mootori pöörded vs kiirus
#1

Enne kui pöördesse läheme arvan, et igas tehnika foorumis on olnud pajatamist erinevatest arvutustest.
Tean ka seda, et kiiruse võidus kaotab jõus...
studeerisin ka seda teksti: http://www.tqhq.ee/dir.php?id=30 ning Kokkuvõtvalt on kõige kiirem selline masin, mille mootoril on kõige rohkem pöördemomenti selles pööretevahemikus, milles teda peamiselt kasutatakse.

Nüüd miks ma seda asja puudutan (loomulikult igavusest õhtuti mediteerimisest + tehnika asjad kaugel + jooma ei viitsi minna + mune ei laku + jne...), nimelt lappan ringi vana minski M1M mootorit ja algosadeks lammutamisel märkasin, et siduri küljes olev hammasratta puks on praguline... nagu naksti oli käepärast "sarnane" komplektne sidurikorv võtta. Istus teine ilusti aga tuli rellakaga natuke madalamaks võtta aga keti ja käimalöömise hammakate hambumine, asukoht mootoris, istumine puksidele oli OK. Kuigi tean, et see ei kuulu sinna mootorisse oli ta väliselt sobilik. Tõde selgus, kui panin ka keti väntvõlli otsa hammaka ja sidurikorvi hammasratta peale - kett oli väga lõtv... mida katkise sidurikorviga polnud.
Võtsin siis mõõteriistad kätte ja tulem oli see, et asendusel olev veoketihammaka diameeter 90,75mm, originaalil 100,2mm )seda siis keti lülide keskelt mõõdetuna.

Peas välgatas mõte - väiksem ülekanne = suurem lõppkiirus rattal (njah muidugi ka väiksem jõud...) 
Teades, et ratas veab minu raskust - mis on 70kg juures... siis erilist suurt raskust pole tal vaja ületada... tundus mõte hea.

Nüüd asja juurde - puht tehniline arvutamine, ilma vastujõudu/mootori korrasolekut+ muud tuuningut arvestamata.
Loodan, et kasutasin õigeid valemeid - kui viitsite võite üle arvutada ja anda mulle teada mis nihu läks. Isiklikult tundub asi õige olevat

Originaal raamatud annavad masina (M1M/M103) lõppkiiruseks mitte vähem, kui 75km/h
Maksimaalseks jõuks 5000-5200 p/min 5hp
Tagaratta diameeter on 630mm ja ümbermõõt 1,97m
Mootori hammasratas diameeter 36,44mm
Siduri ülekande hammasratta diameeter originaal 100,2mm ja asendatav 90,75mm
Suhe väntvõllilt sidurile originaal 2,75, asendatav 2,49
1 käigu suhe sidur - veohammakas 3,24
2 käigu suhe sidur - veohammakas 1,56
3 käigu suhe sidur - veohammakas 1
veohammaka suhe tagarattaga 2,67

Kogu suhtarvu väntvõllist rattani suhte saamiseks tuleb siis korrutada: Väntvõll-Sidur x vastava käigu suhe x veohammaka-tagaratta suhe

Kui võtta aluseks 5000 p/min siis rattal oleva kiiruse arvutamiseks kasutasin valemit: Väntvõlli pöörded (p/min) jagasin kogu ülekande suhtarvuga korrutasin ratta ümbermõõduga (m), jagasin 1000 (teisendasin km) ja korrutasin 60-ga (pöörded min- pöörded tundideks)
Originaal sätetes on rattal kiiruseks:
1 käiguga (suhe väntvõll vs ratas 23,75) 25 km/h
2 käiguga (suhe väntvõll vs ratas 11,71) 51 km/h
3 käiguga (suhe väntvõll vs ratas 7,33) 81/km/h

Asendatava sidurikorviga oleks rattal kiiruseks:
1 käiguga (suhe väntvõll vs ratas 21,54) 28 km/h
2 käiguga (suhe väntvõll vs ratas 10,613) 56 km/h
3 käiguga (suhe väntvõll vs ratas 6,65) 89/km/h

Seega võit on ainult tehniliselt arvutades 8-9 km/h - aga asi seegi...
No kes viitsis kaasa mõelda siis oli hea ajugümnastika õhtuks...

Eks näis kas ja kuidas asi tegelikult käiku läheb.

Ostan Minsk M103 (1963a) ja Kovrovets K58 -le ning '73a Jawa 360 + velorex korras osasid 
Vasta
#2

Oeh. Teooria on üks hea asi aga tegelt poisid,tehke mõni tsikkel korda ja tundke sõidust mõnu. Big Grin 
Hea kui see tsikkel niisma veerekski. Big Grin 

T.
Vasta
#3

(26-09-2016, 21:55 PM)CHRhmm Kirjutas:  Tean ka seda, et kiiruse võidus kaotab jõus...

Kuhu sa selle jõu siis paned?



Ülekande muutmisel masina lõppkiiruse muutus sõltub sellest kas tuule-, veere- jne takistuste ületamiseks momenti piisab.
Üldiselt arvan, et see 10% masina kiiruse tõstmine sellise jõuvaru juures ei ole küll otstarbekas, aga no eks katse annab ise vastuse.

Kui on raha, siis ostan bensiini ja sõidan tsikliga. Kui ei ole, siis sõidan ilma.
Vasta
#4

Loomulikult teeme ja see isegi veereb juba praegu Wink
see 10% eriti ei tohiks mõjutada jah... aga hea oli lihtsalt arvutada, parem kui kedagi lihtsalt verbaalselt materdada  Cool

Ostan Minsk M103 (1963a) ja Kovrovets K58 -le ning '73a Jawa 360 + velorex korras osasid 
Vasta
#5

Pakun, et ei muutu paremuse poole. Asi on selles, et kui enne viimase käiguga sõites mootor saavutas 5000(5200) pööret, siis nüüd raskema ülekandega ei saavuta samasuguseid pöördeid. Rolleyes
Vasta
#6

Ei materda siin kedagi aga ütlen veel,et olge tehase inseneride tööga rahul. Kui selline lahja mootor kulunud peast jõuab hädapärast toimetada siis pole mõtet asja kiiremaks teha. Kui tahad asja proovida siis võid pulli pärast toppida sinna mootorisse Voshodi sidurimängu ja saad mingisuguse ettekujutuse kätte.... mis juhtub. Uuemale Minskile sai nii tehtud ja asi läheb kiireks ja jõudu sõita pole. Tuul võtab hoo kinni ja tagaistmele ei pane ka kedagi.... Ülekandearvu kahjuks ei mäleta ja pole käepärast ka osi,et üle vaadata aga kiiremaks tegi. Kui huvi on võib möllata aga mingit kasu asjast pole. Sellepärast ütlengi,et laske vanas vaimus edasi selle tehase asjaga.... saate natuke sõitagi. Wink
Vasta
#7

(27-09-2016, 06:39 AM)TALUPOEG TALUJA Kirjutas:   Kui tahad asja proovida siis võid pulli pärast toppida sinna mootorisse Voshodi sidurimängu ja saad mingisuguse ettekujutuse kätte.... mis juhtub. Uuemale Minskile sai nii tehtud ja asi läheb kiireks ja jõudu sõita pole. 

Asi ju sellest algaski, et teema algataja asendaski 125 ccm mootoi siduri 175 ccm mootori omaga nagu ma aru saan.
Vasta
#8

Noh see verbaalne materdamine oli minu enda tegemistele suunatud hoiatus - et parem on lihtsalt tehniliselt arvutada, kui kedagi materdada... (mida siin foorumis suht piisavalt leiab...)
Aga arvan, et mul vist ongi kasutada voshodi sidurikorv... see oli kõrgem ja keevisega "vits" ümber.

Ega ma nüüd suurt kiirust sellelt mootorilt looda ja lihtsalt ülekande arvu muutumine nõrga mootori puhul eriti palju muuda. Tehase inseneride poolt pakutud mitte vähem kui 75 km/h... austan nende otsust, kuid.... Esialgne soov oleks saada masin normaalselt sõitma, et ta ikka 80-90km/h suudaks liikuda ja üheks komponendiks selles võiks olla see sidurikorvi vahetus.
Nagu öeldud tegin lihtsa arvutamise õhtul, et ise teada saada kui palju võib ratta pöörlemiskiirus muutuda. Mootori võimsus on ju ainult 5hp... seda ma ju praegu ei muuda ja loodan, et taastamise käigus sellestki midagi kadume ei lähe...
Aga mootor ise tuleb paljude uute (korrastatud) komponentidega, et päris vanaks ja kulunuks seda ei nimetaks.
Eks suurem probleem tuleb süüte timmimisega - korralik säde õigel ajal...


Kiiremini sõita soov tuleb rahuldada kiirema mootorratta hanikimise teel...

Ostan Minsk M103 (1963a) ja Kovrovets K58 -le ning '73a Jawa 360 + velorex korras osasid 
Vasta
#9

Tsitaat:Siduri ülekande hammasratta diameeter originaal 100,2mm ja asendatav 90,75mm

Suhe väntvõllilt sidurile originaal 2,75, asendatav 2,49
Kas sul on seal kiilrihm, et arvutusi teed läbimõõdu kaudu? Mina teeks ikka hammaste arvu kaudu ja saaks õige suhte.

Инвалид информационной воины на фронте Пярну-Хииу. 
Tsiteerides John McCaini: "Venemaa on peamiselt bensiinijaam, mis teeskleb riiki"," rääkis Basse.
Vasta
#10

(27-09-2016, 10:44 AM)aavu Kirjutas:  
Tsitaat:Siduri ülekande hammasratta diameeter originaal 100,2mm ja asendatav 90,75mm

Suhe väntvõllilt sidurile originaal 2,75, asendatav 2,49
Kas sul on seal kiilrihm, et arvutusi teed läbimõõdu kaudu? Mina teeks ikka hammaste arvu kaudu ja saaks õige suhte.

Kett on ikka. Hetkel sai võetud originaalhammasratta mõõdud tehnilistest joonisest. Asendatava oma sai jah supleriga/nihikuga mõõdetud... Väga palju eksimust kiiruses ei tule, kui diameetris 0,xx kohaga eksida.
Aga point hea - ei tulnudki selle peale, et nii suhet arvestada  Sad

Ostan Minsk M103 (1963a) ja Kovrovets K58 -le ning '73a Jawa 360 + velorex korras osasid 
Vasta
#11

Sääreväristil sai ka kunagi ketirattaid vahetatud, mida väiksema läbimööduga hammaka tagaveljele kinnitasid, seda kiiremini sõita sai, kuid jah, seal oli ka miinuseid: vastutuult oli raske hoogu üles saada, palju pidi jooksma ja kukkudes sai rohkem haiget, sest kiirus oli suurem. Aga no mäest alla ju ta ikka 60km/h kindlasti välja väristas kuidagi Big Grin
Aga teemaalgatajale edu, mulle siuksed arvutused meeldivad Smile
Vasta
#12

(27-09-2016, 10:44 AM)aavu Kirjutas:  
Tsitaat:Siduri ülekande hammasratta diameeter originaal 100,2mm ja asendatav 90,75mm

Suhe väntvõllilt sidurile originaal 2,75, asendatav 2,49
Kas sul on seal kiilrihm, et arvutusi teed läbimõõdu kaudu? Mina teeks ikka hammaste arvu kaudu ja saaks õige suhte.

Täitsa suva.Kui mõõdad mõlemil hammakal(ka rihmarattal)välismõõdud,saad sama suhte ,mis hambaid lugedes.Asi toimub tüki kiiremini.Omast käest teada,mitu korda loed hambaid üle(nii,igaks juhuks) Big Grin
Vasta
#13

Nojah võrriga on kogemus olemas. Originaalraamat annab Riga 7 maksimaalseks kiiruseks 40 km/h - ilma midagi muutmata (st kontaktsüüde, originaalhammakas ja veljed, rehvid jalgratta laiusega 1,95) saan praegu püsikiiruseks tasasel asfaltteel ~50 km/h ja maks kiiruseks 56 km/h...
Tõsi tuulise ilmaga maanteel sõites on VÄGA oluline kus poolt tuul puhub - vastutuult 35 km/h pärituult 55km/h...
Kuna R7 ülekanne on suht kiire, siis n.ö. võrrivõistlusel originaal hammakatega jääks hätta - kiirendust ju eriti pole. Originaal hammasratas peaks olema 41 hambaga. võrrivõidusõiduks olenevalt rajast võiks olla ~50 hamba juures või siis väiksem tagaratas, et hoida mootori pöörded seal 4500 juures pidevalt...

Ehk siis nagu näha on arutelu muutunud kaasnevate nähtuste (mootori võimsus, hõõrdetegurid, jne) sisse toomisele, mis tegelikult ongi määravad. Masinaehituses just nende tingimustele tulebki lõpuks keskenduda, sest lihtne omas mullis tehniline arvutus ei taga ju reaalset kiirust.
Eks järgmiseks pean natuke veel füüsikasse keskenduma (hetkel ju õhtuti aega on), et millist jõudu mootoril läheks vaja, et 80-90km/h kiirust saavutada.
Paralleelselt tegelen ka masina renoveerimisele (M103 osas) ja korrektselt sõidukorda seadmisele K58 osas.
Renoveerimise osas peaks kaasa aitama ka see, et kõik algosadeks, defektsed liikuvad osad asendada korrektsetega, uued laagrid, uus kolv + rõgnad, silinder korras (vända tasakaalustamine!? uus kolb ju tiba suurem, sest läheb remontmõõt sisse...), karburaator puhastatud, süütesüsteem korrda (ja see ongi nagu mainitud kõige nõrgem lüli - reguleerimise piirang tuleb ette, st ei saa väga varajasemaks keerata sest kinnitused rohkem ei luba)
Kasutan ju 95 kütet, mitte 72-te
Aga eks need 125-sed ühed võrrid ole, kus tuul juba segab Wink

Ostan Minsk M103 (1963a) ja Kovrovets K58 -le ning '73a Jawa 360 + velorex korras osasid 
Vasta
#14

(27-09-2016, 12:44 PM)CHRhmm Kirjutas:  st ei saa väga varajasemaks keerata sest kinnitused rohkem ei luba)
Kasutan ju 95 kütet, mitte 72-te
Tere!
Mis põhjusel 95 kasutades oleks süüdet vaja varasemaks keerata?
Vasta
#15

(27-09-2016, 19:48 PM)stretch Kirjutas:  
(27-09-2016, 12:44 PM)CHRhmm Kirjutas:  st ei saa väga varajasemaks keerata sest kinnitused rohkem ei luba)
Kasutan ju 95 kütet, mitte 72-te
Tere!
Mis põhjusel 95 kasutades oleks süüdet vaja varasemaks keerata?

Ehk väldid detonatsiooni (rohkem küll veneaegne teema) Rolleyes
Vasta
#16

Ülekannet ei tule kiiremaks teha, vaid mõõtori pöördeid peab igatsugu vahenditega tõstma. Sellega tulebki kiirust juurde. Mida suurem on kiirus, seda suurem on tuuletakistus ja seda rohkem läheb jõudu vaja. Hammasrataste vahetamisega kiiremaks sa aga kaotad just jõus.
Vasta
#17

(27-09-2016, 20:11 PM)linnuke Kirjutas:  Ehk väldid detonatsiooni (rohkem küll veneaegne teema) Rolleyes

Selle peale küsiks, et mida näitab oktaaniarv?
Vasta
#18

Ma ikka veel ei saa aru kuhu see jõud kaob kui ülekanne muutub?
Et kui panete lambi põlema ja vaatate teda kaugemalt, siis lambi võimsus langeb, sest valgust on ju vähem?

Kui on raha, siis ostan bensiini ja sõidan tsikliga. Kui ei ole, siis sõidan ilma.
Vasta
#19

A kuhu see jõud kaob siis, kui mootor seisma jätta?
Vasta
#20

(27-09-2016, 22:32 PM)karvik Kirjutas:  Ma ikka veel ei saa aru kuhu see jõud kaob kui ülekanne muutub?
Et kui panete lambi põlema ja vaatate teda kaugemalt, siis lambi võimsus langeb, sest valgust on ju vähem?

Võta nüüd tagumiku alla tavaline 21 käigiline ratas (ees3 ,taga7hammakat) ja hakka katsetama.Üles,allamäge;vastu allatuult jne erinevate kombinatsioonidega.(mootor, ehk 1 HP oled sina) Big Grin
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne