Ajavaod .. aastast 2006...
#1

Indrek Sirk

Minule on vanasõiduk või uunikum ikka seostunud selliste sõidukitega, mida igapäevaliikluses enam ei kohta. Tervitan igati korraldaja poolt vanusepiiri karmistamist (eelmisel aastal võis osaleda ka 1985 sõidukiga, esmamainimisaastaga 1980), kuid minu hinnangul oleks veelgi parem kui konkreetse sõiduki vanusepiir asuks vähemalt 25 aasta peal. Selline on ju tänase päeva seisuga ka vanasõiduki vanusepiir kokku lepitud.

Talveralli on kindlasti kasvulava suvistele üritustele ning sellele ilmselt väga unikaalset tehnikat ei satu, kuid stardinimekirja aitaks kindlasti stiilipuhtama hoida kõrgem vanusepiir. Kui ööpäevaga kogunes üle 30 soovija, siis ilmselt on registreerijate arv sellel aastal kaugelt üle 60.

Minul puudub vaimustus ka Nõukogude autotööstuse laiatarbekaupade nagu Ladad ja kandilised Moskvitsid vastu. Võib-olla on neid liiga palju veel üldises liikluspildis näha. Samas tekitavad aga mitmed 70-ndate autod minuski tugevat hingevärinat - seega võib käesoleva lõigu liigitada ka rubriiki "Maitse üle ei vaielda".


Indrek

Indrek Sirk

Eelnev ei olnud mõeldud kriitikana, vaid sõbraliku ettepanekuna. Kuna minule on jäänud mulje, et tegemist paari entusiasti ennastsalgava tööga, siis pole mul kõrvaltvaatajana mingit õigust kritiseerida korraldajate otsuste üle. Hoopis rõõmustan, et selline vanatehnikaga seotud üritus olemas on.

Kindlasti omavad kõik kunagi toodetud sõidukid oma rolli autotööstuse ajaloos. Täiesti kindlasti 1990-ndate ning käesoleva aastatuhande sõidukidki. Käesoleval juhul räägime aga Uunikute Talverallist, mitte "Nõukogude autotööstuse" tähtsast rollist maailma autotööstuse ajaloos. Kui panid tähele, siis vastavas lõigus ka möönsin, et maitse üle ei vaielda. Mulle on jäänud mitmetelt vanatehnikaüritustelt kõrva inimeste halvustavad märked, et mis uunikum see veel on - tavaliselt seistes M-412, VAZ 2101 vm taolise kõrval. Lihtsalt sellisel sõidukil puudub tavamõistes unikaalsus. Samas on see tänuväärne kasvulava - ise tahaksin lihtsalt näha, et enne analoogsele üritusele tulekut oleks sõiduki unikaalsuse nimel ka vaeva nähtud. Nagu Priit kirjutas, pole ju kuigi raske 2-3 tuhande krooniga osta 25 aastat vana auto, kuid mingi elementaarne sündsustunne peaks siiski säilima.

Priit hüppas jälle teise äärmusesse 150-200 tuhandesest eelarvest rääkides. Suund on igal juhul praegu õige ning kui uuel aastal vanuse ja seisundinõuded karmistuvad, siis minu hinnangul paraneb ka ürituse kvaliteet (soovimata seda ka hetkel mingilgi viisil halvustada).

Rahulikku meelt ja unetuid öid autosid poleerides-timmides

Indrek

Priit Veski

Indrek, ma olen Sinuga 99% päri. Kuid enne tuleb jõuda mingi kriitilise piirini, kes on üldse huvilised ja siis hakata osalejaid valima juba auto stiilsuse või vanuse järgi. Väga tõenäoline, et järgmine aasta saab asi veel karmim olema. Reaalselt on tänasel päeval saadaval igasuguseid piisavalt vanu ja sõiduvõimelisi autosid ja seda suhteliselt vähese raha eest. Ideaalis võiks ju jõuda isegi selleni, et nendele rallisõiduvanakestele toimub aastas 2-3 üritust. Üks suurem Talveralli ja paar väikest võiduajamist. Aga ikka stiilset ja võimalikult ohutut. Et huvilised soetavadki endale lausa spetsiaalsed jõuvankrid, millede otstarve ongi nendel paaril üritusel osaleda. Kui on piisavalt "rallikad" ja need ka ajastule vastavalt disainitud, siis vaevalt Te neid ka Lustisõidult eemale ajaksite.
Üldiselt on ju maailmas nii, et vanaautoralli eelarve meeskonnale on 150-200K krooni. Fun ei pea odav olema, mina näiteks viitsiks ja otsiks selleks kindlasti midagi põnevat. Tooks kasvõi Rootsist mõne Eesti oludes harulduse.
Kui selline auto maksab Stockis 10K sek ehk Eestisse kohale 21-22K krooni ... olgem ausad, paljudele inimestele ei ole selline raha just kuigi ületamatu probleem. Ega seda pea ju puruks sõitma. Selline Saab ilustaks peaaegu iga vanaautoüritust. Aga küll me kunagi ka sinnamaani jõuame.

Indrek Sirk

Eks igaühel oma tänavad, millel nad liiklevad ja milliseid autosid seal näevad. Täpsustan oma mõtet veidi - sellistel üritustel võiksid osaleda sõidukid, mis ei oma enam tarbimisväärtust kui sõiduvahendid.

Üsna mõttetu on samas arutada selle üle, milline sõiduk millisele inimesele on tarbimisväärtus, kuid Margus16 viidatud sõidukid võiksid küll osaleda mõnel teisel üritusel. Näiteks on populaarne autoorienteerumine, kus stardimaks ja tegevus üsna sarnane talverallile. Jätkem vanad autod muuks otstarbeks ning jätkem selle ürituse ikka Uunikute Talveralliks, mitte romuralliks.

PS Skoda 120 mudelivahetus toimus 1982 ning 1988 aasta Volvo 245 ei ole ka ilmselgelt sama mis enne 1980 valmistatud 200 seeria. Tänavaliikluses ei kohta me üldse kuigi palju erinevaid sõidukeid, kuid jäägem siiski mingi vanusepiiri juurde.



Indrek Sirk

Eks see olegi üks lõputu vaidluse teema. Kuna üritusel on väike võistlusmoment ka juures, siis võiksid osalejad enam-vähem võrdsed olla. Või vähemalt võiks olla mingi ühine läbiv joon.

Mina ei virise ega näita näpuga kellegi peale. Hing ongi oluline, minule isiklikult aga tundub, et tõelised vanatehnika pärlid hoiavad sellise lähenemise korral ettevõtmisest kõrvale. Iseenesest on huvitav mõte, et alustame madalamate nõuetega ning aja jooksul karmistame osavõtjale esitatavad nõuded. Võib-olla ongi meie vanatehnikaharrastuse üldine olukod selline, et huvi kasvatamiseks on vajalik selliste meetmete rakendamine. Kasvulava on igal juhul vajalik - Piibur vist tõi käibesse selle termini Uunikute Talveralli kontekstis.

Tulles tagasi hinge juurde - Priit ei saa ju teada, millised on osalejate sõidukid. Kui korraldaja annab loa, siis on see absoluutne ja vaidlustamisele ei kuulu. Kui aga starti lubatud sõidukis ei ole seda lubatud hinge, siis on ka ürituse hing tühjem.

Korraldaja määrab ka selle, kui tõsine on üritus. Mina olen enda jaoks seadnud Uunikute Talveralli samale pulgale muude vanatehnikaüritustega. On ju korraldajaks kõlavaima nimetusega vanatehnikaklubi - Unic. Seejuures praktiliselt ainus Unicu korraldatav vanatehnikaüritus. Selle võib nimetada ka "mitte-ametlikus fun-ürituseks seltskonna, huvitavate autode ja talvise loodusega" - sellisel juhul aga küsiksin, miks on selle nimetus seotud uunikumidega. Kas ehk on uunikumil uus sisu - unikaalne sõiduk.

Mina ei ole ennast kunagi pidanud absoluutse tõe kuulutajaks. Käesolev arutelu aga aitab kindlasti kaasa vanatehnikaharrastajate eelistuste kaardistamiseks. Uue tasandina tahaksin mina tuua sisse vanatehnikaharrastajate seisukohtade kujunemise seonduvalt nende vanusega.

Mina olen täheldanud, et üldjuhul seavad vanemad inimesed vanatehnikale kõrgemaid nõudmisi kui nooremad. Siin foorumis on üldjuhul noored ja väga noored liikmed. Minagi pole vana, kuid oma harrastuse raames suhtlen eelkõige vanema generatsiooni harrastajatega. Seetõttu on ehk ka minu arusaamad veidi stagneerunud ning ma ei oska näha 80-ndatel valmistatud sõidukites nii suurt väärtust vanatehnikaharrastusele kui nooremad mehed.

Indrek@hoiab lihtsalt diskussiooni üleval

Priit Peljo Kirjutas:Kui suur väärtus on minu autod (e23 728A 78a., e12 520 81a. ja fiat 127 81a.) vanatehnikaharrastusele?

EDIT:
Väljalaske aasta mul 1972 ja minu jaoks on minu autod enam-vähem seal hallistsoonis mis on piiriks niiöelda uue ja vana vahel.

Indrek Sirk


Minu jaoks on nende sõidukite näol tegemist nn hobisõidukitega. Igapäevases kasutuses ei ole need sõidukid mitte tehnika arengu tormilise tõttu vaid seepärast, et inimestel meeldib sõita moodsamate sõidukitega. Sina huvitud neist sõidukeist, naabrimees tuunib ja ehitab 1995 aasta Subarut või 2001 aasta Ford Mustangit. Nostalgiahõng on juures nii Sinu autodel kui ka waxi 1989 aasta Nysal. Lihtsalt võiks siis teha Priidule ettepaneku nimetada Uunikute Talveralli ümber Nostalgiaralliks. Muuseas ei pea ma ennastki Fiat 600-l just vanatehnikaklassi kuuluvaks. Kui aga stardijärjekord sisaldaks enamuses 50-60-ndate sõidukeid, pingutaksin minagi selle nimel, et välja tulla vanema ja kvaliteetsemalt taastatud sõidukiga. Tahaksin olla sellisel vanatehnikaüritusel, kus saaksin vähemalt mõne korra õhata - jõuaks mina oma harrastusega sama kaugele. Kui meenutan viimasest ajast, siis sellised hetked on minu jaoks olnud T. Pappeli Dodge, punase Volvo P1800 ja nii mõnegi vanatsikli kõrval seismine. Mul ei ole midagi ka selle vastu, kui päästetakse autosid "Kuusakoski lõugade vahelt", kuid vanatehnikaharrastus on minu jaoks midagi enamat kui vanaraua kokkuostupunkti väravast näitusele sõitmine. Kuigi teatud juhtudel on seegi ennast õigustanud, st lisanud väärtust vanatehnikaharrastusele.

Minu jaoks on vanatehnikaga tegelemise ülim eesmärk viia sõiduk seisukorda, millises ta väljus tehasest. Samasuguses komplektsuses ning tehnilises seisukorras. Seejuures peab see sõiduk olema ka VANA ning liikluspildist kadunud juba palju aastaid tagasi. Minu jaoks tõepoolest ei ole Sinu kirjeldatud sõidukid vanasõidukid, kuid neil on tugev potentsiaal vanasõidukeiks saada. Vanatehnikahuvi ei pea mitte alati väljenduma vanasõiduki omamises. Kolm-nelikümmend aastat tagasi autoteeninduses või autoremonditöökodades töötanud mehed on tänapäeval hindamatud allikad vanatehnika taastajatele. Sinu väärtus 70-80-ndate BMW-de asjatundjana saab olema ca 10 aasta pärast äärmiselt kõrge (ehk on tänagi, kahjuks ei tunne Sind lähemalt).

Ärgem ajagem üldist tehnikahuvi ning kiindumust konkreetsele margile segamini vanatehnikaharrastusega. Kuni rariteetsete autode omanikud ei konkureeri tõsiselt Uunikute Talverallil osalemisloa saamise nimel on loomulik, et ürituse õnnestumiseks täidetakse stardinimekiri ka vanasõidukikandidaatidega.

Ärgem aga unustagem lõpuks, et esindan üksnes ühe inimese arvamust ning ei pretendeeri sellele, et just Uunikute Talveralli on kõige õigem üritus selle teema arutamiseks. Lihtsalt tulid mõned mõtted pähe ja panin need kirja.

Indrek



Väravamehaanik

Mina ei tea tehnikapsühholoogiast suurt midagi aga kui inimeste arenguga seotud tendentse kanda üle tehnikale, siis on ju loomulik et enne viiendat eluaastat hakkab üritus/üritusel osalevad inimesed arutlema "mina" väärtuse ja enesekehtestamise üle. 5 aastasele on see loomulik käitumine.

Armsad noored vanatehnikasõbrad! Midagi ei tehta siin ilmas ilmaasjata ja kogu meie tegevust kontrollitakse kõrgemalt ja kaugemalt nende vanatehnikahuviliste poolt, kes on seda koguaeg teinud.
1976. aastal loodud vanatehnikaliikumine vajas Eestis lihtsalt teise etapi "stardipauku". See ei tähenda, et puukodarad kuhugi kadunud oleks, normaalses peres on erinevaid põlvkondi, kes vastastikku üksteist täiendavad.
Mina soovitaks selle ürituse jätta aastani 1980. Nagu juba eelpool öeldud teistsuguses sõnastuses, siis normintellektiga inimestele pole vaja sõnasõnalt lugeda kümmet käsku, põhiseadust ja jumal teab, mida veel. Tark inimene saab aru üldisest mõttest ja ei pauguta komakohtadega. St pole oluline, kas 1979 või 1981.

Vanatehnikaliikumine ei seisne ainult üritustel osalemises, keegi peab garaazinurgas heebleid poleerima ja keegi peab raamatuid lugema. Küll aga ei tohi propagandistlikke etteasteid, nagu seda on üritused, usaldada juhmardite kätte. Sestap ongi korraldajatel vaja otsustada, kes saab rajale ja kes ei saa. Selleks, et saada, tuleb viia ennast nõuetele vastavaks. Nõuded jällegi peavad olema valdavale enamusele jõukohased. A`la "Bugattita rajale ei saa, ootame kõiki osalema" ei ole eriti mõtekas üleskutse. Oluline on ka mingi kriitiline mass, kelle peal seda propagandat teostada.

Oldmopedi ees müts maha, kes julges öelda, et see üritus ei lähe tema huvidega kokku. Jumala eest kui osaleda soovija huviga läheb kokku osaleda UUNIKUTE Talverallil, siis on tema huvi ka leida endale sõiduvahend, mis on tema silmis UUNIKUM. St. piisavalt vana ja piisavalt huvitav. Kui osaleja hindab oma sõidukit UUNIKUNA, siis on see tema silmist ka näha. Samuti on näha see kui inimene on teinud valearvestuse ja tunneb ennast oma panniga teiste UUNIKUTE vahel halvasti.

Kunagi ammu sai välja käidud, et osaleda ei tasu uunikuga, mis võib saada talvel jäädavaid kahjustusi. Sellest tulenevalt arvan, et osaleda ei tasu originaalvärvis ja seni täiesti autentsena säilinud 1980. aasta Lada või Mossega, küll aga juba restaureerimistulest (süütuse kaotamisest) läbi käinud 1930. aastate Mersu, Packardi, RR-i või tont seda teab millega. Seega kõik, mida tänapäeva inimene on suutnud uuesti teha, seda tema suudab veelkord uuesti teha.

Ja lõpetuseks, kui teil veel ei ole ideid, siis toksige sisse http://www.blocket.se , sealt edasi bilar ja arsmodell till 1981 ning tutvuge hetkel soodsaima Euroopa vanatehnikamaa pakkumistega.


Indrek Sirk
Keda Uunikute Talveralli starti lubada, on ainuüksi korraldaja otsustada. Käesolev teema on hoopis selleks, et erinevad foorumi kasutajad saaksid avaldada arvamust küsimuses, milline peaks olema üks vanatehnikaüritusel osalev sõiduk.

Tavamõistes on mõlema Teie autod vanad, ilu on aga teadupärast vaataja silmades. Kui Teie sõidukid on esteetilise välimusega ning korras, ei ole nad kindlasti häbiks ka vanatehnikaüritustele.

Mõelgem nüüd aga sellele, kui kogu üritus just sellistest sõidukeist koosnekski. Siin ongi minu jaoks see kriitiline piir. Uunikute Talverallil on praeguse nimekirja järgi võimalik näha arvestatavat hulka selliseid sõidukeid, mis näiteks aastal 1970 ilmestasid liikluspilti (võttes aluseks siis mitte niivõrd konkreetse sõiduki, vaid vastava mudeli tootmisaja). Kui nende osakaal oleks 50%, ütleksin mina, et tegemist on tõsise vanatehnikaüritusega.

Kõigile teistele aga esitaksin aga sellise seisukoha. Kujutage endale ette, et KUMU eraldab üheks kuuks 1000 m2 pinda ning teeb ettepaneku korraldada vanasõidukite näitus (ca 50 sõidukile). Millised sõidukid Teie arvates sinna sobiksid Eesti rahvale ja turistidele vaatamiseks. Kas paneksite sinna M 412, VAZ 2101, Audi 100? Millises seisukorras peaksid olema näitusel olevad sõidukid?

Ideaalis oleks Uunikute Talveralli minu jaoks samasuguse tasemega. Jõudmaks aga ideaalile lähemale oleks vaja näha ette mingi kriitiline piir, millele enamik sõidukeid peaks vastama. Kas poleks tore, kui talveralli on sedavõrd prestiizne, et hoolimata talvisest ajast sõidetakse garaazist välja (NB garaazist, mitte lumehangest maja taga) ka selliste sõidukitega, mille üle me ei vaidle, kas see on vanasõiduk või mitte. Talvine sool teedel on kahtlemata autodele kahjulik, kuid vähemalt eelmisel aastal oli trass 95% teedel, mis pole kunagi soola näinud. Ainult stardikohta sõitmine ja tagasisõit Jänedalt oli mööda soolatatud teid. Prestiizi loovad osavõtjad. Kui mina näeksin, et osavõtjate seas Eesti vanatehnika uhkuseks peetavad sõidukid, poeksin kasvõi nahast välja, et starti jõuaks ka 1939 aastal valmistatud NSU-Fiat 500 või 1942 aasta VW KdF-82 (nn Kübelwagen).

Indrek
Vasta
#2

Ja tegelikult ei ole mitte midagi 8 aastaga muutunud peale osalejate arvu....
Ma saan aru, et Härrad kes söidavad eestis töldadega ei raatsi neid söidukeid välja tuua... Meil pole rajal isegi yhtegi Pobedat ja 400 mosset ainuke patrioot heikson toob oma 21 välja Ja isegi muhu klubi esineb ladadega. Aga mytsmaha USA raua meeste ees... kes reaalselt toovad rajale klassikuid.

Härrased aeg oleks ajas tagasi liikuda.

Illar ja vihventossidCool
Vasta
#3

Aga Gert, miks seda muutumist teistelt nõuad?
Alles ühes teises teemas ise ütlesid, et ei tule Bemmiga rajale, sest teisi vanu autosid pole. Järsku mõtlevad kõik nii?

Meie kogukond on piisavalt väike, et ka Sina üksi saad positiivset mõju avaldada. Sul tuttavaid ka piisavalt, tee kampaania "vanad autod talverallile" ja näidake uus tase ette. Need, kellel neid masinaid veel pole, ei hakka neid mingi jutu mõjutusel ka ostma, positiivse eeskuju mõju on siinkohal aga ennustamatu Big Grin


Mis ma öelda tahan - jutt ja suund on Sul õige, aga sa ju ise oledki see sihtgrupp. Ma saan aru kui sa oleks 5 aastat selle bemmiga või mõne muu pre-1950 autoga sõitnud, siis oleks alust teiste suunas sõna võtta.

Peace!
Vasta
#4

(31-12-2013, 01:00 AM)kalacompany Kirjutas:  Ja tegelikult ei ole mitte midagi 8 aastaga muutunud peale osalejate arvu....
Ma saan aru, et Härrad kes söidavad eestis töldadega ei raatsi neid söidukeid välja tuua... Meil pole rajal isegi yhtegi Pobedat ja 400 mosset ainuke patrioot heikson toob oma 21 välja Ja isegi muhu klubi esineb ladadega. Aga mytsmaha USA raua meeste ees... kes reaalselt toovad rajale klassikuid.

Härrased aeg oleks ajas tagasi liikuda.

Illar ja vihventossidCool

Muhuklubi liikmena sai omal ajal ikka paar korda muhuga rajal käidud, hiljem aastaid Muhu onuga (esiisa väiksem vend). Mäletan hästi, kui ootasin sportklassi LK starti ja vaatasin mööda vuhisevaid roostes ning lömmis Ladasid. Sel hetkel tundsin esimest korda, et mida kuradit ma siin teen oma värskelt renoveeritud masinaga. Kahju hakkas ja mõttetu tundus. Eelmine aasta tulin ise ka rajale uue (hingelt siiski vana) ja roostes pilliga. Kui reeglid kunagi karmistuvad eks ajan siis taas oma vana armastuse soola kätte. Ühest põhimõttest olen siiani kinni hoidnud, tulen ainult sellise masinaga, mis pole kunagi enne Talverallil stratinud.

Cinquecento
Vasta
#5

Eks inime, kellele tundub et ülitavalise sigulli ja mossega söitmine on väga retro ja sajebiiss, kardetavasti ei omagi garaazis näitusekorras ennesöjaaegset liikurit. Seega pole tal ka valikut, et millega tulla.
Uhkemate autode omanikud jällegi ei pea sellest rallist ilmselt lugu, sest seal söidavad ju vaid raipedWink (spekulatsioon, ei pruugi töde sisaldada)
Tegelikult ilmselt nad suudavad arvutada palju nende kullakallis amortiseerub selle päevaga, ja ei vöta riske.
Nokk kinni, saba lahti
Mina rikas pole, näituseautosid garaazis ei peida.
Igal aastal olen tulnud sellega mis parajasti saada on olnud, tingimusel et see pole valmistatud tööriistakomplektilipuga ühtsete rahvaste liidus, kuna nende puudust pole märgata.
Igal aastal erineva autoga startimist ma tähtsaks pole pidanud, ehkki see halb möte iseenesest pole, kui ressursse jagub.

Karateturbo-kolm purki ja tiguWink
Vasta
#6

Senini on õnnestunud kõik aastad erinevate asjadega starteeruda, kuigi üks kord tuli automaagiline disklaff beeiksi eest. Maailma kõigeunikaalsemate kopikate ja maskvissidega ei ole hakanud inimesi (ennast nendeseas) ruineerima, sest nagu auväärt kaasvõitleja ennist mainis - nende puudust pole suutnud nägijate silmad veel tuvastada. Küll on rajal käinud mitmendat korda nii mõnigi minu hallatav liikur, aga teiste mees- ja/või naiskondadega ning ilmselt see tendents jätkub. Hetkel teatav projektiautode laoseis on tekkinud, millega mõned järgmised aastad oma agendat saab elus hoida ja õnneks on lähiringis veel mitmeid autode sariostjaid vastavate varudega.

Summa summarum - asi on ikka tahtmises kinni. Just eile sai kiibitsetud suomaalia soovist, et igati naljakaid allakiloseid taliralliks sobilikke eksemplare pakutakse suisa vabamüügis. Kui sealtki ei kõlba midagi huvitavat osta, siis olemegi neetud igavesest ajast igavesti oma maskvissiparvede ja kopikahordide keskel liiklema.

_______________________
Koledate Kastikate Klubi
Vasta
#7

(31-12-2013, 09:48 AM)zazik Kirjutas:  Aga Gert, miks seda muutumist teistelt nõuad?
Alles ühes teises teemas ise ütlesid, et ei tule Bemmiga rajale, sest teisi vanu autosid pole. Järsku mõtlevad kõik nii?

Meie kogukond on piisavalt väike, et ka Sina üksi saad positiivset mõju avaldada. Sul tuttavaid ka piisavalt, tee kampaania "vanad autod talverallile" ja näidake uus tase ette. Need, kellel neid masinaid veel pole, ei hakka neid mingi jutu mõjutusel ka ostma, positiivse eeskuju mõju on siinkohal aga ennustamatu Big Grin


Mis ma öelda tahan - jutt ja suund on Sul õige, aga sa ju ise oledki see sihtgrupp. Ma saan aru kui sa oleks 5 aastat selle bemmiga või mõne muu pre-1950 autoga sõitnud, siis oleks alust teiste suunas sõna võtta.

Peace!
zazik Head Uut Aastat....
Probleem on mulle tuttav, olen olnud asjas sees,
sest ka mina olen täitsa tavaline mees.
Ma ei ole mingi maailma parandaja vaid näpin klaviatuuri
sest miskit öelda on vaja.
Ma ei osalegi selle sellel rallil,
sest mu auto on mulle liiga kallis
Parema meelega hoian teda soojas tallis.

Toungue

Tegelikult Peaks Klubi Unic Eeskuju näitama mitte mina ja minu tuttavad aga ......ma luban, et rohkem ei mölise.
Vasta
#8

Siinkohal oleks paslik vist otsida tõde ka ürituse pealkirjast. Tegemist on siiski ralliga ja sellest johtuvalt poleks justkui põhjust otsida stardijoonelt üdini klantse jõuvankreid. Teatavasti ralliautod ei tule otse poest vaid reeglina neid ehitatakse ja taaskasutatakse. Sõitude käigus nendega ikka juhtub ja pole siis ime, kui kusagilt on pisut kriibitud või mõlkis. Usun, et just autode kirevus, mitmekesisus ja kohati ka jaburus oma väljanägemises pakub vaatemängulisust ja lihtsalt rõõmu. See, millisest autost keegi sisimas unistab, jäägu õhtuse õleklaasi taha.
Mis puudutab tavalisi M-412 või Ladasid siis tahame me seda või mitte- see on paratamatult meie autonduse ajaloo üks lahutamatu osa. Olen ise enamasti sõitnud Volgadega, kuid ka seesama tavaline M-412 on olnud minu finišisse toojaks. Kui siiski pannakse paika, et Nõukogude tehnikaga enam osaleda ei saa siis pole ju ka maailm katki vaid leian minagi endale jõuvankri, millega see tore sõit ka edaspidi õhtusse põrutada.
Jättes kõrvale autode margid ja aastaarvud, paelub mind näiteks kõige rohkem selle ürituse juures meie ebamaine abivalmidus ja rõõmsameelsus kas või lihtsalt sõpradega koos teel toimetamisest, toredast talvepäevast või üheskoos auto kraavist välja tirimises. Argielus või tänavaliikluses pole tavaeestlasele selline käitumine kuigi omane.

Toomas Oja

Harjutamine teeb meistriks (hiljem tsehhi juhatajaks).
Vasta
#9

(02-01-2014, 01:05 AM)idalimusiin Kirjutas:  Siinkohal oleks paslik vist otsida tõde ka ürituse pealkirjast. Tegemist on siiski ralliga

Toomas Oja


Just.
Aga mitut ralliautot me näeme Rolleyes

See ei olnud mölisemine vaid kysimus.

(02-01-2014, 01:05 AM)idalimusiin Kirjutas:  Usun, et just autode kirevus, mitmekesisus ja kohati ka jaburus oma väljanägemises pakub vaatemängulisust ja lihtsalt rõõmu.

Isegi eeskiri näeb ette, et peab olema stiilipuhas.

(02-01-2014, 01:05 AM)idalimusiin Kirjutas:  Kui siiski pannakse paika, et Nõukogude tehnikaga enam osaleda ei saa siis pole ju ka maailm katki vaid leian minagi endale jõuvankri, millega see tore sõit ka edaspidi õhtusse põrutada.

Kes sellest rääkinud onRolleyes
Vasta
#10

(02-01-2014, 01:05 AM)idalimusiin Kirjutas:  Kui siiski pannakse paika, et Nõukogude tehnikaga enam osaleda ei saa siis pole ju ka maailm katki vaid leian minagi endale jõuvankri, millega see tore sõit ka edaspidi õhtusse põrutada.

Kes sellest rääkinud onRolleyes
[/quote]

Ega keegi polegi rääkinud, üle ühe postituse siin teemas jutustatakse kui fekaal, halb ja paha Mosse või Ladaga talverallil esineda oleks. Eks igal inimesel on oma lemmikud ja põlastusobjektid. Mulle ka osad automargid ei meeldi aga siia kiruma ka neid ei tule.

Sõna fekaal pole minu looming, mina mõtlesin ühte teist sõna aga foorum pidas vajalikuks seda "tõlkida".

IZ-412 74a. 2*IZ-412 IE 88a. IZ 2715 87 a.
Vasta
#11

(02-01-2014, 08:12 AM)vilukas Kirjutas:  Ega keegi polegi rääkinud, üle ühe postituse siin teemas jutustatakse kui fekaal, halb ja paha Mosse või Ladaga talverallil esineda oleks. Eks igal inimesel on oma lemmikud ja põlastusobjektid. Mulle ka osad automargid ei meeldi aga siia kiruma ka neid ei tule.

Räägitakse ikka pigem sellest, et Mossesid-Ladasid on liiga palju ja tase on madal.

Kui kõik Mossed oleks võrdväärsel tasemel Sinu omaga ja kõik Ladad nagu Muhuklubi omad, siis seda diskussiooni siin tõenäoliselt poleks.
Vasta
#12

Ei ole see minu oma ka mingi musternäidis. Ainuke on vast henki oma kui see valmis sai. Erinevad rallid jätavad kindlasti oma jälje.

IZ-412 74a. 2*IZ-412 IE 88a. IZ 2715 87 a.
Vasta
#13

Mulle tundub vahel, et olen diskussiooni surm. Seepärast hoidsin end tagasi.

Võrreldes aastaga 2006 on toimunud Eesti liikluspildis oluline muutus. Moskvits ja Žiguli liigituvad juba teatud mööndustega vanasõidukite alla. Vanasõiduki definitsiooni kõige objektiivsem osa nimetab vanusepiiriks 35 aastat, st 1978 aastal valmistatud sõiduk saab tunnustuse vanasõidukina, kui on 95% ulatuses originaalne ja nõutavas tehnilises seisukorras. Võib-olla on see aastaarvus näpuga järje tagajamine liiga formalistlik, aga olen enda jaoks selle nii paika pannud. Must number ei ole mingi eesmärk omaette, kui masin näeb üldiselt keskmise inimese jaoks esteetiline välja, on tegemist tubli vanasõiduki kandidaadiga, mis igati sobib vanatehnikaüritusele. Uuema väljalaskeaastaga sõidukid oleksid endiselt hobisõidukid, kuid kindlasti tulevikutegijad. Uuemate sõidukite osalemine vanatehnikaüritustel on samuti igati normaalne ja tervitatav. Iga ürituse korraldaja seab oma piirid ja nendest kinnipidamise korra. Ma ei ole veel näinud, et kedagi oleks ürituselt ära aetud.

Jään kindlaks oma isiklikule arvamusele, et hoolimata nimetusest ralli on meil siiski tegemist pigem millegi autoorienteerumisega sarnase üritusega. Seetõttu on rallisümboolika kasutamine tervitatav, kuid muus osas on ikkagi tegemist vanatehnikaüritusega, millel lihtsalt võistluslik moment juures.

Soovin, et Uunikute Talveralli stardis näeks võimalikult erinevaid ja võimalikult vanu sõidukeid. Et oleks rohkem unikaalsust ja erinevaid sõidukeid. Seetõttu on tervitatav korraldaja seatud sõel eelkõige Nõukogude tehnika osas. Ja minu isiklikul hinnangul on sõel täiesti piisav. Näiteks Ford Sierradele ei ole ilmselt kunagi vaja sõela teha, kuna aastal 2014 on selliste sõidukite suurel arvul leidmine lihtsalt võimatu. Arutelu foorumis ning anonüümsed emotsioonipursked ei mõjuta üritust. Küll aga võib keegi tunda end solvatuna ja võtta südamesse. Millest on kahju. Uskumatult tühiste asjade või sõnavõttude pärast võivad muidu tõsised ja tublid inimesed hingepõhjani solvuda. Meie seltskond on liiga väike, et pimedalt viha õhutada ja sildu põletada.

Rahu ja positiivseid emotsioone, kallid hobikaaslased.

Indrek Sirk 03.01.2014
Vasta
#14

Indrek, kõigepealt Sulle Head Uut Vanatehnika Aastat!!!
Ja teiselt poolt: oled üks vähestest ametimeestest, kelle puhul tuleb soovida: et Sul vähe tööd oleks (jääb rohkem aega restaureerimiseks Wink )

Aga jah, meie kui korraldajate "nägemus" on see, et üldse hea tahe mistahes hobiga, saati siis tugevalt ebanormaalse Talveralliga, tegeleda on juba märkamist ja kaasa aitamist väärt! Selge, et teatud piirid loob juba nimetus ise, mis sisaldab uunikut kui suhteliselt üheselt aga samas ka eriti laialivalguvalt mõistetavat "asja". Ning sõna Ralli mistahes kujul on ikkagi vaid fiktsioon. Tõesti, kuna toimunud on juba palju slliseid, siis on välja kujunenud mingi just Talverallile omane tegevuste loetelu, mis osaliselt ei haaku mitte kuidagi muus mõistes ralliga kui ühe spordi alaliigiga. Osaliselt on tegu jälle puhta autoralli laadse asjaga oma ülesehituselt, siis orienteerumsiega, siis muidugi krutsiverbalismiga, siis näituse, konkursi, etenduse ja matkamisega jne, jne. Ehk tegelikult täiesti arusaamatu üritus, millel polegi nagu mingit ülikonkreetset keset, mis polegi suunatud vaid mingile kindlale seltskonnale, isegi korraldamise ajal muutuvad meie peades ideed (ja isegi "reeglid" ) seinast-seina ja Teie näete vaid rallipäeva lõpptulemit. Ning täpselt sama segane, "segane" ja kaootiline, nagu kogu Talveralli algusest lõpuni, on ju ka jõuvankrite rivi. Kõik on kenasti barlanksis. Ja ikkagi on jõuvankrite keskmine vanus alla 1978!!!

Ja kõigest sõltumata on üle 500 "segase", kes kõik tahavad sellest segadusest osa saada...
Vasta
#15

Just 2006. aasta Talverallil oli vahejuhtum, milles militaarroheline veoauto tagurdas ühe sapaka esilaterna puruks. Pärast rallit pidavat asja ära klaarima, aga minuteada ei olnud pärast süüdlasest ei kippu ega kõppu ja pole siiani.
Kuigi 99% rallitajatest oleks käitunud teistmoodi piisab siiski sellest 1% et tuju ära rikkuda. Ning loogiline oleks seega edaspidi eelistada rallile as-is "mõlkis/roostes" 1980. aasta kas ida või lääne "igapäevaautoga" minna, millega pole hullu kui keegi kuhugi pihta sõidab või ise kogemata libedaga kraavi laduda.

Kuigi vahejuhtum ei juhtunud minuga on tegu siiski väga hea näitega, miks kaalukauss auto vaikul võib "toore ja taastamata" masina poole kalduda.
Vasta
#16

(03-01-2014, 19:38 PM)mossepower Kirjutas:  Just 2006. aasta Talverallil oli vahejuhtum, milles militaarroheline veoauto tagurdas ühe sapaka esilaterna puruks. Pärast rallit pidavat asja ära klaarima, aga minuteada ei olnud pärast süüdlasest ei kippu ega kõppu ja pole siiani.
Kuigi 99% rallitajatest oleks käitunud teistmoodi piisab siiski sellest 1% et tuju ära rikkuda. Ning loogiline oleks seega edaspidi eelistada rallile as-is "mõlkis/roostes" 1980. aasta kas ida või lääne "igapäevaautoga" minna, millega pole hullu kui keegi kuhugi pihta sõidab või ise kogemata libedaga kraavi laduda.

Kuigi vahejuhtum ei juhtunud minuga on tegu siiski väga hea näitega, miks kaalukauss auto vaikul võib "toore ja taastamata" masina poole kalduda.

Tere.
Noo see on nüüd küll väganigel vabandus romudega Talverallile tulekuks.
Allan.

Tel. +372 56477273. e-mail. metall73@hot.ee
Vasta
#17

Jah, aga see mõjutab.

Tookord puruks sõidetud sapakat, ega ka selle omanikku pole rohkem Talverallidel nähtud. Põhjuseks suuresti seesama intsident ja pettumus mõningate kaasvõistlejate suhtumises.

Sapaka puhul oli tegu minu endise masinaga.
Vasta
#18

Ja arutelu ongi surnud.

Kes tahab midagi teha, leiab võimaluse teha. Kes ei taha, leiab põhjuse mittetegemiseks. Alati ei olegi võimalik teha asju, mida soovid või peaksid tegema, kuid ega see ei takista selles teisi süüdistada. Eelkirjeldatud juhtumite lahendamiseks on välja mõeldud kindlustus. Mis eesmärgiga eelkõnelejad sildistasid ühe arusaamatuse tõttu terve üritusel osaleva seltskonna ning seda negatiivse maiguga juhtumit uuesti esile tõstsid? Et ärge tulge talverallile, siin on nõmedad tegelased, kes sõidavad auto katki. Või et samal põhjusel ei tasu tulla korraliku autoga, vaid ikka romuralli masinaga. Või et liiklusõnnetuse korral oleks ikka mõistlik juhtunu fikseerida ja lahendada läbi kindlustuse. Ja eriti tähtis info on muidugi lisada, et see ongi põhjus, miks inimesed ei tule korralike masinatega ja üldse ei taha selle üritusel osaleda. Äärmiselt hariv ja huvitav oli saada ka teada, et purustatud esitulega ZAZ oligi kunagi kuulunud kommenteerijale.

Vabandan enda jaoks ehk veidi ebatavalise emotsioonivalangu pärast. Tegelikult ei taha ma eelöelduga kedagi konkreetselt solvata või naeruvääristada. Foorumis olev sõnum on kirjutatud määratlemata isikute ringile. Seda saavad lugeda mitte üksnes Sinuga samas ruumis viibiv inimene, oma sõber või registreeritud kasutaja, vaid tegelikult palju suurem ring inimesi. Sinu postitust ei pea lugema, kuid kui teema on on muidu põnev, siis ikka loetakse. Mida tahtsid mossepower ja zazik siis öelda oma lugejatele?

Ma igaks juhuks kordan üle, et mulle Uunikute Talveralli väga meeldib ning annan endast parima, et osalevate sõidukite keskmine vanus ikka veel madalam oleks. Samuti annan oma panuse, et "romud" või "Nõukogude autod" saaksid suuremal arvul osaleda. Rõhk on sõnal "või", minu jaoks ei ole need sünonüümid. On ju oluline vahe, kas eelnimetatuid on 60 sõidukit 120-st või 60 sõidukit 60-st.

Kõik on tegelikult väga hästi ja liigub õiges suunas. Aitäh selle eest Priidu ja Tiina juhitud tiimile ja kõigile hobikaaslastele.
Vasta
#19

Ajendas kirjutama rallitaja tähelepanek, et värskelt renoveeritud masinast vuhisevad mööda roostes ning lömmis Ladad. Või ülitavalise sigulli ja mossega sõitmine on väga retro ja sajebiiss tüüpi inimesed ei omagi arvatavasti midagi korralikku ja ei saagi seepärast parema masinaga tulla.
Kuna olen ka "roostes ja mõlkis" Ladas talverallil osalenud leidsin, et võiks veidi "selliste inimeste" kaitseks ka midagi välja tuua. Katkine sapakas on üheks näiteks, mis läheb aastaarvuga ka kokku.

(03-01-2014, 20:11 PM)aksel73 Kirjutas:  Tere.
Noo see on nüüd küll väganigel vabandus romudega Talverallile tulekuks.
Allan.

Romu on suhteline mõiste. Kohtvärviparanduste või roostelaikudega masin jätab vast igaühele romu mulje. Samas teisele võib tunduda romu masin, mis on originaalse lakialuse metallikvärvi asemel veokavärviga üle tuisatud ja eeltöö jätab soovida või värvitud kehvalt. Kindlasti roostes või kõver kroomstange "romustab" masinat, samas ei ole ka ratsionaalne korralikku kroomi igakord uut külge pookida. Kavalam on üldse kroomstanged eemaldada, aga kolmandatele inimestele võib selline tegevus jälle "romuralli" mulje jätta. Igaühel on oma tase, mistõttu enda auto ei pruugi romu tunduda, aga teise jaoks juba on.

Ralli toimub avalikel teedel, millel liigeldes peab olema sõidukitel TÜV ning seega tehnilise poole pealt "romu" ei saagi talverallil osaleda. Vähemalt ametlikult on nii, muidugi susserdatakse igalpool, aga vast 99% masinatest on ikka ausa TÜV-ga.

Rohkem mõistmist võiks olla "romu" lada ja mosse inimeste vastu.
Vasta
#20

See teema ei sure iialgi.

See Ladade Mossede ja sapakate vihkamine ei mahu mulle kuidagi pähe. Enamus Talverallisid ma olen sõitnud antud markidega st. romudega

2006 - Originaal korras ZAZ965, sool tegi oma töö ja koju jõudes olid kroomstangel laigud peal, samuti kere osaldes kohtades. seega sinna jäi minul hobiautoga käik esimeseks ja viimaseks.

2007 - GAZ24 beez ja roostes siin rahvakeeli romu - sõitsin sest peale talverallit hakkas selle põhjalik taastamine, mis kestis kokku 2 aastat ning peale seda sõitis ainult kuiva ilmaga.

2008 - Sai ostetud ja sõidetud esimest korda LADA roolis ehk siis Muhuklubi nr 65 vaz 2101 - siis oli ilus roostevaba masin, mis täna peale 6 aastat on ROMU, roostetab, mõlke on saanud siit ja sealt aga UKU on roolinud seda masinat alati kiiruskatsetel top5-te

2009 ja 2010 - Ostsin 21011 Muhuklubi lada nr 63 iga päev mis talvel (käisin igapäevaselt tööl) temaga sõitsin tõi roostetäppe juurde, et mitte sõita teie seltskonnas ROMUGA, peaks iga sügis üle võõpama?

2011 ja 2012 Priidu keeles ARBUUS ehk Maantemuhk Subaru mootoriga ja SPORT klassis. Kuid ootamatult selgus, et vale südamega ausalt poodiumile asja pole ning 2012 sai ka ühes hüppes viga siis antud sõiduk seisab tallis nukralt ja ootab mingit saatust, 2 talvega on rooste ka värvialt välja pugenud. Plaan oli 4-veoliseks teha kuid siis pole Talverallile üldse asja.

2013 - Polnudki mul masinat ja juhtumisi sattus vanatädi 21011 pihku, jälle romu, sest roostet leidus siit sealt ja ülevärvida ei jõudnud, katsime kleepsudega

2014 - Datsun N10 Cherry, tea kas jõuabki sest tagasild seisab ausõna peale küljes, kohta kuhu keevitada tuleb kaugelt otsida. Roostes ja mõlkis igalt poolt. Ehtne ROMU pealegi sitakarva pruun kah. Plaanis oli peale rallit osandada ja doonoriks teisele Datsunile mis on liiga heas korras et soolata teda.


Et mis siis teha? Et mitte tulla romuga, kuid sõita talvel rohkem kordi kui see üks sõit? Või tuleb tõesti iga aasta üle võõbata nagu Nõuka ajal ka uued traktorid pintsliga ülevaatuse ajaks ära võõbati?
Variant on tulla Trabandiga see ei roosteta vähemalt pealt Smile


Mind pigem häirivad ikkagi uued autod nagu 1985 ja üles poole Audid, Volvod, Saabid, LADA 2108 ja muud karvased.
Mis uunikum on 2108??? Halloo neid hakati tootma 1984, jah vanust saab 30 järgmisel aastal, kuid ta ei saa kunagi uunikumiks. Sama hästi võiks osta Audi 80 B3 ja tulla selg sirgu, mis sest et terve Eesti veel täna nendega sõidab. Või mis?


Sm. nymmik @ läheb nüüd voolu japsist läbi laskma.

PS! minu kirjutamise mõte oli, et on inimesi kes kasutavad antud sõidukeid talv läbi erinevatel lume-jää radadel, siis on paratamatu roostetamine.

Nii nagu ka J.Palo ütles, kui reeglid karmistuvad ja klassid jagunevad aasta kümnete kaupa on meie seas ka paljusid kes muhud välja toovad. hetkel on esinetud ikkagi nö. talve muhkudega, suveks on teine ja säravam Maantemuhk.
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne