14-05-2019, 13:23 PM
(14-05-2019, 08:17 AM)Daff Kirjutas: Üks küsimus D-21 mootori kohta. Kindlasti väga ebatraditsiooniline aga kuna siin on palju tarku koos siis ehk keegi oskab vastata.Selle tööjärjekorra tingis ikka eelkõige mootori konfiguratsioon (R2) kus kolvid liiguvad vaheldumisi ehk üks üles ja teine alla.
Kunagi tehnikumi ajal sai loetud mingist õpikust või raamatust või koguni mingist ajakirjast, ei mäleta enam, miks on põka mootori D-21 tööjärjekord just 1-2-0-0 mitte aga 1-0-2-0.
Oli päris pikk jutt selle kohta ja seletati lahti miks ei saanud või ei suudetud panna töötakte üle ühe käima vaid nad peavad järjest olema.
Räägiti veel, et tänu sellele, et tööjärjekord on 1-2-0-0 pidi tehtama tasakaalustusvõll mis oli tunduvalt lihtsam kui lahendada mingi keeruline küsimus 1-0-2-0 tööjärjekorra puhul. Kuid see kõige tähtsam , miks just nii, on meelest läinud.
Olen kaminud netti ja oma raamatuid mis on vene tehnika kohta aga pole leidnud vastust kuid küsimus vaevab.
On keegi sellisest asjast midagi kuulnud?
Sel juhul aga saab ülesliikuva kolviga silindris olla ainult kas surve või väljalasketakt ja allaliikuva kolviga silindris kas sisselase või töötakt.
Kui nüüd silmad kinni panna ja asja töötamist ette kujutada või asi paberile joonistada, siis seal pole muud varianti kui töötaktid on järjest ühe pöörde jooksul ja teine pööre on ettevalmistav.
Tasakaalustusvõlli aga on seal vaja sest suured ja rasked kolvid liiguvad vaheldumisi ülesalla ja tahavad mootorit kallutada risti väntvõlliga.
Kui panna kolvid liikuma koos saaks tegelikult vähema vibratsiooniga mootori sest töötaktid oleks jagatud võrdselt kahele täispöördele ja tasakaalustusvõllidega saaks tasakaalustada kolbide liikumise ja väntvõlli vastukaaludega pöörleva osa liikumise nagu enamusel r2 tsiklimootoritel.
See teeb aga konstruktsiooni keerulisemaks ja tasakaalustusvõllid massiivsemaks sest peavad need kolbide liikumise täielikult tasakaalustama.