20-01-2011, 12:09 PM
(Seda postitust muudeti viimati: 20-01-2011, 12:10 PM ja muutjaks oli valdo.)
EW sõjavägi kasutas 1930ndatel aastatel oma tegevuses mitte kodumaist jalgrattatoodangut, vaid Rootsis spetsiaalselt sõjaväe jaoks valmistatud jalgrattaid Wiklund. Kahjuks on paljudest sõjaeelsetest armee-Wiklundidest alles vaid riismed - mina tervet ratast oma silmaga näinud ei ole ja ma pole kindel, et neid on ülepea säilinudki.
Konkreetne ratas pärineb arvatavasti mingist hilisemast partiist 1930ndate teisel poolel. Rattast on säilinud raam, esikahvel, lambiklamber, keskjooks koos pedaalijäänustega ja tagaporilaud. Ratta raaminumber (löödud keskjooksu alla) on H 13398.
Rattal on küljes ka seisutugi, kuid ma ei ole kindel, et see on algne. Pakiraam (tugevalt vigastatud) pärineb tõenäoliselt Saksa sõjaväejalgrattalt ja sel pole mingit sidet käesoleva rattaga. Pedaalikummid on helehellid ja pikitriibumustriga. Ketiratas on nn AWMW-mustriga ja olnud arvatavasti algselt mõeldud laiale (5/16") ketile, kuid algne bandaaž on ära lõigatud ja teine asemele keevitatud. Arvatavasti ei leidunud hilisemas kasutuses ketti, mis talle oleks peale hakanud. Veel üheks ratta iseloomulikuks detailiks on, et alumine pumbahoidja on püsttoru külge keevitatud ja asub küljepeal.
Ratas on olnud nähtavasti mururohelist värvi, kuid hiljem, et varjata tema militaarpäritolu, on ta vast värvitud üle mustaks. Igatahes mulle tunfdub roheline tehasevärvina ja must isetegevusena. Vändad ja ketiratas on olnud küll kroomitud.
Kahjuks on jäänused saanud tugevalt räsida - raam ja vändad on mitmeti kõverad, kuid minu hinnangul siiski taastatavad. (Olen hullemas seisus raamidest "eluloomi" teinud.)
Hetkel võib tunduda see utoopiline, aga kui leiaks kusagilt leistangi, rattad ja sadula, siis oleks põhimõtteline lootus ratas kokku saada.
Pildid sellisena, nagu ma need jäänused sain:
![[Pilt: swiklund_1.jpg]](http://www.itcollege.ee/~valdo/ra/swiklund_1.jpg)
![[Pilt: swiklund_2.jpg]](http://www.itcollege.ee/~valdo/ra/swiklund_2.jpg)
![[Pilt: swiklund_3.jpg]](http://www.itcollege.ee/~valdo/ra/swiklund_3.jpg)
![[Pilt: swiklund_4.jpg]](http://www.itcollege.ee/~valdo/ra/swiklund_4.jpg)
![[Pilt: swiklund_5.jpg]](http://www.itcollege.ee/~valdo/ra/swiklund_5.jpg)
Konkreetne ratas pärineb arvatavasti mingist hilisemast partiist 1930ndate teisel poolel. Rattast on säilinud raam, esikahvel, lambiklamber, keskjooks koos pedaalijäänustega ja tagaporilaud. Ratta raaminumber (löödud keskjooksu alla) on H 13398.
Rattal on küljes ka seisutugi, kuid ma ei ole kindel, et see on algne. Pakiraam (tugevalt vigastatud) pärineb tõenäoliselt Saksa sõjaväejalgrattalt ja sel pole mingit sidet käesoleva rattaga. Pedaalikummid on helehellid ja pikitriibumustriga. Ketiratas on nn AWMW-mustriga ja olnud arvatavasti algselt mõeldud laiale (5/16") ketile, kuid algne bandaaž on ära lõigatud ja teine asemele keevitatud. Arvatavasti ei leidunud hilisemas kasutuses ketti, mis talle oleks peale hakanud. Veel üheks ratta iseloomulikuks detailiks on, et alumine pumbahoidja on püsttoru külge keevitatud ja asub küljepeal.
Ratas on olnud nähtavasti mururohelist värvi, kuid hiljem, et varjata tema militaarpäritolu, on ta vast värvitud üle mustaks. Igatahes mulle tunfdub roheline tehasevärvina ja must isetegevusena. Vändad ja ketiratas on olnud küll kroomitud.
Kahjuks on jäänused saanud tugevalt räsida - raam ja vändad on mitmeti kõverad, kuid minu hinnangul siiski taastatavad. (Olen hullemas seisus raamidest "eluloomi" teinud.)
Hetkel võib tunduda see utoopiline, aga kui leiaks kusagilt leistangi, rattad ja sadula, siis oleks põhimõtteline lootus ratas kokku saada.
Pildid sellisena, nagu ma need jäänused sain:
![[Pilt: swiklund_1.jpg]](http://www.itcollege.ee/~valdo/ra/swiklund_1.jpg)
![[Pilt: swiklund_2.jpg]](http://www.itcollege.ee/~valdo/ra/swiklund_2.jpg)
![[Pilt: swiklund_3.jpg]](http://www.itcollege.ee/~valdo/ra/swiklund_3.jpg)
![[Pilt: swiklund_4.jpg]](http://www.itcollege.ee/~valdo/ra/swiklund_4.jpg)
![[Pilt: swiklund_5.jpg]](http://www.itcollege.ee/~valdo/ra/swiklund_5.jpg)
Valdo
Eesti Jalgrattamuuseumi looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 185 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9, kuni 18. maini 2025 oleme avatud eelneval kokkuleppel