Kaks raami ja detailid tuvastada
#1

Sõber leidis laka revideerimise käigus järgnevad detailid, mis vajaks identifitseerimist:

1 raam:

[Pilt: IMGP9970800x536.jpg]

[Pilt: IMGP9971800x536.jpg]

[Pilt: IMGP9972800x536.jpg]

[Pilt: IMGP9973800x536.jpg]

2.raam: sadulapostilt numbrit ei leidnud, silti pole, auke samuti mitte.

[Pilt: IMGP9969800x536.jpg]

[Pilt: IMGP9980800x536.jpg]

[Pilt: IMGP9979800x536.jpg]

mõned rattad:

[Pilt: IMGP9978800x536.jpg]

[Pilt: IMGP9974800x536.jpg]

[Pilt: IMGP9977800x536.jpg]

[Pilt: IMGP9976800x536.jpg]

[[Pilt: IMGP9975800x536.jpg]

porilauad: vasakpoolses pundis mingi 4-5 tükki koos

[Pilt: IMGP9981800x536.jpg]

[Pilt: IMGP9982800x536.jpg]
Vasta
#2

Väga põnev leid!!! Siin jooksu pealt midagi ei tuvasta, vb üldse esialgu ei tuvasta... aga asi on huvitav. Asjad on huvitavad ja lugu võib ka põnev olla. Kas mingid poejäägid või varuks ostetud kraam, mis jäi seisma. Soovitaks ka pakkepaberit mitte eriti käppida, puruks rebida ega minema visata. Loodame, et lugu jätkub!
Vasta
#3

Vabandust, tegin pidid uuesti nähtavaks fotoämber arvas heaks vahepeal raha välja pressida.
Erilist lugu polegi, antud asjad tuid välja Jõgeva linnast eestiaegsest rätseppmeistri majast. Asusid kohas mis polnud päris peidik aga varjulisem koht. Võimalik et pandud peitu 40a enne punaste tulekut, või kasvõi toodud näiteks Tapiku voorist, kust mälestuste järgi jäi küllaga punaste poolt taganemisel kaasa võetud poodide sisustust. Kangad ja rattad olid vist eradi isegi nimetatud.
Vasta
#4

Loo jätkumise all pidasin silmas ka teema jätkumist.
Standard Cycles on selline mitte midagi ütlev anonüümne nimi, sarnase nimetusega teise kujundusega siltidega rattaid olen näinud, sellist silti varem mitte. Igatahes ei mäleta.
Kuna rattad on osaliselt pakendis, siis võiks arvata, et nad on kasutamata? Ja tunduvad
olevat valmistatud ka päris 30-ndate lõpus. See Standard on huvitav kooslus, esihark on suhteliselt ürgne ja lihtsa tugeva ehitusega nagu neid kasutasid ka eesti tootjad, trossiga esipidur tuli Eestis liikunud toodangule suhteliselt 30-ndate lõpus ja polnud eriti levinud, raami kaunistamine marmoreeringuga on ka huvitav, ka seetõttu, et näiteks tartu Reinhold on kasutanud oma toodangul seda (ksf! Seemu leitud Ilmarisel).
Juuresolevad rattad ka veidi omapärased, (ei pruugi muidugi raamidega kokku kuuluda, kuid ühest pundist kindlasti, kas rehvidel on jälgi sõitmisest?). Veljed on nn vana tüüpi, ühtlase kumerusega, mida 30-ndate teises pooles üldiselt enam eriti uutele ratastele külge ei pandud, kodarad pole vähemalt mõnel rattal mitte kroomitud ege nikeldatud, vaid tsingitud (tsink vast nii seistes ei roostetaks?)või kadmeeritud? NSU tagarummu kasutasid väga paljud tootjad, ka eesti omad, oli paar krooni odavam kui F&S Torpedo. Ilutriibud suhteliselt "mittefiligraanselt tõmmatud"...
Teine raam seda enam, et ei silti, ei auke, ei numbrit. Wandererlik ketiratas, huvitavad vähelevinud alumiiniumist sportpedaalid. Mõningaid selliseid või sarnaseid on meil nähtud ka, neid pedaale.
Kahvlil olevaid iluornamente armastasid lasutada näiteks lätlased aga ostsid neid piirituse või vesipiltidega saksast või hollandist vms. Pildilt ei saa küll aru kas on pinstldatud kaunistus või mingis muus tehnikas ja mis seal täpselt on.
Ühesõnaga viskaks õhku hüpoteesi, et ehk on tegu otsapidi eesti asjadega??? Lihtsalt ilus mõte, ei mingi põhjendatud väide! Enne suure sõja levimist võidi ka mujal maades asju kättesaadavatest tükkidest kokku panna, samuti kohapealsed poed juppidest komplekteerida jne.
Kas pakkepaberitelt ei tule mingit informatsiooni välja?
On meil Eestis mõnel mehel veel pakkepaberis raame olemas.
Kas porilauapundis olevatel porilaudadel on kinnitusaugud sees?
Kas komplektis on 3 ratast? Mis on teiste rataste rummudel näha?
Üks loll jõuab rohkem küsida....
Igatahes huvitav leid, just tervikuna,( sest midagi eriti hinnalist ja haruldast seal minu arvates) euroopa ega eesti tasandil pole. Sellest võiks lausa mingi jutu kokku kirjutada, Tartus on inimesed olemas, kes jalgrattajutte kirjutavad!
Mina ei soovitaks seda leidu esimese hooga mööda ilma tükkidena laiali paisata ega ka midagi uisapäisa "restoreerima" hakata ehk siis küsiks Suure Valdo sõnadega - mis muidu on plaanis leiuga peale hakata? Toungue
Kui on tõsine tahtmine ikkagi asju määratleda, identifitseerida ja selgitada, siis võiks veel küsida ka näiteks läti spetsialisti Janise arvamust. Muidugi võiks ka meilt mõni vend midagi kirjutada aga tundub, et jalgrattateema ei paku erilist pinget rahvale. Või mis tundub, see on selge ammu.
Vasta
#5

Pean ennast Tartu inimesena veidi puudutatuks Priidu eelneva postitusega seoses. Kiidan takka, et põnev leid ning seisukord ülihea. Hoiukoht on olnud kas köetav ruum või näiteks soe katusealune ruum, vastasel korral oleks seisukord kindlasti midagi muud.
Mingit konkreetset komplekti antud detailid tõenäoliselt ei moodusta, tunduvad olema nn. "kataloogikaup" ehk kaupluse (Jõgeva?) laovaru. Erinevalt moodsa aja jalgrattakaupluse praktikast oli enne sõda levinud tava müüa eraldi jalgrattaraame, need olid kaubamajade hinnakirjades ja kataloogides reeglina esindatud. Porilauad ja rattad niisamuti. Muidugi võidi tellitud kaubast kohapeal ka jalgrattad kokku laduda - iga jalgratas sai muidugi eriline, et ikka oleks tänapäeva valdodel uurimisainet.
Lipp Standardi embleemil viitab just nagu Hollandile, esihark on ETK-liku paindega ning raami esiosal on Dürkoppi stiilis elemente. Võiks olla vahemikust 39.-41.a.
Teine raam tundub sisemuhvide olemasolu põhjal olevat nõksa varasemast ajast, ehk 30ndate keskpaigast või isegi algusest ning sobiks seega ajaliselt paremini kokku ümaraprofiililiste pöidadega.
Põhjala hakkas jalgrattarehve tootma samas alles 37. aastal ning ümara profiiliga pöiad ei olnud sel ajal, nagu ka Priit mainis, enam populaarsed. Kas rehvil on kirjas "kummitööstuse O-Ü või lihtsalt "kummitööstus"? Foto lõpeb kõige põnevama koha pealt. Esimesel juhul oleks tegu Põhjala sõjaeelse ning teisel juhul sõjaaegse või -järgse toodanguga ning annaks veidi vihjeid päritolu kohta.
Vihjete saamiseks täpsema identifitseerimise huvides tuleks detaile veidi lähemalt vaadelda.
Vasta
#6

Ehk mõtles Indrek rohkem Taani lippu selle Standardi sildil? Vahva on aga see, et raamil on algselt olnud mingi teine silt mille needid on raamikaelal 2-l pool standardi silti alles.
Kas saaks veel teada/näha millised on laternahoidjatekronsteinid eestpoolt?
Vasta
#7

Nojaa, Taani muidugi.

Need "plärakad" sildi all ja kohal on kahtlased tõesti, kuid fotolt on näha, et marmoreering on tehtud pigem pärast eelmise sildi eemaldamist, kuid enne praeguse sildi kinnitamist. Pole võimatu ka skeem, kus vana raam üle värviti, kaunistused peale maaliti ning uuesti müüki paisati. Samas raami tegumood on pigem üsna hiline ning enne ülevärvimist oleks raam pidanud olema vaid aasta-kaks vana. Milleks peaaegu uut raami üle värvida? Mõnekümnetuhandeline raaminumber teeb pilti veelgi keerulisemaks.
Vasta
#8

Vägisi kisub mõte Tartusse, kuigi pakkepaberil? Tallinna kiri suurelt peal
[Pilt: attachment.php?aid=42895]
Vasta
#9

Mõned jalgratta ärid 1937 aastal ikka jõgeval eksisteerisid.
Aas, August, jalgratasteäri omanik, krt., Suur 30
Kuldala”, kellasepa-, jalgrataste- ja raadioäri, Suur 25
Ilmselt oli neid veelgi.
Vasta
#10

Kas nendele jalgratastele sadula ja leistangi leidmine on suur probleem?
Kui kellelgi huvi neid raame näha siis Jõgeval see täitsa võimalik.
Kontaktid MTÜ Pommiauk kodulehel
Vasta
#11

(20-07-2013, 21:35 PM)Jõgewa Muuseum Kirjutas:  Kas nendele jalgratastele sadula ja leistangi leidmine on suur probleem?
Esimese raami kokkuladumine omab veel mingit arusaadavat mõtet, kuid see teine, peaaegu pakendis raam jäta ikka nii nagu on - väärtus on sellisel kujul kordades suurem.
Vasta
#12

Jah, ei näe ka eriti muuseumi eksponaatidena komplekteerimisel erilist mõtet, ega Te nendega sõitma ei hakka. Aga kui tõesti tahtmine on, siis pole nende detailide/koostude leidmine probleem, seda enam, et ei tea millised need algselt olid. Kui üldse olid küljes? Kui oletada, et rattad sattunud sinna kusagilt kauplusest mitte tavapärase jalgrattaostu teel, siis võisid nad ka olla algselt ilma lenksude ja sadulatata, sest kunde tahtis (sai) valida, kas tahab "ülespidi või alaspidi" lenksu, viltkattega või kõva kattenahaga sadulat jne.
Sadualte ja muuseumidega veel väike kõrvalepõige teemast. Nimelt on ka Virtsus üks erahobisõiduvahendite jms muuseum, kus ühel lgp! kodanikul on ka mitmeid jalgrattaid väljas, ka kõik Eestis olevad enam-vähem komplektsed kõrgrattad ehk ämblikud on kokku kogutud, nö monopoliseeritud. Ühel kõrgrattal on küljes ilus nõukogude naisteratta sadul, venekeelsed kirjad ja templidki peal, kiri juures, et jalgratas aastast 189X, 90% komplektne. (või umbes nii).
Aga Pommiaugu meeste tegemistega olen üldjoontes kursis, sest väisan ka mõnda teist foorumit aeg-ajalt, soovin edu ja hoidke neid rattaid hellalt! Smile Vb juhtun ka kunagi Jõgeva kanti, külastaks meeleldi Teie muusumi.
Aga nendest ratastest veel, sõber Ilmariga täna vaatasime neid pilte ja kuigi ise tundsin ka eelnevalt ära nr 2 ratta Wandererliku kodardusega ketiratta, siis märkasime ka raami juures wandereri stiili. Ilmselt on see ratas tehtud Wandereri baasil. Numbrite puudumine oleks selgitatav nende maha viilimisega, aga sildiaugud võiksid ikkagi olla, muidugi võidi ka need kinni panna, oli ka mingi imeväike kogus vesipildiga Wanderere....või mingi toorikraam? aga kahvel ja ketiratas samuti wandererlikud....
Vasta
#13

Nagu eelkirjutajad on lahkesti soovitanud siis tahaksime ühe ratta siiski kokku panna kuna tegemist on Jõgeva linnas leitud rattaga ja selle kuuluvus on ka teada. Tegemist ei olnud siiski endise kaupluse hoonega. Ilmselt on kodanik need rattad siiski soetanud. Otsisin kõikjalt ülejäänud ratta juppe kuid rohkem midagi ei olnud. Kuna kokkupanemiseks läheb ainult üks ratas siis ülejäänud detailid on üle. Kui kellelgi neid detaile hädasti vaja siis oleme avatud kõikvõimalikele pakkumistele. Ise me jalgrattaid ei kollektsioneeri ja jalgrataste detailide vastu huvi puudub. Kui kellelgi lugupeetud foorumlastel on pakkuda kokkupandavale jalgrattale sadulat ja leistange ootame pakkumisi.
Vasta
#14

Selge on, et asjad soetatud, ega nad ise sinna pööningule poleks roninud. Huvitav on just see, kus kohast, millal ja mis asjaoludel. Ja kus kohas ja mis põhjusel sellised rattad/stardikomplektid on valmistatud. Sadulad olid ja on mõneti tõesti "kuluelemendid", st võidi võtta ja panna kuhugi teise tallapressi peale, lenksuga üldjuhul siiski midagi ei juhtunud ja pole eriti loogiline, et oleks olnud vaja 2 lenksu maha monteerida. Aga pole oluline.
Avatud kõigile pakkumistele - pakuks siis variandi, et kingite ülejäänud osad ja raami mulle! Toungue Eks leiaks mõne lenksu ka kui tõesti vaja, korraliku sadulaga on juba natuke raskem.
Vasta
#15

Kui kellelgi huvi rattaraami vastu siis Osta. ee keskonnas see müügis.
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne