Tatra muuseum+Sloveenia tehnikamuuseum
#1
Äsja sai pea kaks nädalat mõningaid sõbralikke EL naabreid väisata - ja ka paari tehnikamuuseumi külastada, millest väike ülevaade:

Tatra muuseum - asub Tšehhimaal Kopřivnices, kiviviske kaugusel tehasest ja ekspositsioonis on väga lai valik tehase toodetest - alustades 1897. aasta Tatra Präsidenti replikaga, edasi 1920. ja 30te sõidukid (mh Tšehhi pikaaegse presidendi Tomaš Masaryki limusiin), jätkates aerodünaamiliste keredega (T77 kuni T600, mh Stalinile tema 70. juubeliks kingitud Sodomka kerega kabrio) ning lõpetades pärastsõjajärgsete limusiinidega (T603, eri põlvkondade T613, sh nii 1. gen Vignale kere, Gustav Husaki ja tema kaasgenossede paraadlandolett ja ringraja päästeauto ning viimane sõiduautoehituse ponnistus T700 näol). Muidugi on esindatud ka erinevad veo- ja ekspeditsiooniautod, sh T111, 1988. aasta Dakari ralli võitnud Karel Lopraisi T815, Hanzelka ja Zikmundi Aasia-reisi T805, 1988. aasta prototüüp T162 ning  1987-90 tehtud promoekspeditsiooni "Tatra kolem sveta" erikerega T815).

Lisainfot muuseumi kohta on nt. http://www.tatramuseum.cz/index.php?r=5&idj=1

Pilet maksis täiskasvanule 120 Tšehhi krooni (alla 5 euro).

Sloveenias sai väisata ka sealset tehnikamuuseumi, mis asub ca 25 km Ljubljanast Postojna/Koperi poole Vrhnikas endises Bistra kloostris. Tõe huvides olgu öeldud, et see kujunes mul mõne teise pereliikme suhtelise mitte-tehnikalembuse tõttu pool läbijooksmiseks, mistõttu nt kõike tsikleid, lennundusasju ja ka nt Nikola Tesla ekspositsiooni ei õnnestunud süvitsi uurida (küll olen mõne aasta eest käinud ka Belgradis Tesla majamuuseumis). Vaatamist oli sloveenidel aga ka kõvasti - peale autode ja tsiklite ka põllumajandusmasinaid, metsaga seotut (nii üllatav, kui see ka pole, on Eestist üle 2 korra väiksema pindala ja 2 miljoni elanikuga Sloveenia Euroopas metsasuse protsendi kohalt Soome ja Rootsi järel nr. 3), tekstiilitööstust, sepikoda, veski jne jne).

Autode/tsiklite poolelt väärivad seal märkimist tänaseks küll pankrotistunud suurima sloveenide veokitootja TAM ekspositsioon (mh kloonis TAM pikalt ninaga Magiruseid) ning arvestatav kogu marssal Tito limusiine (enamalt 1950te-60te ameeriklased, aga ka nt kaks soomustatud ZIS-115). Viimased õnnestus minu teada neil hankida 1980tel, enne Jugoslaavia liitriigi lagunemist. Veidi üllatav on ka tõsiasi, et Citroene monteeriti 1960-70tel ka Sloveenias (täna on neil Novo Mesto linnas suur Renault' tehas pluss ka karavanitootja Adria). Oli ka hulgem Tomose mopeede ja tsikleid välja pandud.

Pilet oli 4,50 eurot ja veebist leiab muuseumi aadressilt http://www.tms.si


Fotoalbumid mõlemast kohast:

Tatra muuseum: https://goo.gl/photos/gXoDhiKA8evY5mgq8
Sloveenia tehnikamuuseum: https://goo.gl/photos/efzQ4iXuzfRCMZi9A
Vasta
#2
Sloveenia osas kommentaarida ei oska, aga Tatra muuseumi soovitusele kirjutan küll kahe käega alla. Kui seda vähegi korralikumalt vaadata tahta, siis tuleb varuda paar tundi kindlasti.

Kopřivnices asub muideks ka teine vanarauamuuseum, "Oldtimer Kopřivnice Auto-Moto Muzeum". See on Tatra omast tunduvalt väiksem ning sootuks teistsuguse valikuga. Mingi aja vanuseid pilte saab näha nende kodukalt http://www.automotomuzeum.cz/, kuid praegusel ajal on see kollektsioon tunduvalt täienenud. Kui külastaja just iga auto all roomata ei taha, siis on saalile 30-40 minutiga tiir väääga rahulikult peale tehtav, pilet oli 65.- CZK ehk suurusjärgus 2,5 eurikut.

Ja lõpetuseks toidukohasoovitus ka: sellestsamast viimasest üle tee asub kõrts "Polivar". Kõhu sai suhteliselt soodsalt täis (tegelikult nagu ka mujal Tšehhis) ning teenindus oli inglisekeelne. See viimane on suhteliselt haruldane, sest näiteks õuldtaimeri muuseumis pidi piletit normaalse küsimise asemel käte ja jalgadega nõudma.

Kokkuvõttes, kui vähegi tehnikahuvi on ja sinnakanti mingit asja ka, siis tasub vähemalt Tatra muuseumist kindlasti läbi käia, selle Oldtimeri jätaks mina pigem lisalõbustuseks, kui aega üle jääb Smile

PS: Tatra muuseumi sissepääsu juures müüdavat temaatilist pudi-padi tasub ka täitsa ostelda, näiteks sealt ostetud 4-eurine kruus on juba kolm nädalat kenasti vastu pidanud, samal ajal ei kannatanud "30 Years At Dakar"-särgi kirjad esimest pesugi välja Big Grin
Vasta
#3
Tšehhis Mlada Boleslavis on ka Škoda muuseum. Oli sinna linna asja, aga muuseumi jaoks aega ei jagunud.
Vasta
#4
paar pilti skoda muuseumist on siin teemas kohe lehe alguses
kollektsioon on aga puudulik nagu ka kirjutasin polnud seal näiteks bussikesi

http://forum.automoto.ee/showthread.php?...39&page=14
Vasta
#5
Tatra muuseumis pole paari tunniga midagi teha, ekspositsioon on päris suur ning huvitav, mul kulus seal käies oma 3-4 tundi ära ning nii mõndagi eksponaati oleks veel pikemalt ja lähemalt uudistada tahtnud Smile

Kas parklas on endiselt sildid, et autot parkida ainult omal vastutusel?
Vasta
#6
(23-08-2016, 10:59 AM)rnx69 Kirjutas: Tatra muuseumis pole paari tunniga midagi teha, ekspositsioon on päris suur ning huvitav, mul kulus seal käies oma 3-4 tundi ära ning nii mõndagi eksponaati oleks veel pikemalt ja lähemalt uudistada tahtnud Smile

Kas parklas on endiselt sildid, et autot parkida ainult omal vastutusel?

Muuseumi kõrvalparklas oli selline silt, millest oma vene keele oskuse abil sai välja loetud, et 3 h parkimiskellaga priilt. Trahvi ei tehtud igatahes (läks ka alla kolme tunni toopäev)
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne