SÄDE vabajooksurumm, valmistatud Tallinnas 1940.-41.a.
#1

Kuni enne Teise maailmasõja alguseni varustati Otto Saare Jalgrattatehase jalgrattad reeglina Saksamaalt imporditud Torpedo rummudega. Tõenäoliselt hakkas sõja ajal neid nappima, mistõttu evitati tuntud Torpedo vabajooksu replikate kohapeal tootmine. Kuna 1940.a. natsionaliseerimise järel sai Saare tehas endale uue nime Säde, siis varustati ka omatoodangu vabajooksurummud nende kirjadega.

Millal SÄDE rummusid valmistama hakati, see ei ole täpselt teada. Oletada võib 1940. aasta teist poolt või isegi 1941. aasta algust. Kuna üsna pea (juuni lõpul 1941) algas N.Liidu ja Saksamaa vahel sõda ning Saare tehas katkestas rattatootmise, siis ei jõutud vast väga palju SÄDE rumme ning nendega varustatud rattaid teha. Mina olen oma silmaga näinud kolme SÄDE rummu, neist üks (foto postituse lõpus) on minu erakogus.

Ei ole välistatud, et juba varem, 1930ndate aastate lõpul, plaaniti Saare tehases üle minna omatoodangu vabajooksudele ning see protsess jõudis tootmisfaasi puhtjuhuslikult nõukogude ajal. Samas on see vaid oletus, täpsem teave puudub. Võrdluseks - Lätis valmistasid 1930ndate teisel poolel Torpedo replikaid nii Erenpreis (GEO), Latvello (LVF) kui ka Liibavis (läti k. Liepaja) asunud tehas Kara Ostas Darbnica (KOD). Kõik need rummud vastavate kirjadega olid 1930ndate aastate teise poole Läti rataste juures masslevinud (kõigi nende esindajad olemas ka minu erakogus).

Kas Saare (Säde) tehases valmistati vaid välisrumm, või valmistati ka sisu detaile, selle kohta mul teave puudub. Minu valdusesse sattunud rumm jõudis mnu kätte ümberlapatud sisu ja kodaratega, st algne oli vaid rumm ise. Üke eelmainitud kolmest rummust on säilinud muide koos komplektse jalgrattaga (sh sisuga), mida kunagi tasuks kindlasti lahti võtta ning rahvusliku jalgrattatööstuse ajaloo tarbeks seestpoolt uurida, kui ratta omanik selleks võimaluse annab...

[Pilt: sade_rumm.jpg]

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#2

EAG lehelt on lugeda, et Saare tehas nimetati ümber Sädeks novembris 1940 ja jaanuaris 1941 läks Kiire (endise Are jalgrattatehase) direktori Rekkaro juhtimise alla. Omatoodangu rummu tootmist võidi küll varem plaanida ja ette valmistada (ei tea küll, kas oli selleks vaja soetada mingit spetsiifilist seadmeparki või automaatpinki nagu oli suurtes tehastes), tootma hakati aga ilmselt ikkagi peale Säde nime saamist. Kiire direktori juhtimise alla minek ilmselt rummu tootmises (ja ka vast Säde jalgrattamudelite nimedes) midagi ei muutnud. F&S Torpedo rummude hankimise raskenemist sel perioodil on maininut ka seoses Rootsi jalgrattatootmisega. Võrreldes läti suurte tootjatega oli Saare jalgrattatoodangu maht ikkagi suhteliselt väike, nii et ilmselt polnud eelnenud rahuajal, mil kaubandus toimus normaalselt, oma tagaratta rummu tootmine mõtekas ega rentaabel. Võrdluseks ka rootsi suured tootjad 30-ndatel peale Husqvarna, kes kasutasid ka saksa Torpedosid.
Ja siia teemasse võiks ka veel lisada, et Tempo ja Famose jalgratastel (mis suure tõenäosusega on Saare toodanguga seotud) on kasutatud ka rootsi Novo tagajooksurumme.
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne