Akudest tibake.

Jah, autoakut autos sees täis laadida on ikka suht lootusetu üritus - seda on hästi näha, kui jälgida laadimisvoolu laadijaga laadides. Enne on ikka tunde ja tunde mingi väikese vooluga tiksumist, enne kui seier nulli jõuab ja aku täitsa täis saab. Ega autos ju elektriliselt midagi teistmoodi pole, ühtlane pinge ja vool selline, mida aku "vastu võtab".
Vasta

Auto käivitussüsteem töötab sama põhimõttega nagu vanakooli WC pott peldikus:

Loputuskast lae all on aku. Rohkem liitreid tähendab suuremat aku mahutavust.
Loputuskasti täitmiskraan on genekas. Suurem kraaniava võrdub suurem gene laadimisvõimsus.
Toru loputuskasti ja poti vahel on starter. Suurem läbimõõt võrdub suurem võimsus.
Vee pealetõmbamine on käivitamine.
Junni potist õnnelik äraloputamine on auto käivitumine. Väike kaka (soe korras mootor) tahab törtsu vett, tõsine karu hunnik paberikuhja all (pakane ja halvasti käivituv mootor) suuremat uhamist.

Võite mõttes neid suurusi muuta ja mõtiskleda, miks peldik haiseb/auto ei käivitu.

Kuitahes suure loputuskasti saab täis igal juhul, sõltumata täitekraani läbilaskevõimest. Lihtsalt aega kulub rohkem, aga siis on ka paagis rohkem vett. Korras aku puhul genekat ei ole võimalik maha põletada, töötab oma max võimsusel ja kogu lugu.
Vasta

Lisaks peldiku ja muudele juttudele siis personaalne kogemus. 2008. aastal toodetud 1.9 diisel-skodilacil sai septembris aku otsa. Oli see peal, millega ta tehasest tuli. Väga kurb ei olnud, ostsin samade gabariitide ja andmetega aku asemele. Kas sellega 15 aastat sõita saan - ei usu. Ilmselt pole seda autot enam selleks ajaks. Selle üle on mul juba ette kurb, sest see auto meeldib mulle väga.

Kas on olnud probleeme, et liiga vähe või liiga palju mahutavust? Enda teada ei ole, s.t. aru ei ole saanud. Varssavis pole ka ühe jutiga käinud. Kuna probleeme ei ole olnud siis võtsin samade näitajatega aku nagu peal oli. Muidugi võib-olla juba 300 000km pärast on pikemalt vaja käivitada või midagi.
Vasta

liigutasin sellest postitusest alates ülaloleva jutu vääritute küsimuste alt siia.

(11-01-2024, 15:41 PM)Alts Kirjutas:  Selline küsimus ka, et kas 8,5 km on liiga väike sõit akule starteri tehtava töö kompenseerimiseks, kui on -10C?

Pliiaku nominaalmahtuvusest on -10 puhul kasutatav ca 50%.

Starter ei ole aga ainuke energiatarbija. Mõtlemiseks mõned hinnangulised numbrid - sätitud veidi, et "pardapinge @14V puhul oleks ümaramad amprid. Võib täpsustada - osad on kõhutunde pealt:
- starter 2,1kW ehk 150A. Kui käiata ka mehine 10sek, kulutame energiat 150/60/60*10=0,42[Ah]
- tagaklaasi + peeglite soojendus. Vast kokku ca 400W? Kui nii, siis ca 30A
- salongisoojendusventilaator vast ca 300W(?) ehk ca 20A
- tuled hõõhlampidena 2x(55W+12W) = 134W ehk ca 10A
kokku juba ca 60A tarbimist. 40% starteri võimsusest ehk tavaolude <5sek starteri käiamise järel söövad need iga 10sek kohta sama energia, mis starter.

huvitav on aga, miks tavapärased 100A+ generaatorid seda energiat tagasi toota ei suuda: lõin just huvipärast voltmeetri hoovil päevakese seisnud ca 15..20min otsi sõitva masina akule ja tulem oli tagasihoidlik 11,2V. Võiks ju rohkem olla. Masina generaator on 120A, aku mõned aastad vana, aga etteheiteid sellele ei ole.

Foorumite vanarahvatarkus: "üks troll suudab rohkem arvata, kui sada tarka teada"
Vasta

Keegi kindlasti oskab täpsema graafiku postitada, aga 14V juures ei võta aku rohkem ampreid vastu, kui ta oma konstruktsioonilt on mõeldud võtma, olgu sul või 1000A genekas. Ja pärast 80% täitumisastme saavutamist läheb see vastuvõtuvõime veel kolinal allapoole.
Vasta

Pajatan kogemusi.

Kogemus 1.
Kasutatuna ostetud autol oli aku, mis mu käes toimis muretult 7-8 aastat. Siis kui see ära lõpetas oma maise eksistentsi, müüdi akupoest peale teise tootja aku - VARTA. See kesis aasta, suri vaeseke mullu aprillis. Kuna oli garantiitalong, jalutasin müüja juurde, aga seal öeldi, et ise oled loll. (Lasin akule teha täiendava ekspertiisi professionaali juures, kinnitas, et see aku on loojakarjas.) Järgmiseks müüdi akupoest samade parameetritega VARTA aku. See kooles sel nädalal ära täiesti lambist, ilma igasuguse ettehoiatuseta. Sellele antud 2aastase garantiitalongi võin vist samuti vanapaberi kogumiskasti visata.

Kogemus 2.
Teisel sõidukil kestis aku täiendava lisalaadimiseta 10 aastat ja elab endiselt edasi. See on kinnine kollane Optima aku. Kui ei jaksand enam starterit vedada, sai korraks maha võetud, täis laetud ja nüüd on jälle paar aastat olnud muretu.
Vasta

Mõõda ära auto elektri tühijooks, mittu milliamprit tarbib kui auto ei tööta?

Iseõppinud spetsialist - energeetika valdkonnas.
Vasta

Esivanema Ford jäi suure külmaga passima, kuna aku algsest mahutavusest oli alles vaid 38 %. Paljukirutud Varta loomulikult. Ainult et koduvana märkmete kohaselt sai see masinale 9 aastat tagasi...

90 % sõitudest on seejuures linnas ja linna lähedal tiksumine. Maks 30 kilomeetrit päevas, lühikesed otsad. Täiendavalt laetud polnud teda kunagi. Auto elab õues...

Aga ma tean ka, et 9 aastat tagasi oli tegu värske akuga, mitte aastaid eelnevalt laos vedelenud "uue" eksemplariga. 20+ aastat vana Ford Focus pole ka muidugi mingi elektroonikat täis ime, mis oma elus püsimiseks õrnakesi akumulaatoreid elumahlast tühjaks imeb.

Kahe uue aku järjest koolemine on võimalik, aga mitte väga tõenäoline. Võimalik, et teemas on nüansse, mis nende eluiga mõjutavad/mõjutasid.

Seejuures sama müüja rekord aku eluea osas on 14 aastat... Ise ta selle aku algselt müüs, ise ta ka kliendile uue andis. Midagi muud ta ei müügi, vaid Vartat. 

A.

Life\'s journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting \"Holy s--t!....What a ride!
Vasta

Mnjah.
Ma ka Varta akubutiigile lojaalne klient. Mitte margitruudusest, aga nad nii käepärases kohas, et sõiduka aku olen viitsinud isegi käe otsas ja jala ära tuua.

Siiani on saba andnud  üks aku, mida on neli aastat tarvitatud autos, mis sõidab peamiselt linnas ja vahepeal ei sõida üldse nädalate kaupa, aga alarm, raadiomälu jms kribukrabu tarbivad kuni on, mida tarbida.
Võimalik, et saanuks veel elustadagi, aga omanikul oli vaja kohe sõita ja sai järgmine Varta peale visatud.

Ülejäänud seni kestavad. Tõsi, aega ei ole veel nii palju läinud, et üldistada saaks, aga kindlasti ei ole tegu "kohe surevad ära" toodetega.
Vasta

(12-01-2024, 05:55 AM)denzu Kirjutas:  Pajatan kogemusi.

Kogemus 1.
Kasutatuna ostetud autol oli aku, mis mu käes toimis muretult 7-8 aastat. Siis kui see ära lõpetas oma maise eksistentsi, müüdi akupoest peale teise tootja aku - VARTA. See kesis aasta, suri vaeseke mullu aprillis. Kuna oli garantiitalong, jalutasin müüja juurde, aga seal öeldi, et ise oled loll. (Lasin akule teha täiendava ekspertiisi professionaali juures, kinnitas, et see aku on loojakarjas.) Järgmiseks müüdi akupoest samade parameetritega VARTA aku. See kooles sel nädalal ära täiesti lambist, ilma igasuguse ettehoiatuseta. Sellele antud 2aastase garantiitalongi võin vist samuti vanapaberi kogumiskasti visata.
...
Siin võiks ju oletada tõesti, et ka auto el. süsteemil mingi kala on aga mul oli juhus kui autol oli aku mingi 7-8 a peal ja sügisel külmadega , mitme päevase seismise järel hakkas napiks jääma. Siis sai uus aku ostetud Akukeskusest, järgmiseks suveks oli see uus aku täitsa läbi ja loomulikult oli süüdi klient või tema auto. Tõstsin vana aku peale ja sõitsin veel pool aastat kuni auto mahamüümiseni, akuga muid probleeme polnud kui ikka see vähene allesjäänud mahtuvus.

P.S. Mul praegu ka kastikal peal kõigi poolt kirutud Varta, juba õige mitu aastat ilma probleemideta. Varta sellepärast, et akumüüja kataloogis oli see ainuke, mis sobivate mõõtude ja näitude kombinatsiooniga. Tehaseaku oli mingi tundmatu idamaade tootja oma ...
Vasta

Tsitaat:P.S. Mul praegu ka kastikal peal kõigi poolt kirutud Varta, juba õige mitu aastat ilma probleemideta. Varta sellepärast, et akumüüja kataloogis oli see ainuke, mis sobivate mõõtude ja näitude kombinatsiooniga. Tehaseaku oli mingi tundmatu idamaade tootja oma ...


Sa ostsid selle auto uuena ca 2020 või 2021, miks sa akut vahetasid?
Vasta

(11-01-2024, 22:07 PM)13piisab Kirjutas:  /---/

huvitav on aga, miks tavapärased 100A+ generaatorid seda energiat tagasi toota ei suuda: lõin just huvipärast voltmeetri hoovil päevakese seisnud ca 15..20min otsi sõitva masina akule ja tulem oli tagasihoidlik 11,2V. Võiks ju rohkem olla. Masina generaator on 120A, aku mõned aastad vana, aga etteheiteid sellele ei ole.
 11,2 V on täiesti tühja aku pinge. Kindel et tester valesti ei näita? Siin on ka 0,5V väga suur vahe. Mul hakkas rõskuse tõttu üks odav tester vähem näitama, tühja patareiga aga näitab vastupidiselt tegelikust suuremat pinget.

You see, pal, Elvis can´t read a contract.
All he knows is, no Ferrari, no rides with the top down.
Vasta

VARTA akud vist ongi tänapäeval rämps,ostsin Akukeskusest kaks akut üks pidas vastu kaks kuud viisin sinna samasse 8utiiki kontrolli ,seal saadeti urruauku garantii jutuga pidi nende meelest veel hea aku olema ja pidin loll olema ,et sellised ostsin,ja veel sain teada,et 12 voldist akut ei mõõdeta 12 voldiga  jne.Mõõdetud sai mitmes kohas igal pool tunnistati praagiks 830A oli järel 450 ja 8aari päevaga tühjenes 11,5v peale.
Vasta

Päris huvitav teema siin Varta kohta. Mul ka hetkel teatavad kahtlused selles osas. Suvel ostetud autol Varta Blue Dynamic 95Ah 800A peal, kuna talvel auto palju seisab, siis sai peale installitud Calix BC60, juhe seinas ning pinge stabiilselt 13,7 V. Laupäeval oli vaja sõitu minna ning probleemid hakkasid (temperatuur oli -26-30), kõigepealt ei läinud käima Webasto, selgus hiljem, et lukus, sain ise VCDSiga lahti ja korras, ilmselt oli kütus hangunud. Siis kõikus mootori temperatuur kogu teekonna vältel seieri järgi 0-90, ühtlasel sõidul võis 90 pealt vajuda alla ja puhus siis ka külma õhku. Aga nüüd aku juurde jõudes, siis sihtkohas peale 5h seismist -26C juures, mootor ei käivitunud, eelsüüteküünalde tuli jäi vilkuma, juhend ütleb selle kohta juhtploki viga. Võtsin korra akuklemmi maha aga sama jama. Samas pinge oli 12,4V. Kellegil leidus krokodillidega akupank ja sellega samuti jäi küünalde tuli vilkuma kuid mootor käivitus hetkega. Eelnevalt mittekäivitumisel tuled ei tuhmunud ega polnud mingeid sümptomeid, et volte ei jaguks. Kas ikka aku probleem, üks tester näitab, et Healthy:58% 610CCA Charge: 98% 13,29V Internal R=4,51 mOomi ning soovitus Replace. Aku alla aasta vana kui eelmist omanikku uskuda. Või hoopis kokkusattumus ja starter külmus ära ning juhuse tahtel hakkas tööle just akupangaga proovides... Ühe eelmise analoogse liikuriga tuli mul autoabi kohale ja peksis ikka korralikult kuvalda ja torujupiga enne kui külmunud starter ellu ärkas, temperatuur oli tollal sarnane ja samuti seismine peale pikka sõitu.

JAN
Suzuki GV & VW Caravelle
Vasta

(12-01-2024, 16:30 PM)JAN007 Kirjutas:  /---/ Aga nüüd aku juurde jõudes, siis sihtkohas peale 5h seismist -26C juures, mootor ei käivitunud, eelsüüteküünalde tuli jäi vilkuma, juhend ütleb selle kohta juhtploki viga. Võtsin korra akuklemmi maha aga sama jama. Samas pinge oli 12,4V. Kellegil leidus krokodillidega akupank ja sellega samuti jäi küünalde tuli vilkuma kuid mootor käivitus hetkega. Eelnevalt mittekäivitumisel tuled ei tuhmunud ega polnud mingeid sümptomeid, et volte ei jaguks. Kas ikka aku probleem, üks tester näitab, et Healthy:58% 610CCA Charge: 98% 13,29V Internal R=4,51 mOomi ning soovitus Replace. Aku alla aasta vana kui eelmist omanikku uskuda. Või hoopis kokkusattumus ja starter külmus ära ning juhuse tahtel hakkas tööle just akupangaga proovides... Ühe eelmise analoogse liikuriga tuli mul autoabi kohale ja peksis ikka korralikult kuvalda ja torujupiga enne kui külmunud starter ellu ärkas, temperatuur oli tollal sarnane ja samuti seismine peale pikka sõitu.
 Ma arvan et see hoidelaadija laseb näida akul parem kui ta on. Endal oli ka üks poolpehme aku millel Yuasa tester näitas ca CCA 580A, (sildil 900A) -7C juures oli fifty-sixty kas läheb käima. Samas kui plokisoojendust sai anda koos laadijaga siis ei saanud nagu arugi Big Grin

You see, pal, Elvis can´t read a contract.
All he knows is, no Ferrari, no rides with the top down.
Vasta

(12-01-2024, 12:21 PM)Envir Kirjutas:  
Tsitaat:P.S. Mul praegu ka kastikal peal kõigi poolt kirutud Varta, juba õige mitu aastat ilma probleemideta. Varta sellepärast, et akumüüja kataloogis oli see ainuke, mis sobivate mõõtude ja näitude kombinatsiooniga. Tehaseaku oli mingi tundmatu idamaade tootja oma ...


Sa ostsid selle auto uuena ca 2020 või 2021, miks sa akut vahetasid?
jutt vanast kastikast, mis saab kohe 15 aastat vanaks. Uus on kirikuskäimiseks ... sel peal tehaseaku, kirjasid pole vaadanud.
Vasta

Ma olen kaua aastaid aind Varta ja Boschi akusid müünd ning olnud probleemivabad.
Akudega saab klient või siis ebapädev müüa ka väga pange panna.
Lisaks, kui auto ei lae  korralikult on ka omajagu jamasid. 

Samas akude nö tapmise osas on mul ema auto hea näide.
Väga lühikesed  otsad ning enne kui ära nullisin, siis aegajal originaal alarm läks järgi, kuna pasuna aku tühi ( skoda oe jamad )

Olen proovind ka nö nonema akusid ja nendega on olnud nii positiivseid, kui negatiivseid kogemusi.

Sageli võib probleemi lahendus olla akust kaugemal.., kasvõi juhtmetes klemmides või, kus iganes.

Uuematel autodel on bms id vahel, mis tuleb ka korralikult seadistada uue aku järgi, muidu auto ei lae seda õigest ega tõmba sealt ka voolu.
Vasta

mitu v need 14,4 akudrelli jms laadijad on ja mitu v aku peale laadimist?
Vasta

(29-01-2024, 23:37 PM)lennumoto Kirjutas:  mitu v need 14,4 akudrelli jms laadijad on ja mitu v aku peale laadimist?
 Nii vanamalli NiCd kui ka uutel liitium 14V akudel on laadimispinge 16V+.

You see, pal, Elvis can´t read a contract.
All he knows is, no Ferrari, no rides with the top down.
Vasta

Jagan ka oma argipäevast aku kogemust. Autoks BMW F10 (2010a 5 seeria). Paberite järgi sai ta täpselt enne seda kui mina ta soetasin uue aku. Seega jätsin meelde, et ega mina selle auto omamise jooksul ilmselt akuga tegelema ei pea. Vahepeal jäin temaga elektri puudumisel küll tee äärde, ent toona oli põhjuseks elektriline veepump mis oli katki läinud ning arvas, et on hea 24/7 pumbata.

Nüüd nende külmadega, kui aku paigaldusest oli möödunud 5a, hakkas jälle mingi nali pihta. Auto nii tark, et hakkab ise hoiatusi pilduma, et pingega on probleemid. Samuti lülitab tarbijad tagant välja, et tagada miinimum vool käivituseks. Kuna aku võrdlemisi uus, siis saatsin auto otsejoones diagnosti. Akut sellisel autol enivei ise ei vaheta, sest vajalik aku ja auto paaritamine. Ja tulemus käes - 5a vana Delta-E AGM aku on ikkagi otsa saanud. Nüüd olen 230 eur vaesem, selle eest ühe Bosch aku võrra rikkam. Rolleyes

Tehase aku pidas vastu 9 aastat. Ühel teisel BMW-l vahetasin tehase aku ära 13 aasta pealt.

Jawa 360 + Velorex 560, 2x Vaz 2121, ETKVL autoroller
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 2 külali(st)ne