tõenäoliselt varajane (1938.a. algus) naistejalgratas ETK LUX
#1

Ratas on saadud sellisena, nagu ta piltidel kujutatud on, üsna heas komplektsuses, kuid restaureerimata kujul. Algsed on valdav enamik detaile, sh ka porilauakuju. Vahetatud on pedaalid ja kell, tõenäoliselt pole algsed ka leistangi käepidemed. Puudu on algne ketikaitse koos kinnitustega, samuti pump koos pumbahoidjatega ning tööriistakott; samuti on vale tagahelkur. Algne välimus on rattal kadunud või peidus - kunagi on ratas mustaks üle värvitud. Näib, et seda on tehtud üsna hoolikalt, mistõttu võis sellele eelneda vana värvi mahakraapiminegi. Seetõttu ei ole teada, kas vana värvi ja kaunistuste fragmente uue värevi alt üldse välja tuleb. Seni pole ma sondaaže teinud.

Ratta esisilt on identne minu 1939. aasta ETK Luxiga (nr. 5857 vt http://forum.automoto.ee/showthread.php?tid=32010 ), mis viitaks nagu sellele, et tegu on ETK toodanguga. Erinevalt minu 1939. aasta ETK LUXist on sellel säilinud ka algne porilauakaunistus - 1939. aasta rattal on sellest säilinud vaid aluskönt.

Mis ratta ETK päritolu minu jaoks algul veidi kahtluse alla seadis, oli raaminumber - 1778 on sadulaalusele muhvile sisse löödud hoopis teiste raudadega kui hilisematel (nr 4000 ja peale) ETKdel. Pigem meenutavad need numbrid ARE tehase numbriraudade šrifti. Samas esimärk, tagakahvli detailide kuju ja veel mitu asja viitavad üsna selgelt ETKle, st on ETK teiste ratastega sarnased ja nt ARE ja selle eelkäija Aug. Kalde toodangust kardinaalselt erinevad.

Ratta esirummuks on EHB - seda on kasutanud ka hilisemad ETKd. Tagarummuks on NSU. Samas pole rattal olnud esipidurit - porilauas puudub vastav aukki. Kõik ülejäänud ETK rattad (minu erakogus koos jäänustega vast ehk mingi 15 raami ikka) on olnud esipiduriga.

Lõppkokkuvõttes näib, et tegu on siiski ETK üsna varajase toodanguga, umbes 1938. aasta algusest või esimesest poolest. Huvitav oleks seda võrrelda teiste alla 3000-se raaminumbriga ETKdega. Igatahes ETK nr 2721 (vt ksf! onumeelis'e valduses olev http://forum.automoto.ee/showthread.php?...#pid280719 ) on raaminumber sisse löödud juba uute, hilisematele ETKdele tüüpiliste raudadega.

Loomulikult on minu sooviks restaureerida see ratas kunagi algses välimuses - umbes nii, nagu ma olen teinud lehel http://forum.automoto.ee/showthread.php?...#pid247632 tutvustatud 1939. aasta ETK Originaliga. Kuid enne neid töide tuleb see välimus mul kindlaks teha. Ma ei ole kindel, et värvisondaažil midagi olulist välja tuleb, nt ma ei tea senini, kas sel rattal olid värvitud või kroomitud veljed-porilauad. Seepärast on igasugune võrdlusteave (sh arvamused ja disussioon) äärmiselt teretulnud. Muidugi pean tegema kõrvalt ka värvisondaaže.

Veidi küsitavusi tekitab minus ka porilauakuju. See ei ole identne 1939. aasta ETK LUXil säilinud kuju köndiga (selle kuju on murdunud). Samas kannab kuju kirja LUX. Kas eri aastakäikude ETKdele võidi paigaldada erinevad kujud? Või on selle ratta juures tegu kellegi isetegevusega - saadi LUX-kirjadega kuju ja pandi see rattale külge? Kas kellelgi on säilinud oma erakogudes algsete kujudega ETK LUXe või selle jäänuseid või fotosid?

Ning lisaks ei ole ma 100% kindel, kas rattal peal olev leistang on ta algne leistang. ETKde valdaval enamikul oli ju ka leistang teistsugune, keskelt inglaslikult sirge.

Lõpuks siis pildid - neil on ratas kujutatud sellisena, nagu ma ta sain:

[Pilt: lux38_01.jpg]

[Pilt: lux38_02.jpg]

[Pilt: lux38_03.jpg]

[Pilt: lux38_04.jpg]

[Pilt: lux38_05.jpg]

[Pilt: lux38_06.jpg]

[Pilt: lux38_07.jpg]

[Pilt: lux38_08.jpg]

[Pilt: lux38_09.jpg]

[Pilt: lux38_10.jpg]

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#2

Hindreku LUX-i pildid, lenks samasugune. (see Saare jutt ratta juures on minu ämber).
http://jalgrattad.wordpress.com/category...are-tehas/
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne