Projekt: MTZ-5LS 1968
#1
Tere Foorumirahvas!

Juba mõnda aega olen omanud pealkirjas mainitud traktorit, nüüd siis võiks teda ka siin esitleda. Peamiselt ajaviiteks, projektipäevikuks, ja samas on ka väga oodatud igasugune teemakohane sõnavõtt.

Ütlen kohe ära, et tegemist on pikemaajalise projektiga, millega tegelen vastavalt võimalustele nii ajaliselt kui rahaliselt. Miks? Eks ikka hobikorras, hea võimalus ennast täiendada, samas ka proovida säilitada seda killukest meie tehnikaajaloost. Teema peategelane oli lõigatud vanametalliks, kuna vajadus tema järele puudus juba üle 10 aasta, umbes nii kaua on ta seisnud kasutuna õues vana Fortschritt E-281 kombaini kõrval.

Masinast lähemalt


Nagu pealkiri ütleb, MTZ-5LS traktor, toodetud aastal 1968 järjekorranumbriga 277 367.
Traktor oli ekskavaator enne gaasipitsi Sad
Mootor originaalne D-48 (kinnijäänud) koos originaalse käivitusmootoriga, mis on ilma hammasvööta/ujukiga karburaatoriga (kah kinni). Kinnijäämise põhjus ilmselge 10a ilmastikku. Karteripõhjast tuli välja arvestatav kogus vedelikku nimega 10W H20, ehk siis solk vee ja õli segust.
Esimesed poolraamid olid pooleks lõigatud, sama oli tehtud ka kopaga, ettejuhtuvate torude-voolikutega. Siiani on osa asju puudu.
Masin lebas täpselt 0 ratta peal maas, enda koparaami ja küljest irdunud esisilla otsas.
Ajapikku oli kaduma läinud käivitusmootori paak, magneeto, pihusti ülevoolud, roolikarp koos sambaga, juhiuks, gaasihoovastik, ninaplekk ja kõik rattad, millest ühe leidsin veidi kaugemalt rohu seest. Pidas isegi õhku ja on hetkel all.

PAKKUDA VÕIB KÕIKVÕIMALIKKE DETAILE JA KIRJANDUST.

Eriti pakub huvi alljärgnev:

Eriti oodatud D-48 mootorid/osad

Kirjandus MTZ-5 ja selle modifikatsioonide kohta.

Kõikvõimalikud kangide/hoobade nupud

Käivitusmootori ujukiga karburaator

Pihusti ülevoolude toru

Pihustid

Kabiin/osad

Kabiini põranda plekid

Roolikarbi "kõverusega" õlak

Gaasihoovastik

Radiaatori ribide liigutamise hoob

Korralik ja terve rool


Käivitusmootori paak



Plaanis
 
Plaan on ta teha selliseks, et oleks võimeline omal jõul liikuma ja seda tõenäoliselt soolomasinana. Otsest vajadust töö jaoks teda ehitada ei ole, selle jaoks on piisavalt uut tehnikat käeulatuses. Tuleb selline hobikorras nokitsemise projekt.

Ega's midagi, pildid räägivad rohkem.

Algseis
[Pilt: 010991226927a58.jpg]

[Pilt: 0109912333db72e.jpg]

Tuli eemaldada radiaator, et saada kätte esisild ja peale seda poolraamid.
[Pilt: 0109912329bf158.jpg]

[Pilt: 01099123278ba33.jpg]

Hetkeseis
[Pilt: 0109912321a56e4.jpg]
Vasta
#2
Sellest saab üks tore projekti pill. Kuskohast sa leidsid uued poolraamid ja roolikarbi sellele masinale?
Aitan seadmete monteerimis ja demonteerimistöödel ning konstruktsioonide ehitamisel
http://www.ransar.ee
info[ät]ransar.ee
51934170 
Vasta
#3
Hea,et vanakese ära päästsid.
http://www.kodu.pri.ee/ta
http://www.kolhoos.pri.ee/
http://www.talleks.pri.ee/
https://picasaweb.google.com/118166576673254374648

Oodatud on kõigi Elva EPT endiste töötajate mälestused,pildid ,seose maaparandustöödega või muidu erinevate juhtumistega tööpostil!
Vasta
#4
(22-04-2016, 12:56 PM)pen.skar Kirjutas: Ksf Maz, kuidas edeneb Mtz 2-5  kataloogi digitaliseerimine?

Füüsiline paber koopia on olemas,millega kannatab majandada töökojas. Digitaliseerimise protsess on mai kuus tulemas Wink 
http://www.kodu.pri.ee/ta
http://www.kolhoos.pri.ee/
http://www.talleks.pri.ee/
https://picasaweb.google.com/118166576673254374648

Oodatud on kõigi Elva EPT endiste töötajate mälestused,pildid ,seose maaparandustöödega või muidu erinevate juhtumistega tööpostil!
Vasta
#5
Poolraamid ja roolikarp pärit Jumz-6 traktori pealt, mille taastamine just mõttekaks ei osutunud. Poolraamide külgmised augud on küll veits närakamad ja pole kindel, kas samad, mis MTZ-5. Lisaks on seal veidi keevitusjälgi, mis on eemaldatavad.
Roolisamba parempoolsel küljel on koht käsigaasi hoova jaoks. MTZ-5 asub see parema poritiiva juures. Muus osas sobivad 1:1


Ninaplekk sai tagasi küsitud naabrihärra käest, kes selle oli viinud ära enne, kui traktor minu kätte jõudis. Vaja tal seda siiski ei läinud, seega...
[Pilt: 0109912307a02f5.jpg]

Vanametalliks lõigatud masinale armu ei ole antud
[Pilt: 01099122891b991.jpg]

Mootori töötunnid. "Vale" sinine värv ajab segadusse. Samas poldiotsad on plommitud ja värki
[Pilt: 01099123056b7f5.jpg]

Kapitaalremondi silt?
[Pilt: 0109912303d3aef.jpg]
Vasta
#6
Kapitaalis käinud D48 mootor ja seal on ka teine töötunnilugeja külge krutitud. 
http://www.kodu.pri.ee/ta
http://www.kolhoos.pri.ee/
http://www.talleks.pri.ee/
https://picasaweb.google.com/118166576673254374648

Oodatud on kõigi Elva EPT endiste töötajate mälestused,pildid ,seose maaparandustöödega või muidu erinevate juhtumistega tööpostil!
Vasta
#7
Seda arvasingi.
Kasutati seda masinat minu mäletamist mööda paar korda aastas, et greiferkopaga sõnnikut laotisse tõsta. Seega sattus see päris värskena sinna talusse. Või siis ei ole see tunnilugeja päris töökorras. Teadaolevalt oli enne 2 omanikku olnud. Oli tulnud siia külasse kellegi linnamehe käest ühele talupidajale ning temalt edasi tema praegusse asukohta. Ülejäänud ajalugu vist jääbki teadmata.
Komplektse ja töötavana jäi seisma, seda mäletan.
Vasta
#8
Kas on mingeid arenguid?
MTJ.EE
Vasta
#9
Mootor ootab mahatõstmist, et saaks paigaldada uue sisu ja siduri. Plokikaan on mahavõetud ja ootab kas asendust või vana kordategemist. Mootorist tuli välja üks päris kõver tõukurivarras, huvitav, kas mõne teise mootori oma ei sobi? Samas mäletan, et vana mootor töötas kuni aastateks seisma jäi, ilmselt ka selle kõverikuga. 
 Radiaator sai molekulideks võtta, puhastada ja praegu siis ootab tihendeid. Tegin väikese nimekirja asjadest, mida võiks poes leiduda (lõdvikud-klambrid jms) ja eks tuleb retkele minna.  Praeguseni olen taga ajanud kõike puuduolevat ja isegi üsna edukalt. Mootori sisu on ühe ksf juures olemas, pean aga enne mootori laiali võtma, et veenduda osade sobivuses. Kusjuures sain varuosakauplusest isegi täiesti uue plokikaane tihendi, kuigi ei lootnud eriti leida seda. Varuosana arvel enam polnud  Big Grin Puudu on veel nö juhiuks, kabiini tagumine osa, aisade süsteem ja ideaalis võiks olla JVV ka.
 Kabiini värgi jätan viimaseks, kuna too on üsna räbalas seisus, siis äkki veab ja leian normaalse hinnaga korralikuma. Kui ei...eks vaatab, mis saab.
Varsti natuke rohkem vaba aega ja saab tõsisemalt asjaga tegeleda.
Vasta
#10
Vahepeal on siis radiaator molekulideks võetud ja enamuses detailikaupa puhastatud. Keski või miski oli endale kodu rajanud sinna. Õliradiaatori torud on õnneks gaasiga pooleks lõigatud, et huvitavam oleks. Seega otsin uusi. Pidavat sobima ka JUMZ-6 omad, seega võib julgelt pakkuda.

Vanametalli hunnikust leidsin originaalse kütusefiltri kronsteini. Vahepeal juba otsisin uut, ent tulutult.
[Pilt: 01108307590c9db.jpg]

Võrdluseks Jumz-6 oma on selline
[Pilt: 01108307670022a.jpg]


Üks tõukurivarras on mõnusalt kõver. Hullemaks ikka minna ei saa, eks proovib sirgeks painutada. Või on kellelgi pakkuda?
[Pilt: 01108307815a22d.jpg]

Õnnestus saada täiesti tuliuus 36 aastat seisnud plokikaan, konserveeritud ja hästi säilinud.
[Pilt: 0110830751760f0.jpg]

Vanal plokikaanel korstnast sissesadanud vesi on ilmselt klappidele liiga teinud, eks paistab kui klapid välja võtan. Võimalik, et läheb uusi vaja.
[Pilt: 0110830765abe6d.jpg]

Õnnestus saada ka täiesti uued hülsid ja kolvirõngad mootorisse. On konserveeritud ja väga hästi säilinud. Kolvirõngad on T-25 traktorilt, uued. Siinkohal suured tänud ksf. Talupoeg, kes komplekteeris ja hoidis kuni oli mahti järele minna.
[Pilt: 01108307534abec.jpg]
Vasta
#11
Tundub,et sain minagi oma panuse siia anda plokikaane näol  Smile Klapid peaks belarusi omad sobima.
Vasta
#12
Tundub nii Big Grin  Suured tänud, sellest on palju abi.

Tuleb vaadata, äkki sobivad mõne teise mootori omad. Sellele plokikaanele tundub originaalide leidmine suhteliselt võimatu tegevusena. Nagu enamus spetsiifilisi asju. Samas käiguosa on sama, mis vana Jumz-6.
Vasta
#13
Minu papal veel mtz50 D48 mootoriga, pika poolraami ja vale külje käivitusega. Üks kurjama rahulik elajas, aga plokikaane tihendit pole originaalis kusagilt saada. Muus osas peaks mootori osa suht jumz olema, aga võin ka eksida. Ise ostsime vana jumzi mootori mis oli põhimõtteliselt identne.
Vasta
#14
MTZ- 50 D-48 mootoriga on suure tõenäosusega MTZ-50PL ehk üleminekuvariant, vahepealne mudel MTZ-5 ja 50 vahel. Väga haruldane kuna toodeti lühikest aega.

D-48 plokikaanetihendit pole saada tõepoolest, ainuke variant on lasta valmistada. Kes teab, kes teeb või kes oskab sootuks ise neid teha, võib julgelt kontakti jagada. 
Vasta
#15
Lihtsalt uitmõte aga kas ei toimiks vaskleht? Arvutis mudel teha ja nt veega välja lõigata.
Vasta
#16
(12-03-2017, 23:05 PM)laplander Kirjutas: Lihtsalt uitmõte aga kas ei toimiks vaskleht? Arvutis mudel teha ja nt veega välja lõigata.

Vaevalt. Pigem lasta lõigata veneaegset raudasbesti veega. Katsetada igaks juhuks. Mul jäi kunagi uurimine pooleli.....
T.
Üleliigne kraam vahetusteks ja realiseerimiseks...... http://nagi.ee/photos/TALUPOEG/sets/298633/

Pakkuda erinevaid veneaegseid kiilrihmasid. Uuri asja!

Üleliigsed veljed ja kummid:
http://nagi.ee/photos/TALUPOEG/sets/407007/
Vasta
#17
Täna võtsin siis klapid välja. Vanaraud, läheb vaja uusi. Seega otsin võimalusel uusi klappe, millel mõõdud järgmised.:
Sisselase: diameeter 45mm
Väljalase: diameeter 41mm
Klapi pikkus "otsast otsani" 16.9 cm
Jämedus jäi mõõtmata..

Kuna klappe oli sinna topitud lausa kahte sorti, on lootust, et mõne D-65 omad võiksid sobida.
[Pilt: 011083076935606.jpg]
[Pilt: 01108307710d158.jpg]

Belarus d-240 mootori klapp on pildil kõige alumine, seega ei sobi.
[Pilt: 0110830773d31b4.jpg]

[Pilt: 011083077510a4f.jpg]

Arvan, et vasakpoolne on originaal. Poolkuud kiiluvad vedru survel koonuse peale kinni. Uuematel on poolkuu sees rant.
[Pilt: 0110830777c1bb9.jpg][Pilt: 0110830779d2dd3.jpg]

Need 2 pooli filtreerisid kütust kunagi
[Pilt: 0110830783f49c9.jpg]
Vasta
#18
Mina proovisin sellele uuele kaanele belarusi klappi ja nagu sobis. Panin enda jumzile uued belarusi klapid. Vanad jäid alles.Kui vaja võid käiatud klapid vedrude ja poolkuudega omale saada. Mõõda pikkus ära. Katsun nv-tusel need vanad klapid ära mõõta .
Vasta
#19
Kas klapi pikkuse saaks ära mõõta? Oleks huvi küll.
Vasta
#20
(13-03-2017, 00:23 AM)v6rr1 Kirjutas: Kas klapi pikkuse saaks ära mõõta? Oleks huvi küll.

Nv-tusel teen seda ja annan siis mõõdud
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne