Uni(u)stuste autod
#1

Jõuluvana tõi mulle sel aastavahetusel kingituseks Tõnu Ojala värske raamatu „Uni(u)stuste autod“. Tore vana, peaaegu alati teab, mida kingikotti pista!
Raamat on pisut kallivõitu, aga hea. Pole seda küll jõudnud veel rida-realt läbi lugeda, aga senise uurimise-puurimise põhjal paistab olevat päris väärt teos, mis annab üsna tervikliku ülevaate N. Liidu (sõidu)autotööstusest tootjate kaupa kogu tema ajaloo vältel ja pisut hiljemgi. Seega võib seda raamatut pidada lausa N. Liidu autode entsüklopeediaks.

Kui millegi üle nuriseda, siis veidi rabeda pildivaliku üle – üldiselt heade ja väga heade piltide vahele on ära eksinud ka mõned küsitava väärtuse või kvaliteediga fotod. Nagu rohkem ruumitäiteks.
Ka pole kahjuks kõikide piltide juures kirjas, mis autod neil kujutatud on. Näiteks:
Lk 32 fotol on eksperimentaalsed maastikusõidukid VAZ-E11011.
Lk 44 fotol on Estonia 20 ehitamine Tallinnas Hobujaama tänaval.
Lk 45 fotodel on Estonia 21M (nr 72) ja Esttec 884 (nr 19), allpool on Estonia 21M.
Lk 152 fotodel on võidusõiduautod Moskvitš G5M.
Lk 173 alumisel fotol on Iž 27175.
Lk 229 fotol peaks olema LuAZ-969 Volin (Volõn). Väidetavalt Fordi mootoriga eksportversioon Itaalia turu tarbeks...
Lk 235 fotol peaks olema Bogdan 2310.
Lk 273 fotol on VAZ-2702.
Lk 288 ülemisel fotol peaks olema VAZ-2329, alumisel aga VAZ-1706, seega on nende piltide juures VIZ-i mainimine kohatu.
Lk 290 fotodel on üleval Lada Riksa, allpool aga Lada Rapan.
Lk 291 fotodel on üleval VAZ-1152 Elf ja VAZ-1151 Gnom Elektro, allpool aga Lada Peter Turbo.
Lk 301 fotol on Russo-Balt K12/20.
Lk 302 reklaamplakatil on Russo-Balt S24/30. Just nimelt S24/30, mitte C24/30, nagu üldiselt on kombeks kirjutada. Reeglina tõlgitakse autode nimed ja mudeliindeksid, kuid Russo-Balti S-seeriat nimetatakse igal pool kangekaelselt C-seeriaks.
Lk 303 fotol on Russo-Balt S24/30 (vanemate andmete kohaselt S24/40) Kegresse. Me oleme selle roomiksüsteemi leiutaja perekonnanimega tutvunud läbi vene keele, seetõttu oleme harjunud nimega Kegress, mujal maailmas on see nimekuju aga Kegresse.
Lk 304 ülemisel fotol olevat autot nimetatakse Russo-Balt S24/55, alumisel olevat aga Russo-Balt S24/50. Tegelikult peaks tegemist olema ühe ja sama masinaga?
Lk 305 fotol olev auto on ...
Lk 306 fotol peaks olema Russo-Balt D24/40. Aga lugege lk 307 kohta käivat kommentaari.

Kahjuks on raamatu lehitsemisel silma hakanud ka mõned näpukad, mis vajaksid täpsustamist või parandamist. On ju vigadeta teatmeteos vigadega teatmeteosest kordades parem.

Lk 52 on kirjutatud: Erinevalt kuuesilindrilisest Fordist kasutati M1 juures keerulise V8-jõuallika asemel lihtsat neljasilindrilist...
V8 asemel peaks vist olema kirjutatud V6, muidu on lause absurdne.

Lk 107 esimene rida räägib autost ZiS-110V, teine aga autost ZiS-110B.
Paistab, et sisse on lipsanud tõlkimata jäänud mudelitähis, sest slaavi tähestiku suur „V“ näebki välja täpselt samasugune nagu ladina tähestiku suur „B“. Jutt käib ikka ühest ja samast autost.
Loo algul nimetatakse seda autot kabrioletiks, viiendas reas aga lahtiseks limusiiniks. Tegelikult on ZiS-110V keretüüpide klassifikatsiooni järgi hoopis faeton.

Lk 111 lõpupoole on juttu üritatavast maailmarekordist 1000 km distantsil. Ja seda soolajärvel!
Tegelikult taheti autoga ZiL-112S püstitatada vaid Nõukogude Liidu rekordit.

Lk 131 väidetakse, et Moskvitši tehas läks pankrotti 2002. aastal, lk 162 aga kirjutatakse, et tootmine peatus lõplikult 2001. aastal ja tehas likvideeriti 5 aastat hiljem.
Teadaolevalt valmisid viimased Moskvitsid aastal 2001, pankrot kuulutati välja 2006 ja tehas likvideeriti lõplikult mõningatel andmetel alles 2010. Kuulus tehase muuseum koliti igatahes ära 2009.

Lk 149 olevat lahtist Moskvitši valmistati täpsustatud andmetel siiski 7 eksemplari, kinnist kupeed aga 2 tükki.

Lk 161 fotol pole mitte tavaline M-2142, vaid selle pikendatud teljevahega versioon Knjaz Vladimir, mis oli ka seeriatootmises, erinevalt tavalisest 2142-st.

Lk 162 oleva bussi indeksiks on märgitud M-3722.
Tegemist on siiski mudeliga M-3733, mis valmis koostöös Bratislava autotehasega. Seal kandis sama buss nimetust BAZ MNA 1000.

Lk 180 pildiallkiri väidab, et UAZ-69 oli viiekohaline ja UAZ-69A kaheksakohaline.
Tegelikult oli just vastupidi – kahe uksega UAZ-69 oli kaheksakohaline ja nelja uksega UAZ-69A viiekohaline. Muide, lk 61 on see õigesti kirjas.

Lk 184 väidetakse, et UAZ-450D oli esimene veok N. Liidus, millel tuli mootorile ligipääsuks kabiini ettepoole kallutada.
Kallutatava kabiiniga UAZ on ennekuulmatu asi!!! UAZ-450D oli küll esimene veok N. Liidus, mille kabiin asus mootori kohal, kuid sellele ligipääsu tagas lai mootorikate kahe istme vahel.

Lk 184 alumised pildid on väga ebaõnnestunud valik – vasakul on ümberehitatud 451, parempoolne pole aga mitte 452, vaid hoopis UAZ-39094.

Lk 216 fotol olevat autot ei töötatud välja kaubiku, väikebussi ja pikapina.
Pildil on ZAZ-970, mis valmis aastal 1961 üksikeksemplarina. Aasta hiljem tulid aga hoopis teistsuguse kujundusega kaubik ZAZ-970B (lk 217), pikap ZAZ-970G (lk 218) ja buss ZAZ-970V. Väga vähetuntud mudelid selle tehase ajaloost ja nendega on alati üksjagu segadust.

Lk 219 on juttu ZAZ-1102 Tavriast.
Vene keeles on Krimmi keskaegne nimi tõepoolest Tavria, kuid eesti keeles kasutatakse vormi Tauria. Sellisel kujul oli selle auto nimi ka 1980-90date aastate eestikeelsetes autoteemalistes väljaannetes.

Lk 260 räägib viieukselisest tava-Nivast, millest on olemas ka pool meetrit pikem versioon.
Tava-Niva on siiski kolmeukseline, millest on olemas pool meetrit pikem viieukseline versioon.

Lk 261 pildiallkirjas peaks sõna „jõgi“ olema sulgudes, sest see on tõlge. Muidu võib vene keelt mitte oskaval inimesel jääda mulje, et auto nimi on „Reka jõgi“.

Lk 307 on juttu kahest tänase päevani säilinud Russo-Baltist, üks neist Riia automuuseumis.
Kurjad keeled teavad aga rääkida, et Riias asuval tuletõrjeautol on Russo-Baltilt pärit ainult radiaator, mootorikate, käigukast ja poritiivad. Kõik ülejäänu on kokku pandud suvalistest detailidest, radiaatorikorgil istuv kotkas on aga tehtud ühe vägijoogi pudelisildi järgi. Seega on tegemist pigem replicaga, millest filmimehed 2004. aastal omakorda elusuuruses koopia tegid. Seega on Lätis lausa kaks Russo-Balti moodi tuletõrjeautot!

Lk 310 vasakpoolsel fotol pole mitte RAF 08 Spriditis, vaid tunduvalt hilisem mudel RAF 977DM. Parempoolsel fotol on sama bussi kiirabiversioon RAF 977IM.

Lk 313 alumisel fotol pole mitte 1976. aasta RAF 2203, vaid tunduvalt uuem mudel aastast 1987 või veelgi hiljem.

Kordan veelkord üle – hoolimata kõikidest eelpool loetletud vigadest ja ebatäpsustest on tegemist väga tänuväärse raamatuga, mille eest autorile suured tänud!
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne