Elektrijalgratas ehk eBike
#1
Vaatasin, et päikeseenergia teema on väga akuutne, seetõttu tekkis mõte, et äkki keegi peale minu omab või ehitab äkki elektrijalgratast.

Kõigepealt väike soovitus: Ärge ostke Golden motori toodetud Magic Pie 2 või 3. Neid müüb näiteks kadakas.ee.
Räägin vähe lähemalt. Juhtus selline asi, et korpuse ja laagri vahel oli korralik lõtk(uuest peast juba). Vaatasime, et ebanormaalne lugu, panime laagriliimiga paika. Sai hea. Sai 3 päeva sõita ja siis ei läinud enam asi tööle. Tuli välja, et sisemine nähis on sees lahti tulnud. Panime algsele kohale seadekruvidega. Siis pärast võttis kuhugi vast, ehk oli kõveraks ära tõmmanud ja viskas igate pidi. Vaatlesime siis seda protsessi treipingis. Veel oli läbi põlenud kontroller, mis asus rummus sees. Lühikesest kasutamisest oli niiskus ka mootorisse saanud, et kui kellelgi on selline asi, siis sõitke kuivaga.
Võrumaal on veel üks mees, kes sõitis MP3-ga ~kaks kuud ja siis põles ka kontroller maha. Samuti ei soovita keegi lääne foorumites nende mootorite eksperimenteerida.
Osta võib: Magic pie esimest mootorit(901 seeria), Crystalyte mootoreid ja teisi, millel on kontroller rummust eraldi.

Minul on golden motori 901 seeria 1kw mootor. Ise treitud ketaspiduri kinnitus, 3 mm roostevabad kõdarad ja 31 mm lai downhilli pöid.
Akupakk koosneb neljast nö. helikopteri akust, mida saab tellida mõistliku hinnaga hobbyking.com 48 V ja 10 Ah tuleb kokku.
Raam on loomulikult alumiinimist ja alumise toru asemel on keevitatud akukast.
Vasta
#2
Olen oma prototüüp rattaga nüüdseks läbinud ~140 km. Lipod pole maha põlenud, ehk laadija on korralik ja kvaliteetne eksemplar. Laeb purgid 4,12 voldini, võiks tegelikult kuni 4,2.
Golden motori kontrolleriga olen kõige rohkem sõitnud 28 km, oleks saanud natuke veel. Sealjuures sai kihutatud ja palju sõidetud ka stabiilselt ja rahulikult. Tippkiirus u 48 km/h.
Eile sai ratas omale Lyeni kontrolleri. Vääne on nüüd väga räme, foori alt startides kakub esiratast maast lahti. Päris karm kiirendus on ikka nüüd rattal. Tippkiirus 50 km/h.
Hetkel ootan vänatasid ja 53 hambalist hammasratast. Tagumine käiguvaheti tuleb ka siis maanteratta oma (Shimano Ultegra). Hong kongist peaks taha ka uur tirr tulema, siis on väiksemal hammasrattal 11 hammast paraeguse 13 asemel. Siis on mõnus 50 km/h sõkkuda.
Raami on veel plaanis ümber teha ja keevitada, just kontrolleri osa ja juhtmete ühendamiskohta.
Hetkel on probleeme akulaadija toiteallikaga, toiteplokk on hetkel natukene liiga lahja, aga eks selle probleemi lahendame ka ära.
Pilti ka :
[Pilt: 263155_10151590794894417_709340118_n.jpg]
Vasta
#3
Väga lahe, kunagi oli plaan sama laadset asja nokitseda. Ainult, et mõne hiina krossika raamile. Suvel oleks hea tööl käia.

Aga räägi, palju tehniline osa maksma on läinud, kui ratas välja jätta?
Vasta
#4
kuda pidurid vastu peavad? Mul on selline: http://www.ecobike.ee/rattad/catherine.html ja sellel peab küll umbes 100-150km peal klotse vahetama, kuna lihtsalt kuluvad ära. Muidu ratas on aus ja 25-30kmh mis ta välja läheb, sellega saab ilusti linnaskäimise ära teha. Samas rattal hakkab mootor tööle vaid vändates. Kui mootor rattale peale panna, siis jah, peab olema lai ja tugev velg ning soovitavalt amortisaator ka, kui kruusa tee peale keerata.
Vasta
#5
(20-05-2013, 19:12 PM)omaenergia Kirjutas: Väga lahe, kunagi oli plaan sama laadset asja nokitseda. Ainult, et mõne hiina krossika raamile. Suvel oleks hea tööl käia.
Aga räägi, palju tehniline osa maksma on läinud, kui ratas välja jätta?
Kui sa tahad neid asju hiina krossika raamile panna, siis peaks see raam olema kindlasti alumiiniumit, sest tanki pole ju mõtet ehitada Smile
Tehniline osa on läinud maksma järgnevalt: ainult mootor(1kw) 177 €, 48V gaas 17 €, kontroller 100 €, LiPo akud+voltmeeter 300 €, akulaadija(2x150w) 90 €.

(20-05-2013, 21:48 PM)taavi Kirjutas: kuda pidurid vastu peavad? Mul on selline: http://www.ecobike.ee/rattad/catherine.html ja sellel peab küll umbes 100-150km peal klotse vahetama, kuna lihtsalt kuluvad ära.
Kui sa tähele paned, siis minu rattal on hüraulilised ketaspidurid, ees 203 mm ketas ja taga 160 mm hetkel. Ma olen kokku sõitnud alles ~160 km ja klotsid ei näita mingeid väsimuse märke. Noh eks tänu sellele, et tegemist on siis ketaspiduritega. Üldiselt ma ei soovitaks üle 250 w mootoritele üldse muid pidureid peale ketaspidurite. Lisaks sellele, et koltsid kuluvad ära, teevad seda ka ju veljed.
Vasta
#6
Kuidas sellise võimsuse peale korrakaitsjad vaatavad? On kontrolleril variant võimsust 250w peale keerata?
Vasta
#7
(20-05-2013, 23:17 PM)sander65 Kirjutas: Kuidas sellise võimsuse peale korrakaitsjad vaatavad? On kontrolleril variant võimsust 250w peale keerata?
Tekkis sama küsimus - kui kiirused lähevad sinna 50km/h juurde, kas tegu hakkab olema juba mopeediga ?
Otsin infot Brennabor väikemootorrataste kohta.
Vasta
#8
(20-05-2013, 23:17 PM)sander65 Kirjutas: Kuidas sellise võimsuse peale korrakaitsjad vaatavad? On kontrolleril variant võimsust 250w peale keerata?
Jah, Lyeni kontrolleril saab panna 4 käiku ja võimsus ära piirata.
Korrakaitsjad ei jaga ratastest väga midagi. Ma olen statistika mõttes mõne käest uurinud, et kas nad tunnevad elektrirattaid puudutavaid seadusi. Üle 250 W mootoriga ratta peaks arvele võtma.
Vasta
#9
jalgrattaks jah loetakse kuni 250w mootoriga... aga arvelevõtukohustust ei teki ka kuni 1kw mootori puhul... kui tipkiirus on kuni 25kmh - seljuhul on tegu pisimopeediga, mis samuti ei kuulu registreerimisele.
Lihtsalt ei tohi mõne mõõteseadme läheduses liiga kiiresti sõita.

See, kui keegi saab ratta cantilevel või v-piduri klotsidest pooleteistsaja kilomeetriga jagu, näitab põhiliselt seda, et kasutusel on kas tundmatut päritolu hiina plastmassist klotsid või kogu asi valesti reguleeritud.
Ecobike oma suht rahuliku olemuse ja max 25km/h ning tavarattast umbes 15kg suurema massiga ei suurenda pidurite koormust kuskilt otsast nii arvestatavalt.
Vasta
#10
Miks küll kõik teevad klassikalise "püsti asendis" jalgratta põhjale elektrimootoriga rattaid.

Parem võiks põhjaks võtta "lamavas asendis" oleva jalgratta (Recumbent bicycle), mis on veel omakorda ümbritsetud voolujoonelise plastikust kattega, ehk midagi sellist nagu järgneval pildil, millega on 133 km/h "välja punnitatud" tasasel maal sõites:

http://www.bikeforest.com/samwhittingham.jpg

Kui sellisele "voolujoonelisele" jalgrattale lisada elektrimootor, siis peaks üsna suure kiiruse saama sealt välja pigistada - või kui piirduda maisemate kiirustega, siis peaks ühe laadimisega saama väga kaugele sõita.
Vasta
#11
(24-05-2013, 02:45 AM)xyzwt Kirjutas: Miks küll kõik teevad klassikalise "püsti asendis" jalgratta põhjale elektrimootoriga rattaid.

Parem võiks põhjaks võtta "lamavas asendis" oleva jalgratta (Recumbent bicycle), mis on veel omakorda ümbritsetud voolujoonelise plastikust kattega, ehk midagi sellist nagu järgneval pildil, millega on 133 km/h "välja punnitatud" tasasel maal sõites:

http://www.bikeforest.com/samwhittingham.jpg

Kui sellisele "voolujoonelisele" jalgrattale lisada elektrimootor, siis peaks üsna suure kiiruse saama sealt välja pigistada - või kui piirduda maisemate kiirustega, siis peaks ühe laadimisega saama väga kaugele sõita.

Su küsimus on ilmselgelt õigustatud. Olen sellist ideed praadinud pikemat aega, aga olen peljanud tema madalust. Mind ei nähta mootorrattalgi, mis siis saab kui veel nii pisikese asjaga liikluses sahistada? Treenimatta kodanik pidavat sellist tüüpi jalgrattaga suutma sõita 80km/h. Pikka otsa 60km/h. Andmed on küll kusagilt mälust leitud ja salvestada püütud kunagi teles nähtud saates aga arvan, et väga võsa vast ei ole.
Kui on raha, siis ostan bensiini ja sõidan tsikliga. Kui ei ole, siis sõidan ilma.
Vasta
#12
(24-05-2013, 02:54 AM)karvik Kirjutas: Olen sellist ideed praadinud pikemat aega,
Sama siin. Pole aga siiani aega ja muid vahendeid leidnud. Tehnilisest küljest paneb kripeldama jalgrattatorude kvaliteetne keevitamine, millega ise kindlasti hakkama ei saa, siis veel ümarate plastikuvormide ja kumerate klaaside tegemine... Üsna keeruliseks ja kalliks kisub. Minu jaoks vähemalt. Aga tulemus oleks muidugist vinge. Cool
Iga töö tulemus on selle riista nägu, millega seda tehti.
Vasta
#13
Leidsin Juutuubist sellise asja: video
Diisel jäägu küttmiseks. Bensiiniga tehakse jõudu ja veega sõidetakse...
Vasta
#14
Vootele vist on esimesi pioneere selles asjus, ehitas ju elektripitbike'i kunagi siin. Kaugel see on muide?
Vasta
#15
Kas näiteks selline oleks hea komplekt?

Või siis miskit sellist
Kumb oleks esirattale paigalduseks parem valik, kas otseveomootor või planetaarmootor?
Vasta
#16
(20-05-2013, 19:12 PM)omaenergia Kirjutas: Väga lahe, kunagi oli plaan sama laadset asja nokitseda. Ainult, et mõne hiina krossika raamile. Suvel oleks hea tööl käia.

Aga räägi, palju tehniline osa maksma on läinud, kui ratas välja jätta?

Kui on huvi, siis mul on pakkuda elektri jaoks tehtud hiina pitbike raam. Tavalisest erineb see mootori asemel oleva akude raami poolest. Sinna mahub täpselt peale neli 23Ah pliiakut, kindlasti ka lipo. Ümber tehtud tagakiige oli ka, aga selle sai mul üks tuttav endale. Võin anda samasuguse raami originaal kiige.
Raam on terasest.
3D CAD, laserlõikus, CNC freesimine, 3D-printimine ja palju ägedaid tööriistu
Teosta oma projekt Kultuurikatla MakerLabis
Vasta
#17
(30-07-2013, 20:46 PM)Kombimiis Kirjutas: Vootele vist on esimesi pioneere selles asjus, ehitas ju elektripitbike'i kunagi siin. Kaugel see on muide?

Eelmises postituses olev raam ongi ainuke, mis sest järgi on. Tehnika läks ühe rolleri peale. Äsja sai lõplikult valmis alumiinium raamil ratas, järgmiseks ootab juba uus projekt, millest kunagi hiljem...
   
3D CAD, laserlõikus, CNC freesimine, 3D-printimine ja palju ägedaid tööriistu
Teosta oma projekt Kultuurikatla MakerLabis
Vasta
#18
(24-05-2013, 02:45 AM)xyzwt Kirjutas: Miks küll  kõik teevad klassikalise "püsti asendis" jalgratta põhjale elektrimootoriga  rattaid.
Pakun , et "püsti asendis" ratas on universaalsem, nn. liegerad. Olen kunagi väntadega kaherattalist liegeradi proovinud ja näiteks äärekivist sellega üle ei saanud, rääkimata kitsamat sorti metsarajal sõitmisest.


Daniil
Vasta
#19
Ma linnavahel kahte meest kohtan kes sellise kolmerattalise lamamisrattaga ringi liiguvad. Üks siis elektrijõul üks tavaline. Kui elad korteris ja tahad tööl käia sellega siis see vägagi ebapraktiline, pikk ja raske ning kui vaja äärekivis ületada siis ka see ei ole just mugav(ehk oleneb marsuudist ja garaazist). Teine asi on et see just nimelt ei paista välja ja seda ei näe ka jalakäiad. Mina sõidan siis olen suur asi aga trike vennale astutakse pidevalt ette kui arvatakse hea punasega teed ületada nt. Aga kui tahad lihtsalt lustisõiduks või ehitamislustist elektrirattast siis lamamisratas on parim valik Big Grin
Vasta
#20
(29-09-2014, 21:14 PM)aeroplano Kirjutas: Kas näiteks selline oleks hea komplekt?

Või siis miskit sellist
Kumb oleks esirattale paigalduseks parem valik, kas otseveomootor või planetaarmootor?

Planetaarülekandega mootor on kergem ja madalatel kiirustel loomulikult effektiivsem. Saab hästi tõuse võtta. Samas kiirus jääb sinna max 32 km/h kanti ja seal sees on hammasrattad, mis mingi aeg ikka ära kuluvad.
Rummumootor on kõige lollikindlam mootor. Kuid raskem ja sellega saab kiirust ka arendada. 500w puhul läheb ikka ~42 km/h välja, 48V juures ~50 km/h. Oleneb siis ka veel kontrollerist ja akust vähekene.
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne