26-02-2018, 12:06 PM
(26-02-2018, 10:37 AM)karumõmm Kirjutas: Väike eellugu. Hiljuti, ühel külmal hommikul nägin ühe Eesti väikelinna tänaval kruiisimas keskealist Volvot roolis keskealine daam. Auto oli käivitunud (kuna liikus omal jõul), kuid kütusena (laias laastus) kasutas karteris paiknevat ollust. Turbiinist liikus siis õli siis nii sisse- kui väljalaskesse. Auto taga olev vaade ja lõhn olid muljetavaldavad. Ilmselt käivitamisel hoidis tädi pedaali põhjas, käivitas-soojendas piirajas olles. Arvan.... Küsimus. Kuna olen eluaeg olnud ülelaetud diislipõletajate omanik, tahaks teiste kogemuste ja teadmiste põhjal aru saada, mis on turbiinile surmavam, kas külm ja paks ollus, või vedel ja kuum ollus. Tavaliselt olen suvisel maanteel näinud selliseid tossutekitajaid, talvel veel mitte. Loomulikult ei löö ma ka talvel peale käivitumist parempoolset pedaali põrandasse, aga ikkagi... Kas mu diagnoos oli õige?
Kindel et see ikka õli oli, mitte totaalses õhunäljas mootor? On olnud nii tööl kui tuttavate masinatel juhtumeid, kus vahejahuti talvel soodsate asjaolude kokkulangemisel sinna kondenseerunud/jäätunud õhuniiskusest ummistub. Näinud ka lund/jääd täis õhufiltrit. Ja mootor totaalses õhunäljas... Ja kui käima said, siis kruisid, sest jõudu sel mootoril kindlasti enam pole...
Turbiinist õli saav mootor enam kruisimist ei võimalda. Pöörete tõus kontrollimatu, mootor teeb põrgulärmi ja summutist tuleb teatava aroomiga suitsukate. Pluss kaugele see mootor ei jõua, sest põrgulikud pöörded pluss karterist kaduv õli lõpetavad ta elupäevad enamasti väga kiirelt.