Minsk M-103 ja Kavros K-58
#81
Uuendame ka siin foorumis siis ratta teemat.
18 juuli väike liikuvpilt:




Mis sai siis tehtud:

Küünal pandud ikkagi A8U, summuti liitekohad tihendatud kuumakindla nööriga, iste vahetatud tema originaali vastu, mis kuurist leides peal oli - see pole paindes... dekomresiooniklapi tross vahetatud.
Lisaks rehvivahetus tehtud ja kiirelt rohekas-sinine velg mustaks võõbatud. No läheb natuke paremini konteksti. Olemas ka originaalvelg, kuid sellega ei kannata kihutada - kolm kodarat katki ja tiba lappab...

Eks ühe motonostalgiku jaoks ole oluline ka, et lähedased rõõmu saaks ning ei peaks ainult üksi masina mõnu tundma. Selleks siis sai taastatud tal peal olnud reisija iste. Natuke sadulsepa tööd, tiba tihkemat porolooni, paksu vilti, väike püksirihm 4,25x13mm kruve kah ning tiba nokitsemist ja valmis ta saigi.
Alguses oli plaan panna porolooni peale ja alla vildikiht, kuid arvestus oli vildakas - vineerist alusplaadi paksus oli välja jäänud. Kahjuks on ka olemas olev kate ühest esimesest nurgast ja natuke katki - hetkel ei sega. Tulevikus võiks katte välja vahetada, olemas on nõukogude aegset termantiini nii musta kui ka pruuni. Pruun läheb käiku minskile - istmete tegemiseks....
Paigaldasin istmele lisaks ka nahkrihma, et oleks ka kuskilt kinni hoida. Nahkrihm siis minul olnud kasutuses ~20a. - parajalt kulunud.
[Pilt: file.php?id=2450&mode=view]

Lisaks andis spidomeeter korraks saba - kiilus 31800km pealt kinni nii, et rikkus trossi ära... Õnneks oli üks tross veel olemas. Egas midagi spidomeeter korraks lahti, motip multi sprayd vahele, tiba loksutamist ja töötab jälle. Kahjuks pole trossi käik veel väga ühtlane - seier natuke kõigub.

[Pilt: file.php?id=2451&mode=view]

23. Juuli
Motonostalgial käidud, ning masin sai siis teistega rinda pista. 

Ratas paigutatud siis esiritta koos võrriga U900. Uudistajaid oli palju, peamiselt arutati, mis rattaga tegu ja siis pandi veel kord südamele, et ülevärvaida ei tohi.

[Pilt: file.php?id=2456&mode=view]

Rattaga võtsin siis omaklassi sõitjate hulgas 3 koha ajaliselt. Hiljem võeti esimene koht auhinna jagamistest välja, sest ta oli oma mees... Seega auhinnaline teine koht. Seal ilutseb küll minsk M103, kuid eks sinna sattus kõige esimene registreerimise masina... mis kahjuks valmis ei saanud.
[Pilt: file.php?id=2457&mode=view]

Ta oli tubli aga palju nõrkusi tuli ka välja, mida kuuris asjatades ning väikseid ringe tehes välja otseselt ei tule.
Ilm oli päiksepaisteline tuulevaikne ning see ei jahuta kuidagi moodi seistes tühikäigul tuksudes seda mootorit... võistlusringil oli tunda juba natuke mootori jõuetust - ei olnud enam nii terav.
Mootorisse tekkis ka väga hele kaootililne kõlksumine - tunne nagu rõngas riivaks mingit akent... Rääkisin sellest ka eelnevalt, kuid peale silindri mahavõtmist ning kolvi pööramist 180 kraadi kadus, nüüd tekkis uuesti... sai mainutud kunagi ka, et keps annab pöörama alumiste laagrite peal, ehk siis tekib olukord, kus kolb alla liikudes keerab ennast 1-2 kraadi vasakule ja üles minnes tagasi... ei ole ju hea... Seega peab vist vända laagrid ikkagi ära vahetama enne kui midagi väga halba juhtub.
Rada oli nende vanade rehvide jaoks libe - nii asfalt kui ka kruus ja pinnas. 
5W amordiõli oli liiga pehme ning vedel ja esihark hakkas higistama...
Kui ikka üks esihargi laagri kannude alumine kuul on puudu, siis see ka annab endast märku. lisaks K58 esihargi piiraja ja minski esihark ei tee head koostööd - keerates natuke kange ja kui saad vajaliku painde tekib loks... natuke ebamugav on nii sõita...
Uus K175/voshodi siduritrossi kõri on 5mm lühem ja see jätab trossi liiga välja, kui vaja oleks. Pikendasin küll trossikõri, kuid eks see väsis. Lõpuks tekkis siduriheeblil tugev tühitõmme enne, kui sidur lahutama hakas ning sõida nagu automaatkastiga...

04.August

No leidsin siis aega ka K58 eest hoolitseda, ning panin siis õige esihargi alla - pilte hetkel teile vaatamiseks ei pane, lihtsalt ei teinud hargivahetuse protsessist väga korralikke pilte.
Ühe putke tegin enne nostalgiat korda ja panin sisse ATF +4 - kuid see ei toimi hästi, amortiseerumist ei toimu, tundub tavaline vedruamort olema. Teise amordi tegin eile korda ja sinna läks amordi õli10W - päris hea oli kohe.
Vahe tundus olema ühe sisemise toru ava suuruses - see millel toimis asi hästi oli kuidagi seda ava koomamale toksitud... teisel oli puutumata  :roll: 
Lisaks tundusid, et amordi tihendid on oma viimase lõpu sirgel aga vist veel toimivad, sest pinnalt pühivad kuidagi moodi õli ära.
Tegin ka uue tihendi amorditihendi kinnitusmutri ja alumise putke vahele. Seal ju nelikant rõngastihend - no ei leia sellist enam... Võtsin kõige lähema välismõõduga õhukese rõngas tihendi - panin ühe toru peale ja käiasin välimise ja sisemise serva kanti - väga OK asi jäi  : ) .
Amordi katted panin K58 omad - K175 omad on natuke suuremad ja jäävad väljanägemiselt nagu suured püksid peenikeste säärte peal... K58 omad on suht ilusti ümber - isegi liiga ümber vist, sest hakkavad kohati vastu käima.
Nüüd ka õige ratta võll koos piduri kaanega - no ilusti istub, ratas jookseb vabalt, pidurdab ka hästi. Seega minski ja kovrovetsi detaile ei tasu omavahel väga vahetada, ei hakka nad koos hästi tööle - tötavad aga ...

Esiamordi tihendi valmistamine rõngastihendist (rõngastihendi panin kõige parempoolse muhvi peale, siis käiapeal sisemine ja välimine serv sirgeks ning saingi nelikant tihendi Wink ):

[Pilt: file.php?id=2469&mode=view]

Väljanägemine õige esihargiga:
[Pilt: file.php?id=2470&mode=view]

Nagu näha on pilt natuke õigem, s.h. esipidur palju parem, ja ratta vabajooks suurepärane. Ratas ise pole väga tasakaalus aga natukene vajaks raskust...

[Pilt: file.php?id=2471&mode=view]

Korralikult pidurdades läheb esiamort kolksti põhja... eks peab hakkama kuhugi kummist leevendit sokutama. Praegu kõik nii nagu originaalis ette nähtud - s.h. amordiõli viskoossus 10W.

Hetkel töötab korralikult üks putketest, teine oluliselt pehmem aga töötab.

Nüüd on siis K58 peaaegu oma juppidega komplekteeritud: 
1. summuti veel minski oma - õige korpus on olemas, kuid sisu puudu... 
2. lenks peaks ka M1M varajane olema - vist peaksin varsti saama õige ka.
3. tulereflektor ka mingi akuga masina oma, sest gabariidi pirni pesa olemas - see ei häiri hetkel

Häirima hakkas sooja mootoriga masina pidev puristamine ning nõel on suht ülemises asendis aga küünal selline pea aegu mõnus pruunikas, ehk ka tiba heleda poolne. Rikkamaks asja keerata pea aegu ei saa...
Seega kuskilt saab lisaõhku. Sai brake cleaneriga siis lastud karburaatori ühenduskohti ja oh imet loomulikult suri mootor välja - seega peamine probleem leitud. Samas oli jälle see klamber katki läinud, asendasin siis terasest klambriga (sama, mis õhufiltril). Asi läks natuke paremaks. siis hakkas gaasikolb kõrisema... näpuga puudutades loksus see ikka mehiselt. Sai otsitud siis teisi karburaatoreid ning leitud üks K55D isend, millel kolb ilusti tihkelt sees. Panin selle külge ning mootori hääl läks kohe väga ilusaks - ehk jäi natuke rikas segu aga las ta praegu olla. Minek ka palju ühtlasem ning natuke äkilisem.
Vot sinna läks ka motonostalgial need mõnusad sekundid ja ise imestasin, et kuidas ma nii aeglane olin, sest ei teinud ju nii üüratuid poognaid ja koguaeg oli 2 käik sees ning ikkagi +13sek K125-le...
Müün vanema Moskva M1A, MinskM1M jt asju
Ostan M103 ja K58 -le asju.
Vasta
#82
Osta.ee keskkonnas toimunu andis hea enesetunde ning natuke ka hoogu juurde Minsk M103 osas (ei mina ei müünud, ega osalenud ka pakkumistes).
Suhteliselt käepäraselt taastatud isendi lõpphinnaks kujunes 815€  Toungue Silm märkas muidugi erisusi võrreldes minu omaga aga üldpilt oli hea.
Kõrval olem M1A (teleskoophargiga) läks 400€. Seda nüüd nii, et M1A ei olnud sõidukorras vaid suhteliselt komplektne (v.a. sadulavedrud ja tagatuli)

Loodame, et näeme seda M103 kuskil varsti vist...

Kas keegi Tartust laupäeva hommikul liigub käruga (käru saan ka ise organiseerida - laenata) Vana-Kolga laadale? Mu käsutuses oleval masinal puudub lihtsalt kärukonks...
Siis tean, kas võtan näitamiseks kaasa K58 või mitte - ei tahaks sellega hiilida, võib valusalt lõppeda (teatud piirangud lubade taotlemisel - rahaline karistus pole nüüd teab mis katastroof... aga piirang küll).
Müün vanema Moskva M1A, MinskM1M jt asju
Ostan M103 ja K58 -le asju.
Vasta
#83
Vana-Kolga laadal käidud ja sealt toodud siis Riga7-le sadul.

Eelneval päeval sai hr Heinot külastatud ning sai vahetuskaubana saadud käigunäidik. Nüüd vaja ketikaitse tummisemalt kinni saada, mingi kronstein ehitada.
[Pilt: file.php?id=2497&mode=view]

Lisaks sai Osta.ee keskkonnast hangitud K58 sumbuti - lootes, et seisemine sõel olemas.

Mul on veel kaks kesta aga sisud puudu. Tagumised koonuste kinnitused on kõigil erinevad. Ehk mängib seal rolli selle õige deformeerumine ja siis leiutatakse ots nii kuidas kellegil asjad käes on. Igatahes on mul vist see õige ots olemas.

[Pilt: file.php?id=2501&mode=view]

Õnneks pole selle sisu nüüd raketiteadus, et järgi teha ei saa. Vähemalt on mille pealt snitti võtta.

Sai ka üks kokku laotud. Teise laon ka kokku ja jätan selle varuks - juhul kui panen mingi hetk ehk Voshod1 mootori aiste vahele on teine sarnane summuti varnast võtta. 

[Pilt: file.php?id=2502&mode=view]

Väike võrdluspilt ka, üleval minsk M1M-M103 sumbutiga, alla K58 õige sumbutiga

[Pilt: file.php?id=2500&mode=view]

Õige sumbutiga on pilt huvitavam.
[Pilt: file.php?id=2498&mode=view]

[Pilt: file.php?id=2499&mode=view]

Sai ka viimane minski summutiga hääl liikuvale pildile võtta.





Võrdluseks sai pandud ka uus hääl, mis tiba plekisem...:





Nüüd jäänud veel lenks õige vastu vahetada, praegu peaks olema M1M lenks... aga õige on ka varsti tulemas.   Cool
Müün vanema Moskva M1A, MinskM1M jt asju
Ostan M103 ja K58 -le asju.
Vasta
#84
Nii täna sai siis võetud retk ette maanteeameti Rakvere ARK teenindusbüroosse, et aaametnikele vanaisa K58 ette näidata ja registreerimiseelne ülevaatus teostada.

Sai selleks siis väike kaubik laenatud, et mugavam transportida oleks ja Opel Vaivaro on selles osas OK.

[Pilt: file.php?id=2509&mode=view]

Asi kongi pakitud, rihmadega esiamort kinni ja teele.

Eelenvalt seletuskiri koostatud, kus kirjeldasin kuidas sain, kus oli ja kellele kuulus, sinna siis nii ema kui isa allkirjad, kes jutu õigsust kinnitasid.
Võeti avaldus vastu, pildistati ratas üle e. kõik olulised detailid: üldine vaade, kere number ja numbri plaat, rehvide mõõdud. Kontrolliti kas tööle läheb, tuled põlevad - signaali heli andsin neile ekstra.
Tööle läks teisest löögist.


[Pilt: file.php?id=2508&mode=view]

Lisaks näitasin ka numbrimärki aga kinnitasin, et see märk ei pruukinud olla just selle ratta oma... kiire päring ei andnud andmebaasist vastust...
Asjad võeti v astu ning sooviti lisaks veel pärimise tõendit, sest vanaisa ju manala teele läinud. Taheti veenduda, et vanaisa poolt antud asjadele ei ole teisi tahtjaid ega pretendeerijaid... aga sellega on mul asjad jonksus, homme viiakse ka need dokumendid.
Seejärel annavad mingi hetk teada.

Loodame, et järgmise nädala lõpuks on mingisugune otsus olemas.

Ekstra sai soetatud ka vanavarustust... 
Soojad kindad ja nahkmüts.
[Pilt: file.php?id=2510&mode=view]


Kindad on suht OK, müts vajab korralikku nahahooldust. Praegu on nahk kuidagi kuiv nagu paber ja ei taha teda eriti murda... võib praguliseks murduda.

Veel on olemas tolleaegsed soojad nahkpüksid ja suvepüksid. Lisaks ka prillid - jah 82a. omad...
Puudu on veel suvejakk ja talvejakk ning korralik MUNAKIIVER - saapaid väga taga ei aja.
Müün vanema Moskva M1A, MinskM1M jt asju
Ostan M103 ja K58 -le asju.
Vasta
#85
Sai neljapäeval A-kat sõidueksam tehtud - no on ikka pikad järjekorrad. Seega ei mingit hiilimist enam. Lisaks tuli vastus MNT-st, et ratast saab registreerida. Võtsin kogu oma jõu kokku, mis mingisugusest kõhuhädast kaduma kippus, ja vedasin oma kondid kohe büroosse.
Masin nüüd registris ilusti. Numbrit ei hakanud valima +230€ eest... soov oleks olnud algusega 58... isegi kui neil on büroos nr olemas aga ei võeta järjest tuleb 200+ € välja käia :cry: 
Arhiivi vastusest sain teada, et see must nr ei kuulunud minu vanaisale ega ka sellele rattale. Number oli vana-vanaisa nimel ja mingi muu 125 oma - rohkem nad ei nõustunud kommenteerima, sest numbriga koos tulid kõik ratta andmed ka.
[Pilt: file.php?id=2534&mode=view]

[Pilt: file.php?id=2535&mode=view]

Kindlustus Ergos üks kuu 2,75, aasta nõks alla 18€
ÜV tehtud 13€, täna Rakvere vahel päris mõnus sõita - tiba jahe aga mõnus.
Ratas käitub suht hästi. Loomulikult on ka kadusid aga mitte väga hullu. Nimelt arvas põlvekaitsmete ülemine kinnitus sõiduajal lahkuda - kuhu täpselt enam ei leidnud... Siis esipiduri kaanes olev määrdenippel ka.
Küünal mõnus tumepruunikas.
Tänase päevaga võin siis ühe joone siia tõmmata, et vanaisakuurist saadud K58, mis oli seisnud väga pikalt, on ametlikult registris ja sõitev isend.
Kui ilmad lubavad mõõdan/sõidan selle rattaga tema võimalikud teekonnad/rajad.
Müün vanema Moskva M1A, MinskM1M jt asju
Ostan M103 ja K58 -le asju.
Vasta
#86
Väike edevuse laat:
[Pilt: file.php?id=2547&mode=view]

Musta plöga hakkas silindri all karteri ees kogunema... alguses arvatud, et summuti ühenduskohast pihkub sinna aga täpsemal vaatlusel tuli tõdeda, et silindrialune tihnedusmastiks annab järgi. Lisaks märkasin mootoris 3 käiguga "jõuetust" 60km/h juures. Ehk mängis ebatihedus siin olulist rolli. Kohati jooksis ilusti 70 välja ja mõni hetk hiljem kohe kuidagi ei tahtnud 60 kätte saada.
kogu ratas sai natuke osadeks võetud ja octavia pakiruumi paigutatud ning Tartu veetud.
Tartus aitas ksf Lexar masina välja võtta ja uuesti kokku panna. Panin ka kiirelt (natuke rohmakalt) plekist siidripurgist tehtud tihendi silindri alla - silikooni enam sinna ei pane, sest ega nad survet suuda väga hoida (vähemalt see, mis minul kasutada oli). Kiiruga tehtud tihend tuli ikkagi uuesti 0,4mm tihendipapi vastu vahetada - see jäi pidama. Nüüd mootor ilus õlivaba juba mitmekümnendat kilomeetri läbimist.

Täna tuli siis odomeetri näiduks 32000 km. Sama spidomeetri näit enne töökorras rattale seadmisel oli 31669km. Siis sõitis raam M1M mootoriga natuke. K58 mootor sai peale pandud 31701 näidul. Seega on K58 mootor sõitnud peale täielikku remonti 300km alles... sissesõit raamatu järgi on 2000km... 

Olen kasutanud seda masinat käesoleval nädalal Tartu linnas tööle-koju+ muudeks asjatamisteks. Tõesti mõnus masin kui vaid ilma oleks.
Iga kord läheb vähemalt kahest löögist käima. Linnas sõidab rahuldavalt. Veel ei ole väga libe, kuid vene aegsete rehvidega on juba tunda - tagapidur võtab kohati ratta plokki. Seega pikivahe ja rahulik sõit on võtmesõna - no ega ta nüüd väga kihutamise loom ole, kiirendus selline tagasihoidlik :roll: .
Pimedas suunatuld näidata pole eriti mõtet, kui tänavavalgustust pole... ega seda eriti keegi näe kui käega vehid  :lol: 
Aga natuke kohendamist vajavatest asjadest ka:
1. Pidurid - vaja klotsidel kaasaegsed katted paigaldada, et need ka töötaksid... praegu on nad kesised. Lisaks pole nad ka väga ühtlased pidurirummu liikumise suhtes. st kui peale keerad, siis hakkavad sahisema kui soovid, et ei sahiseks, ei võta nad hästi...
2. külmalt käivitades ei taha iga takt tal hästi välja tulla. Ehk tekib kohati tunne, et säde kaob korraks aga õnneks sellise tihedusega, et mootor välja ei sure. Kui mootori tööle saan, siis tulede sisselülitades tekib sama asi - lased natuke suuremate pööretega käia, lülitad korraks tule välja, siis sisse ja probleem kadunud... Selline tunne, et mingi elektriline asi tahab soojenemist saada...
3. Peale mootori tihendamist ei ole vist õiget süüte ja segu vahekorda saanud. teise käiguga kiirendades kõrgematel pööretel tekib kuidagi hüppeline jõnksatades kiirendamine, siis raugeb ja jälle jõnksatades (astmeliselt) kiirendab. Hetkel on kasutuses K55D karburaator, võib olla ei ole see K58-le sobilik ja peaks K55 tagasi panema. Nimelt on K55D tiba suurema sisemise diameetriga 135se düüsiga. Nõela klamber on alt poolt teises sälgus. Sellest kõrgemas jäi küünal liiga heledaks. Õli ja bensiini segu on 1:20 ehk siis 5L bensiinis on 250ml õli. suhtega 1:25-le ei olnud mootoril jõudu liikuda. 1:20 on masin jõulisem.

Seega masin järgib raamatus kirjutatud soovitusi nagu oleks ta eelnevalt seda lugenud...

Muus osas on masin OK.
Müün vanema Moskva M1A, MinskM1M jt asju
Ostan M103 ja K58 -le asju.
Vasta
#87
(18-10-2017, 23:34 PM)CHRhmm Kirjutas: Panin ka kiirelt (natuke rohmakalt) plekist siidripurgist tehtud tihendi silindri alla - silikooni enam sinna ei pane, sest ega nad survet suuda väga hoida (vähemalt see, mis minul kasutada oli). Kiiruga tehtud tihend tuli ikkagi uuesti 0,4mm tihendipapi vastu vahetada - see jäi pidama.
Purgiküljest lõigatud tihend ei saagi toimida. Purk venitatakse tahvlist, külje paksus on juhuslik. Kui rullist plekki võtta ei ole, siis suure näljaga käib lihvitud pindade vahel sirgekslöödud purgipõhi. Silindri alla sealt muidugi tükki ei saa.
Ma võin Sulle eraldada natuke sellest rullist, millest konservikarpe tehti.
Müün: keermetõrv, puidulakk.
Vasta
#88
Silindri ja kaane vahele käis vast 0.5 mm. alumiiniumplekist tihend. Kui vaja siis seda materjali peaks mul olema millest teha.
T.
Üleliigne kraam vahetusteks ja realiseerimiseks...... http://nagi.ee/photos/TALUPOEG/sets/298633/

Pakkuda erinevaid veneaegseid kiilrihmasid. Uuri asja!

Üleliigsed veljed ja kummid:
http://nagi.ee/photos/TALUPOEG/sets/407007/
Vasta
#89
Tihendiks sobib ikka pehmem materjal (vask, alumiinium) Purgiplekk on ju selleks liiga kalk materjal.

Veel küsimus tarkade klubile, nimelt kunas ja mis ratastele ilmusid sellised põlvekaitsed, nagu eelpool on kasutatud? Kas polnud need mingid Kovrossid või koguni Voshodid?
Tervitab Veteran.
Vasta
#90
minu põlvekaitsmed on Voshodi omad (vist voshod1...). Need pigem on esiratta alt tuleva pori kaitsmed... minu kasvu (~170) isikul ta katab häda vaevu sääred. Säärte välist külge enam ei kata ja reie osa samuti. Seega väga head porise ilmaga, kus saapad ja sääred jäävad puhtaks ratta alt tulevast porist.
Silindri ja silindri pea vahel on 0,5mm valmis tihend, sama, mis uuematele minskitele pandi. Sealt midagi järg ei anna. Iga kaane mahavõtmisega pole olnud vaja tihendit vahetada (silindripea on 5-6 korda pealt võetud ja tagasi pandud - ei ole muidugi hea kasutatud tihendit tagasi panna aga pole probleeme veel olnud).
Karteri ja silindri vahel oli see plöga kamm... 
M1A/K125 tehnilised joonised näitavad sinna tihendi paksuseks 0,2mm (+/-0,05).

Eks see purgi asi oli vaja omal nahal järgi proovida  Cool kes see ikka muidu teab, mis tugevusega reha vastu kolpa lööb.
Müün vanema Moskva M1A, MinskM1M jt asju
Ostan M103 ja K58 -le asju.
Vasta
#91
Parandan ennast natuke, sest mõõtsin ühe tihendi üle.
Silindri pea vahel on 0,3mm alumiiniumist valmis tihend.
Täna sain siis näha seda huvitavat šunttakistit lähitule ahelas, mida algselt uurisin selles postituses: http://forum.automoto.ee/showthread.php?tid=55515&pid=399474#pid399474
K58 skeemil:
   

mille peale hr kass kribas:
Tsitaat:See ei ole päris nii. See "lihtsalt 3,8 oomine takisti" on lähitule hõõgniidi lisa- šunttakisti, mis peab vähendama vastutulijate pimestamisohtu. Pole akut - pole gabariittuld, ega see mõni "Panoonia" või I seeria M1M ole, kus aku oli mõneti ainult gabariittule toiteks mõeldud.
Igatahes sellise pirnipesa leidsin, millel "traadijupp" koos hoidjatega.
   
   
See asjandus pole nüüd masina juures ülikriitiline detail aga hea seegi, et nüüd pilt asjast ees ja süda rahul
Müün vanema Moskva M1A, MinskM1M jt asju
Ostan M103 ja K58 -le asju.
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne