Vanaauto taastamisel tehasevärvi säilitamine
#1

Hei kõigile!

kas vanaauto taastamisel tuleks uuesti värvimisele tingimata eelistada võimalusel võimalikult palju tehasevärvi (ka siis, kui see on pleekinud, tuhmunud ja mõlkis) säilitamist? Miks?

Kui jah, siis mis muudab tehasevärvi nõnda väärtuslikuks? On kinnituseks auto heast säilivusest ja käekäigust?

Samas saaks hoolsa tegutsemise korral loodetavasti auto värvida üle nii, et see paistaks "nagu poest tulnu"?

Tänud heade mõtete eest juba ette,
Vasta
#2

Restaureeritud liiklusvahend peaks välja nägema täpselt selline, nagu tehasest tuli ehk nagu uus. St. originaalkomplektsuses ja välimusega. Kui suudate seda saavutada vana värvi värskendades jm. pisiparandusi tehes, andke minna. Viimast varianti kasutab hästisäilinud- hoitud jalgrataste puhul lp.meie foorumis ravil olev lootusetus seisus Valdo.

Iseasi on taastada sõiduk nt.filmi või muuseumi tarbeks , kui eesmärk on seostada see mingi ajaloolise sündmuse või isikuga. Siis lausa peab säilitama kuuliaugud, kiiruga tehtud parandused jms. Vastav näide on vaadata Riia automuuseumis või meil Opeli näol .

Kui on tegu mingi vahepealse variandiga, siis näitab see lihtsalt taastaja taset ja kes meist tahab vilets restaureerija olla!



Tervitab Veteran.
Vasta
#3

(27-08-2011, 08:16 AM)Veteran Kirjutas:  Restaureeritud liiklusvahend peaks välja nägema täpselt selline, nagu tehasest tuli ehk nagu uus. St. originaalkomplektsuses ja välimusega. Kui suudate seda saavutada vana värvi värskendades jm. pisiparandusi tehes, andke minna. Viimast varianti kasutab hästisäilinud- hoitud jalgrataste puhul lp.meie foorumis ravil olev lootusetus seisus Valdo.

Iseasi on taastada sõiduk nt.filmi või muuseumi tarbeks , kui eesmärk on seostada see mingi ajaloolise sündmuse või isikuga. Siis lausa peab säilitama kuuliaugud, kiiruga tehtud parandused jms. Vastav näide on vaadata Riia automuuseumis või meil Opeli näol .

Kui on tegu mingi vahepealse variandiga, siis näitab see lihtsalt taastaja taset ja kes meist tahab vilets restaureerija olla!

Ja milline on levinud praktika - s.t. kas auto ülevärvija (loomulikult originaalvärvile võimalikult sarnasena) paigutub taastajate skaalal paremasse või halvemasse otsa Wink?

Vasta
#4

Tähtis on veel see,et ei värvita taastatavat autot valet värvi,st. Gaz-51 -te roosa pärlaga või mustaks ZAZ 965-te ...näiteks. Samuti ei tohi tehase tööd paremini üle teha. See tähendab seda,et ei taastataks näiteks GAZ-51-te luksusautona ,millist pole teadagi kunagi toodetud. Keegi ei keela aga värvida oma autot just nii nagu ise tahate,kuid arvestama peab siis sellega ,et aupaistet vanameeste poolt ei tule....Big Grin
Igasuguste stantsi-ja keevitusjälgede kinnipahteldamine ka kurjast. Ja ega kõik vanemad masinad väga ei läikinud. Seda tuleb siis jälgida.
Vasta
#5

(27-08-2011, 11:08 AM)TALUPOEG TALUJA Kirjutas:  Tähtis on veel see,et ei värvita taastatavat autot valet värvi,st. Gaz-51 -te roosa pärlaga või mustaks ZAZ 965-te ...näiteks. Samuti ei tohi tehase tööd paremini üle teha. See tähendab seda,et ei taastataks näiteks GAZ-51-te luksusautona ,millist pole teadagi kunagi toodetud. Keegi ei keela aga värvida oma autot just nii nagu ise tahate,kuid arvestama peab siis sellega ,et aupaistet vanameeste poolt ei tule....Big Grin
Igasuguste stantsi-ja keevitusjälgede kinnipahteldamine ka kurjast. Ja ega kõik vanemad masinad väga ei läikinud. Seda tuleb siis jälgida.

Ehk siis kui taotleda aupaistet kogenenumate meistrite poolt, peaks jätma pigem vähe plekiliseks, mõlgiliseks ja pleekinuks Wink? Olen sellega mõnes mõttes nõus - see oleks auto eheduse garandiks, samas oleks sirge plekk ja korrektne värv silmale ilusam (ei mõtlegi mingit metallikut, ikka võimalikult originaalilähedast).. Nii ma siin olengi kahevahel.. Smile

Vasta
#6

vana sapikaräbala originaalvärvi säilitamisega pole mõtet vaeva näha, see ei ole seda väärt. VA juhul kui tegu pole mingi ala karlvainole kuulunud ja kulutuuriruumis teada tuntud isendiga.
Kõik muud rea autod on oma silmale parem ikka üle värvida ja saavutada kenam tulemus.

http://www.motoristiklubi.eu  : pidevas sisu lisamises tegemistest.
Auto on vaid tagaveoline, ülejäänud on ostukärud!
Vasta
#7

(27-08-2011, 14:20 PM)ryblik1 Kirjutas:  vana sapikaräbala originaalvärvi säilitamisega pole mõtet vaeva näha, see ei ole seda väärt. VA juhul kui tegu pole mingi ala karlvainole kuulunud ja kulutuuriruumis teada tuntud isendiga.
Kõik muud rea autod on oma silmale parem ikka üle värvida ja saavutada kenam tulemus.

Nagu aru sain,võib Savisaare lotoga võidetud Zigulli üle küll võõbata....Big Grin Et ilusaks teha nagu või.
Seda pakuti mulle aastaid tagasi müüa.(võibolla on veel alleski....)

Vasta
#8

(27-08-2011, 11:08 AM)TALUPOEG TALUJA Kirjutas:  See tähendab seda,et ei taastataks näiteks GAZ-51-te luksusautona ,millist pole teadagi kunagi toodetud. Keegi ei keela aga värvida oma autot just nii nagu ise tahate,kuid arvestama peab siis sellega ,et aupaistet vanameeste poolt ei tule....Big Grin

Sa vaata kes räägib ... Fordi krusa tiivad olid alguses küll särvalt läikivad ... ma veeö mäletan seda Wink

Dad.
Vasta
#9

(27-08-2011, 20:31 PM)dad Kirjutas:  
(27-08-2011, 11:08 AM)TALUPOEG TALUJA Kirjutas:  See tähendab seda,et ei taastataks näiteks GAZ-51-te luksusautona ,millist pole teadagi kunagi toodetud. Keegi ei keela aga värvida oma autot just nii nagu ise tahate,kuid arvestama peab siis sellega ,et aupaistet vanameeste poolt ei tule....Big Grin

Sa vaata kes räägib ... Fordi krusa tiivad olid alguses küll särvalt läikivad ... ma veeö mäletan seda Wink

Dad.

Jah,algul läikis nagu muna,kuid mida sa tahad,kui teetolm,kruus,kanad,rotid-hiired ja asjatundmatud kodanikud minu läikivat autut ründasid....Big Grin Nüüd on kole ja karvane,justnagu peab.....
Vasta
#10

(27-08-2011, 14:20 PM)ryblik1 Kirjutas:  vana sapikaräbala originaalvärvi säilitamisega pole mõtet vaeva näha, see ei ole seda väärt.

Tere,

kuna olen algaja vanasõiduki(taastamis)huviline, siis tunneks huvi, kust läheb piir, kui (ja millistel autodel) tasub originaalvärvi hakata säilitama?

Kas siis, kui tehnikahuvilised noored on paarikümne aasta jooksul enamuse ZAZ 968M-e vastu seina sodiks sõitnud (veel paarkümmend aastat tagasi olid kõik kohad täis tänaseks kultusliku staatuse omandanud GAZ-e ja LAZ-e, mida sel hetkel ka ei peetud säilitamisväärseks)?

Andke palun nõu.

Parimat,
Vasta
#11

Kõigepealt tuleks Teil selgeks teha, mida kujutab endast värviparanduse puhul HAJUTAMINE. Siis saate aru, palju originaalvärvi pinnast üldse nähtavale jääb ning veendute, kas see ära tasub.Lihtsam ja kvaliteetsem on ikkagi kogu masin üle värvida, olgu see siis sapakas või mersu.
Kui on tegu hästisäilinud asjaga ja paranduskohti tõesti üksikuid, siis säilitage vana. Piir oleks siis seal, kus rahakott kannatab ja (või) tulemus rahuldab ...

Tervitab Veteran.
Vasta
#12

(28-08-2011, 09:10 AM)Veteran Kirjutas:  Kui on tegu hästisäilinud asjaga ja paranduskohti tõesti üksikuid, siis säilitage vana. Piir oleks siis seal, kus rahakott kannatab ja (või) tulemus rahuldab ...

Tänud, see on tegelikult tõesti mõistlik kriteerium - ma ise julgenud selle variandiga arvestada, sest kartsin, et ülevärvimine mingi hirmus pühaduseteotus on - et mõtlesin, et tuleb mõlkis ja pleekinud välimust hambad ristis kannatada, peaasi, et tehasevärv oleks Smile

Tänud,

Vasta
#13

Alati on ka võimalus jätta RAT style jaoks kõik nii nagu ta on ja tehnika teha kesta alla viimase peale korda. Ringi sõita ja teha muretu nägu et sind ei koti pleekinud ja mõlkis välimus.
Ja ei mingeid hambad ristis närvitsemisi!
Wink

http://www.motoristiklubi.eu  : pidevas sisu lisamises tegemistest.
Auto on vaid tagaveoline, ülejäänud on ostukärud!
Vasta
#14

(28-08-2011, 15:34 PM)zerblat Kirjutas:  
(28-08-2011, 09:10 AM)Veteran Kirjutas:  Kui on tegu hästisäilinud asjaga ja paranduskohti tõesti üksikuid, siis säilitage vana. Piir oleks siis seal, kus rahakott kannatab ja (või) tulemus rahuldab ...

Tänud, see on tegelikult tõesti mõistlik kriteerium - ma ise julgenud selle variandiga arvestada, sest kartsin, et ülevärvimine mingi hirmus pühaduseteotus on - et mõtlesin, et tuleb mõlkis ja pleekinud välimust hambad ristis kannatada, peaasi, et tehasevärv oleks Smile

Tänud,

Mõlgid saab välja ka originaalvärvi kahjustamata, näit. Mõlgimeister OÜ abiga. Teenust ise kasutanud ja tulemusega ülimalt rahul. Pleekinud, tuhmunud värvi teevad nagu uueks tänapäeval laias valikus pastad ja vahad, mida saab profivärvide müüjate käest hankida. Need on tõesti imevahendid.
Kui tehase värvkattel teha parandusi, siis mina loeksin seda värvkatte restaureerimiseks. Kui tehase värvkattele värvitakse üleni peale, defineeriks mina selle toimingu pinnakatte kapitaalremondiks ehk renoveerimiseks. Restaureeritud pinnakate, millel võib esineda pisipuudusi on ehedam, kui uus kate. Samas uus ja värske värvitud pind tahaks kohe ka muid värskeid ja uusi välisfurnituuriemlemente nii kroomi kui plasti näol oma kõrvale. Nii, et ka neid muid detaile tuleks ka kohe restaureerida või renoveerida.
Tehases värvitud pinnakate, mida on siis paranduste abil restaureeritud ja muude hooldusvahendite abil hoolitsetud, on siiski minu arvates rohkem väärt, kui kapitaalremonditud värv, mis on valdavalt kergema vastupanu teed minek. Orginaalvärvis sõiduki väärtus aastatega kasvab, mis ülevärvitu puhul nii ei pruugi olla. Proovi siiski alul värvi restaureerida, üle värvida jõuab ju alati ja kui tõesti untsu läheb, siis aitabki see värvi kapremont.
Vasta
#15

Tundub, et pendel asub praegu ühes äärmises seisus. Vanas Euroopas on siin-seal näha, et tegeldakse vanade sõidukite, mille originaalne värvkate on hävinenud või hävitatud, värvi vanutamisega, et saada sobivat tulemust. Tõsi ta on - perfektselt kapitaalremonditud (kasutame siis sellist terminoloogiat) värvkate sajandivanuse sõiduki peal ei ole hetkel üheski muuseumis ega ühelgi kokkutulekul üldse haruldus. Seda saab iga kell uuesti ja paremini üle teha. Säilinud originaalvärvis masinaid on näha hoopis harvem ning minu hinnangul väärtuslikumad - Eestis tõmmataks aga sellistele otsekohe uus värv otsa. Vanutatud "värske" värv pole samuti päris ehe. Arvan, et üle tasuks värvida neid masinaid, millel originaalset värvi on alles alla 50 % ulatuses või on juba ajaloo jooksul üle värvitud. Las Eesti kõrged komisjonid näitavad praegu näpuga kui soovivad - olen kindel, et 10 aasta pärast enam ei näita. Samuti tasub meeles pidada, et suure tõenäosusega ei ole Te oma uunikumi viimased omanikud.
Vasta
#16

Eks suhtumine vanasõidukitesse on osa suuremast kultuurikontekstist. Siin võiks tuua paralleele arhitektuuriga - näiteks keskaegsete kirikutega. Kuni 19. sajandi kolmanda veerandini oli Euroopas valdavaks suunaks restaureerimine - kõik hilisemad juurde- ja ümberehitused lammutati ning hoonet püüti taastada sellisena, nagu see keskaja ehitusmeistri käe all valmis. Hiljem sellest suunast loobuti ning raskuspunkt liikus reastaureerimiselt konserveerimisele, kuna väärtuslikuks hakati pidama hoonet just sellisena, nagu ta meie päevini on säilinud - koos kõigi muudatustega. Konserveerimise suund on valdav ka tänapäeval - põhipunktideks on hoone konstruktsiooni tugevuse säilitamine, samal ajal hoidudes välisilmes pöördumatute muudatuste tegemisest.
Vanasõidukeid ei saa muidugi hoonetega otseselt võrrelda, kuid tundub et mingid arengud on siiski sarnased. Pean tunnistama, et ka minu jaoks on pleekinud-kulunud originaalvärvi all masin väärtuslikum kui "nagu uus". Renoverimisel on kerge hoogu minna ja teha masinast prillikivi, kuid nii võib kaotsi minna auto senine ajalugu ja eripära. Eks see jääb iga taastaja enda otsustada, kus on tema jaoks sobiv tasakaalupunkt.

When I die, I want to go peacefully sleeping, like my grandfather did. Not screaming, like the passengers in his car.
Vasta
#17

(29-08-2011, 10:57 AM)Marcello Kirjutas:  Vanasõidukeid ei saa muidugi hoonetega otseselt võrrelda, kuid tundub et mingid arengud on siiski sarnased. Pean tunnistama, et ka minu jaoks on pleekinud-kulunud originaalvärvi all masin väärtuslikum kui "nagu uus". Renoverimisel on kerge hoogu minna ja teha masinast prillikivi, kuid nii võib kaotsi minna auto senine ajalugu ja eripära. Eks see jääb iga taastaja enda otsustada, kus on tema jaoks sobiv tasakaalupunkt.
Hakkan ka ise kalduma selle poole, et üle värvimisega kaob siiski tükike ajalugu ja konkreetse isendi ehedusest - ehk ülevärvituna/vuntsituna on asi silmale ilus vaadata, kuid ilmselt kaotab masin tükikese oma "hingest" ja lõppmulje võib jääda pigem "plastmassimaitseline" (kitšilik)..

(28-08-2011, 16:54 PM)ryblik1 Kirjutas:  Alati on ka võimalus jätta RAT style jaoks kõik nii nagu ta on ja tehnika teha kesta alla viimase peale korda. Ringi sõita ja teha muretu nägu et sind ei koti pleekinud ja mõlkis välimus.
Ja ei mingeid hambad ristis närvitsemisi!
Wink

No minu puhul ei ole see kindlasti valikutes Smile
Vasta
#18

Kui taastatav isend on läbi ussitanud, siis tegelikult puudub ju alternatiiv, siis on ju ainult küsimus kas võtta taastamisel sihikule must number või mitte. Kui palju omanik raatsib plekki põletada.
Samas kui juba kerkib üles küsimus, et kas säilitada vana värv, siis järelikult on olukord lootust andev. Läikivaid viimase vindini poleeritud isendeid viskab pidevalt juurde, originaalvärvi praktiliselt ei kohta. Nagu Indrek juba mainis, keegi-kunagi-kusagil 50 aasta pärast võib ka sellest autost läikuva muna teha, ege siis ajalugu täna siin ära ei lõpe. Jäta talle võimalus olla sama dilemma ees, üritada säilitada või siis mitte. US ja A-s on praktika selline, et originaalvärviks võib lugeda kuni 2 ülevärvitud detailiga autot, ehk siis kui on üle värvitud vaid üks tiib ja üks uks loetakse auto originaalvärvi all olevaks. Leida 20-30-ndate auto mis on originaalvärviga on tõeline haruldus, samas kui samadest aastatest läikivaid ja veel rohkem läikivaid autosid leiab (sadades) tuhandetes.
Tähtis on alati tervik, kui vanale asjale kruvida külge uus detail ja see oma "uudsuses" põletab silma, siis see ongi vale. On kaks ise asja, mida minu arvates tihti segi aetakse on: "katki" ja "vana". Nii kaua kui asi ei ole katki on Ok, las ta olla kulunud-pleekinud aga kui see moodustab ühtse terviku kogu ülejäänud autoga on kõik korras. Tihti vahetatakse vidinaid ainult selle pärast, et see oli "vana". See ju ongi point, vana asi peabki välja nägema nagu vana. Ja asja meeldivam pool, plekk jääb ka alles.. (selle eest ostad pärast teise veel.. ja siis kolmandaWink.

Triumph GT6, Corvair Spyder, Datsun 280Z, BMW E21, VW Buss
Vasta
#19

Kuna konkreetse teema algataja mainis ühes teises teemas seda sapakat, siis mul tekkis arusaam et hakatakse sapika originaalvärvi taga ajama ja taastama. Mõttetu töö, mine ja osta venest sapakas, seal on neid valida värvitoonides ja läbisõite on juhtunud ala 300km kuni 3000000km välja. Venest toodi läbi eesti ja viidi soome ziguli 01 läbisõit 8000km , auto oli nagu tutikas, venest saadi kätte ta 15K krooniga.
Ma saaks aru kui jutt käiks ntx zis,gaz 12 13 14 või zil limo originaalvärvi säilitamisest.....
Kõik muud vene autod on üldisemas plaanis venekeelset zargooni kasutades jerundaa ja tšepuhaaa!
Sapakat võid hoolika otsimise ja luuretöö tulemusena leida päris maasikat ka kui viitsid käia pässe ülekuulamas, Võid leida sellise mille juures ei pea midagi peale pesu tegema ja lükk kohe musta numbri kandidaadiks.

Saan ka aru ntx sellest kui mul kadunud sõber säilitas M410 sedaan agronoomi ehk nelivedust millel on spido peal vaid 8000km. See on väärt säilitamist sellisena nagu ta oma kulumisastmes on. Kuid seal juures ei peaks isegi midagi pesema ega poleerima, tuleks jätta nii nagu on , peamine et on puhas.

http://www.motoristiklubi.eu  : pidevas sisu lisamises tegemistest.
Auto on vaid tagaveoline, ülejäänud on ostukärud!
Vasta
#20

(29-08-2011, 14:29 PM)ryblik1 Kirjutas:  Kuna konkreetse teema algataja mainis ühes teises teemas seda sapakat, siis mul tekkis arusaam et hakatakse sapika originaalvärvi taga ajama ja taastama. Mõttetu töö, mine ja osta venest sapakas, seal on neid valida värvitoonides ja läbisõite on juhtunud ala 300km kuni 3000000km välja. Venest toodi läbi eesti ja viidi soome ziguli 01 läbisõit 8000km , auto oli nagu tutikas, venest saadi kätte ta 15K krooniga.
Ma saaks aru kui jutt käiks ntx zis,gaz 12 13 14 või zil limo originaalvärvi säilitamisest.....
Kõik muud vene autod on üldisemas plaanis venekeelset zargooni kasutades jerundaa ja tšepuhaaa!
Sapakat võid hoolika otsimise ja luuretöö tulemusena leida päris maasikat ka kui viitsid käia pässe ülekuulamas, Võid leida sellise mille juures ei pea midagi peale pesu tegema ja lükk kohe musta numbri kandidaadiks.

Kuna minu laiem küsimus haakus ühe sapaka külge, siis kasutan kohe võimalust enda harimiseks - kust siis ikkagi läheb piir, kui (ja millistel autodel) tasub originaalvärvi hakata säilitama?

Niipalju olen targemaks saanud, et kui on tahtmine sapakal tehasevärvi säilitada, siis peab see sapakas olema Venemaalt hoolikalt otsitud ja luuratud ning võimalikult paljude pässide ülekuulamise tulemusel soetatud SmileSmileSmile.

Kuid kui hüpoteetiliselt säilitamistväärt masin on endal juba olemas (tõsi küll, Eestist pärit ja veidi väiksema läbisõiduga, kui 3000000km) Smile?
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne