Dnepr MT10-36, 1981
#1

Tere

Selline tsikkel on viimaks ette võetud. Tegu minu esimese vene bokseriga, nii et tundus asjakohane siia teema sellest teha. Küsimusi ilmselt tekib ning parem vastuseid siitkaudu leida kui iga probleemi eraldi teemas lahata. Tsikkel iseenesest pole küll minu jaoks uus, kuid seda kõpitsema hakkasin alles üsna hiljuti. Tegu minu kadunud vanaisa tsikliga, mida mäletan tema garaažis seismas juba ammusest ajast. Tema seda uuena ei ostnud ning kunagi enda nimele arvelegi ei võtnud, küllap kasutas kohalikeks sõitudeks külavahel. Mina selle masina sõiduaegu vanuse tõttu ei mäleta, kuid paraku seisma jäi see vanaisa haiguse tõttu, mis ei võimaldanud edasi tehnikaga tegeleda. Kümmekond aastat hiljem, 2012 sügisel sai toodud see enda valdusesse. Esialgu ma küll suurt midagi ei kõpitsenud, sai vaid vead välja selgitatud ning edaspidi puuduvaid või katkiseid osi hangitud.

Sellisena sai ta siis mõni aasta tagasi treila peale aetud ning enda garaaži toodud.

[Pilt: IMG-0895.jpg]

[Pilt: IMG-0894.jpg]

[Pilt: IMG-0896.jpg]



Selgus, et mittetöötamise põhjus on klassikaliselt läbipõletatud relee ja kaitsmed, ilmselt korvi veetud autoaku tulemusena. Sai ka käima pandud, kuid oli selge, et tsikkel vajab põhjalikult üle käimist. Lõppkokkuvõttes siiski heas säilivuses ning komplektne. Ka üsna vähe sõitnud, 12 000+. Nüüd sellel talvel sai pooljuhuslikult asi tõsisemalt ette võetud, kuna sellest ei tõotanud tulla pikemat projekti. Mõistagi vahetatud kõik vedelikud, varem hangitud uus relee ja süütekomplekt külge poogitud. Autoaku koos kaasneva juhtmestikuga korvist minema visatud ning õige akuga asendatud. Mootor suurema kõntsakihi alt vabastatud, katkiseid osi asendatud ja muidu siit-sealt sätitud. Õnneks on säilinud ka paberimajandus.

Praeguse seisuga elekter toimib muus osas peale laadimise. Laadimist ma kätte veel ei saanud, kõik ühendused küll puhastatud. Pole küll veel tõsisemalt ka tõtt-öelda sellesse süvenenud. Mootor käib hästi, kuid korvipoolses silindris on klapitiks üsna vali, loodetavasti vaid lihtsa reguleerimisega parandatav. Küljes on muidugi suurepärasted K-301 karpad, mis pritsivad kütust igale poole välja arvatud mootorisse. Võimaluse korral vahetan need millegi vähem ebaõnnestunumate vastu välja. 
Välimuse osas on veel tegemata põhjalik pesu. Tegevus käib kooperatiivigaraažis ning veesüsteemi pole, seega ka selline asi on ettevõtmine. Olemas on, kuid veel külge pookimata uued summutid ja leegitorud, sadulanahk ja korviiste. 
Selline lugu siis tuli, mis pole veel kaugeltki lõppenud. Seniks kuni uued karpad muretsen, katsun need 301'd enam-vähem pidama saada. Aega kevadeni iseenesest on, siis katsuks ratta arvele saada ning tänavatele tuua.
Vasta
#2

Tere

Nüüd siis olengi kohas, kus veidi nõu vaja, sest olen ausalt öeldes elektri valdkonnas väga võõras ning nagu ma mainitud, puudub selle tsikliga varasem kogemus. Probleem on nimelt laadimisega. Kui mootor käib, näitab aku alla 12V. Genekast tuleb 11.8 ning pöörete kasvades see näit ei muutu (?). Kui releel tagaratta poolsed kontaktid lahutan, siis laadimistuli kustub, kuid laadimist sellest ei teki. Kas tasuks viga otsida genekast? Relee on iseenesest küll uus, kuid ei saa ka 100% kindel olla, et töötab nii nagu peab. 
Vasta
#3

Kuritarvitaks võõrast teemat, ehk on tulevikus vastused teistelegi abiks.

Kuidas tihendatakse tagurpidikäigu hoova võlli? Jooniselt  http://www.easthighway.com/est/tooted.c/...arter-mt10 ei saa täpselt aru, kas kummirõngas 804129 käib puksist karteri või hoova pool. 
Teine küsimus on reduktori õli väljalaske korgi kõrval oleva 4 või 5 mm ava kohta - kas see peab olema avatud või suletud? Tundus, et kanal on ratta veovõlli simmerlingi vahelt läbi immitseva õli piduriklotsidest mööda juhtimiseks. 
Vasta
#4

(15-04-2015, 08:58 AM)künnimees Kirjutas:  Kuritarvitaks võõrast teemat, ehk on tulevikus vastused teistelegi abiks.

Kuidas tihendatakse tagurpidikäigu hoova võlli? Jooniselt  http://www.easthighway.com/est/tooted.c/...arter-mt10 ei saa täpselt aru, kas kummirõngas 804129 käib puksist karteri või hoova pool. 
Teine küsimus on reduktori õli väljalaske korgi kõrval oleva 4 või 5 mm ava kohta - kas see peab olema avatud või suletud? Tundus, et kanal on ratta veovõlli simmerlingi vahelt läbi immitseva õli piduriklotsidest mööda juhtimiseks. 



See ava reduktoris peab kindlasti olema puhas, justnimelt selleks, et õli enne välja tilguks, kui klotsidele satub.
Vasta
#5

Tere

Kuna teema üles võeti, siis kirjutan ka ise mõne sõna, kuna toimunud üht-teist vahepeal on. Kõigepealt minu rõõmuks tuli pärast kõva pesu aastatepikkuse kõntsakihi alt välja üsna kena ratas:

[Pilt: 1zd97xk.jpg]


Küll aga oli selge, et korv seestpoolt ei ole puhta riidega meeldiv koht kus olla. Ka oleks oht, et reisijal saaksid roosteaukude tõttu jalad märjaks ja seda ometi ei või lubada.

[Pilt: 1zx7i1t.jpg]


[Pilt: 29f5imb.jpg]

Korvi poldid tuli küll kõik sisuliselt maha lõigata, kuid selle raamist eraldamine käis üllatavalt kiiresti ja valutult. Kokku kulus edasi suurem osa päevast keevitades-käiates-lihvides-harjates. Edasi siis roostesurm-krunt-värv. Pole küll teab mis asjatundja selles vallas, kuid seda enam oli meeldiv nokitsemine. Ka tulemusega võis rahule jääda. Paraku ei õnnestunud garaazis sees valgusega piisavalt mängida, et parem pilt teha. Oleks vast mõistlik veel õmblused kerehermetsiga üle käia kuna kõike päris tasaseks käiata ei õnnestunud. 

[Pilt: raca3l.jpg]


Edasi oli ilmselge asi, millega tegelema peab, parempoolne silinder. Kuna korv juba maas oli, siis polnudki enam mingit vabandust endale tuua. Plokikaane tihend lasi järsult gaasi andes suisa nähtavalt läbi. Paras kunst oli muidugi silindrit maha saada. Mõlema poolega oli kusjuures sellega palju jama. Pole ka varem kokku puutunud, ehk kellegil on selleks mingi hea nõuanne edaspidiseks. Silindrit tagasi pannes murdus tähelepanematusest ka õlirõngas. Õnneks mitte karterisse sisse. Aga õnnestus muretseda uus nõukaaegne rõngakomplekt ning ka sellega sai korda.
Edasi on veel sadul. Selle põhi on niivõrd läbi, et üle tee asuv sadulsepp ei olnud sellest vaimustuses. Nahka hoidvad kõrvakesed oleks puutudes kindlasti ära murdunud. Niisiis, kui kellegil on normaalses korras MT10 sadulapõhi, siis võiks kaupa teha. Esialgu ei tahaks neetidega nahka kinnitada. Ka uustoodangu korviistmete nahk on mõistlikum välja lasta vahetada kuna selle nahk on nii rabe ja õhuke, et vähegi teravam asi sellest läbi läheb.
Siis veel summutid. Eelmine aasta Tagadilt ostetud summutid, millel MT10 kirjas, pole teps mitte sellele mõeldud. Moraal muidugi, et ei tasu uskuda kõike, mida näed (puukuuri peal võib ka "perse" kirjas olla). Täpselt ei oskagi arvata, mille omad need olla võivad. Lisan manusesse pildid, leegitoru kinnitusmutri juurest on ava 45mm. Seekord püüan siiski Tagadilt õiged summutid leida. 


Manustatud failid Pisipilt (pisipildid)
       
Vasta
#6

Silindrite eemaldamine läks mul suhteliselt lihtsalt ja kadudeta. Klapikambri kaas maha, neli nr 12 spetsmutrit padrunvõtmega lahti, seibid ka maha ja ettevaatlikult hooratast keerates sain silindripead ja silindrid maha võetud. Põhiline aeg kulus ühe silindripea mutri peale, mis oli asendatud tavalise 13-mutriga, kuna padrun ei mahtunud mutrit ümbritsevasse avausse ja vajas seetõttu käiaga sobitamist. Kahjuks polnud avanenud vaatepilt eriti rõõmustav, kuigi samas ootuspärane - kolvid olid erinevad, üks ümara ja teine tüvikoonilise põhjaga, ühel ülemine surverõngas ja alumine õlirõngas puudu, teisel ülemisest rõngast tükk väljas, mõlemal ülemise surverõnga soon allapoole nihkes ja kõik tihendid, kaasa arvatud silindripea tihend kaetud hermeetikuga. Ilmselt keerati mingil hetkel silindripea mutrid (õli lekke peatamiseks?) kõvemini kinni või rebenes silindrialuselt tihendilt mõni papikiht maha (mõlemad olid kaetud hermeetikuga, seega ,,näpitud") ja kolvid jooksid ülemise surverõngaga vastu kulumisranti. Klapid olid ka erinevatest komplektidest, ühel mõlemad taldrikud õnarusega, teisel üks klapp lame. Varuosaks soetatud silindripeast sain ka teisele lameda taldrikuga klapi, vedrud vahetasin samuti ära. Kuna silindrid ja kolvid olevat Dnepril kuluosa, oli plaanis kolvid välja vahetada, uued nõukaaegsed silindrid said juba muretsetud. Kõik papptihendid tegin uued (tihendipappi saab Tööriistamarketist, A3 leht oli midagi 2,5 euro kanti), kõik tihendipinnad puhastasin haljaks, karburaatorite ning silindripea ühenduspinnad lihvisin klaasile asetatud liivapaberiga tasaseks, klapikambri kaane tihendipinna samuti ja õli tagasivoolutorude kummirõngad vahetasin ka uute vastu, mis vajasid sobitamist žileti ja liivapaberi abil, nagu vene uuele varuosale kohane Wink . Tagaratta reduktoril vahetasin veetava võlli nõellaagri välimise puksi ja kõik simmerlingid ja tihendi ning sobitasin reguleerseibide abil hambumust, eelnevalt vaatasin õppevideot ka https://www.youtube.com/watch?v=sw6FurQ9Hh0. Mingil põhjusel olid veetava hammasratta kõik poldid lahti, kuigi stoperdatud. Et motivatsioon lõplikult ära ei kaoks ja masin ei muutuks poolikuks mosaiigiks, panin mootori praeguseks ilma ülemiste kolvirõngasteta kokku.


Seoses silindritega - mootori küljes olnud silindrite mootoripoolsel otsal oli nagu kuuma oraga valuvormi-vahapositiivile kirjutatud täht ,,R" ja numbrirauga löödud number ,,2". Esialgne mõte oli, et teine remont, kuid miks peaks vahele jääma esimene remont ja miks peaks uuel silindril juba tehasest tulles olema ,,R"? Üks uitmõte oli, et kui mootor on juba puuritud teise remontmõõtu (nominaal + 0,5 mm) ja ühe silindriga midagi juhtub, saab asendada vaid vigase silindri ja kolvi.

Kas korvi põhi on hästi lihvitud või uus? Endal korv umbes samasuguses algolekus, vist viin liivapritsi.
Kas korvi kummipatjade vahel paiknevast kummipuhvritega poldist saaks pilti näha?
Vasta
#7

Korvi põhja sai eelkõige hea tükk aega töödeldud igasuguste erinevate traatketast pööritavate tööriistadega. Ega ta lõbus töö polnud, nägupidi korvis sees ja hirmus tolmutamine. Siiski polnud otstarbekam kogu põhja keskosa välja vahetada. Eks korv roostetab neil kõigil, kuid hiljuti sain teada, et selle ratta kõige esimene omanik olevat 80'datel sellega oma äsja ehitatud suvilasse parema tee puudumisel pidanud juurdepääsuks läbi madala jõe sõitma. Vot siis.

Kas mõtled seda polti? Need kaks korvi hoidvat polti olid ainsad, millelt oli võimalik vaevata mutrid lahti keerata, kõik ülejäänud tuli lõigata ning pole midagi enam pildistada.  


Manustatud failid Pisipilt (pisipildid)
   
Vasta
#8

Tervist

Dnepr tegelikult juba mõnda aega taas täies komplektsuses. Lisaks korvi tööde lõpetamisele käisin üle ka pidurid, mis nüüd toimivad nii hästi (halvasti) kui ette nähtud. Tagapiduril oli lisaks probleem, et pedaali vajutades see ei tõusnud tagasi üles algsesse asendisse. Aitas hoovastiku puhastamine-määrimine-reguleerimine ning uued vedrud.
Sadulaga leidsin lahenduse Tagadilt, kust leidsin uuena säilinud eksemplari. Suurepärane, lisaks autentsusele ka tunduvalt taskukohasem kui vanast sadulast midagi teha lasta.
Mis veel häirib... muidugi karburaatorid, mida sisuliselt iga kord pärast paarinädalast seismist peab enne käivitamist lahti harutama (paak on puhas). Lekked käivad asja juurde. Polnudki kaua vaja seda rutiini korrata kui viskas siibri ette ning tellisin Ukrainast uued karpad, mis lähiajal ka kohale jõudma peaksid. 
Paraku ka teineteise kõrval vaadates on uued korviistmed vanadega võrreldes kesised, olgugi, et viimastest vaid räbalad alles on. Uutel istmetel puuduvad pehmendustes vedrud, vaid puhas poroloon, mis on kaetud imeõhukese dermantiiniga. Esimesed augud juba sobitamise käigus sees. Esialgu lasen panna neile peale korraliku naha, eks näis kaua ülejäänu vormi hoidma jäävad.
Summuteid pole veel õnnestunud leida. Nagu aru saan, on MT-10 summutid erinevad juba 11'st, nii kuju kui leegitorupoolse ava mõttes.

Siiski peagi on lood sealmaal, et järgmine loogiline samm on ark. Edasine nokitsemine võiks olla juba ekspluatsiooni käigus. 

[Pilt: n1s1m1.jpg]


[Pilt: 2lkbtpe.jpg]


[Pilt: zlae8p.jpg]
Vasta
#9

Nonii, vahepeal hulk aega mööda läinud ning tsiklihooaegki lõpule jõudmas. On hea meel tõdeda, et nüüdseks on Dnepr arvel ning tänavalegaalne. Protsess käis küllaltki valutult, arvestades, et tehnilist passi polnud säilinud. Ühes Dnepriga sai arvele võetud ka teine vanaisast jäänud ratas, Minsk
Dnepiga sai linnavahel niipalju sõidetud, et ülevaatusele minna. See käis üllatavalt kiirelt ja valutult. Enne seda sai korralik suunarelee ostetud, sest mitu tükki vene omadest järjest olid juba eos katkised. Ülevaatuse vanadel olid näod naerul. Öeldi vaid, et esirehv pisut slikk, aga näe sul korvi peal varuratas olemas Smile . Tehnilisest konditsioonist niipalju, et aku laeb nüüd kenasti, õlirõhk on pisut üle 4. Mida alles nüüd tunda sain, on see, et puudub kolmas käik, mis teeb linnas liiklemise keeruliseks. Samuti ei anna elumärki vabakäigu märgutuli/andur.  Kui kaasaegse tsikliga harjunud, siis ikka tundub Dnepri juhtimine paraja tööna ning küsitava väärtusega tegevusena. Kuid siiski, fun.  Smile . Kevadeni.
[Pilt: 5xu3ac.jpg]
Vasta
#10

Uus hooaeg hakkab vaikselt juba ringiga kätte jõudma, seega ka Dnepr on pisut päiksevalgust näinud üle pika aja. 
Proovin ära K68 Pekar'id, mis on juba küljeski. Vahepeal olid mingid uustoodangu versioonid K-301'dest, mis lõpuks osutusid ikkagi parajateks käkkideks. Ega Pekar'ide kohtagi kuuleb vastakaid arvamusi. Mis mulle siiamaani on silma hakkand, et käivitub masin nendega väga hästi, tühikäik hea, kuid järsul gaasi andmisel poob kõvasti, sujuvalt gaasiga mängides justkui kannatab toimetada. Küünlad juba lühikese käimisega mustad. Ühesõnaga käib väga rikkalt. Kellel siit on samad karpad oma bokseril, kas piisab vaid nõela langetamisest, või on veel midagi, mida peaks tegema?
Paar pilti kah, jutu elavdamiseks. 

[Pilt: 2hrfkhl.jpg]


[Pilt: 2lad4bb.jpg]
Vasta
#11

Tänasel päeval sai otsustatud vaadata kasti sisse ning teada saada, miks kolmandat käiku pole. See oli ka esimene kord Dneprilt kasti maha ja lahti võtta, kuid peab ütlema, et üllatavalt lihtne protsess. Pool aega kulus reduktori ja käigukasti puhastamisele, millel oli 30 aasta õli ja pori kiht korralik, mis ei tahtnud ka hästi eemalduda. Tundub, et keegi on üritanud käigukasti lmselt samal põhjusel kunagi lahti võtta, kuid kuna parem alumine kasti-mootori kinnituspolt on sisse ära murdunud ja ligipääs sinna kehva, siis tundub, et on lepitud kolmanda käigu puudumisega.

[Pilt: 2h31wtv.jpg]
Käib puhastusprotsess. Abiks olid suuremad lapik-kruvikeerajad, traathari, pintsel, suruõhk ja ohtralt puhastusvahendit survekannust.




[Pilt: 20t5uzp.jpg]

Hakkab looma, juba on võimalik lahti monteerida, ilma et vastik töötada oleks.




[Pilt: aylteo.jpg]

Hammasrattal on nukid maas ning nihkmuhv ei haaku külge, tulemuseks siis mittesoovitud vabakäik 2 ja 4 käigu vahel. Praeguseks jäi asi sinnapaika, muretsen uue hammasratta.


Kas see ülemine väike hammasratas kinnitub kiiluga ja tahab pisut kuuma ehk? Tundus esmapilgul küll maru kangelt küljes:

[Pilt: 2e6669i.jpg]






Tegelikult lõppkokkuvõttes tuleb vägagi kasuks käigukasti remont, sest antud võlli laagris oli väga suur lõtk ning tihendidki porist jms kahjustatud.
Vasta
#12

(10-03-2016, 21:29 PM)karpaadid Kirjutas:  Uus hooaeg hakkab vaikselt juba ringiga kätte jõudma, seega ka Dnepr on pisut päiksevalgust näinud üle pika aja. 
Proovin ära K68 Pekar'id, mis on juba küljeski. Vahepeal olid mingid uustoodangu versioonid K-301'dest, mis lõpuks osutusid ikkagi parajateks käkkideks. Ega Pekar'ide kohtagi kuuleb vastakaid arvamusi. Mis mulle siiamaani on silma hakkand, et käivitub masin nendega väga hästi, tühikäik hea, kuid järsul gaasi andmisel poob kõvasti, sujuvalt gaasiga mängides justkui kannatab toimetada. Küünlad juba lühikese käimisega mustad. Ühesõnaga käib väga rikkalt. Kellel siit on samad karpad oma bokseril, kas piisab vaid nõela langetamisest, või on veel midagi, mida peaks tegema?
Paar pilti kah, jutu elavdamiseks. 

[Pilt: 2hrfkhl.jpg]


[Pilt: 2lad4bb.jpg]
http://img7.auto24.ee/auto24/560/616/54744616.jpg
Panin jawa karpad. Käivitub ja töötab väga hästi.
Vasta
#13

Küllap nende K-68'degagi ta normaalselt käima saab. Võrreldes K-301 ja nende kaasaegse analoogiga (K-302?) on juba suur edasiminek see, et need ei jookse igalt poolt. Mõlemal silindril said minevikus kõik tihendid vahetatud ning surved võrdsed mõõdetud, kuid ikkagi tahab kumbki karpa erinevat seadet. Esialgu sain need enam-vähem paika ning ca 50km on sõidetud, järsult gaasi andes ikkagi poob, kuid see vist ka nende karpade eripära. Mingit peenhäälestust mõttetu teha enne kui käigukast korras, teiselt otse neljandale vahetades suudab liiklusvooluga võrdselt kiirust koguda vaid tasasel teel.
Muideks, mis on selle mudeli lõppkiirus? Tehaseraamat lubab vähemalt 105, minu arust juba ca 70 km/h tundus mõttetu karjumine ja piinamine. Lisaks, vähemalt kuni päris suve saabumiseni, on testsõidud näitand, et tagasi külge lähevad põlvede tuulekaitsmed ning ilmselt ka tuuleklaas, mille alumise osa mustaks värvin.
Vasta
#14

Minul liigub 90km/h täitsa normaalse häälega.Kui kunagi soojaks läheb,siis saab vaadata mis pöördega mootor sellel kiirusel käib. Neile ratastele on saada 3 erineva kiirusega tagareduktorit. Mina valisin neist keskmise.
Vasta
#15

Hooaeg jälle läinud ning aeg ehk ka väike uuendus teha. Suve jooksul on tegelikult sõidetud vaid mõned sõidud, mille käigus on vajalikud reguleerimised tehtud. Nüüd sügisel alles tuli pähe Dnepr garaažist välja ajada ning ka sellega mõned tiirud teha. Tehnilise poole pealt võib rahule jääda, kõik toimib üllatavalt murevabalt ja hästi. Vaid tagarattale panin uue õhukummi, sest vana ajapikku tühjenes. Talve jooksul võtan ülesandeks veljed kas sirgeks ajada või sirged leida ning uued rehvid ette ja taha paigaldada. Praegu rattad viskavad ikka 70 km/h juures päris korralikult, piisavalt, et üle selle sõita ei tahagi. Ideaalis ka uued summutid leida, kuid see pole otseselt eesmärk – praegune nn omas mahlas väljanägemine on kah omamoodi huvitav tänavatel. 


[Pilt: 2mi5lkx.jpg]


[Pilt: 2mn3yw2.jpg]


[Pilt: 2hzlrtf.jpg]
Vasta
#16

Kuidas Sa generaatori laadima said? Milles viga oli? Minu MT-10 sama teema,laadib töötamise ajal 11.8 ja tuli põleb armatuuris.
Vasta
#17

Tere

Kui nii relee kui ka genekas said uued, siis puhastasin kõik ühendused üle, tegin korraliku massijuhtme ning mootori käies hoidsin relee kontakte veidi aega käega koos, pärast mida jäi süsteem laadima.
Vasta
#18

Tere,

Tänud! Hakkan siis kaevama,ehk leian vea üles.
Vasta
#19

Kas pekarid viskasid minema.Mul oli kunagi need müügis ja kohalik skliehitaja Jänes Sulev ostis ära ja hiljem rääkis et muidu neid korralikult tööle ei saanud kui puuris mingi kanali mille koht oli olemas aga lihtsalt jäetud puurimata ja siis töötas väga hästi.Mõtlen seda Jänest keda paljud tevad diisel siklimeest,mootor oli tal saksa RS 2sil.Karbad läksid ikka bensukale,vist Uralile
Vasta
#20

https://www.youtube.com/watch?v=OtLmEh8JHoY

ja juhuks, kui ujukikambrisse puurid:

https://www.youtube.com/watch?v=ClJiGmXxa8M
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne