Ei, Niibo Latvellode kohta kellegil infot ei ole (julgen väita kõigi 60 tinglugeja nimel!), Niibo Latvellod, Livad ja Livoiad, kõik seal kataloois toodud 3 marki on salapärased ja segased. Keegi pole mingisuguseid kirsipunaseid niibo jalgrattaid näinud, seal kataloogis on lisaks Liva ja Livonia meeste mudeleid ühtamoodi nimetatud mudeleiks nr 22, jutt ka vist oli üsna sama.
See kumera (rootsi/tšehhi tüüpi?)ja kandilise kahvlikrooni jutt võis olla vas tähendada seda, et onu Ruudi tegi sellise kahvliga latvello, millist kunde igatses vms? Latvello tegijad ilmselt nendest kumeratest kahvlikroonidest polnud kuulnud midagi, nägemisest ja tegemisest rääkimata? Või siis ehk mõeldi kahvlikrooni plekk-katet , millel pealmine osa kumerate servadega, midagi nagu vanematel pealsõja nõukogude ratastel tavaline oli ja ka saksa ratastel...?
Mõni aeg tagasi oli meil populaarne teooria vale(piraat)latvellodest. Nimelt ühel tõsisel vanatehnika kollektsionääril (ksf! Illi 129-l) oli erakogus üks Latvello, mida läti spetsialistid ei tunnistanud tõupuhtaks läti Latvelloks. Nimelt ei sobinud silt ja raaminr (6000) ühte ajajärku, ka latvello sildiga sadul ei sobinud raaminr ja ka sildiga. Lisaks ei olnud ketiratta kinnitus vända külge keermega, nagu vaja, vaid flantsi ja poltidega.Samas on detailid peaaegu kõik väga latvellolikud, peale rootsi jalgratta lenksu, mis võidi ka millalgi hiljem sinna külge sättida. Rattaid polnud. Läti poolt pakutud selgitus oli, et keegi (onu Ruudi?) on Latvello teada tuntud hea nime kasutades piraattoodangut.
Ja jäi meile lühikese ajaga mitu meeste latvello raami silma, mis samas raaminr. vahemikus olid, st alla 10000. Paraku jäid nad läbi töötamata ja analüüsimata, kollektsionäär Illi 129 hakkas tegelema saksa šassiide ja saare võrridega, raamid läksid mööda ilma laiali, keegi Valdo vedas midagi minema ja asi jäi soiku.
Valelatvelloga nr 6000 hakkas sõitma selle postituse tagasihoidlik autor, kuna omanik ise ei oska või ei viitsi ning nagu suurkogujatele kombeks, leidis minu näol rariteedile asjaliku wsõitja. Selle jalgrattaga olen osalenud mitmetel olulistel vanajalgratta üritustel Türil ja ka kaugemalgi.
Veel selle Niibo kataloogi kohta, ta reklaamib seal ka Livat, mis tsaari ajal oli kõva teguja ja tuntud ka Eesti- ja Liivimaal. Samas nende Niibo kataloogide ja Livade raklaamimise ajal oli Liva väidetavalt üsna nutuses seisus oma tootmisega, Janis ei usu, et ta sel ajal Eestisse oma toodangut eksportis. Livoniatega on veel segasem, jällegi on suurkoguja Illi129 kogus ainuke avalikult teadaolev Livonia naistekas, 3-kohalise raaminr-ga, mis mul peas ei ole, vb oli 555? On korra kuuldud veel ühest Livoniast kusagil, aga see asi kadus ära ja mingit infot võrdlemiseks, üldistamiseks jms ei saanud, vb kusagil naelaotsas ripub edasi aga mis sellest ühiskonnale kasu on, mitte fekaal agi!
Tagasi teema jalgratta juurde. Sel on samasugune silt kui Illi 129 vale-latvellol, silt peaks jääma aastatesse 1927,28 ja raami nr peaks olema sel ajal 15000 -18000 (Janise väite kohaselt). Sildid peaks ees käima sadulanaha neetide taoliste terasneetidega (kõrvakestega).
Aastatel 1928-37 kasutas Latvello samasugust messingist silti, aga Latvello kiri ei olnud mitte trüki-, vaid kirjatähtedega, edasi tuli terasplekile vesipildi tehnikas kantud silt.
Muide, kollektsionäär Illi 129 erakogus on ka veel üks naiste jalgratas, millel onLatvello silt perioodist 1928-37 aga suurt muud midagi Latvelloga ei haaku peale ka minu poolt varem mainitud raamikaela ülemise laagrikausi. Miks silt ja kauss jalgrattale on külge pandud, ei tea.