Mis on saanud viimasest Tartu TA 6-1 st
#1
Tegelikult ei tea täpselt, kas see buss kerenumbriga 66 on just täpselt viimane Tartust väljunud kapitaalremondi TA buss või on miskit veel kusagil aga kõikide arvestuste ja meenutuste kohaselt peaks see olema viimane, sest aasta oli 1992. Täpsem lugu on kirjas siin: http://kodu.pri.ee/ta/?cat=24&action=baas&ID=586 .

Eraldi projektiteemat ei viitsinud teha, sest ma lihtsalt enam ei suuda kõikidel projektidel silma peal hoida ja kirjutada pikki lugusid sellest kuidas keegi käsisaega tappe tegi või kuidas karvase rällakaga silla puhtaks lasi. Pilte töö käigus saab vaadata selles galeriis: http://album.ee/album/579283/50303975

Igastahes on see buss selles mõttes kerge sooritus, et see on viimati väljunud tehasest 1992 ja plekkide kinnitamisel on kasutatud isepuuruvaid kruvisid ja elektri osas plastikust nipukaid. Plaan on fetišeerida just aastat 1992 ja selle stiili eripärad taastada. Rõve on, aga kuna see on osa meie bussinduse ajaloost, siis tuleb sellega leppida ja hambad ristis nautida.
Buss on hetkel töös Tartu bussipargis, sest tartlased selle tegid ja siis tehku nüüd korda ka. Samas peaks bussikesel endal ka seal meeldima, saab nagu ema üsast uuesti sündida.

Kui keegi tahab kommenteerida, siis võib julgesti seda teha ja kui ei viitsi siis pole ka hullu. Kere ehituse pilte vaadates võibolla tekib ideid, kuidas oma kodugaraazis paremini LAZ-il, PAZ-il või ZAZ-il kerevahetust sujuvalt sooritada. Nimetatud bussil tuleb muidugi vahetada ka raam, sest algupärane on liialt läbi, et taastada. Samuti tuleb vahetada ka mootor, käigukast, sillad ja kõik sildadega seonduv. Nagu öeldud, siis ootab detailhaaval vahetamist ka kere kandekonstruktsioon, katteplekid, sisemised materjalid, istmed, klaasid, midagi ehk ununes lisamata ka. Algupäraseks jäävad kõik pisidetailid, furnituuri ja garnituuri detailid, ning käik veidrused, mis sellisel bussil olid - haamriga kumeraks pekstud plekk ja umbes-täpselt ette istuvad uksed ja luugid. Hetkel on veel lahendamata idee, kuidas rõve plekiserv alles jätta nii, et plekk ise ära vahetada. See lahendus tekib ilmselt töö käigus ja mõne pleki saab ehk ära ka puhastada ja üle värvida, selle asemel, et välja vahetada.

Valmis saab see buss jaanipäevaks, nagu kõik ülejäänud vanad bussid seni ja tulevikus. Aga aastas kokku ei lepi.

Tänan tähelepanu eest. Eesti vabaks!
Tõnu Piibur
5116265
Vasta
#2
(05-06-2012, 00:46 AM)Väravamehaanik Kirjutas: Tegelikult ei tea täpselt, kas see buss kerenumbriga 66 on just täpselt viimane Tartust väljunud kapitaalremondi TA buss või on miskit veel kusagil aga kõikide arvestuste ja meenutuste kohaselt peaks see olema viimane, sest aasta oli 1992. Täpsem lugu on kirjas siin:

http://kodu.pri.ee/ta/?cat=24&action=baas&ID=444 Tema oli ka üks viimaseid, kuniks leidis heaks Daciaks ümber sündida.

Vasta
#3
Tore on vaadata, et üks ajalooline TA buss saab jälle lähetuse ellu - sedakorda viimase taasteremondi daatumi osas üleminekuperioodi laps. Oli ju aasta 1992 ajaks, mil arenenud sotsialism asendus jooksvalt kapitalismiga ja TARK täht hakkas senisel kujul loojuma. Muide, hiljuti Tartu Linnaraamatukogus vanu ajalehti lapates jäi silma kuulutus 1992. aasta Postimehest, kus müüdi kiiremas korras uusi TA 6 tüüpi busse. Oli vist toodud isegi hind inflatsioonirublades. Rumala peaga jäi koopia tegemata - oleks ju huvitav vaadata, palju selliste imetegude eest turumajanduse tingimustes taheti. Uuesti Tartusse sattudes kavatsen vea parandada.

Üks offtopic. Võis olla päris huvitav pilt, kui "puuikarusega" veeti laevalt tulnud soomlastest turiste Tallinna kesklinna. Ilmselt võeti seda paraja eksootikana...
Vasta
#4
Mis puidust uued karkassijupid tulevad?

(05-06-2012, 00:46 AM)Väravamehaanik Kirjutas: Nagu öeldud, siis ootab detailhaaval vahetamist ka kere kandekonstruktsioon, katteplekid, sisemised materjalid, istmed, klaasid...

Vasta
#5
TA 6-1 karkass valmistatakse "oh kuusepuust", sest nõnda oli see sel konkreetsel isendil ka algupäraselt. Kõik tapid tulevad täpselt algupärased ja kruvid tulevad samadesse kohtadesse. Erinevus tuleb ainult selles osas, et originaalil olid miinuspeaga kruvid sisse pekstud nagu naelad, tänapäeval on aga olemas akumulaatorpatareidega püstolkruvikeeraja ja kruvide keeramine on veidi lihtsam kui nende peksmine. Erinevus on ka selles osas, et puidust detailid saavad mökerdatud roheliseks. See ei ole päris algupärane ja süva ekspertide silmis võtab muidugi punkte maha, aga nii ma ainuisikuliselt otsustasin ja suuremate spetsialistidega läbi ei arutanud. Kui valdav enamus asjatundjaid arvab, et rohelise mürgi kasutamine loodussõbralikul bussil ei ole sobilik, siis teeme muidugi uue karkassi ja palume senise suhtumise pärast vabandust. Kui kellelgi on selles osas mõtteid, siis võib julgelt anda teada.
Tõnu Piibur
5116265
Vasta
#6
Minu teada on see roheline möga võimalik asendada samasuguse värvituga , millele lihtsalt pole lisatud seda rohelist indikaator värvi !
parimat soovides , Kolla ...
Vasta
#7
(13-06-2012, 00:32 AM)KOLLA Kirjutas: Minu teada on see roheline möga võimalik asendada samasuguse värvituga , millele lihtsalt pole lisatud seda rohelist indikaator värvi !
parimat soovides , Kolla ...

Mõte hea, aga juba roheliseks võõbatud detailide puhul vist veidi hilinenud? Tänases kontekstis võetuna pole minu arvates tähtis see, kas tavaoludes mittenähtavad detailid on töödeldud rohelise või värvitu ollusega, vaid mõte on selles, et tagada Eesti bussitööstuse ajaloo elava monumendi võimalikult pikaajaline ja muretu säilimine. (Kui saladus ei ole, siis mis möginaga on tegemist?) Samamoodi ju ei värvita teda selliste värvidega nagu aastakümneid tagasi ja ilmselt ei kallata mootorisse tehasejuhendile vastavat õli ning paaki A-66 bensiini.

Minu poolt jõudu ja edu tegijatele!

Vasta
#8
Pakun et "rohelise olluse" puhul on tegemist puiduimmutusvahendiga IMPRA.
Aitan seadmete monteerimis ja demonteerimistöödel ning konstruktsioonide ehitamisel
http://www.ransar.ee
info[ät]ransar.ee
51934170 
Vasta
#9
Kardetavasti piirdus omaaegne puidutöötlus vaid nende õliste kätejälgedega, mida bussi kokkupanijad selle karkassile jätsid. Ma ei ole kindel, kas sama lähenemine oleks kaasajal mõistlik, seda isegi peamiselt näitusebussi rollis oleva sõiduki puhul.

Parem kaitsta nii, et oleks kaitstud. Ja kerepaneelide alla jäävate detailide puhul pole oluline, kas tegu on rohelise, sinise, punase või läbipaistva kaitsevahendiga. Oluline on, et buss saaks taastatud ja säiliks.
Life\'s journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting \"Holy s--t!....What a ride!
Vasta
#10
Jägin piltidelt töid ja tegemisi, meeletu meeltu maht ja töö !
Müts maha ja põlv ka. Edu ja kanget meelt !
Vanatehnika galerii sõitvast ja sõidetamatust eestimaa tehnikast:
http://album.ee/Vanatehnikagalerii



Vasta
#11
Kahjuks hetkel ei suuda meenutada kus aga Wenes alles tõeline TA-6.
Kell käib kõigile ja aeg teeb oma töö.
Vasta
#12
(14-10-2012, 00:58 AM)PETSS Kirjutas: Kahjuks hetkel ei suuda meenutada kus aga Wenes alles tõeline TA-6.
Youtube's on olemas Vene saatesari "Test draiv". Ühes videos nad siis katsetavad TA-6 kah.
Puruks ja pool pööret tagasi!
Vasta
#13
Sattusin ka tollele videole peale. Oli selline beez isend. Nüüd uuesti otsides aga ei leia kuidagi. Kui kellegil on linki, olgu ta lahke siia seda postitama !
Vanatehnika galerii sõitvast ja sõidetamatust eestimaa tehnikast:
http://album.ee/Vanatehnikagalerii



Vasta
#14
(21-10-2012, 22:49 PM)weix1 Kirjutas: Sattusin ka tollele videole peale. Oli selline beez isend. Nüüd uuesti otsides aga ei leia kuidagi. Kui kellegil on linki, olgu ta lahke siia seda postitama !

http://www.youtube.com/watch?v=VKEYMd9FmLs
Kuldsete kätega soss-sepp.
Inimesed koguge hetki, mitte asju!
Vasta
#15
Kõikidele põliseestlastele, tartuvaimudele ja hiislaritele teadmiseks, et juba saab puhta jalaga toas käia: http://album.ee/node/27733293/50303975 Samas albumis on veel pilte, mis näitavad põranda ehitamist. Kuna sellel konkreetsel bussil päris klassikaline servamata plank ei olnud algseks põrandaks, siis ei hakanud ka sellist kunstivormi viljelema ja põrandaks sai pandud ikka koidest puremata ja sirgeks lastud servadega plank. Endiselt on see mürgitatud roheliseks ja näha see ei jää, sest peale tuleb kumm ja alla tuleb tõrv.

Head saabuvat Eesti Vabariigi 95. aastapäeva!
Tõnu Piibur
5116265
Vasta
#16
10 aastat tagasi oli üks täiesti algupärane TA-6, originaalninaga, Raadi mõisa hoovis. ERMi oma siis. See oli varem Jõgeva Keskkooli buss. Ülo Siimetsa käest peab küsima, mis sest TAst sai.
Vasta
#17
Tuleb tunnistada, et viimati andsin aru selle vaba Eesti eest võitleva bussi elukäigust peaaegu aasta tagasi. Rahu-rahu, bussi ei ole viidud metallikokkuostu ja seda ei ole maha parseldatud põhjanaabritele. Selle bussi vastu pole keegi neist huvi tundnud. Ainus kes tundis oli Heikson, kes annetas oma tagavaradest pinutäie esiklaase. Neid sai ka ette proovitud: http://album.ee/node/28469691/50303975 Läksid küll. Küljeklaase proovinud pole, ja nendega püole kamingit muret, ehk siis klaas peab olema august väiksem , et mahtuda ja mitte liiga palju väiksem, et tuul servast läbi vuhiseks.
Muidu on aga buss sellises staadiumis, et veel natuke nokitsemist ja lähebki asi värvi alla.
Kui vool ära ei lähe, siis saab jaanipäeval sõita.
Tänan kõiki toetajaid ja pöidla hoidjaid.
Tõnu Piibur
5116265
Vasta
#18
täna nägi seda bussi Kanal2-s. Sellises saates:
21:00Kogujad
(2015) Tänases osas vaatame üle toreda vanade busside kollektsiooni
...

oli ilus. Nagu Kuusalus Kapremonditud bussid ikka Smile
insenerlik lähenemine: kui suurusjärk on õige, on kõik korras
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne