I.N.D. England
#1
onumeelis  Eesti Indian inglisosadest?

[Pilt: P1010154.JPG]

[Pilt: P1010155.JPG]

[Pilt: P1010156.JPG]

[Pilt: P1010157.JPG]

[Pilt: P1010158.JPG]

[Pilt: P1010159.JPG]

[Pilt: P1010160.JPG]

[Pilt: P1010161.JPG]

[Pilt: P1010162.JPG]

Julgen arvata, et ksf! Onumeelise postitus vääriks eraldi teemat, selle  vanajalgrataste arutelu sisse ta kipub ära kaduma.
Vasta
#2
Väga ilus asi ja nagu Priit juba arvas, siis eks ta Saare töö on. Börsis juba pikemat aega üks naiste IND ka müüa aga sellel on ees ainult vesipilt olnud punasel taustal.

[Pilt: 23d018e39f1526c5b7c22d438baaf22a.jpg]

Leidsin selle naiste Indiani ka  aga see on hoopis mingist teisest ooperist asi, suurem raaminumber ja hoopis teist nägu aga huvitav ikkagi. Kommentaarides olevat möla Saare kohta ei tasu väga tõepähe võtta, kuigi Saarel olid ilmselt lisaks I.N.D le lisaks ka Indiani nimelised rattad, siis Saare enda raamiga ju tegu pole, äkki komplekteerisid mdiagi välismaiste raamide peale või siis hakkame jälle Hilgendorfist rääkima?

[Pilt: 1_1_22488360.jpg]
Vasta
#3
Jah, ka Hilgendorfist hakkame rääkima, aga mitte ainult temast.
Kdf! Manicu suurepäraselt EAG-lehelt leiame Hilgendorfi kohta järgmist

A. HILGENDORFF (27-32)
  A. Hilgendorff, Jalg- ja mootorrattatööstus (32)
Tallinn, Maneezhi 6 (32)
Väike-Pärnu mnt 9-2 (27-1928) - Lembitu 7b (1928-1929) - Gonsiori 26-2 (1929-30) - Müürivahe 16 (31) - Maneezhi 6 (32)

1932: jalgrattad INDIAN/I.N.D (Inglismaa) "inglise materjalist monteeritud"; "jalg- ja mootorrataste montaazhi ja paranduse parim tööstus"

[Pilt: embleem-patent_hilgendorff-indv.jpg]  [Pilt: embleem_hilgendorff-ind_mkyttv.jpg] 
Alexander Hilgendorffi poolt 18.02.1928 patendiametis registreeritud I.N.D. kaubamärkja I.N.D. embleem 


Kes oli see salapärane A. Hilgendorff, jalg- ja mootorrattatööstuse omanik, kes 6 aasta jooksul vahetas 5 korda asukohta? Mida kujutas tema jalg- ja mootorrattatööstus? 
Väidetavalt on Kirjandusmuuseumi raamatukogus olemas Hilgendorfi kataloog 
Inglise jalgratas : BSA ja IND jalgratas, 1930, 14 lk (jällegi lgp. Manicult pärit info).

Niisiis, 18.02.1928 on Hilgendorff registreerinud Patendiametis I.N.D. kaubamärgi. Mida see registreerimine tähendas? Selge on see, et ta ise neid oma "tööstuses" ei valmistanud. Analoogne olukord oli ka näiteks taani Grandios ja Grand jms jalgratastega, millede embleemidele sarnase(d) kaubamärgid umbes samal ajal Patendiametis registreeris üks teine mees, kelle taanipärane nimi mulle meelde ei tule praegu.

Samas on firma Lehmkuhl & Patrik 1928 reklaaminud koos Royal Enfieldi jalgratastega J.N.D. jalgrattaid.

[Pilt: 2rqnde0.jpg]

[Pilt: nn15ya.jpg]

 
Edasi teeme nii nagu alati, mis meil muud teha on. Vaatame kaht olulist allikat, Saaremaalt rekvireeritud jalgr. nimekirja ja 30-ndate keskpaiga varastatud jalgrataste nimekirja I.N.D ja J.N.D otsija pilguga. Mida näeme?

Saaremaa nimekirjas on I.N.D meeste, nr 6096 (mis haakuks teema jalgrattaga) ja I.N.D. England meeste, nr 116437 (mis on midagi muud)
Varastatud jalgrataste nimekirjas on (aasta nr on politseitoimiku, st varastamise aasta)
I N D    2493 Tallinn 1936
J.N.D.   7434  Tallinn 1936
J.N.D.  80415 Paide   1933
J.N.D.   46347 Pärnu 1933  (lähedane number ksf! S2si viidatuga, mis müügis 46318)
J.N.D    39100/3  Rakvere 1936

Mida arvata? Jällegi ksf! Manicu EAG lehelt leiame viite, et Saar on müünud (ja ilmselt ka tootnud) 1936-l aastal jalgratast I.N.D. /Indian. 1936 varastatud I N D nr 2493 võiks ehk kuidagi Saarele sobida, kuigi ma ei tea, mis raaminr-ga 1936 Saare jaoks lõppes. Aga järgmine 1936 varastatud jalgratas nr 7434 ei saanud kuidagi Saarel 1936 valmis olla tehtud, lisaks tuleb ilmselt ikkagi vahet teha I.N.D. ja J.N.D jalgratastel, kuigi embleemisümboolika kattub laias laastus. Teema jalgratta sildil ja ka ksf! Onumeelise analoogsel kasutamata metallisildil on kirjad I.N.D. England, Saare 1936 aastal mainitud jalgratta kohta on aga kirjutatud I.N.D. / Indian, ilma lisata England (mis ei pruugi midagi tähendada, aga metallsiltidel on see England ja pole Indiani).

Teema jalgratta kohta arvasin tõesti (pilte ja ratast nägemata), et tegu võib olla ka Saare toodanguga, või Saare raamile ehitatud jalgrattaga. ei julge jällegi pakkuda, mis aastasse jääks Saarel jalgratas nr 5867, aga kindlasti pole see mitte aasta 1936. Aga Saare raamide või jalgrataste puhul on selliseid asju ka varem nähtud, et mingi vähelevinud nimetusega/sildiga jalgratast on kohatud mingi paartuhat numbrit erinevate eksemplaridena, näiteks Tempo. (kui ma nüüd segi ei aja, kontrollin millelgi üle).

Nii et segased lood nende Indianide, IND ja JND jalgratastega. Vb tuleb edaspidi mingit selgust, see Meelise leitud jalgratas on ka jällegi samm edasi sel teel....
Vasta
#4
Taaskord suurepärane ülevaade seni teadaolevast ja osalt ka mitteteadaolevast Big Grin. Igatahes tuleb ksf! kassi jällegi kiita, kuna eestlased üldjuhul on sellega kitsid ja ehk kulub ära, kuigi poes sellega maksta ei saa. 

Ja lihtsalt niisama võiks juurelda asjaolu üle, kas Saare raamidele neid IND ja Indian asju võidi teha ainult 36 või ka hiljem? Ma ise eeldaks, et ehk alustati selle brändi kasutamist 36ndal ja ehk kasutati ka hiljem? See seletaks ehk ka neid kümnele tuhandele lähenevaid raaminumbreid kui need ikkagi Saare raamid võiksid olla.

Näiteks Brillantidega on sama jama, kasutati seda nime siin ja seal ja lõppkokkuvõtteks üks segane värk. Vägisi kipub eelneva ksf! kassi jutu valguses asi olema nii, et mingid antvärgid tellised raame sealt kus juhtus, lõid omad sildid peale, virutasid üksteiselt nimesid ja sildidisaine, turustasid ka kuidas juhtus (sh ka nt raamide tootja nagu Saar kaudu) ja meie nüüd arvaku, kes ja kus tootis.

Lisan veel rekvireeritud rataste tabelist ka paar teemakohast raaminumbrit

I.N.D. m  6096
I.N.D. ENGLAND 116437
INDIANA A.N. 2070
INDIANA 2073
Vasta
#5
(23-01-2017, 20:02 PM)s2si Kirjutas: " Vägisi kipub eelneva ksf! kassi jutu valguses asi olema nii, et mingid antvärgid tellised raame sealt kus juhtus, lõid omad sildid peale, virutasid üksteiselt nimesid ja sildidisaine, turustasid ka kuidas juhtus (sh ka nt raamide tootja nagu Saar kaudu) ja meie nüüd arvaku, kes ja kus tootis."
Võtab äärmise mõtteselgusega kokku 30-nendate algupoole "eesti jalgrattatööstuse".
Suur Kombinaator
http://www.tsiklitall.ee
Vasta
#6
(25-01-2017, 01:32 AM)Ostap Bender Kirjutas:
(23-01-2017, 20:02 PM)s2si Kirjutas: " Vägisi kipub eelneva ksf! kassi jutu valguses asi olema nii, et mingid antvärgid tellised raame sealt kus juhtus, lõid omad sildid peale, virutasid üksteiselt nimesid ja sildidisaine, turustasid ka kuidas juhtus (sh ka nt raamide tootja nagu Saar kaudu) ja meie nüüd arvaku, kes ja kus tootis."
Võtab äärmise mõtteselgusega kokku 30-nendate algupoole "eesti jalgrattatööstuse".

Sellise pessimistliku tõdemusega uimastatult ja šokeeritult oleks mul küll raske edasi elada ja tegutseda, seepärast teen nagu poleks neid postitusi märganud.

Teemas on meil kaks alateemat, esiteks konkreetne  messingsildiga I.N.D. England jalgratas raaminumbriga 5867. Jalgratas tundub olevat valmistatud Saare tehases aastal 1938. Meil on viide, et Saar on aastal 1936 reklaaminud müügikuulutustes jalgrattaid  INDIAN/ I.N.D., mis tõenäoliselt olid ka Saare tehase toodang. Lisaks sellele on 1936 reklaamitud veel jalgrattaid Champion, REX, Ideal, S ja Original S. Edasisest ajast on viited veel mudelitele Baltik (1937-39), Tempo (1938-39), Kosmos (1940), lisaks põhimudelid S ja Original S mida on müüdud 1936-40 (kui ma õigesti aru saan). Andmed jällegi EAG lehelt, lgp. ksf! Manic kogutud.

Väikese vahepalana sellest mudelist KOSMOS 1940, millest mina midagi kuulnud ega näinud pole...samas on meile teada, et Saare raamile on valmistatud jalgrattaid sildiga FAMOS, milline EJM-s olev vedrukahvliga FAMOS  peaks olema pärit aastast 1940. KOSMOS ja FAMOS on teatavat sarnasust omavad nimetused... vb on kusagil keegi midagi segi ajanud?

Millalgi küsisin ka siin foorumis, et miks oli vaja suurel (meie mastaabis) tootjal Saarel müüa (ja ka ilmselt toota) anonüümse ja vahel ka mitte midagi ütleva nimetusega jalgrattaid/mudeleid, nagu REX, Tempo (kuigi ka Saare tsiklimudelid olid Tempo nimega, samas oli tsiklitel ikkagi Saare S-tähega logo ja selge viide Saarele, mida Tempo jt jalgratastel polnud), Baltik ja ka teema I.N.D.
Täna pakun välja, lihtsalt üks mõte, et kui Saare "tavamudel" S ja ka hilisem? Original S olid "mõneti tagasihoidlikuma disainiga", siis konkreetne teema I.N.D. ja Tempo (paar nähtud isendit), vb ka Baltik (pole ksf! Royali vanaisa Baltik nr 5172, ostetud Saare ärist 20.12.37 näinud ega vist ei näe ka, aga arvele on lisatud kiri, et "kroommudel" vms) on veidi edevamad. Seda küll ainult kahvliotste kroomi poolest, aga see on juba "oluline luksuselement". Kui antud I.N.D.-l on kõikvõimalikud kahvliotsad kroomitud, siis nähtud Tempodel on ainult esihargi ja tagaharkide alumised otsad. Mõte siis selline, et kui oli soov saada (või toota/müüa) "luksuslikum mudel", siis pandi raamile ka mingi "teistsugune" silt,ühel Tempol ja ka EJM Famosel ka näiteks NOVO tagajooks, Tempol ka kroomketikaitse (sel ühel komplektsel, mida näinud olen, ka triibutus on sel valge-rohelisega ja "mittesaarelik", mine tea seda asja). Ehk oli mingisuguseid anonüümseid "poestostetavaid/kataloogikauba" silt kusagil sahtlis olemas, mida vajadusel kasutati? Mõned aastal 1936, mõned(kümned)? järgmisel ja ülejärgmisel aastal. 

Teine teema on see IND ja JND ja Indian laiemalt ja küsimus, et kuidas see kõik teil (meil) algas? Kes, pagan võtaks, alustas?
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne