Presto (1938-40) ?
#1

Terve! Sain oma tagasihoidlikusse kogusse säänse jalgratta. Aga oh imet - ei tea nime, päritolu ega vanust. Olge palun nii head ja aidake. kasulik oleks ka info, et mis pole rattal originaal. Taastama hakates saaks ehk välja vahetada kui joppab.


Manustatud failid Pisipilt (pisipildid)
                                       

Turvaline sõidukite hoiustamine www.hoiupark.ee
Vasta
#2

Terve, terve, ei ole haige!
Jällegi pean kiitma, et selline asi üles on pandud ja jalgrattahuvilised tegutsevad! Cool
Edasi on juba asi keeruline. Mis on originaal ja algne - tundub, et peale Radsonne dünamo ja laterna (mida on ka tuunitud) pole midagi "õiget". Eks näed ju ise ka, et porilauad erinevad, sadulat ehitatud vanale alussiinile tuula tehase nahast ja uutest vedrudest, lenks, esihark, rattad, pedaalid, ka vedav ketiratas - need võivad kõik nõukogude päritolu olla. Vb mõni nimetatutest ka algne, ei oska nende piltide järgi otsustada, aga kahtlus on. Asja üle arutlemiseks oleks, nagu ikka, vaja detailsemaid pilte. Raaminumbristki ei saa mina aru, kuigi lausa 3 pilti lisatud. Huvitaks ka pilt raami kaelast, st sellest torust ja muhvidest kuhu tavaliselt kinnitub silt/märk.
Aga oled õigel teel! Võiks nii seda ratast kui ka teisi oma kollektsiooni rattaid kajastada, teatud seltskonnale pakuks huvi kindlasti!
Ja ilmselt mitte sõjardite ratas, vist ka mitte paramilitaristide oma. Äärmisel juhul partisanide või metsavendade oma! Wink
Vasta
#3

Ma ei leia ühtegi detaili, mis viitaks, et see ratas on valmistatud sõjaväe tarbeks. Mis puudutab Saksa sõjaväerattaid, siis neil oli sadulaalusel muhvil ühel pool raaminumber, teisel pool aastaarv. Samuti oli neil eemaldatava ülaosaga leistang, spetsiifiline suur latt-terasest pakiraam ning äratuntava profiiliga veljed.

Ma usun, et fotodel on kujutatud mingi 1930ndate aastate Saksa tsiviilratas, mida on väga palju ümber ehitatud. Täpset marki ei suuda tuvastada, kuna esisilt ja selle asukoht pole fotodel kujutatud ning raaminumber on välja puhastamata (kuigi sellest on tehtud paar fotot).

Rattal on tõenäoliselt all nõukogude päritolu rattad - saan lõplikult veenduda küll alles siis, kui näen rummudest ja nende kirjadest tehtud detailfotosid. Ka ratta pedaalid pärinevad tõen. 1960ndatest aastatest. Tõenäoliselt on 1960ndate aastate detail ka ketiratas koos sellepoolse vändaga - fotodel on see küll nigelalt kujutatud, kuid mulle tundub, et see on erinevalt teisest vändast ümara profiiliga. Ratta ketikaitse pärineb 1950ndate lõpu Riga jalgrattalt. Ratta sadula ülaosa ja vedrud pärinevad ka 1960ndate aastate nõukogude päritolu rattalt - alumine raam näib olevat sõjaeelne, kuid kas see on selle ratta oma, seda on raske öelda.

Leistangi kohta on samuti raske öelda - mul on tunne, et see pärineb ka nõukogude päritolu 1950-60ndate aastate rattalt, kuigi see võib olla ka algne.

Niisiis on sellest rattast sõjaeelne (algne) tõenäoliselt vaid raam, keskjooks ja vasak vänt (ilma pedaalita), kahvel, lambiklamber, sadula alumine pool, pakiraam ja porilauad. Esiporilaua alaosa on murdunud. Pakiraam, muide, oli tollal nagunii lisaseade, nii nagu ka firma Radsonne dünamo ja lamp (mis on valmistatud aastail 1937-39).

Kui Sa puhastad välja raaminumbri ja teed sellest uue foto, samuti võtad paljamaks esisildi koha ja teed sellest foto ning mõõdad sildi puudumisel ära sildi kruvi-/neediaukude vahed, siis võib ehk selle ratta kohta veel midagi lisaks öelda-oletada...
Niipalju lisaksin veel, et lai lattrauast pakiraam pärineb võib-olla tõepoolest Saksa sõjaväerattalt, kas otse või veidi ümber ehitatult. Aga juuresolevatel fotodel on ta kujutatud vaid külg- ja tagavaates, mistõttu on selle kujust olemas siiski vaid ähmane ettekujutus. Sarnaseid pakiraame valmistasid kohaliku külameistrid tihti ka ise - vahetult sõja järel nt tihti ka Saksa sõjaväerataste pakiraamide eeskujul. Jällegi - ülevaatlikumad fotod oleksid abiks. 1930ndatel siin sellise konstruktsiooniga pakiraame praktiliselt müügivõrgus/kasutuses polnud.

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#4

Ei ei, isegi külje pealt on näha, et sõja pakiraamiga tegu pole. Rihma augud ju puudu.
Vasta
#5

Suur tänu kaasamõtlejaile! Minu "kogu" pole küll suur, aga olen sel alal tegutsenud ju vaid 4 nädalat - roheline missugune! Nagu ütleb staatus mu fooruminime all: võtan hoogu.

Tegin vähe parema fotokaga pilte nii kõnealusest rattast kui ka ühest Rigast.

Rattaid leidub mul garaažis veel, aga kindlasti pole nad siinsetele kasutajatele huvitavad. Üht-teist pudinaid aga on riiulitel, milledest teeksin pilte ja ehk saan teada, millega komplekti kuuluvad. A'la üksikud sadulad ja pakiraamid. Aga sellest millalgi hiljem.

Millega oleks ohutu ratast puhastada, et raaminumbri loetavamaks saaks? Peaksin värvi täiesti maha laskma? Sama küsimus puudutab ka esisildi asukohta - seal toimuv on minu jaoks eriline müstika. Pole auke ega kedagi. Äketsi on keegi märgi üle värvinud Big Grin

Kuid nagu öeldakse - "this thread is worthless without the pics", siis siin need on:

No ei saa aru, kas on tegu mingi märgitstusega või mitte, kuid tegu siiski kõige märgistusesarnasema kohaga sel rattal.
       

Aga palun - esisilt. Mis seal toimub - ei tea.
   

                   

Ja Riga (aastast 1959?)

                           

Turvaline sõidukite hoiustamine www.hoiupark.ee
Vasta
#6

Tänud ka autorile! Kahjuks ei lubata mul enam interneti ruumis viibida ja niipea ma siia enam ei tule, st kohe mitu-mitu tundi olen ära. Rummu logost eriti aru ei saa, aga näiteks ringi sees Y (slaavi U) viitaks harkovi tehase rummule, kas see on pildil olev, ei julge arvata...
Vasta
#7

Läheb huvitavaks.. esisilt või selle koht on mõnel ajalooetapil pahtli vms abil hoolikalt tsenseeritud. Ilmselgelt valgustkartev materjal.
Vasta
#8

Esisildi asukoht tuleks kõigepealt puhtaks pesta ja see nööri laadne asi eemaldada. Siis võiks ettevaatlikult uurida millest see sigrimigri koosneb.
Nagu lisatud piltidelt näha, aastaarvu sadula muhvil pole. Algul ei pannud tähele, et see nööri laadne asi on juhe, mis mööda toru taha suundub. Igaljuhul peen värk.Smile
Vasta
#9

Saabusin äsja garaažist ning oman üht head ja üht halba uudist. Milline kõigepealt? Otseloomulikult halb! Mul on karvane tunne, et esisildi neetide auguvahet ei saagi teada kuna kere on keevitatud. Ja lausa kolmest kohast! Mis eesmärgil, ei tea. Seega jääb sildiosa segaseks.

Noh, aga hea uudis, te küsite? Tegin selgeks raaminumbri. Veidi kraapimist ja puhastamist ja nähtaval ta ongi. Ehk toob see kastanid tulest välja? Loodan siinkohal kaasamõtlejaile kuna minule ei ütle see number mitte kui midagi. Nimelt siis 826616.

Lisan ka mõne pildi, et oleksin usutav ja ka keevitatud kohad leiavad galeriis oma osa.


Manustatud failid Pisipilt (pisipildid)
           

Turvaline sõidukite hoiustamine www.hoiupark.ee
Vasta
#10

Niisiis on esisildi koht keevitusega rikutud - ju on raam olnud sealt vigastatud.

Samas kaarjad välismuhvide väljalõiked on alles ning need koos lühikese esiosa ja raaminumbri suuruse ja šriftiga lubavad midagi vähemalt oletada. Kangesti tundub mulle, et see ratas on algses elus olnud Presto aastaist 1938-40. Pakun tõenäosuseks nii 70-75%. Kahjuks ei ole Tilmani andmebaas nende aastate kohta Presto osas täpsem. Võrrelgem-hinnakem ise - http://oldbike.wordpress.com/1930s-prest...ad-german/ ja http://www.tilman-wagenknecht.de/nummern/presto.pdf

Kui see on Presto, siis on sadula alusosa arvatavasti ka vale, st rattast vanem. Rattad ongi vene omad, nagu ma arvasin. Üldiselt minu varasem hinnang komplektsuse kohta kõik kehtib - ega selle ratta juures Prestost väga palju detaile just ei ole. Keerulistel 1940-70ndatel oli Eestis üldlevinud, et vanemate rataste jäänustest koostati endale sõidurattaid.

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#11

Valdo pakub huvitavaid versioone, nagu tavaliselt!
Pakuks ka midagi, kas just nii õiget ja huvitavat, aga siiski. Ka esihark võiks olla nõukogude päritolu, kogu mäng - raamikael, lenks ja esihark võiksid olla nõukogude rattalt. (muidugi võivad ka mitte olla, olemasolev esipidurisüsteem, porilaud jne..., asja võlu ongi selles, et piltide järgi eriti täpselt neid asju hinnata just ei saa, et mia ja kuidas). Miks peaks raamikaela keskelt keevitama, sealt toru ju naljalt pooleks ei lähe, iseasi kui seda on lühemaks tehtud, et teisele raamile külge sobitada. Tegelikus elus peaks olema seda võimalik hinnata ja arvamiselt konstanteerimisele minna. Lisaks tundub, et ka numbrit on tuunitud ja üle rautatud?
Vasta
#12

(26-08-2012, 21:35 PM)kass Kirjutas:  Valdo pakub huvitavaid versioone, nagu tavaliselt!
Pakuks ka midagi, kas just nii õiget ja huvitavat, aga siiski. Ka esihark võiks olla nõukogude päritolu, kogu mäng - raamikael, lenks ja esihark võiksid olla nõukogude rattalt. (muidugi võivad ka mitte olla, olemasolev esipidurisüsteem, porilaud jne..., asja võlu ongi selles, et piltide järgi eriti täpselt neid asju hinnata just ei saa, et mia ja kuidas). Miks peaks raamikaela keskelt keevitama, sealt toru ju naljalt pooleks ei lähe, iseasi kui seda on lühemaks tehtud, et teisele raamile külge sobitada. Tegelikus elus peaks olema seda võimalik hinnata ja arvamiselt konstanteerimisele minna. Lisaks tundub, et ka numbrit on tuunitud ja üle rautatud?

Kes ja kus seda teha võiks? Tahaks hakata ratta kallal nokitsema, aga ei taha vale suunda võtta. Selle vältimiseks võiks jalgratta nimi ja sünniaasta võimalikult täpselt teada olla ja olen valmis kaherattalise liikuri neljarattalisse pistma ning Raplamaa lähistel kellegi targema suunas sõidu teha.

Turvaline sõidukite hoiustamine www.hoiupark.ee
Vasta
#13

(08-10-2012, 21:11 PM)Rimsi Kirjutas:  Kes ja kus seda teha võiks? Tahaks hakata ratta kallal nokitsema, aga ei taha vale suunda võtta. Selle vältimiseks võiks jalgratta nimi ja sünniaasta võimalikult täpselt teada olla ja olen valmis kaherattalise liikuri neljarattalisse pistma ning Raplamaa lähistel kellegi targema suunas sõidu teha.

Kõige targem on muidugi ksf! Valdo. Üldiselt on ta paraku küll "ülimalt hõivatud inimene", aga...mine sa tea?
Kui Raplamaa lähistel need "targemad" peaksid ka olema? Türimaal onnäiteks vennad Tiitsmaad, sh ksf! Illi123, kes ka on "targemad" ja neil on suur hunnik vana jalgrattakoli kokku korjatud, vaatamist igatahes oleks. Ka ksf! Valdo resideerub vahel mitte kaugel Türi vallast. Tartus on rattahuvilisi ja eks neid ole siin ja seal, üks targem kui teine! Smile
Vasta
#14

(08-10-2012, 21:48 PM)kass Kirjutas:  
(08-10-2012, 21:11 PM)Rimsi Kirjutas:  Kes ja kus seda teha võiks? Tahaks hakata ratta kallal nokitsema, aga ei taha vale suunda võtta. Selle vältimiseks võiks jalgratta nimi ja sünniaasta võimalikult täpselt teada olla ja olen valmis kaherattalise liikuri neljarattalisse pistma ning Raplamaa lähistel kellegi targema suunas sõidu teha.

Kõige targem on muidugi ksf! Valdo. Üldiselt on ta paraku küll "ülimalt hõivatud inimene", aga...mine sa tea?
Kui Raplamaa lähistel need "targemad" peaksid ka olema? Türimaal onnäiteks vennad Tiitsmaad, sh ksf! Illi123, kes ka on "targemad" ja neil on suur hunnik vana jalgrattakoli kokku korjatud, vaatamist igatahes oleks. Ka ksf! Valdo resideerub vahel mitte kaugel Türi vallast. Tartus on rattahuvilisi ja eks neid ole siin ja seal, üks targem kui teine! Smile

Türi oleks sobib küll, aga loodan, et keegi abivalmis inime annab mulle märku, et just tema oleks nõus asja üle vaatama ning hinnangu andma. Ei taha ise hakata kedagi tülitama ega tüütama. Tartu paraku jääb juba 200km kaugusele. Pärnu, Tallinn on OK.
Niiet kaasfoorumlased, help needed!

Turvaline sõidukite hoiustamine www.hoiupark.ee
Vasta
#15

(13-10-2012, 16:01 PM)Rimsi Kirjutas:  Türi oleks sobib küll, aga loodan, et keegi abivalmis inime annab mulle märku, et just tema oleks nõus asja üle vaatama ning hinnangu andma. Ei taha ise hakata kedagi tülitama ega tüütama. Tartu paraku jääb juba 200km kaugusele. Pärnu, Tallinn on OK.
Niiet kaasfoorumlased, help needed!

Probleem on selles, et ei tea Türil ühtegi abivalmis inimest, tegelikult ksf! Illi123 siiski natuke on, aga seda ka ainult siis kui just sunnitakse! Iseenesest oleme siinTüril kõik üks kampm, aga see hinnangu andmine ei pruugi meil alati kõige paremini välja kukkuda. Selles mõttes, et nendel "mõnedel targematel" on omal pööningutäitel jalgratastel veerendil seesama "help needed" probleem küljes, ehk nagu ksf! Valdo napilt kommenteerib - no name!
Mulle kui pahatahtlikule tüübile valmistaks küll mõnu kui saaks ksf! Valdo Presto-teooria ümber lükata (kuigi ka selle kinnitamine poleks paha).
Nii et ei teagi mida ütelda või kosta, aga kui tuled, siis teata ette, meil siin selline komme, et tulijate pihta kiputakse paugutama.
Vasta
#16

(13-10-2012, 22:45 PM)kass Kirjutas:  Mulle kui pahatahtlikule tüübile valmistaks küll mõnu kui saaks ksf! Valdo Presto-teooria ümber lükata (kuigi ka selle kinnitamine poleks paha).

Ka selle teooria ümberlükkamine oleks tegelikult suur samm edasi!

Pakun hetkel, et 70% tõenäosusega on see raam olnud Presto, 30% tõenäosusega midagi muud. Muude detailide osas ma kirjutasin.

Veidi aitaks edasi ratta kõrvutipanek komplektsena säilinud Prestoga. Minu kahjuks - hoolimata suurtest kolihunnikutest, mis sisaldavad sadu rattaid ja nende jäänuseid - komplektset 1930ndate lõpu Prestot pole.

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#17

Minul jällegi suuri kolihunnikuid ja sadu-tuhandeid huvitavaid jalgrattaid kahjuks ei ole. Aga juhuslikult on üks mõneti komplektne (ilma ratasteta) naiste Presto, ilmselt 30-ndate teisest poolest, pole numbri järgi aastat katsunud määrata ega üldse erilist tähelepanu talle pööranud. Selle ratta baasil olekski olnud kaval plaan katsuda Valdo protsendid üle hinnata! Wink
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne