Genekas asünkroonmootorist
#1

Selgub, et peaks saama ja on asünkroonmootoritest tehtud genekaid küll, vt http://www.tehnikamaailm.ee/ta-liigub-siiski/

On olemas ka suhtkoht korralikke materjale asja kohta: http://www.elepal.fi/antennit/moottori/gener_e.html

On isegi eestikeelseid teemasid selle kohta: http://elektroonikafoorum.com/thread-30.html, http://www.elfafoorum.ee/archive/index.php/t-49482.html


Juttu ja materjale nagu oleks, aga kuna elektrist kahjuks väga palju ei jaga ning igasugu kavalad sõnad nagu reaktiivkoormus, voolutugevuse muutumine koormuse muutudes jne käivad selle teema juurde, siis mul oleks väga hea meel, kui saaks mõne konkreetse vastuse. Usun, et teema huvitab teisigi.

Mul on olemas 4kw 3f ilus väike alumiinkerega asünkroonmootor (tavaline elektrimootor) ~1400 p/min nimipööretega. Ka on mul olemas hiina väikemootor miski 6-7hj. Ma olen täitsa suuteline need mootorid omavahel ära paaritama, et asünkroonmootorile võlli kaudu tema nimipöörded anda. Olen suuteline ka nt 45 mikrofaradit 500V kondekad hankima ja faaside vahele ühendama. Kas selline genekas oleks suuteline mulle mõnesaja vati ulatuses 1f valgustusvoolu andma ning 1kW relakat käitama? Tuksuma oma nimipööretega mõnda aega tühjalt kui nt hetkel relakat ei kasuta?

Loomulikult oleks kõige valutum valmis gene osta. Aga milleks, idee järgi on mul enamus stuffi juba olemas ja ootab, et vajalik riist ise valmis teha.
Vasta
#2

Tee valmis jah. Mul ka jupid sügelevad, aga pole kokku paneksuks aega saanud ja nii häid juppe ka ei ole.

Kui valgustid panna mingid sellised mis ei ole pingetundlikud(korraliku toitega LED), siis toimib igal juhul ja relakas on selline asi, mille võid autoakupealt kah käima panna, aga siis pöördeid kole vähe.
Ülepinge on ohu koht. Kui governor hea, siis ei juhtu midagi ja ilma koormuseta automaatselt tühikäigule laskmine on omaette nökerdamine, kuid mitte võimatu.

Muidugi kui kogu kompott saab piisavalt hea ja sagedus enamvähem paigas püsib, siis käivad kõik asjad seal järgi. Enamus asjadel ei ole sellest 50Hz +/- 5Hz asjast sooja ega külma.
IBM riistvara kipub olema kontroll friika ja pirtsutama hakata näiteks. Mõned asjad võibolla veel aga enamus siiski mitte, sest sellisest asjast tuleb välja siinus pinge ja selle sagedus mõjutab peamiselt kellasid. Trafod reageerivad ka sellele, aga mitte väga hullusti ja induktsioon mootorid muudavad pöördeid.

Kui heasti see 45mikrot konde nüüd selle eluga kokku sobib, küll ei oska öelda. See on minujaoks natuke nõiakunst. Olen neid katsetanud ja mul olemas olev mootor hakkas pinget(90V) andma 15mikroga. Kuna ma ei saanud talle piisavalt pööret peale, siis jäi katsetamatta kas ka koormust kannatab.

Kui on raha, siis ostan bensiini ja sõidan tsikliga. Kui ei ole, siis sõidan ilma.
Vasta
#3

Siin ka väike seletus --> http://www.asutpp.ru/asinxronnyj-generator.html
Vasta
#4

Tsitaat:Kui heasti see 45mikrot konde nüüd selle eluga kokku sobib, küll ei oska öelda. See on minujaoks natuke nõiakunst. Olen neid katsetanud ja mul olemas olev mootor hakkas pinget(90V) andma 15mikroga

Mis võimsuse ja nimipööretega mootor sul on? Kas kasutasid ühe kondeka eelpingestamist nagu soomlane õpetas?
Vasta
#5

Mootor on mul mingine niru 400W 1f. Nimipöörded 3600p/min.
Plaan oli ta muruka mootori otsa sokutada ja saada teada kui hea või halb asi saab.

2,5kW Bensiini gene on mul tegelikult olemas ja projekti mõte oleks lihtsalt teada saada kui palju võtaks kütust muruka mootor ja 400W elektrimootor. Jõuvaru peaks olema piisav ja pimedatel talveõhtutel muruniidukiga naguinii muud teha pole.

Kondekaid olen katsetanud lauapeal, ajades mootorit ringi akutrelliga. Kiirendavaks ülekandeks oli kummiratas vastu võlli. Kui mootor hakkas tootma omale magetvälja, siis hakkas ratas libisema ja rohkem ei ole hetkel viitsinud asjaga tegeleda.
 Eraldi pingestamist ma proovisin siis kui mul oli trell otse mootori küljes. Suurt tulemust see ei andnud. Pinge jäi kusagile 4V kant. Enne ergutamist oli näha mõningaid uitvoolusid, mis testril siiasinna hüplevana ennast ilmutasid. Võimalik, et oleks ise üles läinud kui oleks saanud pöördeid juurde.
 Pöörete tõstes sain 90V kätte aga jõuülekanne jäi lahjaks ja pöörded ei läinud piisavalt kõrgeks. Ülekandega enam ergutust ei proovinud. Magnetvälja jääke ei saa välistada, kuna katse oli lühikese vahega.

Ergutamist tegin tegelikult vähe teisiti kui töötaval asjal peaks tegema. Panin mähise otstele lihtsalt 12V pinge mõneks ajaks peale. Teoorjas see peaks tekitama mõningase südamiku magneetimise ja siis hakkasin mootorit ringi ajama. Töötas küll.
Seda lahendust ei saa kasutada kui mootor juba käib ja seepärast see ühe konde eelpingestamine sedasi eraldi lülitusega tehaksegi.

Kui on raha, siis ostan bensiini ja sõidan tsikliga. Kui ei ole, siis sõidan ilma.
Vasta
#6

Mul on endal ka sama põhimõttega geneka projekt pooleli ,mida ka üritasin müüa.

Erinevuseks on see,et generaator/mootor kondekas on pärid veoka külmaagregaadi küljest.

Seal voolu olemasolul elektimootor ajab kompressorit ringi, kui voolu ei ole siis krutib elektrimootorit ringi diiselmootor ,toodab voolu juhtimiseks ja kompressorile
Vasta
#7

Täna sain installatsiooni nii kaugele, et tegin esimese käivituse. Tulemused nii ja naa. 60V õnnestus kätte saada. Miks rohkem ei saanud, ei tea, tuleb uurima hakata.


Imelik on see, et el.mootor läks selle suhteliselt vähese ajaga, mis ma katsetasin, üsna soojaks. Poleks nagu tohtinud minna, sest koormust polnud, ainult tester, millega pinget mõõtis. Teine asi, mis ei olnud nii nagu oleks pidanud, pöördeid ei võtnud üles. Kirjade järgi 7,5HP mootori võttis täisgaasiga võhmale. Mingil põhjusel osutab el.mootor sedavõrd suurt vastupanu.


Mõned arvud:

* kasutasin 3*50mF 450VAC kondekaid kolmnurgas nagu soomlane õpetas;
* el mootor - АИР100L4у3, 4kW, 1410 p/min nominaalis;
* 4takt. mootor - 7,5HP (nii on kirjas vähemalt) hiinakas;
* ülekanne rihmadega mootor/elmootor - 110/150. Mul lihtsalt olid sellised rihmaseibid otsas parasjagu (2realised B rihmaga).

Minu jaoks tekitab segadust see, et elmootoril on ainult 3 otsa, mis välja tulevad (vt Joonis 2). Tavaliselt on nii, et tuleb 6 otsa, mida saab siis kas tähe või kolmnurga jaoks ringi tõsta. Segadust lisab omakorda skeem kaane tagaküljel (vt Joonis 1) - kas see krdi mootor on miski hübriid, kus osa mähiseid on kolmnurgas ja osa tähes? Otsisin internetist, osutub, et tegemist on üsna kaasaegse mootoriga, aga vastust oma küsimusele ei saanud. Teine asi on see, et imelik, siin foorumis on osa teemasid kaotsi läinud. Ma kunagi palusin abi ühe elmootori tuvastamisel, mulle anti üks hea link. Ma ei suuda leida seda postitust enam.

Joonis 1 Kaanealune skeem
   

Joonis 2 Installatsioon karbis
   

Proovisin alguses ilma kondekat laadimata - ei võtnud voolu üles. Laadides 12V akulaadijaga ühte kondekat enne käivitamist võttis kohe voolu üles.

Leidsin veel ühe saidi, kus on palju head infot: http://users.telenet.be/b0y/
Vasta
#8

Palju pöördeid peale sai?
See kui poob ja voolu otseselt välja ei anna, siis miski sisemine elu hakkab takistama.
On see nüüd tingitud lühises mähisest või vigasest kondest või millestki muust, ei oska kohe aidata, aga võrdle mähiste takistused üle.

See kaane skeem nagu viitaks, et on võimalus ühendada delta ja ygreki vahel, aga juhtmeid on tõesti ainult kolm.
Võimalus on muidugi, et sellel on vale kaan või siis on keegi ühenduse juba kusagil karbi all ära teinud.
See koht nüüd minu loogikasse enam ei jõua, kas see mootori kolmnurgas olemine ja kondede tähes olemine võib mingi segaduse tekitada või mitte. Ja mis siis veel saab, kui konded kah kolmnurka ühendada? Teoorias peaks töötama.




Enda katse läks vett vedama. Panin mootorile voolu sappa ja mingi aeg hiljem hakkas maagilist auru välja ajama. Seega praegu see mootor ei saa tööd omale. Soetasin järgmise samasuguse. Sellel oli küll rootor staatorisse kinni ussitanud, aga sain ta suht kerge vaevaga lahti ja edasi ei ole veel jõudnud proovida kas toimetab.

Kui on raha, siis ostan bensiini ja sõidan tsikliga. Kui ei ole, siis sõidan ilma.
Vasta
#9

(19-12-2015, 23:34 PM)Envir Kirjutas:  Imelik on see, et el.mootor läks selle suhteliselt vähese ajaga, mis ma katsetasin, üsna soojaks. Poleks nagu tohtinud minna, sest koormust polnud, ainult tester, millega pinget mõõtis. Teine asi, mis ei olnud nii nagu oleks pidanud, pöördeid ei võtnud üles. Kirjade järgi 7,5HP mootori võttis täisgaasiga võhmale. Mingil põhjusel osutab el.mootor sedavõrd suurt vastupanu.
Sisemine lühis kusagil või üks mähistest ühendatud valepidi. Kui kaas peaks originaal olema, siis on ehk kunagi ümber mähitud? Kõiki kuut otsa ei viitsitud/peetud vajalikuks välja tuua vaid keerati kusagile "punn". Kas mootor töötas enne ümberehitamist või korjasid prügimäelt mingi rappe üles?

Füüsika on valus ja matemaatika teeb vaeseks, kui sa nende sõber ei ole.
Vasta
#10

El mootor on korralik, uuepoolne, võtsin töötavana maha kreissae pealt. Mõõtsin ka mähiste takistused üle - kõik võrdsed. Täpselt selline mootor nagu siin: http://olx.ua/obyavlenie/elektrodvigatel...h8bOV.html Siin on näha paremini tehtud pilt ühenduskarbist: http://olx.ua/obyavlenie/elektrodvigatel...gZJsq.html

Sain probleemile pihta. Kokkuvõttes annab "generaator" voolu täitsa, mõõtsin faaside vahelt, saab nagu tellid - vähem pöördeid, siis vähem, rohkem pöördeid, siis rohkem. Elmootor pööretel ~1350 sai faaside vahele 400V.

"Probleem" oli selles, et elmootori ühenduskarbis on 3 otsa faaside jaoks + ots keresse. Kui kasutada elmootorit tavaolukorras, siis ühendatakse faasid ja "null" lastakse keresse. Kui ma tahtsin sama skeemi järgi voolu välja võtta, siis loomulikult nii ei peagi toimima. 1f 220V tuleb võtta faasi ja mähiste kokkupuutepunkti vahelt. Sellel mootoril on kokkupuutepunkt peidetud, sellest segadus.

Teine "probleem" oli silm-sirkel-nina-vinkel-meetodil pöörete mõõtmine. Palju sai, selle pärast mootor kuumaks läkski. Katsetamise käigus võis faaside vahel oma 600V isegi olla. Mul on optiline pööretemõõtja olemas, aga sellel polnud patareid. Täna sai patarei, siis üllatus-üllatus 1400 p/min elmootorile on tunduvalt aeglasem kui silma järgi öelnuks.

Põhimõtteliselt on esialgne tulemus saavutatud - elmootor annab voolu kui teda ringi ajada. Töökindla generaatorini on aga palju arendustööd.

* Tahan kasutada teistsugust ühendust. Praegune ühendus - elmootor tähes, konded kolmnurgas - on viletsa kasuteguriga, sest voolu annab ainult üks mähis kolmest. Tuleks kasutada C-2C, st elmootor kolmnurgas ja konded kahe faasi vahel, vt http://users.telenet.be/b0y/ Peab uurima, kas praeguse elmootori mähiste otsi saab ringi tõsta, kas teda saab üldse kasutada.

* Senise ühenduse korral on 50mf kondede suurust veits palju ja 450VAC veits liiga vähe. Õige vool tekib kondede suuruse tõttu natuke liiga madalatel pööretel ja katsetamise käigus võib pinge vabalt üle 450V tõusta. Esialgne pakkumine 45mF 500V oli ilmselt täitsa täkkesse.

* Suht lahja geneka (max 2-3kW?) kohta kaalub see kolakas jubedalt. Elmootor on kirjade järgi ~30kg, mootor koos siduriga teist samapalju, lisaks 8mm plekk, millele nad kokku tõstsin. Lõpliku asja juurde peaks käima veel ka karp mõõtjate, pistikute jm mudruga ning painutatud torust raam. Võta kraana, et seda tõsta.
Vasta
#11

Ma proovisin ka sügisel. 1400rpm mootor mis on ühendatud kolmnurka,  väljatulevate juhtmete vahele 3 kondekat(suvalised mis leidsin, 2tk 400μF ja üks vist 10μF ). Trelliga mootorile pöörded peale ja elekter oli olemas.   Kondekat eelnevalt täis ei laadinud, ilmselt oli mootoris endas natuke jääkmagnetismi.

Kuna Narvast veel surakat tuleb siis pole viitsinud rohkem sellega tegeleda Big Grin  
Vasta
#12

Asjad kipuvad käest ära minema. Nagu ikka. Võtsin kasutusele teise elmootori, mis on peaaegu samasugune nagu varem kasutatud. Va see, et kõik mähiste otsad on karpi välja toodud ja kere on pisut teiste mõõtmetega. Projekti võtsin üldse seepärast ette, et mul oli olemas pealtnäha kokkusobivad rihmaseibidega elmootor ja bens.mootor. Nüüd siis tuli elmootor ikkagi välja vahetada, rihmaseib maha kiskuda ja teisele külge panna.

Malmist rihmaseibi soendasin ilusti, aga sellele oli kiil nii korralikult sisse pekstud, et maha tõmbamisel lõi ikkagi killu välja. Mis nüüd teha siis, uus rihmaseib ja uued rihmad osta? Veel mitte. Üldiselt kõvajoodistega jootmisel väiksemate detailidega saab enamvähem iga kord hakkama - lihtne, paned räbustit peale, lased soojaks, pronksi vahele, veits veel sooja ja olemas. Massiivsemate (malm-)detailidega pole tegemist teinud, hea võimalus midagi uut proovida. Ja see ongi teine maailm täitsa! töövõtted on teised. Soojendamine pole nii hõlpus, ühest otsast saab juba liiga, teisest külm alles, kild ja rihmaratas on võrdlemisi erineva massiga. Kokkuvõttes tekkis siiski läbijoode, silusin selle viiliga ja eemalt ei saa suurt arugi, et rihmaratast parandatud on.
Vasta
#13

Tere. Kuna siin teemas on juttu genekatest, mis vajavad suuri kondekaid, siis mõtlesin, et pakun siia teemasse kahte kondekat, mis on tulnud alajaamast. Tegemist on kolme kolmnurkühenduses 300 mikrofaradilise mahtuvusega  kondekaga, mis on ühises korpuses, asjal on 3 klemmi. Suured jurakad on, kaaluvad palju, tööpinge 380V. Kui on huvilisi, siis võin millegi vastu vahetada.

Huvi korral PS, aga ma ei satu siia igapäev, nii, et vastus võib veidi aega võtta.
Vasta
#14

Niipalju siis, et ühendasin konded c-2c skeemi järgi ja paigaldasin teise elmootori. Tundub, et eelpool viidatud lehel avaldatud valem c arvutamiseks pädeb kenasti. 4kW jaoks c=30 ja 2c=60mF. Teisel elmootoril on veel ka see hea omadus, et ei vaja lisaergutust. Pöörded üles ja vool olemas! Kondede ja mõõteriistade majutamiseks kasutasin ära vana vene geneka "riistakasti". Sellel V, A ja Hz mõõtja küljes.


Katsetasin tulemust 75W kandelambi ning 750W relakaga. Relaka voolutõuge paneb mootori ähkima, pingelang on ka märgatav, aga pöörete seadmisel varu jättes elab üle. Tulemus on üpris kasutatav, aga vajaks viimistlemist.


Mida tahaks veel teha:
* mootori jaoks on praeguse ülekandega pöördeid liiga vähe. Peaks installeerima 200mm läbimõõduga rihmaratta elmootorile. Rihmaratta ma endale juba ärisin Talupoja käest, aga selle installeerimine vajab veel panustamist;
* tahaks teha painutatud 30/2 torust raami, millest seda kolakat tõsta saaks. Tegelengi torupainutaja loomisega parasjagu ...


PS. Ütleks, et 2x B-rihma kasutamine ülekandeks on täpselt paras, üle ei ole küll midagi, voolutõuked, kiirendamine-aeglustamine kasutavad ülekanderessursi üsna täielikult ...
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne