16-02-2023, 11:20 AM
(Seda postitust muudeti viimati: 16-02-2023, 11:30 AM ja muutjaks oli aatom.)
(15-02-2023, 22:59 PM)metsakohin Kirjutas: Oma peres kahetseme, et proual läks kiireks auto vahetusega, oleks pidanud vähemalt pistikhübriidi valima, sest igapäevase töölkäimise oleks saanud särtsuga lahenda.Poleks saanud, miski 3 aastat tagasi Tartu automessil proovisin paari eri tootja pistikhübriidi. Juhtusin hommikul olema ja sain külma autoga ringi teha. Isegi, kui pistikhübriid (just see suurema akuga, mitte tavahübriid) kruttida puhtalt elektrisõidu režiimi, pani ta ikka bensumootori jõuga käima, et noh kui sul vaja läheb, siis mootor soe ... müügimehed kõrval tegid suured silmad, kas tõesti, helistas kuhugi ja näedsa nii on. Vaid Toyota tegelane väitis, et neil saab puhtalt elektriga tööle vurada, katsetada aga ei õnnestunud.
Tegin sellise väga ümmarguse arvutuse, Eesti võib vajada poolteist korda rohkem elektrit, kui elektrisõidukitega vaid sõita (mõistagi kohe 2035 kõik ei sõida elektrikatega), arvutus allpool (loodan, et sai õieti).
Elektriauto on tegelikult tore asi, aga müriaad probleeme (akude tootmine ja jäätmekäitlus, peaaegu keegi ei vaheta vanal autol akut hinna tõttu, laadimistaristu, palju elektrivõimsust/uusi kaableid tuleb rajada, kasvõi kortermajadesse, reaalne koguefektiivsus on väiksem (elekter tuleb endiselt suuremas jaos fossiilist), kui kütust otse paaki valades, laadimiskaod, võrgukaod, akust energia ratasteni kättesaamisekaod)
Arvutus:
Elektrienergia tarbimine koos võrgukadudega Eestis oli 2020. aastal suurusjärgus 8,44 TWh aastas / 365 päeva = ca. 23 000 MW päevas
Nissan Leaf 39KWh aku laadub 32A laadijaga täis 7,5h => 32A*230V*7,5h = ca. 55KW (laadimise kasutegur vaid 71%)
Oletame, 500 000 autot Eestis keskmise sõiduulatusega 100Km päevas (Leaf-i sõiduulatus 270Km, arvestame optimistlikult pigem 240Km (talv, akude vananemine)) vajavad elektrit päevas => 500 000 * 55KW * (100Km/240Km) = ca. 11 500 MW võimsust päevas