Riga 10-ne ornamendid
#1
Kas keegi on taastanud selliseid või analoogseid raamiornamente ja oskab ehk head nõu anda kuidas neid uuesti teha?

[Pilt: 10r4.jpg]

Samas oleks hea teada, kuidas on mõistlik vedada porikatele ja pöidadele peeneid triipe?

[Pilt: 10r8.jpg]
Vasta
#2
Keegi vastama ei kipu, ma siis mõne vastuse annan.
Ei, keegi ei ole Riga 10-t taastanud. Keegi ei oska ka nõu anda, vb keegi oskaks ka, aga lihtsalt ei anna. Sest see pole niisugune populaarteaduslik ja meeliköitev teema, nagu seda näiteks on lummelaskmise vms teemad.
Igaks juhuks mainin, et tänane trend eesti vanajalgrattataastamises on juba selline, et ei lasta raami traatharja, smirgelpaberi või soolhappega haljaks ega värvita siis markerpliiatsiga uut värvkatet peale, vaid katsutakse olemasolevat värvkatet maksimaalselt säilitada. Vaata mõnda eesti juhtiva (ja ühtlasi ainukese) vanajalgrattataastaja (on ka teised üksikuid projektlahendusi realiseerinud, tõsi!) ksf! Valdo teemat eesti jalgrataste taastamisest/kõpitsemisest (ETK, SAAR). On taastatud küll RIGA 16/26 mudeleid, aga mitte RIGA 10/20. Muidugi võin ka eksida.
Triipe porilaudadele ja velgedele tuleks tõmmata pintsliga, vaba käe ja lõdva randmega, kuigi arvan, et nõukogde perioodil (vähemalt mingist hetkest, näiteks, kui Riia tehas saavutas tootmismahu 100000 ratast aastas) seda enam nii ei tehtud. Meil on kasutatud näiteks mingit sellist hiromantiat, et on kleepsupaberist mingi salapärase plotteriga lõigatud välja sabloonid, kleebitud need raamile, porilaudadele, velgedele (mis ei kipu õnnestuma mitutpidi kumeruste tõttu), tõmmatud triibualune osa ära ning plätserdatud värviga üle.
Ilmselt on siin sobilik ja kohustuslik ära märkida, et mina pole mitte m..igi (midagi) teinud, ja kui elu ning tervist veel on, siis ega ilmselt ei saagi saama tehtud! Aga tähti ma tunnen, kirjutada oskan, kuulan ka, mis teised teevad ja räägivad, aru, tõsi küll, eriti ei saa.
Vasta
#3
mina ei tea asjast ööd ega mütsi, a teema edendamise huvides võtan veidi sõna. triipe võib jah pintsliga teha. kõikse parem on spetsiaalne pintsel. märksõnaks guugeldamise jaoks on pinstriping või miskit taolist.
samaks otstarbeks on ka mingid rullimasinad müügil. a noist ma rohkem ei tea.
piltide ja ornamentidega on sedaviisi, et igal juhul on vaja hakatuseks vana pilt hästi "kätte" saada. miljon õige nurga all tehtud teravat fotot on abiks. ja mingi vähem või rohkem läbipaistva materjali peale üle kandmine on ka väga jumekas mõte. ja mõõdulinti võiks ka igas asendis usinasti pruukida.
seejärgi on vaja saadud andmetest siis arvutisse fail tekitada. soovitavalt vektor. kui originaalid on värvitud siis saab jah kasutada kasvõi plotteri abi ja teha sabloonid. hajutatud kohtadega on vaja igal juhul tundlikku kätt ja ilmselt enne ka katsetamist.
kui originaalid aga peaksid vesipildid olema siis siinsamas foorumis otsingut kasutades vast leiab ammustest aegadest infi. igatahes keegi meist siin neid justkui vähemasti kunagi tegi.
Vasta
#4
Oli minulgi veel aasta tagasi Riga- 10 ,värvkate oli pea samas seisus, kui ülalpool piltidel. Leidsin, et õigem on säilitada originaalne "nägu ", sest küsimus oli ka selles, et kui need raamil olevad kirjad uuendada, siis kas teha seda sama vildakalt või kui teha täpselt ja korralikult, siis pole ju " originaal" vaid asi oleks ülerestaureeritud!

Üldse, kui vaadelda Riga- 10 raamile värvitut ja võrrelda poritiibade ning rataste vastavaga, siis kvaliteet erineb, nagu öö päevast...Ju siis tegelesid eri maalrid.

PS. Kitsaid jooni saab väga edukalt joonsulega tõmmata. Ning see ratas tuleks lugupeetud Valdo õpetussõnade järgi lihtsalt korrastada, mitte üle värvida.
Aga erilist tulemust pole siis loota...
Tervitab Veteran.
Vasta
#5
Kõik pole kuld mis hiilgab, piltidelt paistavad paljud asjad paremad kui nad on tegelikult.
[Pilt: 10R21.jpg]
Praegu on plaan järgmine:
Haljaks, paljaks, sirgeks, siis vaja leida veel üks korralik pöid tagarattale.
Siis põhivärvimine pulbervärviga.
Siis kuldsed, rohelised suuremad pikemad ornamendid-jooned, pealevärvimine teibi abil.
Siis kirjad numbrid viisnurgad pealevärvimine n.n. negatiivkleebistega.
Kroomosad Narva.
Vasta
#6
Ehk Mati viitsib siia veel sellest rattast panna fotosid? Eriti huvitab keskjooksu detailid ja tagaosa värvitud detailid.
http://www.kodu.pri.ee/ta
http://www.kolhoos.pri.ee/
http://www.talleks.pri.ee/
https://picasaweb.google.com/118166576673254374648

Oodatud on kõigi Elva EPT endiste töötajate mälestused,pildid ,seose maaparandustöödega või muidu erinevate juhtumistega tööpostil!
Vasta
#7
(14-01-2013, 19:29 PM)MAZ Kirjutas: Ehk Mati viitsib siia veel sellest rattast panna fotosid? Eriti huvitab keskjooksu detailid ja tagaosa värvitud detailid.

Kas sellest piisab:

[Pilt: 10r2.jpg]
Vasta
#8
Antud jalgrattal on ornamendid ja ilujooned vähemalt fotode põhjal hinnates säilinud eeskujulikus korras ning neid kuidagi paremaks (või paremini) teha ei olegi võimalik.
Soovitan antud ratta lihtsalt konserveerida. Selleks tuleks esmalt läbi viia puhastus ja rasvaeemaldus, seejärel võib eemaldada lahtise rooste poleerimise teel ning lõpuks tuleks kanda peale konserveeriv vaha. Suurem osa nähtavat roostet on tegelikult värvkatte peal ning tuleb kerge poleerimise käigus hõlpsalt maha. Tulemuseks on 100% autentne jalgratas, mis on silmale hoopis meeldivam vaadata kui äsja üle värvitud ja originaalile üksnes lähedaste kaunistustega sõiduvahend.
Väga sageli vähendab "restaureerimine" ka jalgratta rahalist väärtust; antud sõiduvahendi puhul vähendaks ülevärvimine hetkelist säilivusastet arvesse võttes hinda lausa mitmekordselt.
Vasta
#9
Foto sobib mulle Rolleyes

Olen ka ksf Indrek samal arvamusel,et asi tuleks võimalikult audentsena säilitada. Kuna ratas on üsna hästi säilinud.
http://www.kodu.pri.ee/ta
http://www.kolhoos.pri.ee/
http://www.talleks.pri.ee/
https://picasaweb.google.com/118166576673254374648

Oodatud on kõigi Elva EPT endiste töötajate mälestused,pildid ,seose maaparandustöödega või muidu erinevate juhtumistega tööpostil!
Vasta
#10
(14-01-2013, 19:22 PM)mati Kirjutas: Siis põhivärvimine pulbervärviga.

Vana ratta taastamisest ei tea ma midagi kuid pulbervärv on kehva rattale. Kergem kõks lööb tüki värvist välja. Tugevam kogematta tekkinud kriimustus näeb tavalisest kriimust ikka kõvasti jubedam välja. Vähemalt liikuvatele asjadele ma pulbervärvimist ei soovitaks(Räägin omadest kogemusest värvispectrumi värvimistega)
Diisel jäägu küttmiseks. Bensiiniga tehakse jõudu ja veega sõidetakse...
Vasta
#11
(14-01-2013, 20:23 PM)indrek Kirjutas: Antud jalgrattal on ornamendid ja ilujooned vähemalt fotode põhjal hinnates säilinud eeskujulikus korras ning neid kuidagi paremaks (või paremini) teha ei olegi võimalik.
Soovitan antud ratta lihtsalt konserveerida. Selleks tuleks esmalt läbi viia puhastus ja rasvaeemaldus, seejärel võib eemaldada lahtise rooste poleerimise teel ning lõpuks tuleks kanda peale konserveeriv vaha. Suurem osa nähtavat roostet on tegelikult värvkatte peal ning tuleb kerge poleerimise käigus hõlpsalt maha. Tulemuseks on 100% autentne jalgratas, mis on silmale hoopis meeldivam vaadata kui äsja üle värvitud ja originaalile üksnes lähedaste kaunistustega sõiduvahend.
Väga sageli vähendab "restaureerimine" ka jalgratta rahalist väärtust; antud sõiduvahendi puhul vähendaks ülevärvimine hetkelist säilivusastet arvesse võttes hinda lausa mitmekordselt.

Fotode põhjal järeldusi teha seisukorrast on libe tee, minule roostes raud ei meeldi ja konserveerida seda ei taha.

[Pilt: 10R22.jpg]

Ratas ise on korralik, tundub üsna vähe sõitnud olevat ja tasub taastamist, läbi roostetanud ainult tagaratta pöid, ilmselt seisnud kuskil veeloigus või osaliselt maaall. Puudu on pakiraam aga võibolla pole seda olnudki. Mul on ükskõik, mis on tema väärtus praegu ja mis pärast, raha pärast ma seda ei tee.
Pulbervärv jah tõepoolest on veidi habras aga alternatiivi leidnud pole, mõni kriips või täke vanale rattale väga liiga ei tee, hinna ja kvaliteedi suhe on OK. Kui keegi pakub mõnd paremat värvimise varianti või oskab juhatada kuhugi siis ootan häid soovitusi huviga. Ise värviks vaid triibud ja ornamendid.
Vasta
#12
Korralikult haljaks(nt.liiva/haavelprits), happekrunt, alusvärv, kattevärv ning pärast ornamente lakk. Pole küll orginaal aga näeb välja hea ja kestab kaua. Kogu värvimis protsess on tühi ja mõttetu töö ilma korraliku eeltöötlusetta, siis võiks juba niisama "spray tjuuningu" teha...

Sügavamalt rooste poolt kahjustatud pinnad tuleks muidugi ka täita..enne krunti näiteks tinaga või pärast krunti pahtliga. Maitse asi.
Diisel jäägu küttmiseks. Bensiiniga tehakse jõudu ja veega sõidetakse...
Vasta
#13
Uskumatu. Kas te teete nalja?
Vasta
#14
(14-01-2013, 23:00 PM)moto-onu Kirjutas: Korralikult haljaks(nt.liiva/haavelprits), happekrunt, alusvärv, kattevärv ning pärast ornamente lakk. Pole küll orginaal aga näeb välja hea ja kestab kaua. Kogu värvimis protsess on tühi ja mõttetu töö ilma korraliku eeltöötlusetta, siis võiks juba niisama "spray tjuuningu" teha...

Sügavamalt rooste poolt kahjustatud pinnad tuleks muidugi ka täita..enne krunti näiteks tinaga või pärast krunti pahtliga. Maitse asi.

Täiesti nõus aga mul puuduvad tingimused selleks tööks ja senised asjad, mis pulbriga värvitud on mind rahuldanud.

Uskumatu suhtumine oleks jätta selline korralik ratas edasi roostetama...

Aga ma ei tahtnud Teiega siin vaidlustesse astuda, vaid saada infot ornamentide taastamise kohta, mõtlesin et keegi ehk on neid teinud kunagi ja jagab lahkelt kogemusi. Keda selle ratta saatus edasi huvitab leiab rohkem infot siit: http://forum.moped.ee/t1273-mati-riga-10 Asjalikud ettepanekud on endiselt teretulnud, see et kõik see värk liivapritsi läheb on juba otsustatud ja edasikaebamisele ei kuulu.
Vasta
#15
Saaksid veel päästa. Mõne aasta pärast tänad iseennast.
Vasta
#16
(14-01-2013, 23:55 PM)indrek Kirjutas: Saaksid veel päästa. Mõne aasta pärast tänad iseennast.

Kõiki asju ei ole võimalik säilitada! Vastasel juhul peaks igal mehel suur hangaar olema, kus kõike kellegijaoks säilitusväärset säilitada.
Vasta
#17
Kuna asi tundub olevat niikuinii tehases juba šabloonidega värvitud siis miks mitte asjale tuttuue retropilli välimus anda. Kui masin läheb kaasfoorumlase sõnul kindlalt liivapritsi siis tasuks olemasolevatest ornamentidest šabloonid ,värvikoodid ja täpsed asukoha mõõdud võtta ning edasi tegutseda.

Muideks. Heade värvimis tingimuste tekitamiseks pole palju vaja.
Diisel jäägu küttmiseks. Bensiiniga tehakse jõudu ja veega sõidetakse...
Vasta
#18
(14-01-2013, 23:55 PM)indrek Kirjutas: Saaksid veel päästa. Mõne aasta pärast tänad iseennast.
Aga sellepärast ma ta üle värvingi, et ta paremini säiliks, sest vastasel juhul ta roostetab lihtsalt ära.
Vasta
#19
No nüüd on mehi ja juttu nii, et imesta! Toungue
Aga parandan siis veidi oma postitust..no on tõesti ka Riga 10-t taastatud, näiteks üks Janis sellelt maalt, kust need rattad tulid. Kirjad tegi trafaretiga ja tavalise aerosoolvärviga. On välja käinud ka lause, et on valmis selgitama ja nõuga abistama. Pildid rigadest, ise ei viitsinud uurida praegu.
Julgen ka kobiseda, et minu arvates pole sellel teema rattal vaja miskit säilitada, pole ei haruldane ega hästi säilinud asi, aga ei väida, et nii on ja nii peab!
https://picasaweb.google.com/105911376661922876274
Vasta
#20
Natuke olen edenenud siin selle teemaga aga peenete triipude tegemisega ikkagi hädas, äkki on kellegil mingit hääd nõu anda, pintsliga ma hakkama ei saa. Huvitav mis valemiga neid tehases tehti ei paista nagu pintseldamise moodi välja:

[Pilt: 10R38.jpg]

Mõnedpildid siia ka hetkeseisust:

[Pilt: 10R37.jpg]

[Pilt: 10R35.jpg]
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne