kas ka Harkov?
#1

Tere! Aida lakast tuli välja naisteratta raam. Peale mõningast foorumis kaevamist leidsin märkimisväärset sarnasust Valdo postituses oleva Harkovi rattaga: http://forum.automoto.ee/showthread.php?tid=30615

Minu omal on raam nii roostes, et mingeid kirju ega embleeme välja ei loe. Raam ja porilauad mustad, porilaudadel valged triibud. Raami esiosal on olnud sinise põhjaga embleem ning ka esihargil sinisega kaunistused vms.
Leidsin ka Valdo piltidel oleva rattaga sarnase tööriistakoti kuid ei osanud seda selle raamiga kokku viia.. Raaminumbrit ei leidnud kuid proovin homme valges veel uurida. Pildid on siin: http://nagi.ee/photos/mart000?sort_direction=asc

Seal on veel mõned pildid meesterattast Ukraina B138, mille raaminumber algab 70 g 166.., kas võib eeldada, et aastast 70?

Lugupidamisega:

Mart
Vasta
#2

99% jah, kui eeldada, et kogu jäänuse küljes olevate detailide kooslus on sama päritolu - kuigi analoogseid ja sama mudelimarkeeringuga rattaid tehti päris mitmes erinevas tehases, on antud pakiraam ja ketikaitse konreetselt Harkovi tehase versioonile iseloomulikud detailid.
Puht huvi pärast küsimus ka, et kas tegu on 26" või 28" ratastega isendiga?

Väike kataloogijoonise illustratsioon kah:
[Pilt: f7fa67e9cd51e00471c1af54e8cdeac2.jpg]
Vasta
#3

(01-08-2010, 00:03 AM)mart000 Kirjutas:  Raaminumbrit ei leidnud kuid proovin homme valges veel uurida.
Valdo B-22 teemas on raami numbri koht ilusasti üles pildistatud - asub raami püsttoru keskmisel muhvil (ketikaitsmest veidi ülalpool). Raaminumbri asukoht on seda tüüpi jalgratastel üks ainulaadsusi.
(01-08-2010, 00:03 AM)mart000 Kirjutas:  meesterattast Ukraina B138, mille raaminumber algab 70 g 166.., kas võib eeldada, et aastast 70?
Kindlasti.
Vasta
#4

(02-08-2010, 12:50 PM)indrek Kirjutas:  Valdo B-22 teemas on raami numbri koht ilusasti üles pildistatud - asub raami püsttoru keskmisel muhvil (ketikaitsmest veidi ülalpool). Raaminumbri asukoht on seda tüüpi jalgratastel üks ainulaadsusi.

Osadel (näiteks Lvovi tehase versioonil) on keskmisel muhvil vaid aastaarv ja seerianumber asub mujal.

[Pilt: lvz2-6.jpg]

Nende numbritega üldse see asi, et võivad olla ka täiesti mitteloetavad ja peidus. Tõenäoliselt ei nummerdatud tolajal valmis raame vaid löödi numbrid peale muhvidele juba enne raami kokkujootmist, sest kuidagi teistmoodi ei ole seletatav see, et osadel juhustel on numbrid jootmisvaske täis valgunud ja nende olemasolu leitav alles peale värvkatte täielikku eemaldamist.
Vasta
#5

Rataste mõõdu kohta ei oska midagi kosta sest pole just päris kindel, millised leitud roostes velgedest antud raami juurde on kuulunud. Leitud on ta just nii, nagu piltidel näha Võiks ju mõõta esimese või tagumise hargi ära kuid vaevalt see soovitud infot annaks. Siis tähelepanek veel raami värvi kohta - nimelt see, mida pidasin logo siniseks taustaks on hoopis sinine värv, mis on katnud tervet esimest püsttoru. (mis selle asjanduse nimi siis õigupoolest on, mille kühe esimene kahvel kinnitatud?) Logo ise on kinnitunud kolme needi abil. Raaminumber aga on hoopis löödud tagaratta vasakpoolse kinnituse küljele ning see kõlab nii: 54 ja 18397.Esimene number sobib hästi valmistusaastaks. Ilmselt on tegemist lihtsalt vana rattaga ning erilist rariteetsust pole mõtet otsida - arvan nii. Ilmselt siiski tasub raam roostest puhastada ning ratas viia algsele võimalikult lähedale. tea, kas minus jätkub nii palju kannatlikkust, et päris algsel kujul taras taastada...

See pole sugugi veel kõik. Vanarauahunnikus paistis veel ühe ratta raam (õieti jäänused sellest) Algselt pidasin seda mõne nõukogudeaegse meesteratta vrakiks ning ei pööranud erilist tähelepanu. Uudishimu sai siiski võitu ja otsustasin ka seda lähemalt uurida. Mu arvutil puudub kaardipesa ning juhtmega fotoaparaadist pilte ka kätte ei saa- midagi on seal katki. Niipalju võin iseloomustamiseks öelda, et raaminumber 8141 või 8147 on löödud sadulatoru ülaserva, keskjooksul on määrdenippel ning ka esimese püsttoru küljel on mingi ava. Piltidel olen näinud selle koha peal mingit ümarat nuppu. millegi reguleerimiseks või määrimiseks?
Tagumised raamitorud on poolkumerad, kergelt D- kujulise profiiliga. Tagaratta kinnituse kohal on toru lihtsalt lapik, põikitorud sadula alla kinnituvad tagaratta juures alumistele torudele polduga. Tagumisest porilauast on säilinud pool ning see on märgatavalt laiem ja kumerama joonega kui nõukogude toodangul. Porilaual ja tagumistel põikitorudel on võimalik tuvastada kroomi jäänuseid, värv tundub olevat olnud kui mitte must kuid roheka või hallika varjundiga. Muud midagi säilinud pole. Proovin siis pilte lisada lähiajal, saab ehk vähe illustratiivsem kogu jutt.

Lugupidamisega:
Mart
Vasta
#6

Läheb vist natuke algsest teemast välja kuid siis eelmnevalt kirjeldatud ratta raamsit pildid on siin: http://nagi.ee/photos/mart000/sets/279023/

Harkovi naisteratta jaoks otsisin veel võimalikke asju kuid rohkem sobivaid detaile ei leidnud. Kõik saadaolevad rattarummud ja veljed liiga värskest ajast ning suht kehvas seisukorras. Kas see kõlaks halvasti, kui otsiks sinna hoopis mõned kaasaegsemad rattad alla? Teine võimalus on varuda kannatust ning kolada mööda foorumit ja vanakraamiturge...

Mart
Vasta
#7

eelpool näidatud kena kataloogipildi all on mingis välismaa keeles jutt kolmest käigust. kas tolle aja velodel pruugiti käigukaste? kas tegu oli rummu sisestega? kuda nendega vahetamine käis? kataloogipildil põle mingit heeblit ega trossi näha. või oli automaat? igatahes väga põnev. kas keegi mõistab kommenteerida?
Vasta
#8

Eelpool näidatud kataloogi pildi allkiri on "velosiped B22", aga jutt seal all on justkui kolmest käigust, kolmest hammasrattast ja "velosiped B113" kohta.
Vasta
#9

(08-08-2010, 12:17 PM)diesel Kirjutas:  eelpool näidatud kena kataloogipildi all on mingis välismaa keeles jutt kolmest käigust. kas tolle aja velodel pruugiti käigukaste? kas tegu oli rummu sisestega? kuda nendega vahetamine käis? kataloogipildil põle mingit heeblit ega trossi näha. või oli automaat? igatahes väga põnev. kas keegi mõistab kommenteerida?

Pildialune jutt kolmehammasrattalisest " tirrist" ja käiguvahetajast käib teise jalgratta kohta. Selleks peaks olema " Turist"

Tervitab Veteran.
Vasta
#10

Tolleeagsetes kataloogides ei ole pildid tekstis sees vaid igal lehel üks pilt.
Kuna tekst jookseb aga järjest, siis võib konkreetse ratta kirjelduse ja ja õige pildi vahe olla ka mitu lehekülge. Selleks on tekstis juures tihti ka märkused stiilis "(joonis 3)".
Vasta
#11

no vot, nüüd saan ise ka aru. enne olin justkui pimedusega löödud. ehh, oligi liiga ilus, et tõsi olla. saksamaa kaupmeeste kataloogis on käikudega rumme pakkuda, ju säält mõte pähe kummitama jäi.
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne