Romka hakkab jälle "zidikat" ehitama...
#1

Nagu öeldakse - "Kõik kordub!", nii ka minuga. Olen kunagi juba kaks ZID mootoriga traktorit ehitanud, egas kaks ilma kolmandata jää! Asjade kokkulangemise tõttu "tuli jälle hoog peale"! Big Grin

Mitte et mul traktorit kui sellist vaja oleks. Ei, mul seisab täiesti toimiv rippsüsteemiga T-16MG. Aga käed sügelevad...

Miks just mannetu jõuga Zid? Miks mitte kaasaegselt sõiduautolt diiselmootor? Miks mitte osta poest uus murutraktor?
Aga midagi selles Zid mootori olemuses ju on, mis tõsiselt köidab. Kas ainult lahe ulguv podin ja palju vanu mälestusi või midagi veel, kes teab...

Natuke siis mu eelmistest projektidest. Esimene sai ehitatud 20 aastat tagasi (ajal mil relakat polnud veel leiutatud Big Grin). Täiesti klassikalise lahendusega - Gaz 51 tagasild kitsamaks tehtud (sai tehtud mõlemilt poolt, nüüd mõtlen, et oleks võinud ju vaid ühe käise lühemaks teha). Roolikarp, käigukast, sidurikoda, sidur samuti Gaz-i oma. Mootor sai ostetud tuttuus UMZ-5A. Rehvid said Gaz-53 kalasabamustriga, veljed Gaz 52. Säilinud on vaid üks kehva kvaliteediga pilt.

[Pilt: 11207382583_bc92522ac4_o.jpg]

Teine traktor sai tehtud veidi enne sajandivahetust, seekord juba nutikama lahendusega. Kast ees, mootor taga vasakul istme kõrval. Samuti sai kasutada Gaz-51 tagasilda, kuid käigukast siduriga sai esiveoliselt Datsunilt (differ sai kinni keevitatud). Hammaslattrool ka Datsunilt. Mootor samuti tutikas UMZ-5A. Rattad Gaz-63 omad.

[Pilt: 11207382613_8e2f810eaa_o.jpg]

Uue projekti mõteteni viis üks ootamatult kätte sattunud tuttuus mootor. Ja mitte tavaline, vaid väga eriline ja seninägemata - 1983 aasta UMZ-6.

Olin sellise olemasolust teadlik olnud vaid UMZ-5A passi lugedes. Seal oli selline täiesti ära märgitud. Leidsin selle passi ka netiavarustest> http://bookre.org/reader?file=539710&pg=3 Siiani oma silmaga veel näinud polnud. Erinevus siis suuremas surveastmes (5,3 vs 5,5) ning suuremates pööretes (2350 vs 2600). Jõudu siis tervelt 6 heppa! Big Grin

[Pilt: 11207382733_0ce9c93fba_o.jpg]

Esimese asjana sai mootoril maha võetud hooratas ja kontaktid üle lihvitud. See ju "zidide" tüüpviga, et mõni aeg seisnuna on säde kadunud.

[Pilt: 11207383033_ff1bd70682_o.jpg]

Siin pildidl siis näha need hästioksüdeerivast materjalist kontaktid Big Grin

[Pilt: 11207383043_8b7f2a8cd7_o.jpg]

Lisaks sai veel võlli määrimiseks mõeldud vilt õliga ära immutatud. Nüüd on ilus tugev säde näha juba hooratast käega keerates.

Järgmise asjana ehitan mingi ajutise puki ja teen tuliuue mootori esmakordse proovikäivituse.
Kindlasti teen sellest ka video ja jagan seda siin.

Jätkub...
Vasta
#2

Vahepeal toimunud arengutest...

Juhuslikult jäi ette üks ET-1,5 autoroller, mida sai rapitud.

Tundub, et minu põkatsi esisillaks saab selle esisild.

[Pilt: 11234540934_6cca90b890_o.jpg]

[Pilt: 11234541114_884e0a022c_o.jpg]

[Pilt: 11234541034_a8e1b1f5cd_o.jpg]

[Pilt: 11234541054_0c43170fa0_o.jpg]

[Pilt: 11234541234_880c72c41e_o.jpg]

On küll veidi madal (kliirens u 22cm) ja kitsas (ratta keskelt laius 87,5cm), aga juba valmis asi ning hea näeb välja ka. Laiemaks ja kõrgemaks tegemine pole ju ka mingi kunst.

Sain ka kaubakäru mootori aluse ja padjad. Kellegi teemas nägin, et mootor oli patjadele pandud. Minu eelmised traktorid on tugevalt vibreerinud, nüüd saab parem!

[Pilt: 11234536605_6c4d361a04_o.jpg]

Lisaks sai varuosade tagavara tekitamiseks ühte UMZ-5A mootorit lammutatud. Huvilistele pilte selle vänvõllist, valatud kepsusaaledest ja kolvist endast.

[Pilt: 11234541254_4cee6aa8ee_o.jpg]

[Pilt: 11234549044_cf0121f497_o.jpg]

[Pilt: 11234537125_481263380d_o.jpg]

Kas ongi puhas mosse kolb? Läbimõõt mõned kümnendikud alla 82mm.

[Pilt: 11234562796_410970011b_o.jpg]
Vasta
#3

Pean tunnistama, et mulle meeldib ka zid-i mootor. Põhjust ei oskagi öelda.
Kas on juba teada ka, mis valemi järgi seekordne põka tuleb? Mootor ees või taga?
Jään igatahes huviga teema arengut jälgima.
Vasta
#4

(08-12-2013, 12:06 PM)Suprudko Kirjutas:  Pean tunnistama, et mulle meeldib ka zid-i mootor. Põhjust ei oskagi öelda.
Kas on juba teada ka, mis valemi järgi seekordne põka tuleb? Mootor ees või taga?
Jään igatahes huviga teema arengut jälgima.

Pole veel väga kindlat plaani, mõtteid on igasuguseid erinevaid, aga tuleb minna vist kõige lihtsamat teed, nii nagu vanal ajal neid tehti - tuleb teha sellest mis kätte juhtus! Big Grin

Mootori proovikäivitus ei kannatanud kuidagi kauem oodata, sai täna elu sisse aetud! Kuigi kõige õigem oleks olnud seda teha päris viimase asjana, juba valmis traktori peal. Eks ta selline enne pulmi teadagi millega tegelemine nüüd sai, pole see mootor enam "tutnoi" vaid juba ära proovitud Wink

Video siin:



Natuke juttu ka käivitamisest. Alguses sai natuke palju uputatud ja topkat poleks ka üldse pidanud panema, tõmbas esimesed raksud küünla märjaks. Hiljem keerasin kraani kinni ja lõpuks käima ta läks. Algul suitseb kõvasti vast seepärast, et valasin päris alguses õli küünlaavast sisse. Esimese asjana peale käivitust vibras kraan paagi küljest lahti ja bens hakkas jooksma, lisaks keris pööreteregulaatori hoova polt ennast välja. Muid vastunäidustusi polnud.
Sai kohe proovitud ka õlipumba kontrollnuppu, sealt ei tulnud alguses midagi. Pärast avastasin, et pööretel lööb ilusti. Video kah:



Lasin käia kohapeal vähemalt poolteist tundi. Karteripõhja katsudes oli õli õrnalt leige. Ka silindrit võis vabalt käega katsuda. Ainuke natuke kuumem asi oli summuti. Bensutaseme langust paagis selle käimise peale praktiliselt ei täheldanud.
Vasta
#5

Tuttava juurest sai koju veetud üks Gaz-63 juba kitsamaks tehtud tagasild. See oli alguses küljes Gaz-i baasil ehitatud traktoril (nüüdseks on sellel Multicari diffriblokiga tagasild ning Fordi 1,6 diiselmootor).

[Pilt: 11402300174_e05c6a882a_o.jpg]

Gaz-63 sild erineb Gaz-51 sillast lühemate rummu otste poolest. Ülekandearv peaks ka aeglasem olema.
Spilkad ehk rattapoldid olid puudu, ka gardaani flans. Need aga mul õnneks olemas.

[Pilt: 11402299994_452e326296_o.jpg]

[Pilt: 11402300184_6e5dd29da8_o.jpg]

Velje tasapinnast mõõtes selle silla laius 133cm. Kui panna Gaz-53 kilbid kumerused sissepoole, tuleb reavaheks 115cm, Gaz-52 kilpidega 116cm. Kas keegi teab palju on Gaz-63 velje offset?
Vasta
#6

Ehk keegi targem inimene seletab,kuidas praktikas see tagasilla, kitsamaks tegemine toimub?


Vasta
#7

(16-12-2013, 17:39 PM)MAZ Kirjutas:  Ehk keegi targem inimene seletab,kuidas praktikas see tagasilla, kitsamaks tegemine toimub?

Mina olen teinud 2 silda lühemaks nii - kõigepealt pooltelgede poldid lahti kruvida ja pooltelied välja tõmmata, siis saab rummu mutritele ligi, need siis ka lahti ja rummud maha. Seejärel sild keskelt poltidest pooleks. Diffri korpuses olen sukkade fikseerimise neetide pead terava meisliga ära löönud ja siis needid sissepoole välja löönud. Siis olen läinud pressi alla ja sukad diffri korpusest välja pressinud. Treial on ette antud mõõdu järgi siis sukad lühemaks teinud. Siis sukad tagasi kas pressi all või niisama (oleneb kui tiheda istu treial teinud on). Needi aukudest olen suka korpuse külge fikseerinud keevitusega.
Siis tuleb teha lühemaks poolteljed. Enamasti tehakse krae sisse auk ja siis keevitatakse lühemaks tehtud pooltelg sinna külge. Ise lasin teha nii, et flansi juurest mingi 15 cm kauguselt sai jupp vahelt võetud, treial siis lasi ühele pooltelje jupile augu sisse ja teisele tegi "punni", lisaks veel korralik faas ning seejärel sai kokku keevitatud. Pidas vastu küll.
Nüüd see minu viimane sild on tehtud lühemaks ilma sukkasid välja pressimata, lihtsalt on kuskilt keskosast sukal jupp vahelt võetud ja tagasi kokku keevitatud. Ei teagi, kuidas tsentreerimine on teostatud.
Üks nipp on veel selline, et ei ole mõtet mõlemilt poolt kitsamaks teha. Tasuks teha vaid üks sukk selle võrra rohkem. Differ võib ju veitsa ühele küljele jääda, sellest pole midagi, mässamist lihtsalt vähem.
Vasta
#8

(16-12-2013, 17:13 PM)Romka Kirjutas:  Tuttava juurest sai koju veetud üks Gaz-63 juba kitsamaks tehtud tagasild. See oli alguses küljes Gaz-i baasil ehitatud traktoril (nüüdseks on sellel Multicari diffriblokiga tagasild ning Fordi 1,6 diiselmootor).
Tere!
Ehk oskad midagi öelda selle sümbioosi töökõlbulikusest. Tunnen huvi, sest minu valmival "Martal" on samuti Multicari sild ja Fordi 1,6 D. Ehk räägid midagi ka ülekannetest, või saan kuidagi kontakti sellel põka omanikuga, et lihtsalt kogemust jagada?
Vasta
#9

(17-12-2013, 02:29 AM)maitus Kirjutas:  
(16-12-2013, 17:13 PM)Romka Kirjutas:  Tuttava juurest sai koju veetud üks Gaz-63 juba kitsamaks tehtud tagasild. See oli alguses küljes Gaz-i baasil ehitatud traktoril (nüüdseks on sellel Multicari diffriblokiga tagasild ning Fordi 1,6 diiselmootor).
Tere!
Ehk oskad midagi öelda selle sümbioosi töökõlbulikusest. Tunnen huvi, sest minu valmival "Martal" on samuti Multicari sild ja Fordi 1,6 D. Ehk räägid midagi ka ülekannetest, või saan kuidagi kontakti sellel põka omanikuga, et lihtsalt kogemust jagada?

Eks annan privas kontaktandmed. Töökõlbulik on see traktor kindlasti. Alustades sellest, et enam pole bensukulu "metsani ja tagasi/5 liitrit", nagu oli Gazi mootoriga ning palju annab juurde ka diffriblokk.
Samas ümberehitusega oli palju tagasilööke. Aega kulus vist midagi kolm aastat, raske oli leida Multicari blokiga silda (pakuti mitmeid ilma blokita), esimesel prooviõidul sõitis traktor valetpidi... esimesel sidurivajutusel läks iseehitatud pedaal liiga sügavale ning kahvel kargas tagant ära (jälle uuesti kõik laiali vaja võtta), lisaks olid käigud kadunud, sest diffri kinnikeevitamiseks lahti võetud käigukastis sai midagi valesti kokku pandud. Ka oli probleeme aastaid seisnud Fordi mootori käivitamisega. Isegi üks starter sai maha põletatud, no ei võtnud kütet üles! Aga praeguseks on masin tipp-topp korras, ees ja taga on rippsüsteem jms.

Jupid tulevad kuidagi jube kergelt minu juurde. Täna sai koju veetud üks kummaline kooslus - Gaz AA tüüpi käigukast + sidur + otsa laagripukk + gardaan. See peeaegu 1/3 traktorist Big Grin

[Pilt: 11416135286_dfcb8b1757_o.jpg]

Kas keegi oskab öelda, mis veneaegsel masinal sellist kasutati? Kas mõnel kombainil?
Käigukast tundub küll olema Gaz AA sarnane, kuid samas polnud viimasel ju käsipidurit!?
Sidurikojal sellised tähed ja nr:

[Pilt: 11416135276_4cab01bf61_o.jpg]

Aga iseenesest ideaalne kooslus aiatraktori jaoks. Sidur kompaktsena kohe olemas, pole mingit vaheplaadi ja laagripukiga jamamist.
Rihmaseib on küll pirakat saanud, aga sinna võlli otsa tuleb nagunii midagi muud (ideaalis otseülekanne mootorist, sest kettülekanded pole mu lemmikud).

[Pilt: 11416135356_c35dff710e_o.jpg]

[Pilt: 11416135346_f1deeefa87_o.jpg]
Vasta
#10

Oligi küsimus,et mis käigukast tuleb aga paistab,et tuleb traditsiooniline molotovi käigukast.
Selle GAZ AA(MM) sidur on üsna kergesti korrastatav, väga lollikindel lahendus.


Vasta
#11

Tsitaat:mis veneaegsel masinal sellist kasutati? Kas mõnel kombainil?
Ise pole vastavat kombaini näinud, kuid bensiinimootoriga kombainil olevat selline agregaat olnud. Käigukasti pidid minema kõik Gaz51 kasti jupid, kuid korpus on teine, puuduvad kõrvad sidurikoja külge kinnitamiseks.
Info allikaks kuuldud endisaegsete tehnikameeste mälestuse järgi + kodus olev sama agregaat.

Tarkus ei tule alati aastatega, mõnikord tulevad aastad üksi ka.
Vasta
#12

Ehk siis Ural-Zis 355 mootori koda,mida kasutati kombainil SK-3


Vasta
#13

Tegelesin täna tagasilla spilkade paigaldusega. Kaks tk jäid puudu, tõin need Tartust Ülo Autokaupadest Teguri tänavalt. Võru pole väljasõidul olevas Talupoes olid vaid mõned ja needki vasaku keermega. Muide sinna poodi enam Võru tänavatpidi naljalt ei saagi. Raudteeülesõit ju kaotati ära. Tuleb sõita mitu km Ülenurmeni välja, sealt siis saab üle raudtee. Tuleb tagasi sõita poeni, aga vasakule ikka keerata ei saa. Tuleb sõita veel mitu km lõunaka poole, kuni lõpuks peale Aardla raudteeviadukti saab teha tagasipöörde, siis saab lõpuks poe poole tagasi sõita...

[Pilt: 11434302905_a0f925d090_o.jpg]

Piduritrumili sees oli elu! Big Grin

[Pilt: 11434303065_33c79424eb_o.jpg]

Rattad said esialgu Gaz-53 omad. Mõlemad küll erinevad aga rehvid täiesti tutikad! Big Grin
Need vast sinna kauaks ei jää, ideaalis tahaks T-40 esirehve, kuigi nende hindasid nähes läks süda esialgu pahaks...

[Pilt: 11434478843_457422f3d1_o.jpg]

Kuna tagasild sai ratastele ja enamus "suured tükid" traktorist on juba olemas, siis sai tehtud väheke "jõu ja ilu numbreid" - sai traktor valmis modelleeritud.

[Pilt: 11434303035_9f8de301d5_o.jpg]

[Pilt: 11434303215_577ae09b48_o.jpg]

[Pilt: 11434303335_22c0a1f962_o.jpg]

[Pilt: 11434478833_377384396c_o.jpg]


Täpselt sellises staadiumis olen, nagu mu esimese traktori ehitusega sai oldud - optimism on nii suur, et tekib juba tunne nagu traktor oleks juba peaaegu valmis! Big Grin

Praeguse seisuga puuduvad mul sellised jupid:
*Käigukang
*Raamimaterjal (karpraud)
*Roolikarp
* + palju muud peenemat pudi...


Üks suur teadmatus on, kuidas lahendada mootori ja käigukasti ühendus.
Pole veel lõplikku lahendust välja mõelnud. Kahjuks tuleb kindlasti kuskilt leida üks tänapäeval väga haruldaseks jäänud ja väljasuremisohus olev tegelane, see on treial!

[Pilt: 11434479023_905735b8a7_o.jpg]
Vasta
#14

Treial pole miski haruldus, haruldaseks jäänud kunde pääs pingi kõrvale. Seal sai käte - jalgade abil selgitada, mida tahad. Nüüd saadad elektroonilise joonise kontorisse.

Müün: keermetõrv, puidulakk, alumiiniumtorud.
Vasta
#15

Kas niimoodi kiire ei saa? S.t milline on Zid-i enda reduktori ülekanne? Pakkudes meelevaldselt välja suuruse umbestükis 2, saab küll kiire. Veel oleks umbes pool maha vaja võtta. Muidu need kiiruskaamerad ja muu jama, nagu jõupuudus.

Tarkus ei tule alati aastatega, mõnikord tulevad aastad üksi ka.
Vasta
#16

Küsimus: kas kavatsed ketti kasutada,käigukasti ja mootori ühendamisel või paned muhvi vahele?
Esimesel juhul huvitaks ketti jämedus ja samm ning millised on hammaste arv,mõlemal hammasrattal?

Roolikarbi osas soovitusi eriti pole,kas panna klassikaline GAZ veoauto roolikarp või kui joppab siis väiksem ja mugavam UAZi oma!Rolleyes

Kas kusagil lähemal mõnda UAZi/GAZ raami ei vedele? Sealt saab ka vajalikku karprarauda.


Vasta
#17

Tahaks ikka mingi muhvi või gardaani vahendusel otseülekande teha. Kett mulle ei meeldi, kuigi oleks lihtsam.

Ise kardan, et pigem jääb liiga aeglane. Selle mootori reduktorist võlub välja I-käiguga 383 pööret ja II-käiguga 790.
See käigukast on samuti aeglasem kui näiteks Gaz-53, ka Gaz-63 tagasild on tavapärasest Gaz-51 omast aeglasem.
Muidu selliselt otseülekandega tehtud masinaid olen näinud mitmeid.

Sai proovitud pea kümmet erinevaid netis olevat "gear speed" kalkulaatorit, toimib ilusti >see< Kahjuks saab vaid ühe käigu kaupa vaadata, komad tuleb asendada punktidega ja ratta läbimõõt panna tollides.

Gaz-51 käigukasti ülekanded:
1-käik 6,4
2-käik 3,09
3-käik 1,69
4-käik 1,00
Rally käik 7,82

Gaz-63 peaülekanne 7,6 (Gaz-51 sillal 6,67)

Ratta läbimõõduks sain 96cm, mis võrdub 37,79 tolli.

Mootori reduktori max pöörded siis 383 ja 790



Mina sain max pööretel sellised tulemused:

Mootori I-käik:
1 - 1,43km/h
2 - 2,95km/h
3 - 5,40km/h
4 - 9,12km/h
Rally - 1,17km/h

Mootori II-käik:
1 - 2,94km/h
2 - 6,09km/h
3 - 11,13km/h
4 - 18.81km/h
Rally - 2,41km/h

Need siis maksimumpööretel. Näiteks 1000rpm on esimese käiguga kiirus 0,71km/h ja tagumisega 0,58km/h
Vasta
#18

Vabandust OT pärast, aga väike inff kulub marjaks. Tulevikus, kui tahad Talupoodi veel minna, siis tulles Võru tn. pidi linna poolt pead esimeselt ringilt vasakule minema, siis saad kohe raudtee ja ringtee alt läbi ning siis keeradki paremale üles sillale, mis läheb kohe Võru poole ja samuti jääb see talupood siis õigele poole. Pole vaja seigelda edasi-tagasi...
Vastavad teeviidad on ka üleval Smile .


Vasta
#19

ringteelt vasakule keerata...
Vasta
#20

(21-12-2013, 16:12 PM)hillar2 Kirjutas:  ringteelt vasakule keerata...
Lugupeetud hillar2, ma arvan, et kõik said aru, et ma vaatan nagu üldist plaani - ringtee on ju nagu ringtee ikka, põhimõtteliselt on see ristmik.
Täpsemat teksti vajavatele ja muidu "tähenärijatele" siis peaks asi kõlama nii : ...ringtee teiselt mahasõidult suunduma paremale .. Smile
Üldiselt saab sellest liiklussõlmest kergesti aru ja jälgides viitasid pole probleem jõuda sinna, kuhu vaja jõuda.


Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne