Millise tootja omad?
#1

Selline rumal küsimus,et millisele jalgratta tootjale võiks see rumm ja kell kuuluda? Kuna nad on leitud üsna lähestikku siis arvaks,et sama tootja omad?
Rattast endast ei hakka hetkel rohkem rääkima,muidu läheb asi väga käest ära.
[Pilt: 010741560964592.jpg]
[Pilt: 0107415613da6d5.jpg]


Vasta
#2

Otto Saar ikka. S ringi sees seda tähendab.

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#3

Kuna selle jalgratta kella ning rummuga on paras müstika olnud siis. Räägin ka ehk asjast endast.

Sattus siis minu kätte säärane naiste jalgratas. Ilmselt väljalaske aastaga 193x
Mainin ära,et kell ja jalgratas olid lähestikku aga kella leidmise au kuulub kodanik Ianile siit foorumist. Ratta enda ajaloost ei tea suurt midagi üritan uurida aga see on raskendatud.
Panen siia mõned pildid:
[Pilt: 0107439263094ea.jpg]
[Pilt: 01074392712e5b0.jpg]
[Pilt: 0107439273653f9.jpg]
[Pilt: 01074392775fe3f.jpg]
[Pilt: 0107439279123a6.jpg]
[Pilt: 0107439281341f0.jpg]
Pisut udune foto rehvist,millel on säilinud see ja kiri 1950
[Pilt: 01074392893df62.jpg]
[Pilt: 01074392991bb44.jpg]
Mis teeb asja põnevaks on see,et kõik on algne,kuigi roostes. Ainsad asjad,mida pole on helkur(hävinenud) ning sadul. Värv ja isegi on algne ning venelase juppe pole ainsatki. Ilmselt on ratas enne kuhugi " metsa"alla unustamist olnud veel päris heas seisukorras. Kaua ta on väljas vedelenud ei oska ma arvata.
Sildi aukusid pole kusagil või ma ei leia neid,või pole neid olnudki.
[Pilt: 0107439295b5eb1.jpg]
Kas ta nüüd on Saar ja Co toode on natuke küsitav. Kuna ma olen vanajalgrataste alal veidi rumal,siis ei hakka ma spekuleerima,mis ta võiks olla.

Võrdluseks siis siia taastatud 1939.a Saare jalgratas!
[Pilt: 20130426-293916321-saar__1.jpg]


Vasta
#4

Kurblivõlli sõlm oleks nagu Wittleri patenteeritud koostu nägu?
Vasta
#5

(16-09-2014, 00:06 AM)valdo Kirjutas:  Otto Saar ikka. S ringi sees seda tähendab.

Olin algul väga skeptiline selle Saare versiooni kohalt, nüüd olen ainult skeptiline. On Valdo isegi siin foorumis kirjutanud, et pole saare jalgratastel peale Pränafa esirummude muid näinud, kõigil hilisematel teise poole tootmisaja saare ratastel on olnud Pränafa rummud (muidugi teada olevatel säilinud isenditel). No ütleme, et varasematel saartel oli oma rumm, S-täht ringis logoks peal. Miks siis hiljem enam omi rumme ei tootnud/kasutanud? Tuli odavam sisse osta, hinna/kvaliteedi suhe, rummutreimise pink lagunes ära vms?
Ka sellist kella pole huvilised varem näinud, ei saare rattal aga ka irdosana.
Samas on ringi sees olev S tõesti saare toodangul, alates messingsildist ja lõpetades riistataskute, pakiraamide (vb ise neid ei tootnud, riistataskuid kindlasti mitte ja sellise tegumoega plekkpakiraamid olid nii ETK kui ka välismaistel tootjatel kasutusel). Ja muidugi omatoodangu kodarate otstel!
Jõudsime kodarateni... On nimelt ka minul üks sellise S-tähe rummuga esiratas olemas. Kusagilt on tekkinud pähe kinnisidee, et see S on saksa Simsoni rumm. Kas keegi nagu oleks tuttavatest öelnud (mõned kahtlusalused olen juba üle kuulanud, ei võta omaks!) või saksa ebays näinud midagi sellist. Ronisin siis täna õhtul pimedas oma kolihunniku alla ja katsusin vaadata, millised kodarad on sellel esirattal. Rumm oli räpane ja üldse oli raske näha aga tundub, et ka kodarad on S - tähega ja ilmselt saare omad, peaks veel korraliku suurendusega vaatama ja saare kodaraga kõrvutama.
Nii et tugev pluss saare teooria kasuks, kuigi 100% kindluseks sooviks näha sellist rummu saare toodangu ratta all-
Sest antud teema naisteka raam on ikka väga "mittesaarelik". Muidugi pole mul teada ühtegi 1xxx raaminumbriga saare ratasr, et võrrelda. Eelmine nädal käisime ksf! Armexi pool, tal oli 2 sarnase kõvertorude painetega naisteka raami (aga siiski teineteisest erinevad, ei uurinud neid lähemalt, aeg oli hiline, nutt kippus peale ja kangesti tahtsin koju. Vb saaks sealt mõne infojupi?
Valdo ja ka MAZ on viidanud teema ratta sinivalgele kiiredisainile, mis sarnaneb saare toodangul kasutatule. Aga saar kasutas teadaolevalt sellist disainielementi hilisemal toodangul, 1937 lõpus juba kindlasti, nr 5xxx, numbritega 7xxx on mitmeid selliseid säilinud, ka rohevalge variandiga. Ei ole teada, et saare varastel ratastel (1xxx, 2xxx numbritega) oleks selliseid kiiri kasutatud. Muidugi ei tähenda see, et ole teada, et ei võinud olla, vähe on andmeid/teadmisi varasematest saartest.
Antud raamil on veel imelik see Wittleri tüüpi vändavõlli sõlm, mis on alt lahti lõigatud ja laagrisõlm pingutatakse kinni 2 poldi abil, samuti lenksu pöördepiduri puudumine, tagahargi ülemise kahvli alumise otsa jäik /mittelahtivõetav ühendus, sildiaukude puudumine.
Tuleks hoolega võrrelda numbri šrifte, midagi siin ei klapi, ei taha mina seda raami saare omaks tunnistada aga ka vastupidist kinnitada ei saa.

Oma postituse kokkuvõteks lisaks ksf! Tsisterni elutarga mõttetera - "kui midagi asjalikku öelda ei ole, siis võiks parem vait olla!"
Aga ei saa mitte vaiki olla... Toungue
Vasta
#6

Tagahargi ülemise kahvli ülemise otsa kuju on hoopis ARE moodi. Numbrid oleks nagu ka väiksemad. Võiks vaadata veel pedaalivõlli otsi vändasilmas, kas on P ja V tähed peal või mitte. Kui pole, ei tähenda see veel ju midagi aga kui on, siis jälle Saare võimalusel rohkem kaalu.

Diagnoos: ahvivaimustus. Sümptomid: põhjendamatu optimism.
Vasta
#7

Homme tekitan siia pildimaterjali juurde ja vaatan ksf tolmuahv ja kass palvel ka teised osad kriitilise pilguga üle.
Kas oleks ka mõtekas mõõta ära raami numbrite kõrgused ja laiused?


Vasta
#8

Numbri kõrgused võiks ju ära mõõta, kuigi tegu nii väikeste mõõtmetega, et ilmselt tuleb mõõtmisviga üsna suur, oleneb, kust ja kuidas mõõta ja kuidas number löödud.
Uurisin natuke seda Wittleri teemat, otsing juhatas kohe Auto-moto foorumisse
http://forum.automoto.ee/printthread.php?tid=41084
siin üks väidetavalt 30-nda Wittleri naistekas laiali lammutatud
http://www.blitzrad.de/galerie/wittler-damenrad/
üks meestekas
http://josef.hammerle.me/bike/detail/id/...+1928+1929

Selle vändavõlli laagerduse kinnituse koodnimetus saksa keeles peaks olema Radial Ringlager vms, igatahes minu naiste Wittleri raaminatukesel on see valge kirjaga ülemisel raami kõvertorul, raami tegumood teine kui teema omal.
Aga kui ka raami pidada saare tööks, kuidas selgitada siis seda wittlwri "Ringlageri-asja" 1xxx raaminumbriga jalgrattal?
Vasta
#9

Mõõtsin siis huvu pärast, numbrite kõrguse ja laiuse üle. Laius on 3mm ja 7 mm kõrgus(+/- 0,5 mm)
Kraapisin kodaratelt roostet ja tõesti S täht,on selgelt näha kõigil kodaratel.
Pedaalide taga on kirjad L ja R ehk siis saksa keelsed vasted vasak ja parempoolele.
Arvasin,et see on kõik aga siis tuli rehvi uurides päevavalgele, see märgistus.
[Pilt: 0107447005c8483.jpg]
Kas nüüd võime kindlalt öelda,et tegu on varase Saare jalgrattaga? Ilmselt oleks see veel ennatlik.


Vasta
#10

Valame veel õli tulle,sest siiani pole midagi uut kuuda olnud, vaikivalt on kõik nõus,et tegu on Saar ja Co rattaga aga siiski on paar vastu rääkivust.

Sai kontrollitud kindluse mõttes,kas tagumine ja esimene ratas on samad. Jah tõesti, mõlemad rattad omavad S tähega märgistatud kodaraid ja on sama ratta algosad.
Veljed on olnud ilmselt nikeldatud, sinise ja mustade triipudega keskel nagu ka porilaudadel ja raamil näha. Muidugi nikkel on suuresti maha tulnud aga tükiti on ta säilinud mõnes kohas nagu ka algne värv.
Silt on mõistatus,kas tõesti kasutati siis 1930.datel trafaretti? Mulje jääb küll selline,kuigi tollel ajal olid moes siiski messingust sildid.
Samuti raam ise on ebatüüpiline Saare jaoks,samas kui tegu on väga alguse otsa asjaga siis võib kõik olla võimalik. Või on mängus siis mõni muu eesti väiketootja?


Vasta
#11

Suhteliselt lähedased raaminumbrid ? :
http://forum.automoto.ee/showthread.php?tid=30251

Suur Kombinaator
www.tsiklitall.ee
Vasta
#12

Mina pole isegi vaikivalt suuteline seda saare tehase toodanguks pidama, isegi seda S-rummu ei tahaks saare omaks tunnistada, kuigi vist eriti pääsu sellest pole.
Kui sel rattal oleks ka wittleri kurblivõll, siis ehk oleks sealt võimalik leida viide valmistamisaastale?
[Pilt: img_0648.jpg]
Vasta
#13

Saan aru kodanik Kassi vihjest,et pean keskjooksu laiali võtma? Saab teha aga seda tuleb teha delikaatselt,sest kõik on roostes ja oht,midagi ära vigastada.


Vasta
#14

(23-09-2014, 13:38 PM)Ostap Bender Kirjutas:  Suhteliselt lähedased raaminumbrid ? :
http://forum.automoto.ee/showthread.php?tid=30251

Hea leid! On jällegi, mille üle mõelda.
Peaks ka saare kaupluse kataloogi vaatama, peale tüüposade seal midagi kirjas pole ja vist ei tea ka mis aasta oma, aga ehk on näha milliseid muhve jms kataloogi järgi pakkus.
Ja tore oleks, kui mõni sama terane ksf! nagu Ostap annaks mõne viite ka saare tehase jalgrattale nr ca 1500 siia-sinna.
Vasta
#15

(23-09-2014, 13:40 PM)kass Kirjutas:  Mina pole isegi vaikivalt suuteline seda saare tehase toodanguks pidama, isegi seda S-rummu ei tahaks saare omaks tunnistada, kuigi vist eriti pääsu sellest pole.
Kui sel rattal oleks ka wittleri kurblivõll, siis ehk oleks sealt võimalik leida viide valmistamisaastale?
[Pilt: img_0648.jpg]

Akki on ka rummu puhul tegemist sama teemaga a`la "Saare toodetud kapsel" Scharlachi jalgrattakellale :
http://forum.automoto.ee/showthread.php?...saare+kell

Lisan kataloogi :
http://www.blitzrad.de/Kataloge/192x-scharlach.pdf
kus näha (lk.24) äravahetamiseni sarnased kellad, lisaks firmapoolne märge et kliendi soovitud kirjega detailide tellimisel lisandub esimesele tellimusele xx.- summa löögimatriitsi valmistamiseks mis jääb tarnija omandusse ning on lisatellimuste korral n.ö. varnast võtta. Tellimustele vähemalt 100 tk. lisatasu ei rakendata.
Lehtriembleemiga kellad ja lisavarustus on Scharlachi toodang
Ristikulehega on lood keerulisemad : kelli valmistas Wissner Zela Mehlis, ka esirattakäitusega "Herkules"-tüüpe. Ristikulehega on markeeritud ka Unioni varasemad kodarad ning ketid.
Kaalusid kujutav märk esikahvlitel, muhvidel ning muul varustusel tähistab tootjat Röhrenwerk Coppel GmbH.
Kahvleid, sadulaposte, leistange jms. tootis hulgi ka "Pränafa" sõsarettevõte L&E Solingen Gräfrath (Lüttgens & Engels).

Suur Kombinaator
www.tsiklitall.ee
Vasta
#16

Otsisin välja Kr. Saar & Ko. Katalog nr. 10. Mis aastast see on, ei tea, vb saaks kuidagi midagi tuletada sisu, trükkija või toodud aadresside ja tlf. nr järgi. Mainitud on "...meie rohkem kui 30-aastase äritegevuse jooksul...", see aga ei näita ka rohkemat, kui et tegu 30-ndate jutuga, mis võis peaaegu kõigis kataloogides sama olla.
Mida siis Kr. Saare äri kataloog pakkus?
Assid - esimese ratta assid, B.S.A., Naumann, Mars, National jt. Vändalaagri assid - B.S.A., Naumann, Mars, National mitm. teised.
Jalgratta kellad .... Nr 52. Firma kellad, Kr. Saar & Co,. väga ilusa mustri ja ilustustega.
Kodarad ... Nr 74, Kodarad, terasest, hästi nikeldatud ja poleerit. 1,8 m/m. kõik pikkused alates 165 m/m. (pole mainitud, et oma tehase töö ja S-kodarad, kuigi võib arvata, et on oma toodang).
Koonused - BSA, esimesele assile, randiga ja ilma. Samasug. F&S. Samasug. Naumann jt erisüsteemid.
Nr. 250. Raamimuhvid vändalaagrile BSA, vindiga ja ilma
Nr. 251. Samad, naisteratastele saksa mud. (ilmselt mitte Wittleri tüüpi).

Rummud.
Nr. 259. Esimese ratta rummud 32 ja 36 auguga. (pole viiteid tootjaile)
Nr. 260. Esimese rummu kuulikausid, mitmes mõõdus.

Tagarummudest - Torpedo, NSU, Durex, Rotax, Eadie.

Nr. 374. Esimesed rattad, mustad ja nikeldatud, Ingl. ja Saksa mudel, pöidadega. (tagarattaile ei viidata)
Nr. 375. Meesteratta raamid tugeva ja pika ehitusega
Nr. 376. Naisjalgratta raamid ilusa välimusega.

Jalgrattad:
Naumann, National, Primus, Suhl (ilmselt Simsoni Suhl), Esperanto j.t.
(oma tehase mudelitele mingeid viiteid pole, kas pole peetud vajalikuks või on kataloog enne 1935/36 aastat?

Tagakaanel on muude kaubaartiklite hulgas mainitud
Jalgrattad - Naumann, National, Esperanto jt
Jalgrataste osad - Täielik ladu, oma tööstus
Mootorrattad - Calthrope, Excelsior, Automoto

Lisan mõned lõigud ksf! Manicu EAG lehelt

Kr. Saar & Ko, Jalgrattaosade tööstus (34-35) - Otto Saar, Mehaaniline metallitööstus (35) -
Otto Saar, Jalgrataste ja nende osade tööstus - Otto Saar, Metallitööstus (38-40)
Tallinn, tööstus Kopli 11 (35-39), kontor Viru 3 (38)

1934. aasta 1. septembril kuulutati Päevalehes: "Oma jalgrataste ja nende osade töökojad. Valmistame võistlemata odavate hindadega ja täielise vastutusega jalgrattaid ja nende igasuguseid osi, nagu pöidi, pakiraame, porilaudu, kodaraid, pedaale, juhtraudu, kahvleid, asse jne. Jälgige meie väljapanekuid 9. Eesti Näitus-messil."
(valmistasid küll jne, aga rummudest pole juttu. Muidugi võisid rummud ka jne olla, aga ilmselt oleks neid ikkagi mainitud. Ja võib ka olla, et telliti tõesti mõnest saksa tehasest ringistatud S-tähega rumme).

Tööstus koosnes sepikojast, treimisosakonnast (treiti kuullaagreid ja võlve), lukussepaosakonnast (monteeriti raame), pöiaosakonnast (valmistati pöide, porilaudu, rattakodaraid - 8000 tk päevas, painutati torusid, pressiti detaile jne), maalritöökojast (seal toimus 200-kraadises ahjus detailide emailimine-värvimine, nikeldamine (7 nikeldamisvanni, kavas oli muretseda ka kroomnikeldamise sisseseade) ja käsitsi kaunistamine maalermeistrite poolt) ja pakkimisruumist (rataste komplekteerimine). Lisaks oli tööstuses juhataja enda kavandite järgi ehitatud tsementeerimisahi, kus karastati terasdetaile. Tööstuse sisseseade oli suures osas omavalmistatud. (Pealinna Teataja 7.09.1935)
1936: "Jalgrattad Rex, Indian, Original meie oma tööstusest on: tugeva ehitusega, võrratu kerge käiguga ja suurepärase välimusega. Kirjalik vastutus 1 aasta."
1938: "kodumaa suurim jalgrattatehas ja metallitööstus: jalgrattad, mootorrattad, transportrattad, jalgrattaosad"; "oma vabriku jalgrattad, firma "Saar", mis varustatud tähega "S"".

Mida me saame nüüd minu postituse peale arvata - mitte midagi!
Vasta
#17

Pole aega saanud talutööde kõrvalt, lammutada keskjooks laiali ja uurida,mis aasta arvud sinna siis löödud on. 

Aga ,mis jääb mul muud üle konstanteerida,et ju siis tegu Saare jalgrattaga on ja ilmselt on kasutatud siis teiste Saksamaa rataste osasid selle tegemisel. Küsimus on vaid,mis selle roostes ratta tulevik saab olema. 


Vasta
#18

(28-09-2014, 14:39 PM)MAZ Kirjutas:   

Aga ,mis jääb mul muud üle konstanteerida,et ju siis tegu Saare jalgrattaga on ja ilmselt on kasutatud siis teiste Saksamaa rataste osasid selle tegemisel.

Äkki räägiks natuke pikemalt ja aeglasemalt selle asja lahti, et ka mina saaksin asjast aru ja sama konstanteerida!?
Mis nimelt selle jalgratta juures siis Saare tehase töö on ja kuidas ning mille põhjal kindlaks on tehtud?
Vasta
#19

Ma lugesin kodanik Kassi üleeelmise postituse läbi ja kaldun arvama,et tinglikult võiks lugeda selle Saare, varaseks jalgrattaks.

Kuna postituses olid välja toodud,milliste välismaiste rataste tootjate osasid kasutati,mis värviskeem ja milliseid tehnilisi lahendusi, siis 87% ulatuses kattuvad need minu jalgratta osadega. Mainimata fakti,et rehvid on juba ise eesti enda toodang. Viimane ei välista,et mingile välismaa jalgrattale,mis kohapeal komplekteeriti ei võidud neid alla pista.
S tähega kell ja S kodar võivad või ilmselt Suhl omad aga millgi pärast kaldun arvama,et Saar võis alguse etapis neid detaile kasutada,et oma rattast kompelteerida ja toota. Kui endal polnud vastavaid stantse ja oma detaile veel võtta.

Ainsad asjad,mis ei taha sobida on siiski tehase sildi puudumine ja raam,mis on veidi ebatüüpiline Saare jaoks.
Samas ehk polnud siis kui ratast komplekteeriti midagi muud võtta peale Wittleri tüübi raami?
Seega ma jugeks selle ratta lugeda Saar original väga varaseks rattaks aga kuna ma pole miski vanajalgrataste asjatundja siis minu jutu peale, võib ka vilistada.


Vasta
#20

Tsitaat:No korrutab nagu rikkis grammafon - Saar tegi, Saar tegi! S-kodarad on kindlalt Saare töö, oletame "vaikimisi või tinglikult", et ka S-rumm on Saare töö või Saare jaoks märgistatud, võime ka oletada, et rattad on mõlemad saare firmas tehtud/kokku pandud. Eesti Põhjala rehv ei tähenda midagi. Millal hakkas Põhjala rehve tootma? Igatahes mitte veel sel ajal, kui Saare raamid kandsid alles numbrit 15xx. Ka olen jätkuvalt seda meelt, et Saar oma varasemal toodangul (nr15xx) seda kiirgpea disaini ei kasutanud. 
Numbrite suurusest... On mul saare REX-i raam, väidetavalt müüs neid 1936, nr 2056, numbri kõrgus ca 4,5 ja nulli laius ca 2,8 mm. Väga väikesed ja nirud numbrid, vb pole ka algsed, ei tea, võrdlusmaterjali omal pole ja teiste per.set ei paista see teema torkivat.
Lasen ka nagu rikkis gramafon edasi - saarele viitaksid rattad, väike number ja see S-kellakapsel. Samas on jäänud mulje, et ega saare ratastel neid saare kellasid eriti (üldse) naljalt ei kohta. Kaupluses olid ilmselt (mingil ajal?) müügil aga seeriatoodangule neid otseselt külge ei pandud. Saare oma raamid, mida on nähtud, on kõik lenksu pöördepiduri ja poltidega kinnituva ülemise tagahargiga. Ütleme, et saar sai/ostis Wittleri raami ja toksis oma numbrid peale, üldiselt ei usu seda varianti. Nagu olen maininud, raami kõverad torud on väga iseloomuliku paindega, kas Wittleril on sellise paindega raami tootmises olnud, kas Saarel on olnud? Mina ei tea.
Katsun siia panna pildid minu naiste Wittleri jäänuse detailidest
http://i57.tinypic.com/64l6k1.jpg
http://i61.tinypic.com/27xhsas.jpg
http://i62.tinypic.com/2vdgql2.jpg
http://i61.tinypic.com/35aq1sp.jpg
http://i59.tinypic.com/s3ipfp.jpg
http://i62.tinypic.com/16ljssk.jpg
http://i58.tinypic.com/sdpb0m.jpg
http://i60.tinypic.com/2ajt3zk.jpg
http://i59.tinypic.com/ip1rf7.jpg
Osa on puhta udused, aga minule tundub sõlmedes olevat teema jalgrattaga sarnaseid disainisugemeid. Samas ei usu ka seda, et Wittler oleks valmistanud lenksu pöördepidurita raame. Kas keegi on kasutanud Wittleri tehase detaile, saare rattaid  ja pannud kokku sellise ratta ning löönud peale numbri 15xx, millel on ühiseid jooni Valdo tundmatu päritoluga meestekaga nr 15xx, millele viitas Ostap???

Et seda teema ratast tinglikult vms pagana meetodil pidada, või mitte pidada, saare tehase tööks, tahaks mina ikkagi näha mõnda 1xxx - 2xxx numbriga kindlat saare tehase jalgratast, mitte fantaseerimist ja seapõrnalt või Valdo moka-otsast tulnud info baasil tuletatud otsuseid!
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne