Autode otsimised 1941
#1

Tänu Rahvusraamatukogu tublidele inimestele on dea.nlib.ee nüüd üleval sõjaaegsed ajalehed Linna Teataja ja Eesti Sõna. Nendest sain kokku päris huvitava tabeli autodest ja tsiklitest, mida peamiselt Tallinna inimesed ja ettevõtted pärast sakslaste tulekut taga otsisid:
http://eag.vanatehnika.ee/soda-otsimised1941-42.html

Enamasti on lisatud registreerimisnumber ja head lisainfot annavad sageli mootori ja raami/šassii numbrid.

Sõidukeid kokku ei lugenud, aga vist jääb kuhugi 400-500 kanti, mis parimal juhul annab alla 5% 1940 Eestis olnud mootorsõidukitest. Ülejäänud masinate saatus oli siis kas omanikele teada või polnud enam otsijat.

Mõned huvitavamad isendid, mis silma jäid:
Mootorratas Tempo (ER 07-56)
3 Packardit (ER 02-21, ER 03-30, A-2029?, kõik kahjuks ilma mootorinumbriteta)
2 Jaguari (ER 30-51, reg-nr-ta)
Aero (ER 32-38)
MG (reg-nr-ta)
Lincoln (ER 06-74)
Mercedes-Benz 260D (H-470), 320 (ER 10-11) ja vist 170V Cabrio A (ER 10-26)
Ja mulle üllatuseks selgus, et juba enne sõda oli Eestis vähemalt üks Simca (ER 62-76).
Üks kadunud Citroen on olnud Kaunase numbriga.

ER 05-87 ja ER 02-53 mõlema numbri all on kaks autot, nähtavasti kirja/trükiviga. Teisigi vigu numbrites jm ei saa välistada.

Autod autodeks, aga kogu muu sõjaaegse temaatika kõrval on ikka eriti masendav lugeda lehtedes katkematult ilmunud palveid teadete saamiseks arreteeritud, küüditatud, mopitud jm kadunud lähedaste kohta, kellest paljud ei tulnud enam kunagi koju tagasi.
Vasta
#2

Hulga huvitavat materjali! Vigu muidugi on aga see on tühine probleem. Näit. jäi silma, et üks Zündapp mis väidetud 200 ccm-seks peaks numbri järgi olema Z300 ehk siis 300 ccm mootoriga. Kuigi võib arvata, et enamus nendest kadunud masinatest kaduski jäädavalt kuhugi ida poole, aga siiski võib mõni ksf!-gi siit nimekirjast praeguseks ajaks omale kuuluvaid sõidukeid avastada. igati põnev värk.
Mainitud Tempo 250 ccm peaks vist ka ikkagi "seesama" Tempo olema!?
Vasta
#3

Osad autod on vist maksuHJ-ga kirja pandud, selle ümberarvestuse peajks ka välja selgitama, siis saaks pilt selgemaks.

Dad.
Vasta
#4

ER 77-46?, va OPEL-BLITZ, reg nr 77-46, mtr nr 349, 1938. a. mudel, 16 HP, pika raamiga (reg. 6 tn.), hästi kumera juhiruumi katusega, viidi ära venelaste poolt 07.07.41, peale sõja liikvel nähtud; teatada Tartu, Koidu 1-a, V. Ottas /24.11.1941 Postimees/

on huvitav lugeda, et tavakodanikule tähendas Saksa okupatsioon ja enamlaste lahkumine sõja lõppu. Ju siis inimesed nii tundsidki.
Vasta
#5
Video 

Lisan maksustatud HJ arvutamise valemi nii nagu see Riigi Teatajas avaldatud on. Näidiseks nelja Packardi 1937-nda aasta mootori HJ arvutused.

N=0,3 x i x d

N = 0,3 x i x d² x S
N – effektiivne HJ
i – silindrite arv
d – silindrite läbimõõt sentimeetrites
S – kolvikäik meetrites


N = 0.3 x 6 x 8.73² x 0.108 = 14.82 Packard Six 115C
N = 0.3 x 8 x 8.25² x 0.108 = 17.64 Packard 120
N = 0.3 x 8 x 8.10² x 0.127 = 20.00 Packard Super-Eight
N = 0.3 x 12 x 8.73² x 0.108 = 29.63 Packard Twelve
Tollimaks arvutati iga efektiivse HJ pealt:
• -sõiduautod 140 kr
• -bussid 100 kr
• -veoautod ja kõik eriotstarbelised autod 40 kr
• -sõiduautode šassiid 40 kr
• -veoautode ja busside šassiid 20 kr
Tollitariifid Riigi Teatajast (nr.22, 1932)
Vasta
#6

24.11 võis veel tunduda, et sõda läbi aga suht varsti hakkas "vihma käest räästa alla siiski domineerima". Lootused hakkasid hääbuma.
Vasta
#7

Iseasi on see, mida tundsid tavakodanikud. Ometi ei tohi unustada, et ajakirjandus oli ka Saksa okupatsiooni ajal ideoloogiline tööriist, mis propageeris võimudele sobilikku kuvandit: "Hitler - päästja". Ei ole võimalik teada, kas eelpool mainitud kuulutuse puhul kasutati tsensuurivõtteid, ent ajakirjanduses ilmuvaid nn reakodanike avaldusi tsenseeriti kindlasti.
Vasta
#8

Täielik OT. aga vaevalt "tavakodanikul" 38 a autot oligi...
Vasta
#9

Nooh, isegi kui näiteks arste, kindlustusseltside inspektoreid või teemeistreid mitte "tavakodanikeks" pidada, siis enda autoga sõitvad taksojuhid võib ikka tavakodanike hulka arvata. Neid oli siis juba omajagu.

Aga sõja lõppemise all mõtles see konkreetne inimene ma arvan lihtsalt lahingutegevuse lõppemist Eestis. Suure sõja pilti ei osanud siis veel keegi ette kujutada.
Vasta
#10

Nendel tavakodanikel oli küll autosid. Naabergi ostis endale Fordi, kuigi talukoht pigem saunakoha suuruses. Vanavanavanaisa ostis endale ka sõiduauto, maksis 800 krooni (kasutatud auto). Miks? Ta oli lihtsalt uuenduslik mees, pärast ostis puhta uue. Polnud see seis siin nii vaene midagi.
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne