Veel üks lätlane- Sarkana Zvaigne/Punane Täht
#1

Kuna kuuevarbaline värk on siin alafoorumis populaarsust võitmas viimastel päevadel siis riputan kõigi eelduste kohaselt Sarkana Zvaigne samuti vaatamiseks üles, ehk keegi näeb midagi kasulikku. Tänusid kellegile avansina tootmisaasta eest ette ei anna ja kadeda inimesena ei raatsiks tänusid üldse välja jagada...

Huvitava asjana viskaks õhku ka ühe teise teema ratta mille raaminumber suhteliselt lähedane aga kaunistused raamil..njah. Segased ajad ja segased asjad

[Pilt: large_29162409_yIGV.jpg]
[Pilt: large_29162411_OHZD.jpg]
[Pilt: large_29162413_dEkb.jpg]
[Pilt: large_29162415_jSp0.jpg]
[Pilt: large_29162419_aNoh.jpg]
[Pilt: large_29162421_KRcC.jpg]
Vasta
#2

Ma saan aru küll, et Te teete seda sihilikult ja meelega! Kas siin foorumis mõni moderaator või lõimevader ka on või on ainult läti jalgrattad?
Vasta
#3

Selge, mingisugust modereerimist siin foorumis ei toimu, staar-lõimevader Dad! on kuulutatud tagaotsitavaks ja korralagedus ning läti rataste invasioon jätkub, selmet arutleda kuusetaimede või turbasambla saladuste teemadel.
Aga kasutangi siis veel võimalust, amatöör- lätoloog, nagu ma olen, ja tipin veel ühe postituse 60-nele statistilisele tinglugejale, kes neid läti jalgratta teemasid õhinaga jälgivad.
Mind see SZ teema isiklikult huvitab. Kordan veel veidi üle, mida on väidetud, aga ei pruugi tõsi olla.
Erenpreisi tehas natsionaliseeriti augustis 1940, 1941 alguses (millal?) nimetati ümber SZ-ks, jõutud oli selleks ajaks raaminr-ni ca 182000. Raamide numeratsioon jätkas erenpreisi rida, seda ka peale sõda. Mis numbrini see jätkus, ei tea, Venemaal on omapärane SZ naistekas nr 342111, mida on pakutud aastasse 1948. Aga on väidetud ka seda, et 1947 02. jaanuaris (teistel andmetel 01.04.47), peale tehase rekonstueerimist tuli SZ asemele uus mudel, Riga 10/20 uue kolmnurkse sildi (2 suurust) ja uue numeratsiooniga. Veel on väidetud, et 1949 aasta kataloogis on siiski jutt 3-st mudelist, A, D ja P, mitte mudelitest 10 ja 20. Mudelid siis vastavalt - meeste, naiste ja noorukite. Segane värk, midagi ei klapi.
Aga läheme tagasi . Tehas töötas ka sõja ajal, kuni oktoobrini 1943, kui Erenpreis koos perega Saksamaale kolis. Pandi kokku väike kogus jalgrattaid laojääkidest ja remonditi saksa sõjaväetehnikat, ka jalgrattaid. Järjekordselt vabastati või okupeeriti Riia 1944 oktoobris ja kohe algas jälle töö ja tootmine, millestki pandi 1944 väidetavalt kokku 718 jalgratast, 1945 toodeti 8500 (või 10000?), 1946 - 4300 tk (või teistel andmetel 6636 tk kuni 11.09.46, mil alustati rekonstrueerimist). Ka on väidetud, et 1941-47 (või siis 11.09.46?) toodeti 10000 - 12000 jalgratast. Kui me liidame N. Liidu statistika andmed 1944, 45, 46 kokku, 718+8500+4300=13518. Valdo nn. miilitsaratas nr 2017182 on dateeritud aastasse 1941, liidame sellele numbrile 13518 juurde, saame 210700, lisame veel natuke ja 211xxx numbrid võivadki tõesti jääda aastasse 1946. Aga see venemaa 342111 naistekas ja 1949 aasta kataloog viitavad, et 02.01.47 (01.04.47) ei saanud veel uus numeratsioon ja mudelid tulla... Vb keegi oskab öelda, mis aastast tulid mudelid Riga 10 ja 20? Vb peaks lihtsalt googeldama?
Segadust ja vasturääkivaid fakte on veelgi.
Aga teema ratta ja viidatud teise teema rattaga seondub fakt, et Lätis on 23.08.46 ostetud SZ numbriga 212604, teema raam on nr. 211915 ja viidatud raam 211923, vahe ca 500, nii et ka need võiks olla aastast 1946. Ksf! Armexil peaks ka olema mõned raamid 211xxx numeratsiooniga.
Selle teema teeb keerulisemaks ka fakt, et alates erenpreisi ajast jätkus peale numeratsiooni kasutamist ka sama sildikinnituse aukude vahe kasutamine, 70 mm. Kui pole silti ega sadulatoru vesipilti säilinud, siis saabki ainult raaminr järgi paika panna, millega täpselt tegu. Samas pole teada konkreetseid raaminr-d, millest midagi muutus ja mis aastal milline numbrivahemik oli, peale ümmarguse 182000, mis ei pruugi päris täpne olla.
Minu jaoks on huvitav veel lätlastele omaste lillornamentide kasutamine pealesõja SZ-de raamidel. Janis on väitnud, et need vesipildid telliti saksamaalt ja hollandist ja SZ-del kasutati vähesel määral, laojääke ja peamiselt naisteratastel, meil aga on mitmeid näiteid ilmselt ka aastast 1946 ja ka meestekatel. Kuna SZ sildid ja sadulatorul olevad vesipildid valmistati Lätis, siis ilmselt ka neid lillornamendi vesipilte tehti ennesõja eeskujul edasi, vb ka ennesõja omad siiski valmistati Lätis, mitte ei ostetud sisse välismaalt...
Vasta
#4

Olgugi, et ma alguses lubasin tänusid mitte välja jagada ja ütlesin, et ma kitsi olen, siis pean oma sõnu sööma ja tahan kassile anda kohe mitu tänu (tuhat?) lihtsalt selle eest, et tema postitusi on huvitav ja hariv lugeda. Loomulikult mitte nii huvitav kui muruniiduki, siniste maasikate ja turbasambla teemad aga ikkagi... 


...ja et juttu jätkuks, siis peaks kuskilt veel mõne lätlase hankima ja üles riputama sest kaubaveorattad nt ei paku kellegile pinget  Big Grin
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne