ETK varasematest ratastest
#1

Paar aastat tagasi sain endale ühe ETK naiste-Originali baasil kokkupandud ratta raaminumbriga 2659. See erineb mõnevõrra hilisematest ratastest- näiteks on tal tagahargi otsad kroomitud. Raamiga oli koos lauge paindega kroomitud otsadega esikahvel. Pole just ETK moodi? Võimalik, et konkreetne kahvel ongi vahetatud millegi muu vastu aga paistab siiski, et vähemalt esimesel kahel tootmisaastal polnud ETK kahvel sirge järsu paindega allosas ja rattad olid teisiti kaunistatud kui hilisemad. 38. aasta kataloogis on kujutatud Original üsna kumera kahvliga. Veel on kataloogis rõhutatud, et nii taga- kui esihargi otsad on kroomitud. Teistel minu uuematel Originalidel pole kahvlite otsad kroomitud, vaid on olnud kaunistatud pealemaalitud nooltega. Kataloogis on tegemist tehniliselt täpse joonistusega, näiteks kodaraarv vastab tegelikule.

Muidugi pole joonistus nii kindel tõend kui foto. ETK üllitas ajakirja "Ühiskaubandus", mille 1938 aasta kolmandas numbris on juttu omatööstuse jalgratastest ja ennäe- lisatud ka fotod! Seal paistavad sirges reas kumerate kahvlitega ETK rattad, mille kujunduses on teisigi erinevusi. Eelkõige heledad esi- ja tagakahvliotsad, küllap kroomitud, poriplekkidel pole küljelaiendusi ja tagahelkur on munakujuline.

Küsimus suurele ringile- kas kellelgi on veel alla 3000 raaminumbriga ETK rattaid? Väga tahaks teada kuidas need kaunistatud on ja milline kahvel. Eriti rõõmustaks fotode üle.

       

Diagnoos: ahvivaimustus. Sümptomid: põhjendamatu optimism.
Vasta
#2

See "Ühiskaubanduse" artikkel on hea leid, võiks sellest kogu jalgrattaid puudutava jutu üles panna. Ja seda ka lgp! Rain Vaikla EAG-sse!
Ka see "sujuva paindega esihark" on minu jaoks ootamatu uudis.
Mudelitest niipalju, et kataloogi järgi oli neid Originali mudeleid ju mitmeid, need laiendustega porilauad ja kiirtega kaunistamised olid Original luksusmudelite nr. 17 ja 18 rida, "lahjemad" Originalid mudelid nr. 13, 14, "tummisemad" nr. 15, 16.
http://eag.vanatehnika.ee/Rattad/jretk_kat1939_04.jpg
Lisaks teooriale oli veel tegelik elu ja peale selle veel anomaaliad ja erandid. Näiteks Varbolas on naiste ETK tehase ratas, millel on koos nii Originali kui Eteka mudelite kirjad - kaunistused ja eritellimuse eriti kõrge ja suure raamiga meeste ETK. Ka eelnevals postitusels parempoolsel pildil näituse ETK on heledat värvi või üldse üleni kroomitud näitusevariant.
Mul vist on ühe meeste Originali jäänus numbriga 2xxx, vist mudel nr. 15 . Igatages esihark selle "järsu paindega", kaunistatud vastavalt mudelinumbrile, st ilma värvitud kiirteta ja porilaua laiendusteta, esipiduri ajam trossiga, tagahelkur puudub. Preagu vist veel ligi talle ei pääse, et numbrit kontrollida ja asju täpsustada, number vb on ka üles kirjutatud.
Vasta
#3

Jalgrataste rivi kohal seinal paistab justkui "LUX"-i reklaam, äkki seletaks see raamide omapära ?

Suur Kombinaator
www.tsiklitall.ee
Vasta
#4

(09-03-2012, 11:46 AM)Ostap Bender Kirjutas:  Jalgrataste rivi kohal seinal paistab justkui "LUX"-i reklaam, äkki seletaks see raamide omapära ?

Ei saa päris sellest "raamide omapära" - mõttest aru, aga ilmselt see LUX vististi ei seleta midagi.
Nõukogude ajal oli küll selge pilt, oli Žiguli, oli Lux ja oli Superlux. Neid Superluxe valmistasin ma isiklikult Togliati tehases 1984. Pärast minu tehasest lahkumist lõpetati kahjuks selle mudeli tootmine ära, kas see nüüd just minu süü on, aga mine tea! Sad

Vasta
#5

(09-03-2012, 03:39 AM)tolmuahv Kirjutas:  Küsimus suurele ringile- kas kellelgi on veel alla 3000 raaminumbriga ETK rattaid? Väga tahaks teada kuidas need kaunistatud on ja milline kahvel.

Armetuid jäänuseid on. Terveid rattaid kahjuks mitte, need on kõik uuemad.

Värvi-niklit-kroomi vaevalt sealt pealt leiab; kas esikahvel on neil all, seda pean vaatama siis, kui lumi ära sulab ja ma taas igale poole ligi pääsen.

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#6

(09-03-2012, 10:41 AM)kass Kirjutas:  Mudelitest niipalju, et kataloogi järgi oli neid Originali mudeleid ju mitmeid, need laiendustega porilauad ja kiirtega kaunistamised olid Original luksusmudelite nr. 17 ja 18 rida, "lahjemad" Originalid mudelid nr. 13, 14, "tummisemad" nr. 15, 16.
http://eag.vanatehnika.ee/Rattad/jretk_kat1939_04.jpg

...Ka eelnevals postitusels parempoolsel pildil näituse ETK on heledat värvi või üldse üleni kroomitud näitusevariant.

See ratas seal posti otsas on jah vist üleni kroomitud. Samas reas seisvad on küllap reatootmise omad.

Mudelinumbreid mainib jah 39. aasta kataloog. Minu viga- refereerisin hoopis 38 aasta "Jalgrataste ja nende osade nimekirja". Selles vihikus ei ole veel mudelid nummerdatud, räägitakse Luxist, Etekast, Olympiast ja "kroomitud Original"ist. Samas on foto tootmistsehhist, kus seisab rida valmistehtud kahvleid, kõik jälle meeldivalt lauged Smile
Muide, 39. aasta kataloogis, kus mudelid on saanud numbrid, on kujutatud ka juba meile nii tuntud välimusega ETK-d. Võibolla kroomimine oli sõja eel liiga kallis...
1938:    
1939:    

Diagnoos: ahvivaimustus. Sümptomid: põhjendamatu optimism.
Vasta
#7

Minu ETK Original nr 15 paraku numbriga 3222, oli ka justkui üks tagaratas, mille sain antud raami lähedusest ja võiks vb olla selle ratta oma, ei mäleta aga torpedo aastat. Aga ilmselt ratas kusagilt 39 aasta kandist.[/align]
Vasta
#8

kuldses börsis on selline isend müügil.
Kas tegemist on tõesti 1930 aasta ETK Originaaliga, ma öelda ei oska. Sorry kui väga lollilt teemat risustan.
http://www.kuldnebors.ee/search/harrastu...uage_id=et
Vasta
#9

(10-03-2012, 00:20 AM)ahto76 Kirjutas:  Kas tegemist on tõesti 1930 aasta ETK Originaaliga, ma öelda ei oska. Sorry kui väga lollilt teemat risustan.

On küll!

Diagnoos: ahvivaimustus. Sümptomid: põhjendamatu optimism.
Vasta
#10

ETK- jalgrattaid hakati tootma vist 1938 ?
P.S.: Ei saa mainimata jätta : eile sai leitud keskmisest nirumas säilivuses aga muidu suhteliselt ilusas komplektsuses 37XX meesterahva Olympia (kallim mudel 1939 Torpedo vabajooksu ja plekist riistakastiga). Aga eks uus omanik kindlasti pildistab-jutustab eraldi teemas.
Vasta
#11

(10-03-2012, 11:08 AM)tolmuahv Kirjutas:  
(10-03-2012, 00:20 AM)ahto76 Kirjutas:  Kas tegemist on tõesti 1930 aasta ETK Originaaliga, ma öelda ei oska. Sorry kui väga lollilt teemat risustan.

On küll!

Sellega on nii ja on naa. Kuigi nõukogude riik, rahvas ja partei tõid eestlastele 1940-ndal aastal koos muude hüvedega ka kirjaoskuse (kirjutamis- ja lugemisoskuse), siiski on tänapäevani sellega mõningaid probleeme ja kitsaskohti.
Fakt on, et antud juhul on tegu ETK Originaliga, aga dateeringu kohalt oleks korrektne kirjutada, et 1930-ndate tallapressiga tegu.
ETK jalgratastega seoses on väidetud, et tootmine algas 1937 veebruaris ja sama aasta mai lõpuks oli toodetud esimesed 200 - 300 jalgratast. Ksf! Illi123 "erakogus" on ETK raam nr 333 (või midagi sarnast), paraku vist ei ole seal erilisi kaunistuselemente säilinud.
ETK Olympia leid on küll väga vahva, siiani pole nagu ühegi säilinud eksemplari kohta üldsusele teada. Loodame, et ksf! I tõesti kajastab seda kusagil võrgus, kas siin või oma kodufoorumis.

Vasta
#12

Vabandust- aastanumber jäi lihtsalt tähele panemata. Muidugi mitte 1930. aasta ratas selles kuulutuses aga Original küll, luksvariant.

Olympia on küll väga hea leid. Tundub et põhiliselt osteti kõige kallimaid mudeleid kõikide kellade ja viledega, odavamaid on palju vähem leida. Kuigi ausaltöeldes mudelite erinevused ei ole NII suured. Ootan põnevusega Olympia tutvustust, saaks näha mis siis oli teistmoodi Originaliga võrreldes, et teine mudelinimi käiku lasti.

Diagnoos: ahvivaimustus. Sümptomid: põhjendamatu optimism.
Vasta
#13

Mõned ETK vaatlustulemused ajasid minu jaoks asja veel segasemaks
Kõik naiste ETK d, Esikahvli paine.
nr. 410 (s.o. mida Kass pidas 333 ks.) järsk paine
nr.5116 lauge paine
nr.5139 lauge paine
nr.7529 järsk paine.

Värvilahendusi ma eriti ei tuvastanud, kuna rattad roostesed, või üle värvitud . Algupärane tagajooks puudub kõigil.Ei ole ka välistatud,et kahvleid vahetatud on .
Vasta
#14

Siin siis veel üks kroomitud taga-kahvli otstega naiste ETK raam. Kannab numbrit 2721.

[Pilt: DSC04691.JPG]

[Pilt: DSC04692.JPG]

[Pilt: DSC04693.JPG][url=http:/

[Pilt: DSC04694.JPG]
Vasta
#15

(24-03-2012, 21:19 PM)onumeelis Kirjutas:  Siin siis veel üks kroomitud taga-kahvli otstega naiste ETK raam. Kannab

See sobiks 1938-nda aasta kataloogi järgi Originaliks. (kroomitud ja tagahargi kroomitud otsad).

Vasta
#16

(24-03-2012, 21:19 PM)onumeelis Kirjutas:  Siin siis veel üks kroomitud taga-kahvli otstega naiste ETK raam. Kannab numbrit 2721.

Aitäh, head pildid on! Huvitav ketiratas, erineb tavalisest kuigi ketirattaseib on õige kujuga.

Diagnoos: ahvivaimustus. Sümptomid: põhjendamatu optimism.
Vasta
#17

(26-03-2012, 21:01 PM)tolmuahv Kirjutas:  Aitäh, head pildid on! Huvitav ketiratas, erineb tavalisest kuigi ketirattaseib on õige kujuga.

Mul on ka kaks ETK naisteratta jäänust sellise ketirattaga. Raaminumbrid olid vist kusagil 4000-5000 kandis. Nii et arvatavasti ETK varasem toodang sellist ketiratast kasutas - ju oli partii Saksamaalt või kusagilt sealtkandist sisse toodud.

Minu hilisemad "ilusad" ETK naisterattad (1939-40, 4 tk), mida ma ka siin foorumis afišeerinud olen, on kõik juba uuetüübilise "lihtsa" viisnurgaga. Ju siis seda ketiratast enam ei kasutatud.


Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#18

Veeretasin täna koju ühe meesterahva-jalgratta. Mark on LUX , peaks olema Eesti toode.Vist siis ETK LUX? Eelmise aastani sõitis ja oleks ka edasi sõitnud, kuid keskmine võll läks pooleks. Komplektsus üldiselt hea, rattad on valed muidugi. Aga kogu komplekt on üsna kulunud. Sadul on küll praegu puudu, kuid selle saan vist ka kätte, originaal peaks olema alles, kuid ilma nahata. Sadulavedrud on punutud traadist. Esimene hammasratas on kahtlaselt suur, äkki ei ole see originaal? Ja kui tähelepanelikult vaadata, siis on puudu ikkagi üsna palju juppe - vasaku poole vänt, keskmine võll on katki, roolipidurit ei ole, lenksukummid on valed, ketikaitse peaks ka vist olema, rattaid ei ole , esiporika alumisest otsast on jupp puudu (vist pidi olema kusagil olemas).... üsna raske juhus. Riputan vist konksu otsa paremaid aegu ootama. Natuke on mõnes kohas säilinud kaunistusi. Raami number 1881 või pigem 1884.
http://album.ee/album/433433/50343309
Vasta
#19

ETK LUX mudel nr. 1. Polegi enne ühtegi meeste Luxi näinud, naistekaidki pole eriti palju teada, nii et tore leid. Ketikaitset ETK meestekatel ei olnud, ketiratas tundub õige, puuduolevad tükid on ETK-de standardsed asjad, neid ikka leidub, tagarumm peaks NSU olema, veljed nikeldatud, porikad värvitud, esipidurit ei olnud, number vast ikkagi 1881.

Nojah, nagu järgnevatest postidest näha on, siis poleks vaja (minul) alati liialt targutada, number on 1884, st ratas on tunduvalt uuem, kui ma oletasin.
Vasta
#20

Oo, Lux! Ketiratas võib olla täiesti õige.
(15-05-2014, 23:47 PM)kass Kirjutas:  number vast ikkagi 1881.
Minu arust 1884. Esimese ja viimase numbri joonte nurk on erinev.
Mul on rõõm näha seda kahvlit, sest minu rattal numbriga 2659 on see sama tegumoega ja usun nüüd, et ongi õige kahvel:    

Diagnoos: ahvivaimustus. Sümptomid: põhjendamatu optimism.
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne