Velotaksod Tallinnas
#1

http://www.epl.ee/artikkel_260430.html
Vasta
#2

Vähemalt velotaksode kaubaveovariandid moodustasid 1920-30tel aastatel nii Tallinna kui ka teiste Eesti paikade tänavapilti lahutamatu osa. Neil kolmerattalistel isenditel oli ees kahe rattaga lehtvedrudele toetuv puidust kast või platvorm, tagaosa sadula ja tagaratta sarnases tavalise jalgrattaga. Kasutati neid väikeveoste transpordil.

Esialgu imporditi neid peamiselt Saksamaalt, 1930te teisel poolel hakati aga ise tootma. Üks tootjatest oli Kr Saar & Co jalgrattatehas, kelle toodetust on vähemalt üks isend säilinud. Teine tootjatest oli 1938-40 väike Voldemar Laanbergi jalgrattatöökoda Tallinnas, kelle toodangust on säilinud vähemalt kolm ratast. Üks neist - arvatavasti 1940 kevadel toodetu - on minu omanduses ja on praegu restaureerimisel ning osadeks lahti; loodetavasti on ta lähitulevikus kruvi täpsusega restaureerituna taas pilkupüüdev isend.

Säärane isend on jäänud tillukesena muide ühele fotole 1938 ilmunud albumis \"20 aastat ehitamist Eestis\" Pärnu maantee fotole (raamatu üks eksemplar minu erakogus).

Ka mujal Euroopas on säärased kaubaveojalgrattad olnud väga populaarsed, nt Porvoo vanalinnas oli aastat paar tagasi üks selline monumendina vanalinnas ja üht mäletan veel Espoo automuuseumist.

Mul ei ole andmeid, et 1920-30tel oleks selleks kolmerattalisest siinmail liikunud reisijaveovariante (mujal maailmas olid ka sellised väga levinud), samuti ei ole ma kuulnud, et siinmail oleks olnud kolmerattalisi velo-isendeid, millel kaks ratast (ning veokast või reisijatool) on tagaosas. Just säärased on kaasajal Aasias levinud.

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#3

Mõni aasta tagasi liikus selline vanaaegne kaubaveoratas Tartu peal ringi. Transporditavaks väikeveoseks oli kõige sagedamini täis õllekast. Pesitses see ratas Pepleri tänava ühiselamus.

Kaþdy automobil se stane jednou veteranem, nebude-li dřive seðrotovan.
Vasta
#4

Kuhu see ratas lõpuks jäi, st kas ta on ikka huvilise kätte maandunud?

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#5

valdo Kirjutas:Kuhu see ratas lõpuks jäi, st kas ta on ikka huvilise kätte maandunud?

Ju kuulus mõnele tudengile, kes on õpingud lõpetanud ja Tartust koos rattaga lahkunud.

Kaþdy automobil se stane jednou veteranem, nebude-li dřive seðrotovan.
Vasta
#6

smolin Kirjutas:
valdo Kirjutas:Kuhu see ratas lõpuks jäi, st kas ta on ikka huvilise kätte maandunud?

Ju kuulus mõnele tudengile, kes on õpingud lõpetanud ja Tartust koos rattaga lahkunud.

www.velotakso.ee
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne