Tänapäevasemate manuaalkastide hingeelu
#1

asusin lõpuks tegelema oma tänaseks juba pea aasta seisnud Saab 9-5 (Aero) kastivahetusega. Enda oma lõhkusin ca 350Nm väänamise peal (ja ilmselt parasjagu ca 200 hobuse töötades) ära - sel on alles umbes pooled käigud Smile
soetasin kaks doonorkasti (üks töötav, teine väidetavalt rikkega) ja asusin eile nende sisse kaema. Plaan on rikkega kast (väidetavalt "2.käigu sünkro ära" - tegu on selle kastiga) korda teha ja alla panna. Ootasin kasti avamisel aru saavat, milles probleem, aga ei ole asi nii lihtne - võllilt eemaldamata sünkronisaatorid paistavad igati kenad (manuses mõlema peamise võlli sünkroosade pildid). Kas on mul mõtet võllid laiali kiskuda (mida ma just ei kibele tegema)? St kas "raginaga sisseminev käik" võib omada põhjust sünkrorõnga-võlli vahel? Kastist seest leidsin küll paar "pudinat", aga need on 5. käigu lülitusmehhanismi omad ja vabanesid ilmselt kasti avamisel.


Manustatud failid Pisipilt (pisipildid)
       

Foorumite vanarahvatarkus: "üks troll suudab rohkem arvata, kui sada tarka teada"
Vasta
#2

...ja natuke kogemusejagamist GM F35 tüüpi kasti (Saabinimi FM55, aga ka FM57 jms sama ajastu omad peaks sama korpust kasutama) kohta kah:
- manusel on selle avamise õpetus. Pole isegi vaja lisakinnitusi teha. Kastipoolte vahel ei ole tihendit - on lihtsalt natuke silikoni/liimi
- lugesin eile enda poolt avatud nn uuema Aero kastis (FM55B08) ja tavamudeli vanemas kastis (FM55B01. Sellel on kastikinnitused väljas natuke erinevad) hammasratste hambaid ja järeldasin, et ülekandearvud on neil samad. Sestap ei leiagi netist detailsemaid/modifikatsioonipõhiseid ülekandejutte. Mind häirib kasti juures liiga kiire teine käik, aga paistab, et see jääb ka edaspidi häirima - ei ole hammasrattapaari, millega see käik aeglasemaks teha Sad
- difrivahetus on sel kastil tüütu - tuleb kast maha võtta ja laiali lüüa. Ses suhtes on Opeli F16 (kadettE, VectraA ajastu) ja arendused palju tänuväärsemad - difri enda eemaldamisks on vaja vaid poolteljed lahti võtta.


Manustatud failid Pisipilt (pisipildid)
   

Foorumite vanarahvatarkus: "üks troll suudab rohkem arvata, kui sada tarka teada"
Vasta
#3

...ja lisaks ülalolevale sünkronisaatori defekteerimise küsimusele on mul veel kaks küsimust:
- manuspildil on käikude lülitushoovastik. Plaanin kahvlite vahel liikuva lülitushoova nurgad kergelt ümaraks viilida - et hoob leiaks kahvlite vahel paremini teed. See ei tohiks ju käikude seespüsimise probleeme tekitada?
- kastilaagrid. Üks saabiguru viitas, et kasti avamisel tuleks kindlasti ka need vahetada. Mulle tundub liialdus - eks avamisel tõmmits ja haamer neile natuke survet avaldavad, aga kui avamine on toimunud mõistlikult, pole ju ometi tarvidust vahetada?


Manustatud failid Pisipilt (pisipildid)
   

Foorumite vanarahvatarkus: "üks troll suudab rohkem arvata, kui sada tarka teada"
Vasta
#4

Võllilt eemaldamata sünkrod paistavadki kenad.
Ikka maha tuleb võtta, enne ei näe ju. See sisemine koonuspind peab olema selgesti eristuvate soontega, s.o. kogu mustriga, mis tal uuena on ja vastu koonuse peeglit käib. Uus sünkro on seest nii karvane, et sõrmega üle libistada ei saa - haagib kinni.
Kui sel sünkrol juba väljast hambad maas on, siis on üldse põhjust põllurallikat kahtlustada, aga selliseid juhtumeid on vähe, kus käike on sisse taotud nagu motikal. (milledel teatavasti üldse pole sünkrosid ja kõik käigud käivadki pauguga)

Jah, see "käigu ragisemine" ongi just see, mida Sa praegu ei näe. Kui suur äda, võin tõmmitsakomplekti (tagatisega) laenata.

Kui uut käepärast pole, saad alati ntx teise ja neljanda sünkro sisepindu visuaalselt võrrelda. Teine on tavaliselt kulunum ja neljas selline nagu peab.
Kõige paremal juhul kannatab neid ka omavahel ümber tõsta. (kuna Sul doonoreid rohkem, siis teistest kastidest kõrgemate käikude sünkrod ena omasse - aga sellest nipist ära kellelegi räägi, sest kuldreegel on see, et kui sünkro kulunud siis raudpolt uus sünkro + uus hammakas paaris vahetada (maksab jo....matt))

.............

Mina ei viiliks igaks juhuks midagi. Küll ta leiab oma tee niigi. Teab, mis seal on, pindkarastus vms ja pärast ei olegi parem. Lihtsalt hoovastiku puksid peavad korralikud olema, lisaks need võllide fikseerivad kuulid, vedrud tehasepikkusega, nende kanalid puhtad ja ilusad. Küll ta leiab oma tee niigi. 
Reeglina me ei ole targemad, kui tehases töötavad koolitet mehed...Smile

..............

Kui kastilaager on peos, on teda ju kerge hinnata, kas on kulunud või mitte. Saale pinnad peeglid, rullid/kuulid ilusad; käe vahel keerutades (kuivalt ja pestuna) ei karju, siis võib tagasi panna.
Kastilaagrid ju tavaliselt mingi "kiiksuga", et neid a`la Balti Laagri letist ei saa.
Ja kui saab, vaheta ära, siis pole kulu suur.
Aga seda, et spetslaagril nüüd must vahetada oleks, ma küll ei tea.
If it works, do`nt touch it.

P.S. Tänapäeval käivadki asjad liimiga kokku. S.t. tihendipaksusega ei arvestata - liim täidab ainult pinna ebatasasused.
Minuarust jubehea variant, ei pea tihendeid otsima/tegema ja saab otse ja lihtsalt kokku panna. Hea liim, muidugi, peab käepärast olema. Ja tehase soovitusi ei tohi siin arvestada - need on täna välja töötanud silikooni, mis hakkabki mingi aeg läbi laskma.
Noh, et raha ikka ringleks...Smile
Vasta
#5

tänud - jõudsin vahepeal peavõlli maha võtta ja leidsin vist häda põhjuse üles. Teise käigu sünkronisaatoril on terasseib, mis teda paari hamba abil hammasrattaga koos liikumas (lubades samas läbilibisemist) hoidma peaks. Neid hambaid ei ole enam (manuspilt) - ühe leidsin isegi üles Smile

viilima kipun ma, kuna masina praegusel kastil tahab tagurpidikäik "meelitamist" - ei leia ilmselt just teed seal kahvlite vahel, kuna hoovastik ja seonduv on juba kord vahetatud, aga probleem jäi. Pulga "ümardamine" oleks selliste võimalike tulevikuhädade profülaktika. Aga Su jutus on point. Viilin ilmselt ikka, aga hoopis tagurpidikäigu (malm?)kahvlit Smile
(tagurpidikäik on Saabidel üks enimkasutatud käik - võti ei irdu ju enne, kui see käik on sees Smile )


Manustatud failid Pisipilt (pisipildid)
   

Foorumite vanarahvatarkus: "üks troll suudab rohkem arvata, kui sada tarka teada"
Vasta
#6

Pildilt sain aru kolme asja:

1. See terasseibi hambavärk on tulemus, mitte põhjus. Võta seib ära ja tseki sünkrot ennast. Ja enamus autodel pole selle koha peal üldse mingit seibi.
2. Kogu värk tundub kuidagi sinine ja kuumasaanud. Aga see vaid tundub, sest pilt pole kõige parem.
3. Selliseid mummukindaid ära remondi puhul kunagi kasuta, need on rattavahetuseks ja aiatöödeks mõeldud.

Toungue

P.S. Kas see tagurpidikäik on neil ka sünkroniseeritud?
Vasta
#7

Jah - tagurpidikäik on küll sirge hambaga, aga on sünkroniseeritud. Uurin veel ja asendan ehk isegi terve "abivõlli".

Mulle meeldib puuvill. Hingab hästi ja kui mustaks saab, pole kahju asendada Smile

Foorumite vanarahvatarkus: "üks troll suudab rohkem arvata, kui sada tarka teada"
Vasta
#8

Sirge hammas on pohh, see tekitab ainult Lada VFTS-i kiunumist, mis tagurpidi puhul üldse ei sega, aga väga viisakas neist, et nad sünkro sellele reversile panid... Big Grin
Vasta
#9

Seda minagi, et insener on lähenenud puhttehnilisele küsimusele kenasti Smile
(mingis olukorras võib sest isegi abi olla, aga eks ta toetab pigem kastivahetusi Smile).
Saabil on tarbimise vaatevinklist liialdusi veel - topelt-massijuhtmed, seibidega rattapoldid, topelt päikesesirmid. Asjad, mida inimene ei osta, mis on aga kulu. Eks liigne insenerile sõna andmine selle putka pankrotti viis - tänapäeval ostetakse ju funktsionaalsust ja hinda Wink

...aga mulle tundub, et ma saan lihtsalt panna ok-le kastile (B01) teise kasti (B08) korpuse ärakäiva poole ja ongi mulle sobiva kerekinnitusega ok kast olemas Wink

Foorumite vanarahvatarkus: "üks troll suudab rohkem arvata, kui sada tarka teada"
Vasta
#10

Palju tarkust juba kirjutati, kuid seda mitte et sünkronisaatori rõngaste toimivust hinnates peab ta olema koonuse peal üleval ja mitte toetuma sileda pinna peale.
Sel juhul on võimalik hädaremondi korras treida hammasrattal olevat pinda kuhu sünkrorõngas kandma jääb maha 0,5mm ja ka sünkrorõngalt paar kümnendikku.
Igatahes pilu võiks olla vähemalt 0,5mm et rõnga paisumisel ta ikkagi koonuse peale jääks.
Teine hell koht on tänapäevastel kastidel pehme lülitusmuhvi materjal, mis juba paari raginaga lülitamise puhul ümardab lülitushammaste tipud ja seega ei libise sünkrorõnga hambad muhvi hammaste pealt maha ning käigu lülitamine on raske.
Lõpeb see tavaliselt sünkrorõnga venimise või purunemisega.
Vasta
#11

tänan - ma sain siinse teema plus praktika läbi hulka targemaks Smile
konsulteerisin ka telefonis ühe (endise) saabiguruga ning ta väitis, et põlve otsas ei saa ma kasti kokku - et võllid vajavad eelpingestust. Mulle tundub, et tal oli õigus...
nn peavõll (otse väntvõllist otsakaane alla, kus on 5.käigu hammasrattad nagu ka Opeli-GM F10/F13/F16/F20 kastidel) läks kenasti, aga kasti poolitamiseks kasutatud abivõlli (sai tõmmistapinget suunaga "sissepoole") laagrit ei suutnud ma laagri ja 5.käigu ammasratta vahelise stopperi paigaldamiseks piisavalt sügavale pressida. Võll ei jäänud (koonuslaagritel) isegi loksuma (mis oleks vist isegi soojuspaisumisteks tarvilik? Peavõll loksub kõigil mu 3 kastil ca 0,5+mm piires), niiet ehk tekkis ca 1..1,5mm erinevus sellest, et ristasin kaks kasti ning ühe laagrisaale oli teisest erineval kaugusel.
jätsin stopperi panemata ning panin kasti kokku (manusel on stopperisoon laagri sisemise liugpinna veeres aimatav). Stopperil endal pole mu meelest otsest rolli - laagri ja 5.käigu hammasratta fikseerib mutter. Elame-näeme. Ma loodan, et töösseläinud "kuliibinlus" ei tähenda kasti enneaegset lõppu. Kogenumad kaasvõitlejad on teretulnud kas hirmutama või rahustama Smile

mu kastiloo moraal: nn kastimeeste töö on põhjendatult hinnas ja kui ikka puhtalt tulemusi tahta, annab töö jätmine profile hingerahu Smile


Manustatud failid Pisipilt (pisipildid)
   

Foorumite vanarahvatarkus: "üks troll suudab rohkem arvata, kui sada tarka teada"
Vasta
#12

(19-08-2016, 13:09 PM)13piisab Kirjutas:  ...aga kasti poolitamiseks kasutatud abivõlli (sai tõmmistapinget suunaga "sissepoole") laagrit ei suutnud ma laagri ja 5.käigu ammasratta vahelise stopperi paigaldamiseks piisavalt sügavale pressida. 
Ei saanud aru. Ikka tavalist 20T laagripressi kasutasid ja ei suutnud?
Mismõttes? See vajutab ju kasti materjaligi pulbriks, kui üle lased?
Vasta
#13

Eiei. Ei mingit pressi - kokkupanekul olid tööriistadeks pisike haamer + kinnitusmutri enda jõud (vaheflantsidega käiguhammasratta asemel, et mitte leida end olukorrast, kus ei saa enam hammasratast kätte Smile). Abivõll istub kastikorpuses - seda ei julgenud ma pressida. Tõmmits oli kasutusel lahtivõtul ja selle suruv keskosa toetus abivõllile.

Foorumite vanarahvatarkus: "üks troll suudab rohkem arvata, kui sada tarka teada"
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne