Minski meestejalgratas 1972
#1

Tassisin siis endale koju Minski jalgratta, sealt kuhu kõik vanad asjad ükskord jõuavad. Mingi väga eriline jalgratta sõber ma pole aga see rattas tõmbas minu tähelepanu, kõigi teiste seast. Tegu pole küll päris "wana" asjagaRolleyes võrreldes mõne ETK või välismaise jalgrattaga ennesõja aegsest ajast. Kuid 40.a peaks olema juba piisavalt vana olema,et seda mitte jätta võtmata.

Esmalt tegu on üsnagi komplektse asjaga, kas nüüd just õigete osadega seda on märksa keerulisem öelda. Lõuna osariikidele kohaselt ehitatakse asju tihti käepärast vahenditega ringi. Wink
Aga asja originaalsuse jätan siinkohal ekspertide otsustada.
Samuti ei tea ma hetkel isegi, mis sellega edasi teha. Korda tehtav ta on aga mõningad investeeringud peab sinna tegema. Nagu õhukummid,kett ja muud kuluv osad.
[Pilt: 0100270019364b6.jpg]
[Pilt: 010027004982c59.jpg]
[Pilt: 0100270039d475d.jpg?1354018887]
[Pilt: 0100270023e6249.jpg?1354018844]
[Pilt: 0100270027bb672.jpg]
[Pilt: 01002700292d387.jpg]
[Pilt: 0100270031ad3a2.jpg]
[Pilt: 0100270033f85ec.jpg]
[Pilt: 01002700372f5d1.jpg]
[Pilt: 010027004163012.jpg]
[Pilt: 0100270045abe4b.jpg?1354018836]
[Pilt: 010027004785130.jpg]


Vasta
#2

Esmapilgul tundub, et ketikaitse on vale, muud osad aga õiged. Vähemalt midagi muud otseselt mulle vastu ei karju valest ajastust.

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#3

Ketikaitse kindlasti on mingi muu ratta oma aga millise oma, seda ei tea ma.
Pakiraam ees ka üsna omalooming, lõuna osariikidele kohaselt. Kahjuks pole ka leidnud kirjandust ega ainsatki originaal eksemplari,et võrrelda seda enda omaga.
Sai ka uuritud, et kes või kust see ratas siis kokkuostu tuli. Aga töötajatest mitte, kui keegi seda öelda ei mõistnud.


Vasta
#4

Nojah, ketikaitset tehasest ei olnud, tagaratas vahetatud, tööriista tasku naiste rattalt, esipakikas, nagu mainitud, on tehtud tagapakikast, esihark ka vast pole algne, kuidagi sinist värvi paistab ja sellist ilupilti selle mudeli hargil ei peaks justkui käima ka. Muud asjad peaks jah algsed olema, minu esimene päris jalgratas oli samasugune minsk, mõned aastad ainult noorem.
Vasta
#5

Ma pole siiani aru saanud sellest, et kas Minski rattal olid või ei olnud kroomitud veljed? 1961.a mudelil olid kroom veljed. 1977.a mudelil kuni teatud punktini värvitud ja 1990.a omal üldse alumiiniumist.
Ma hetkel kaldun arvama,et pigem olid sellel mudelil värvitud veljed all. Aga alati on võimalik ka vastupidist tõestada.

Lisaks on vist esiporilauda ka veidi lühemaks tehtud.


Vasta
#6

Hea väikse raamiga jalgratas. Minu lapsepõlveratas oli samasugune.Smile
Vasta
#7

Minski rattal on vaid kaks puudust.
1. Kuulikausid läksid kord aastas vahetusse. Jama oli selles,et ei taibanud ka vanasti,et solidooli asemel oleks sinna pidanud panema mõne läänelikku plastilise määrde.
2. Juhtraud on kitsas. See viga parandati aga 1990.a mudeli puhul ära. Kuid sellega manööverdamine on paras kunst.

Praegusel ülevaatlusel selgus,et ilmselt on rattal olnud algselt ka dünamo koos tulega.
Samuti on kaduma läinud ilmselt ka kell. Või oli see ka lisavarustuse alla kuulunud element?
Õhukummid on omadega läbi aga üks rehvidest isegi korras, teine on kulunud aga häda pärast säilitada kannataks.

Mõte jooksis läbi,et võiks selle jalgratta korda teha ja kasutada vahest külavahel ringi sõitmisel. Praegune moodne jalgratas on raske ja ebamugav ning ülekanne samasugune nagu Minskil.
Teisalt ronib minu mõtetesse idee jätta ta nagu on (as it is) ja säilitada tuleviku tarbeks sellisena.


Vasta
#8

(27-11-2012, 19:38 PM)MAZ Kirjutas:  Teisalt ronib minu mõtetesse idee jätta ta nagu on (as it is) ja säilitada tuleviku tarbeks sellisena.

Mõte on hea. Mul oli sarnane "rotikas" kasutuses Tallinna tänavatel, margiks küll Riga. Hetkel siiski seisab, sest esimene porilaud mädanes lihtsalt ära.
Küll aga on mu praegusel igapäeva rattal Minski esimene hammasratas ja ülekanne on täpselt paras, et ilma erilise higistamiseta väiksemaid mägesid ületada ja samas sirge peal paraja hooga kulgeda.

Kinnistele kuullaagritele ümbertehtud keskjooksu sain ma Märjamaa pudi-padi putkast. Tehtud Ukrainas. Väga hea asi! - 2 aastat igapäevast tööle-koju (üks ots 7,5 km) ja keskjooksu lõtkus pole muutusi toimunud.
Vasta
#9

Mina võib-olla viskaks esipakiraami ja ketikaitse küljest minema, teeks talle kerge üldise korrastamise (õhukummid ja kett ei maksa just hirmus palju) ja jätaks ta muus osas nii, nagu ta on. Kell oli minu arusaamist mööda enam-vähem iga Nõukogude jalgratta n.ö. standardvarustuses, tuli ja dünamo minu teada aga ainult eraldi müüdavad lisaseadmed.

Vanade traktorite omanikud ja huvilised Facebook`is: https://www.facebook.com/groups/vanatraktorid/

Minu kanal YouTube`is: http://www.youtube.com/user/Kolhoos1?feature=mhee
Vasta
#10

Ilmselt esimene pakiraam koos korviga lähevad teise kohta kasutusse.
Osadega ma väga suurt muret ei näe, välja arvatud dünamo mida mul pole.
Tagumise velje saaks ka õigega asendada, sest aeg ajalt liigub neid isegi vanarauas.
Kett, õhukumm ja tagumine tähik on veel praegugi kaubandusvõrgus täiesti olemas ja kui ei siis küll Türi mehed välja aitavad.Rolleyes


Vasta
#11

Ehk pisut rumal küsimus aga kas keegi oskab öelda, mis mõõdus(mark) on sellel jalgrattal keskjooksu ja rummu laagrid?


Vasta
#12

jaan vast ei pahanda, kui siia väikse viite panen.
http://moped.ee/kataloogid/jalgrattad/minsk-v138.pdf
Vasta
#13

See on väärt kirjandus, aitäh ksf diesel. Wink
Märkasin,et lisaks esitulele oli manuaalis mainitud ka esipakiraami ja esipidurit? Isiklikult seda viimast pole kohanud, kuna ilmselt kui see ka oli visati see minema üsna varsti, kuna lõpetas töötamise.
Natuke tundub,et selle manuaali puhul on kasutatud ära eelkäija mudeli joonised aga laagrid ja kuulikausid olid sellega samad.
Miks ma nii arvan on sellepärast,et joonisel on näha ketikaitse,mis oli olemas 1961.a toodetud rattal aga 1970-74.a mudelil seda pole ette tulnud.


Vasta
#14

Passis mainitud luksuslikud lisavidinad - el tuled, km lugeja, peegel, ketikaitse, klamber-tüüpi (võimisiganestüüpi) esipidur, esipakikas, katuseluuk jne on välja lubatud teatava juurdemaksu eest, ühesõnaga neid ei olnud põhivarustuses ja üldjuhul nende lisadega rattaid osta polnud, vahel harva vb võis ka mõni lisavarustuse asi ka ehk küljes olla.
Näiteks seda tüüpi esipidur küsiks ka minu arvates kroomitud velgi. Velgede kohalt arvan ka, et oli nii värvitud, kui ka kroomvelgi, nii kuidas tuju või veljevalik parajasti oli. Minu 76 või 77 aasta (või pagan teab mis aasta tegelikult) omal olid värvitud veljed.
Vasta
#15

Enda varudest leian ka miskit nii,et saab ära komplekteerida selle ratta küll.
Kroomitud velgesid on aga kõik esimesed Sad


Vasta
#16

Omast kogemusest ütlen, et ketikaitse on väga tarvilik asi! Kuidas sa mõtled reedel klubisse kinno ja pärast tantsima minna, kui püksisääred õlised??
Vasta
#17

Mäletan,et sai ühele rattale kunagi kettile pandud peale määrdeks: M8V Avtool õli ja määret C-201(ЦИАТИМ 201). Aga kuna rattal ketikaitse puudus olid püksisääred, peale sõitu selle möginaga koos ja pükstel oli ka selline triip, mis enam mitte mingi valemiga pesus maha ei tulnud. Samuti hakkas see mögin püksisäärtel haisema ja mõni mõtles,et olen raudselt käinud russi või jossi all pikutamas.Big Grin


Vasta
#18

(30-11-2012, 11:09 AM)krister Kirjutas:  Omast kogemusest ütlen, et ketikaitse on väga tarvilik asi! Kuidas sa mõtled reedel klubisse kinno ja pärast tantsima minna, kui püksisääred õlised??

Abiks pesulõks.

Инвалид информационной воины на фронте Пярну-Хииу. 
Tsiteerides John McCaini: "Venemaa on peamiselt bensiinijaam, mis teeskleb riiki"," rääkis Basse.
Vasta
#19

(30-11-2012, 16:45 PM)aavu Kirjutas:  
(30-11-2012, 11:09 AM)krister Kirjutas:  Omast kogemusest ütlen, et ketikaitse on väga tarvilik asi! Kuidas sa mõtled reedel klubisse kinno ja pärast tantsima minna, kui püksisääred õlised??

Abiks pesulõks.
Ma olen ka kasutanud nii pesulõksu, (suuremat) kirjaklambrit kui ka haaknõela ja eks nad niivõrd-kuivõrd toimivad kõik. Aga loomulikult võib ketikaitsme sellele rattale ka külge jätta, kui niikuinii pole plaani seda täisoriginaali taastada.

Vanade traktorite omanikud ja huvilised Facebook`is: https://www.facebook.com/groups/vanatraktorid/

Minu kanal YouTube`is: http://www.youtube.com/user/Kolhoos1?feature=mhee
Vasta
#20

Täpselt nii Sillu, selle ratta puhul pole originaalsus just prioriteet number üks.
Mingil määral ajastukohane jääb ta niigi, sest ülevärvima või ideaali viima teda lähiajal ei hakka. Kevadel peale lumesulamist, võtan käsile selle ratta remonti ja loodetavasti on mul selleks hetkeks olemas ka kõik vajalikud osad.


Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne