvat. 1942-43 detailidest koostatud
#1

Ratas on üks kummalisemaid meesterahva ETK Originale. mida ma olen eales näinud.

Välimuses ja komplektsuses on ta midagi tavalise ETK Originali ja ETK Original Luxuse vahepealset. Luxusele viitavad porilaualaiendused ja üleni kahvlipead kattev kapsel (ülejäänutel peale Luxuse olid kapslid nn "lühiseelikulised"), kuid 60-hambaline ketiratas ja sadul näivad viitavat tavaliselt ETK Originalile. Originalile tavalise Lepper-Corona sadula asemel on rattal peal hoopiski Veleda.

Raaminumber ei ole ETK ühtsest numeratsioonist ja näib enne värvimist olevat üldse kas täia pahteldatud või maha lihvitud. Igatahes hoolimata kvaliteetsest värvikihist on ta peaaegu loetamatu. Näeb ainult, et ta on olnud viiekohaline, arvatavasti 55XXX. Kuna ETK jõudis sõja eel 10000 kanti, siis ei haaku see üldise numeratsiooniga, seega on raam saadud kusagilt mujalt.

Tagarummuks on Torpedo - välisrumm ja pidurisaba pärievad Weltmeistrilt aastast 1929, enamik sisemisi detaile pärinevad Saksa sõjaväe varudest ja kannavad aastaarve 1941 ja 1942. Esirumm on tavaline Union, kuid 32 kodaraauguga. Kellakapsel on ümara äärega ja keskelt krooniga. Kell on identne 1941. aasta endise ARE tehase jalgratta Dollar kellaga.

Esiembleem ja porilauakuju on ETKle tavalised, kuid värvilahendus (värvikaunistused) näivad olevat kodukootud. Esiosa juures on kasutatud 1930ndate aastate lõpul ja 1940ndate algul paljukasutatud sinakasrohelist pärlmuttervärvi.

Ma ei oska pakkuda selle ratta kohta muud, kui et ta on tõenäoliselt Saksa ajal (ca 1942-43) kättesaadavatest ETK detailidest kokku pandud. Selle juures on kasutatud ka muid, ETKle mittetüüpilisi osi. Versiooni toetab tõik, et ma olen näinud ühes Raplamaa suures erakogus ka üht kummalises koosluses naisterahva ETK-d, mis kannab läbisegi ETEKA ja Orihginali kleepse, on suure raaminumbriga ja mille küljes on mõningaid Saksa sõjaväerataste osi.

Tõenäoliselt jäid augustis 1941, mil taganevad punased ETK tehased purustasid, osad laod terveks, mida saksa ajal võisid väiketööstused ära kasutada uute jalgrataste valmistamisel. On teada, et Saksa ajal Eestis mitmed väiketootjad kättesaadavate osade põhjal rattaid kokku panid.

Kui kellelgi on ratta päritolu kohta muid versioone, siis need on teretulnud, mina ei oska muud mõistlikku hetkel pakkuda. Seepärast panin talle korrastamisel külge ka saksaaegse, 1943.a. numbrimärgi.

Ratas on säilinud algses galvaanikas ja värvis, minu poolt 2005.a. korrastamisel tehtud pisiparandustaga. Kummatigi on värvi, värvikaunistuste ja eriti galvaanika eeltöö kvaliteet väga hüplik, mis näitab, et tootjal pole olnud korralikele (suur)töökodadele ligipääsu.

Lõpuks ka pildid:

[Pilt: etk43_1.jpg]

[Pilt: etk43_2.jpg]

[Pilt: etk43_3.jpg]

[Pilt: etk43_4.jpg]

[Pilt: etk43_5.jpg]

[Pilt: etk43_6.jpg]

[Pilt: etk43_7.jpg]

[Pilt: etk43_8.jpg]

[Pilt: etk43_9.jpg]

[Pilt: etk43_a.jpg]

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#2

Kasutan jällegi meeldivat võimalust, et vanameister õigemale teeotsale aideta ja üks valusalt valge laik eesti jalgrattatöötstuse ajaloos tumedamaks määrida...
Nimelt on minuni jõudnud info, et see salapärane ETK jalgratas on kokku pandud ja ära maalitud ning ktoomitud hoopis vene ajal, täpsemalt ca 1984 aastal Läänemaal. Aluseks on võetud ETK sildiga raam, kas on ikka ETK raam, seda ei oska mina arvata, justkui oleks (aga number 55xxx???), riistakast, esihark, ka vist ketiratas ja porilauad? on ka etk nägu ja tegu, aga hulga osi (ilmselt siis rattad, sadul, lenksukäepidemd, lai 3/16" kett? jms pudi) on võetud suvalistst kastidest ja erinevate naelte otsast.
Sellega seoses võib vist nentida, et ka vene ajal mitmed väiketootjad kättesaadavatte osade baasil jalgrattaid kokku panid? (On teada,et samasuguse värvilahendusega naisterataski on samade meistrite poolt (tundmatu eesti väiketootja värkstoas) samal ajal (inglisosadest) kokku pandud.
Vasta
#3

Pakiraam kannab ka ülevärvimise märke- roostepesadest tselluliit ilusasti läikiva musta all.  Ka triibutus jätab isetehtud mulje ja raamil olev kiri on selgelt teistsugune kui tehase variandis.

Mis puutub 1929 aasta tagarummu korpusesse ja sabasse- kui need on plaanis välja vahetada siis oleksin väga huvitatud midagi asemele pakkuma, kuna otsin Rudonile selle aasta rummu (sisu osaliselt olemas). On küll 1930 aasta weltmeister rumm, mis on varuosana kasutamata seisnud aga raaminumber ei taha sellega kokku minna.

Diagnoos: ahvivaimustus. Sümptomid: põhjendamatu optimism.
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne