Väike mõistatus ehk tundmatu Sachs
#1

Tervist foorumlased!

Ehk oskab keegi öelda, millise mootorratta baasil selline omalooming valmistatud on? http://album.ee/album/261493/50261103 Eks ta üks paljudest Sachs´i mootoriga tehtud aparaatidest on...aga mudel ja mark on minule tundamatud.
Tagumine pärineb M1M-lt ja sadul on ka venelane. Kas raami tagumine osa on originaalis ka eemaldatav? Esihark, esituli, mootor, paak ja raami esimene ots peaks olema originaalid. Mootor on kick-starteriga, mis peaks otsinguid kodanik kassi sõnul väheke kitsendama, samuti on paak kroomitud väga vähestel isenditel. Raaminumber on arvatavasti paksu värvikihi all, mootorinumbert ei tea, kuna antud aretis pole minu valduses.
Väheke meenutab Sachs Uraniat, Expressi, kuid päris sarnanesed need mudelid pole.

Head mõistatamist!
Vasta
#2

Keegi on hulk vaeva näinud - algselt jäiga tagaosaga raami tagumise poole uue ehitanud, kasutades detaile 1950ndate aastate K-seeria mootorratastest ja lisades seega tagavedrustuse. Oletatavalt on raami esimene osa, esihark, mootorikinnitused jms õiged (algsed), kõik aga, mis jääb tahapoole, näib olevat omalooming.

Millise tootja raamil 98ne Sachsi kickstarteriga mootor asus (asub), on praegu juba väga raske öelda - neid oli mustmiljon.

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#3

Valdol õigus nagu alati, aga...
Kirjutatud on, et tagaotsas on kasutatud M1M detaile, seega mitte K-seeria omi (mis muidugi pole antud küsimuse juures oluline) ja kik-starteriga Sachsi mootoreid ei kasutanud "mustmiljon" tootjat, "mustmiljon" tootjat kasutas ilma jalgstarteriga mootoreid, tunduvalt vähem kasutati jalgstarteriga, vast "mustsadatuhat".
Raskendab määramist fakt, et paljudel suurematel jalgrattatootjatel oli aja jooksul tootmises mitmeid erinevate osadega (esihargid, paagid jme) 98 ccm mudelid. Ka pole selliste aparaatide kohta eriti kudagilt head ja ülevaatlikku materjali võtta. Otsisin kunagi enne 1940 tehtud Hercules 98 ccm mudelite kohta aga võta näpust või mõnest teisest kohast, kuigi on olemas lausa selle margi lehekülgi netis.
Või näiteks Wanderer 98 ccm mudelid. Pole kohanud (pole ka otsinud) viiteid kik-starteriga Wandereride kohta aga väidetavalt Koerus meestel on üks jne...

Sellist aparaati saab identifitseerida juhul, kui keegi on sellise asjaga kokku puutunud ja tunneb ära, et vot see on see mark ja mudel .
Teine võimalus hakata mingite iseloomulike detailide (näit. esihark/vedrustus, paak, pakiraam porilauad jne piltide järgi otsima. Paraku on põhidetailid küllaltki sarnased, pole ka teada mis tegelikult on originaalosad ja peab olema ka kusagilt pilte vaadata. on küll saksa leht Sachsi teema kohta aga nagu paljud/enamus lehti - kunagi vaimustusega tehakse midagi kokku aga pärast enam täiendada ja parandada ei viitsita vms.
Kolmas võimalus on leida mingeid kirju, vihjeid, numbreid, sildiauke jms raamilt või olemasolevatelt detailidelt. Mootorinr. vist ei ole midagi suurt peale hakata kui ehk on võimalik tuvastada, mis aastal mootor on toodetud. Paraku jääb enamus sellistest aparaatidest üsna ühte ajavahemikku - 30-ndate teine pool.
Mis veel - jah käis (vähemalt osadel markidel) raami tagumine osa poltühendusega küljest ära, mõnedel ka raami "tagakolmnurga" ülemine kahvel eraldi.
Mis ikkagi antud raamiga tehtud on (kaela piirkonda juurde keevitatud tugevduskolmnurk?) ja kas mootor ning paak istuvad seal "ilusasti" küljes - seda on ka üsna problemaatiline nende piltide põhjal otsustada.
Esimese hooga meenub veel Tsiklitallis olev suhteliselt komplektne 98 ccm Sachsi mootoriga põrr ja endal üks rikutud raam ja neid tundmatuid raame on vilksamisi nähtud veel. Ka oli juba nende kasutusajal vahel tsikkel registreeritud Kui Sachs (98 ccm) vms, kuigi sachs minu teada ise selliseid (või ka teistsuguseid) sõiduriistu ei valmistanud.
Sai nüüd kirjutatud nii aiast kui aiaaugust, vastamata jäi ainult aparaadi mark ja mudel. Toungue
Vasta
#4

Kõige llihtsam oleks tuvastada seda tundmatut isendit ketikaitse, kroomitud paagi ja kickstarter-mootori kombinatsioonina (ehk peavad kõik esinema). Otsisin Google kaudu erinevate variantidena, kuid Sachs´e puudutav (pildi)materjal on suhteliselt piiratud. http://www.oldsachsmotor.de/
Vasta
#5

Hakkab vaikselt tulema. Ksf! Mellpoisi pakutud Elfal on tõesti sarnane hark, kindlasti võib ka mõnedel teistel tootjatel selline olla, aga paljudel ei olnud, kuigi sellest on abi vähe...Ei tea paraku, kas Elfa kick-starteriga mootorit kasutas.
Teema aparaadi ketikaitse on Sachsi tehase tüüpdetail nagu mootorgi. Ka kroompaagid pole tegelikult mingid vähelevinud asjad.
Üks inglisekeelne leht ka
http://cyclemaster.wordpress.com/page-48...s100/1143/
Seal küll on väidetud ja ka näidatud?, et Sachs tegi ka päris sõiduvalmis võrre, ei tea kas ja kus tõde on?
Lehel ka mainitud, et 98 ccm Sachsi mootoriga masinaid tegi vähemalt 30 saksa ja 33 muude maade tootjat. Meil Eestis kohtab kindlasti peamiselt saksa toodangut ja seda la vast kogu maailma lõikes, sest tootmismahud olid saksa tootjatel kindlasti kaugelt üle nende 33 teiste maade tootjate omadest.

Saksakeelsel lehel toodud 80 tootjat koos Kiievi tehasega (mille kohta info saksa lehele saatnud ksf! Valdo), palju neist kick-starteriga mootorit kasutas, mina ei tea.
Alustaks sellega, et seda mootorit kasutasid :
Dürkopp , mudel 11 (ja vb veel mõni mudel)
Esweco , mudel K21/37
Express K100 ja Hecker VM100 (olid erilise raamiga)
Meister , K21 (see ei ole, seda me ksf! Sassiga teame Wink )
Miele H5 (vist Sachsi mootoriga)
Panther (vist sachsi mootoriga)
Kes veel ?
Kes veel kasutas Sachs 98 K mootorit, mina hetkel rohkem ei tea ?
Vasta
#6

Et rajad ei rohtuks ja teema ei jahtuks, siis kirjutan veel natuke mittemilleski. Smile
On saanud teemas juba mitme mehega kurta, et - no ei ole häid ja põhjalikke andmeid selliste 98 ccm aparaatide kohta leida.
Kirjutasin eelmises postituses , et Miele H5 olevat olnud Kick-starteriga Sachsi mootoriga (vene tsiklientsüklopeedia andmed). Samas on mingil saksa lehel olevas andmebaasis raaminr/ aasta Mielede mudelid H4 jaH6 aga H5 pole juttu. On mul Miele juubelikataloog 1939, seal ka mõned võrrid aga mudelid mitte H vaid vaid Klasse 20 (98 ccm) mudelid 420 ja 720 (milledel mine pildi ja jutu ja hinna poolest ühtegi olulist erinevust ei suuda leida) ja naiste mudel 620 ning kaubaveo omad mudelid 220 ja 820. Ja veel Klasse 30 (Saxonette 60 ccm) mudelid 330 ja naiste 630.
Kick-starteriga mudelit sel ajal selles kataloogis ei ole ja ka mudelite tähistus teine kui H-mudelid.
Veel näiteks seal vene raamtus on kirjutatud, et TWN lasi 1934 välja mudelit TS100 dupleks - toruraamiga ja kick-starteriga mootoriga, saksa TWN lehel aga see ei kajastu (pole seal ka TWN Mofadest juttu ja muid vigu ja puudusi/ebatäpsusi leidub), TS100 mudeli all on näha internetis mitmesuguseid erinevaid aparaate, ja eelpool mainitud saksa tsiklite tabelis nr/aasta on TWN TS100 kohta aru saada, et valmistati 1934, 35 ja 36 ning saan aru (vb valesti), et dupleks - raamiga valmistati vaid 1934 ja 400 tk. Saksa Nürmbergi linna tsiklite lehel on pilt punasest dupleks-raamiga 98 ccm pedaalidega võrrist, väidetud 1940? ...millise raamiga on ksf! Armexi kätte jõudnud 1943 aasta TWN 98 ccm , see jäigi mulle segaseks, paistab , et siiski tavalise, ühekordse toruraamiga.
http://www.meisterdinger.de/triumph/151_5143.jpg
Jälle hulk segast juttu kirjutatud, aga olgu, ära ei kustuta. Lõpetuseks teemasse ka...
Ei leia jah midagi, millest antud aparaadi puhul kinni hakata. Ksf! Mellpoisi Elfa esihark on praegu ainuke sarnane detail, samas joonistatud Elfa 98 ccm reklaamipildil on esihark teistsugune (rohkemesinev mall) ja pole ka viiteid kick-starteriga Elfadele. Ka on porilaua "kinnitusloogad" Mellpoisi Elfal ja teema aparaadil erinevad.
Kui nüüd keegi nendest, kes vähe räägivad aga palju teavad sõna ei võta ning asja paika ei pane, siis kardan, et antud piltide järgi asi lahenduseni ei jõua. Oleks vaja rohkem andmeid ja fakte, siis saaks juba edasi konstanteerida, et ...ei oska midagi arvata! Toungue
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne