TEEME ISE: piduriõli vahetusseade
#1

Postitasin teema kas biker.ee foorumis aga mõtlesin, et ehk on ka siin huvilisi. Hüdraulilise pidurisüsteemiga mootorratta puhul läheb alati tarvis.
Halva juhuse tõttu olen ilusa suvise ilmaga tuppa "aheldatud" ja sellega seoses otsustasin ära teha ühe pikemat aega mõttes mõlkunud pisiprojekti. Kui keegi soovib järgi teha, siis üksikasjalik juhend allpool.

"Piduriõli vahetusseade aka Pidurimölakas"
Keerukusaste: lihtne (vanusegrupile alates +13)

Tööaeg: 30 minutit (koos kohvi / võid asenda sulle sobiva vedelikuga/ lonksamise ja oma kätetöö imetlemisega).
Kogumaksumus: >10€ (ei sisalda joodava vedeliku maksumust)

Märkus: Kui kõik vidinad tellida eBayst või Aliexpressist ning kasutada anumana näiteks moosi alt vabanenud keeratava kaanega purki, siis võib hakkama saada ka eelarvega alla 5€. Andtud juhul polnud see eesmärgiks.

Vajalikud materjalid:
  • 6mm läbipaistev voolik 1m (hind 0.75€, Tööriistamarket)
  • 5mm läbipaistev voolik 1m (hind 0.65€, Tööriistamarket)
  • Akvaariumi õhuvooliku klapid; 2 tk (hind ~0.40€, Ebay) http://goo.gl/y9si5P
  • K-Rautas survepritsi nime all müüdav kollane aiaprits. Hind ~2€.
    tegelikult sobib igasugune õhukindel, kõvade seintega hermeetiliselt suletav anum k.a. keeratava kaanega 0.8L kurgipurk. Sellisel juhul tuleb kasutada kahte "mutriga kuuske"
  • Plastist õhuvooliku T-liides, 5mm (1.36€; Hydroskand); töö käigus selgus, et Y-liides oleks õige pisut sobivam olnud.
  • Vooliku jätkamiseks pronskist "kuusk" (varasemast olemas,hind teadmata)
  • Vooliku kinnitus "kuusk" + mutter, roostevaba (varasemast olemas, hind teadmata)
  • Suur, 150 ml süstal (hind teadamata)

Vajalikud tööriistad:
  • mutrivõti
  • akutrell
  • 9 mm puidupuur
  • käärid
  • rauasaag
  • haamer
  • kruvikeeraja
  • vaibanuga

Vidinad, mis mul enne töö alustamist valmis olid pandud. Musta voolikujätku vaja ei läinudki. Voolikuklambrite asemel otsustasin kasutada kaablisidemeid.
[Pilt: IMG_20140628_144229.jpg]
[Pilt: IMG_20140628_144212.jpg]

K-Rautas müüdav surveprits nägi välja umbes selline. Hinnaks vist ~2€.
Algatuseks lammuta prits laiali ja saada prügimäele kõik välja arvatud kaas ja pumba toru. Häkkimata kujul näeb ta välja selline.
[Pilt: Free-shipping-BOSI-1-5L-Pressure-Sprayer...-Spray.jpg]

Vajalikud tükid, mis peavad sul lisaks mahutile endale järgi jääma pärast lammutamist.
[Pilt: IMG_20140628_144322.jpg]

Kui sa juba pritsi lammutamisega ametis oled, siis sae maha kohe ka pritsi ots.

[Pilt: IMG_20140628_144218.jpg]
[Pilt: IMG_20140628_150109.jpg]

Pildil nähtavasse alumisse, väiksemasse avasse otsi sobiva läbimõõduga metallikruvi. See sulgeb ainsa ebavajaliku ava.
[Pilt: IMG_20140628_185040.jpg]

Järgmise sammuna tao 6mm metallist "kuusk" 1/2 osas survepritsi kaane sisse. See on koht kust piduriõli sisse voolama hakkab. Kuna ava enda mõõt on 5mm, siis saab ühendus mõnuselt hermeetiline.

[Pilt: IMG_20140628_144953.jpg]

Järmisena puuri paaki auk sisse ja kinnita väljapumpamiskoht. Selleks läks käiku "kuusk", millel teisel pool vingiga ühendus (minu esimesel pildil ülemises reas kolmas vidin; kahjuks ei tea, mis selle asja "ametlik" nimetus on). Kuna paaki läbiva osa diameeter on 9mm, siis sama tuleb sinna ka auk. Auku puurides vaata, et auk ei tuleks liiga kõrgele ega liiga madalale. Esimesel juhul ei mahu kaas pärast enam korralikult sulguma ja siis pead tekkinud probleemi lahendamiseks käepideme maha saagima. Teisel ei õnnestu enam mutrit paika saada, sest sõrm ei ulatu. Minul sai auk täpselt keskele ja õigesse kohta. Kuuse kinnituseks läks paagi sisekülge ka mutter (esimesel pildil).

[Pilt: IMG_20140628_185440.jpg]

Nüüd polegi muud teha kui kogu jama kokku kruvida.
  1. Paagile kaas peale.
  2. Kaanes oleva "kuuse" otsa 6 mm voolik. See läheb pidurisadula nipli külge. 60cm peaks piisama aga pane nii pikk, kui sulle meeldib.
  3. Paagi küljel oleva kuuse otsa läheb 10 cm jupp 5 mm voolikut
  4. Voolikujupi otsa läheb akvaariumi õhuvooliku klapp tagistamaks õhu tagasivoolu paaki
  5. Klapi teise otsa tuleb 5 cm jupp voolikut ja sinna otsa T-liitmik
  6. T-liidese "ülemise" otsa külge kinnitub 10 cm jupp voolikut ja sinna teine klapp - see takistab õhu sissevoolamist aga lubab väljavoolamise kui süstlaga pumbata
  7. T-liitmiku vaba otsa külge läheb ülejäänud jupp 5mm voolikut
  8. Viimase vaba voolikuotsa külge ühendad süstal.

[Pilt: IMG_20140628_153715.jpg]

Põhimõtteliselt ongi kaadervärk valmis. Kaanest tuleva vooliku otsa kinnitad pidurisadula nipli külge. Parema kinnitumise huvides tõmbasin juhtmenipukaga vooliku tihedalt nipli ümber kinni. Edasi polegi muud, kui tõmbad aga süstlaga paaki vaakumi sisse ja teed mutrivõtmega nipli lahti, et õli saaks välja voolata. Ja muidugi ei tohi unustada ülevalt vahepeal õli juurde valada.

[Pilt: IMG_20140628_153722.jpg]
[Pilt: IMG_20140628_185626.jpg]
Vasta
#2

Miks selle ehitamisega on nii palju vaja jännata? Asja saab ka ära ajada sellesamase süstlaga.
Vasta
#3

Tahtsin just öelda, et enamikel aparaatidel olen teinud seda suure süstla ja voolikuga. Mootorratastel on isegi parem taktika võtta süstal vedelikku täis ja suruda "alt üles", mullid tulevad kergemini välja.
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne