Pannonia dünamo magnetite taastamine DIY
#1

Tere,

Erinevates allikates kasutatakse sõnu dünamo, magneeto, generaator. Mina kasutan sõna dünamo.

Pole siia aastaid postitanud aga õnnestus (vähemalt praegu tundub) kodukootud meetodiga oma Pannonia T5 dünamo magnetid ära ergastada ja tekkis soov seda jagada.

HOIATUS: Ma ei ole elektriharidusega ja teemas olevate materjalidega/töövõtetega on võimalik ennast ära tappa. Mina vastutust ei võta. Algatan teema puhtalt rõõmu jagamise pärast ja eelkõige,  et äkki on mõni eriala haridusega inimene kes oskab lisada mõne teemakohase sõna, kuidas seda kõike veel paremini ja ohutumalt teha.


Dünamo magnetid pole ette nähtud ära käima. Kui kinnituspoldid jõuga välja keerata siis poldi laiali pressitud ots rikub ära pehmest terasest magnetite vahel olevate kiilude keermed. Mina puurisin poldipead maha (ülipehme teras),  sikutasin kiilu koos köndiga välja ja siis pääses laiali pressitud otsa seestpoolt välja puurima. Pärast keerasin tangide abiga tikujäänuse välja.

Enne magnetite eemaldamist märkisin kiilud ja magnetid terava naaskliga, et pärast õiges järjekorras kokku tagasi läheks. Magneti materjal on üli kõva ja sellele jäänud jäljed jäid suht vaevuloetavad.

Mähisest - juhtus käepärast olema 55 meetrit (kaaluga kaalutud ja kg/km järgi arvutatud) 1mm diameetriga mähisetraati. Pooli tegin täpselt nii suure, et üks magnet tuugalt sisse mahub. Mähise pikkus 60mm, traadist jätkus 9,5 kihiks (~570 pööret). Kui mähis valmis siis jootsin külge jämeda kõlarikaabli - mugav sest üks pool must, teine punane. Juhtmed küljes siis läbi 6V 21W pirni andsin aku(6V) pealt mähisele voolu peale et kindlaks teha kumb mähis pool N ja kumb S (kontrollisin püsimagnetiga, millel tähed peal). Kui mähise kaabli otstel polaarsust muuta siis muutvad ka magnetpoolused - kui see sulle uudiseks on siis siitmaalt ära edasi ise järgi proovi.

Ostsin ühe kangema dioodsilla (1000V ja 25A) ja lihtsa klahvlüliti. Skeem lihtne, seinast tuleb vool, läheb läbi DPST lüliti dioodsilda ja sealt alalisvool mähisesse, siinkohal veenduda, et polaarsus oleks õige.

Kahtlustasin küll, et viskab automaadi kohe välja aga ei. Esimesel hirmuvärina saatel tehtud katsel tuled laes kahvatusid ja oli kuulda magusat 100Hz sagedust aga kaitsmeid välja ei löönud. Piisas 1 sekundist, et mähis üsna soojaks teha, kahtlustan, et 3 sekundiga kärssaks mähis maha... Voolu all oleval skeemil katsusin ainult lülitit, mähise katsumiseks tõmbasin juhtme seinast välja, kuigi lüliti oli OFF - paranoia and shit.

Magnetiseerimisel andsis voolu peale 2x~0,5 sekundit ja siis lasin mähisel jahtuda, kuni mähis jälle jahe oli. Lüliti sees käinud välgud näitasid, et lülitile see koormus ei meeldinud.

Tõehetke aeg. Kontrollimaks, kas asjast üldse tolku on võtsin 1100grammi tüki vanarauda ja proovisin seda magnetitega digikaalu peal tõsta. Katkemistugevused panin kirja, et oleks võrdlusmoment. Katkemistugevused varieerusid ~200g kuni ~700g (proovisin magneti mõlemaid otsi). Magnet õigetpidi mähise südamikku ja 2x0,5 sekundit voolu peale. Pärast mähisest läbi käimist jaksasid kõik magnetid metallitüki ilma katkemata üles tõsta.

Kõige raskem osa minu jaoks selles ettevõtmises oli magnetite tagasi panek. Kuna staatori ja rootori vahel tolerantsid üsna pisikesed siis võivad pehmeterase kiilud vastu käima hakata. Tagasi panek meenutab natuke kodaratega ratta ladumist, pingutamist ja rihtimist. Vaja on teetassi, mõnusat muusikat ja aega.

Eel- ja järelmõõtmised (läbi täisperioodaladi, silutud kondekaga ja toidetud 6V 21W lampi - mõõdetud lambile mõjuvat voolutugevust ja pinget):
Mõõdetud on ainult tuledemähiseid paralleelis, laadimismähise otsad on täielikult eraldatud. Laadmähise järelmõõtmist pole veel jõudnud teha...
Enne ergastamist:
Tühikäik 3V 2A
Täiskäik 4V 3A
Peale ergastamist:
Tühikäik 5V 4A
Täiskäik 9V 4,2A

Kindlasti annavad magnetid lähiajal natuke oma tugevuses järgi aga eks seda saab tulevikus siis mõõdetud.

Tänan tähelepanu eest
Sven


Manustatud failid Pisipilt (pisipildid)
   
Vasta
#2

Kiidan tegijat! 
Huviga ootan laadimismähise mõõtmis tulemusi.
Vasta
#3

Suur respekt ka minu poolt! Olen pöidlahoidmisega kirglikult abiks ja äkki saan koguni lõpuks enda probleemile abi just  Sinu käest, eelkõige D4 / D5 ( ja miks mitte ka D6 ning D8 ) võrrimootorite magneeto magnetite magnetjõu taastamisel . Oleks lootust ?

R
Vasta
#4

Tere,

Niipalju kui ma oma uurimustöös targemaks sain, peaks võrri magneetode ergastamine sama tarkuse järgi käima. Paraku võrri magneeto Pannonia magneti mähisesse ei mahu. Oma piiratud teadmiste/kogemuste põhjal aga julgen pakkuda, et kui võtta võrri süütepooli südamik ja sinna peale mähkida sama kogus (nagu ma oma magnetiseerijale kerisin) mähistraati siis südamiku harkide vahele paigutatud rootor peaks olema võimalik ära ergastada küll. Võibolla läheb seal mähis liialt suureks ja rootor ei mahu harkidele enam vahele. Variant oleks teha ka võrri magneetole lahtikäiv raudsüdamik, siis saaks kasutada minu mähist...




Esimeses postituses kirjutasin, et pole jõudnud veel laadimismähise tootlikkuse tõusu mõõta. Peale pikka nuputamist, uurimist ja teoretiseerimist olen ma jõudnud järeldusele, et Pannonia laadimismähis käitub nagu paispool (mc piiblis räägitakse laadimispinge kontrollimisest paispooliga). Pannonia laadimismähis originaalis ei tee muud midagi, kui töötab vastu tuledemähisele (et pöörete tõustes laadimispinge liiga lakke ei läheks). Vanad juhendid, mis räägivad, kuidas sõita Pannoniaga ilma akuta, ütlevad et tuleb lahti ühendada laadimismähise ots klemmist see ja see ja ühendada klemmiga see ja see, siis saab ära kasutada laadimismähise voolu tulede toitmiseks. Niiplaju, kui mina nüüd olen skeeme vahtinud, mähiste suunda ja ühendusi vaadanud siis mida tegelikult kästakse teha on see, et tuleb laadimismähise otsad kokku ühndada, et ta enam tuledemähisele vastu ei töötaks ja seda vähestki toodetud elektrit ära ei nulliks.
Mõõtes laadimismähise tootlikkust üksinda (lahti ühendatud teistest mähistest) tuleb tõdeda, et selle vooluga, mis sealt pisikesest mähisest tuleb, pole suurt midagi peale hakata. Hetkel minu masinal ripuvadki laadmähise otsad tühja. Tuled on vahetatud LEDide vastu, ülevaatuselt saadeti tagasi ja kästi "õige esituli" panna. Paningi, peale 40 km olid mõlemad niidid läbi põlenud ja nii see LED tagasi rändaski. Selleks, et LED´e toita on mul täisperiood alaldi koos kondekaga, ratta raami ma massina ei kasuta, kõikide tuledeni veetud kaks juhet. Esitulega on lihtne, tellisin ebayst LED esitule, millel driver sees. Lubatud vooluvahemik 7V-30V tühikäigul kipub virvendama sest dünami pinge kukub natuke liialt alla, sõidukiirusel särab kenasti. Ülejäänud tuled saavad voolu aku pealt, aku laadimisesks tellisin step up step down boost buck converteri. Sellel mis tellisin on kolm kruvi peal, millest kruttides saab regullida väljund pinget ja väljund voolutugevust. Põhimõtteliselt ongi mõeldud väikese aku laadimis kontrolleriks. Sisendpinge sellel controlleril oli vist 2,5V-30V ja maksimaalne väljund power 15W.


Manustatud failid Pisipilt (pisipildid)
   
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne