vanemate igapäevaautode "väljasuremise" tempo
#41

(03-10-2017, 23:31 PM)TeeTL Kirjutas:  Tuleb välja paradoksaalne tõde, et peamine asjaolu, mis Eestis ühtlasi nii kiirendab kui aeglustab vanurliikurite ärakukkumist, on vaesus. 

Vaesus takistab lõputult remontimast vanu autosid mis soola käes möödapääsmatult roostepudiks muunduvad ja vaesus ei luba osta uut.
 
Küsimus, kas vana võiks olla parem kui uus või uus parem kui vana, on põhimõtteliselt mitteasjakohane, sest vana ei saa olla uueta ja uus ei saa olla vanaks saamata Smile

Jah vaesus tõesti on probleem aga see on ka hea vabandus asju mitte teha ja käega visata.
Küll aga olulisem on vaadata asja laiemalt. Inimesed lihtsalt ei oska enam asju hoida. Kui vanal ajal oli auto ikkagi luksus ese ,mille eest tuli ka hinge hinda maksta. Siis nüüd saab juba 130.- eur mingi panni endale, ise asi kas see on tänavalegaalne ja sõidukõlbulik. 
Küll aga vanal ajal hoiti asja rohkem ja seetõttu on ka eelmise riigikorra tehnikat tunduvalt enam alles kui praegu. 
Paraku see hoidmine on juba ise üks teema. Kui ringi vaadata,siis tihti vedelevad autod väljas,kuna pole ruumi ega tingimusi hoida. See aga on pikemas perspektiivis auto enda surm, sest meie kliimavöötmes teeb niiskus ja rooste sealt edasi oma tööd.
Nüüd jõuamegi välja sinna,et miks need Yountimerid või 30a vanad igapäeva liikurid nii peldikud on? Vastus lihtne: inimesed ei oska ega viitsi neid hoida. Ma võin tuua siia pildimaterjali milliste vanakestega siis rahvas ringi liigub ja missugused nad päris elus välja näevad. Kui keegi peaks minu sõnade õigsuses kahtlema.

Teine teema on hoolduse kulud. Kui auto enda turuväärtus on 300eur aga siduri vahetus või osade asendamine ise on samas suurusjärgus või kallim.Ratsionaalselt mõtlev kodanik väga seda raha välja käija ei viits. Siis ongi sõidetakse kuni tüv mingit suuremat nurinat ei tule sõiduki seisukorra üle. Suure mootoriga bensiini autod surevad kohe ära,sest kütus on kallis ja kindlustus ka röögatu suur. Seetõttu jäävadki alles enamasti väikse kw ja mootori litraažidega autod. Samuti diiseldatud või diisel masinad,kuna need võtavad vähem kütust ja kütus ise ka on odavam ja parema kvaliteediga.

Ärge saage valesti aru,ma ei vihka neid 30.a vanu liikureid, pigem on tore kui veel näen,et mõni liigub. Lihtsalt kui inimesed räägivad kui hea ja odav on neid pidada, tooksin nad tagasi reaalsuse juurde. Ehk igal mündil on kaks külge.


Vasta
#42

http://www.iltalehti.fi/autouutiset/2017...9_oa.shtml

Teemakohane artikkel Soome keele oskajatele.

Müün: keermetõrv, puidulakk, alumiiniumtorud.
Vasta
#43

(04-10-2017, 10:28 AM)kopraonu Kirjutas:  Ärge saage valesti aru,ma ei vihka neid 30.a vanu liikureid, pigem on tore kui veel näen,et mõni liigub. Lihtsalt kui inimesed räägivad kui hea ja odav on neid pidada, tooksin nad tagasi reaalsuse juurde. Ehk igal mündil on kaks külge.

Siin sõltub asi nii suurel määral konkreetsest auto mudelist, eksemplarist ja selle omanikest, et üldistada pole võimalik. 30 aasta vanuste masinatega kokkupuuteid tegelikult ei ole ka. 90 aastate alguse autodega aga küll. Kui tegemist on õnnestunud mudeliga, kere eest on korralikult hoolt kantud ja mootori resurss pole veel ammendunud, siis võib öelda, et lagunevad oma lihtsama ehituse tõttu vaat et vähem, kui päris uued autod. Aga kui kere või mootor on oma elu ära elanud ja üritada seda veel vägisi elus hoida, siis ongi täpselt nii, nagu Kopraonu räägib.
Vasta
#44

Eks TÜV praagib ka neid päris surnud mootorite ja keredega asju välja. Nagu kodanik Jawa354 ütles on asi ka suuresti auto mudelis kinni. Palju on ka vale arusaamisi nagu tsink kered olid kõigil C3-del. Asi on märksa keerulisem ja see nõuab teinekord iga mudeli puhul laiemalt lahti rääkimist. Soovi korral võin ühe B3 ja C3 kulude ja hävinud osade rea panna siia võrdluseks,kui see aitab anda mingi ülevaate asjade kulgemisest. 


Kuid küsin endale,et siis mis tulevik meid ees ootab?
Ilmselt on aktsiiside ja kütuse kallinemine ka tulevikus paratamatu. Teine teema on milliseks kujuneb riigi maksupoliitika üldse ja kuidas moodi sinna mahuvad vanasõidukid ning youngtimerid. Kas üldse kütusemüüki kui sellist enam 30-50.a pärast toimub? Kui EL eesmärk, juhul kui see veel siis eksisteerib on minna üle hübriid ja elektriautodele?


Vasta
#45

(04-10-2017, 13:23 PM)kopraonu Kirjutas:  Kas üldse kütusemüüki kui sellist enam 30-50.a pärast toimub?
Küllap jõuab asi arenguspiraali pidi tagasi sinna kust tuli - bensiini müüakse apteegis rohupudelikestes.

Füüsika on valus ja matemaatika teeb vaeseks, kui sa nende sõber ei ole.
Vasta
#46

Vaevalt keegi enam apteegis bensiini müüma hakkab. Pigem ikka rikkad dikteerivad kes ja kus ja mida müüakse. Mis sest,et vesi ümberringi,juua ikka ei saa. Ka viljasalves võid nälga jääda,siin pole küsimustki. Ma arvan,et meil ei tasu muretseda,saame oma eluajal veel vanade pannidega ringi lasta. Jutt säästmisest ja kokkuhoiust on alati üks suur möla olnud,läbu jääb kestma igavesti,sest kellel jõud ja õigus see saab. Ja inimene ei muutu,ahne on ta koguaeg olnud.
Ei muutu siin midagi niipea. Ennem lõppeb inikond otsa,teine mats laseb teise maha,sest sellist topist tal veel seinapeal pole.... jäägu ta veel kasvõi ise viimaseks üksikuks isendiks. Big Grin
T.
Vasta
#47

Ma panen siis ühe audi 80 B4 2.0 85 kW vahetatud osade ja tehtud tööde nimekirja mälu järgi.
Minu käes aastast 2009. Läbisõit ostes 320k, nüüd 470k (Kerimised peale selle)
Kuna selle mootori kütusekulu on üle mõistuse suur, siis sai aastal 2011 pandud peale kasutatud II põlvkonna LPG seade üsna minimaalse väljaminekuga.

Hammasrihm koos juurdekuuluvaga 2x vahetatud
Esiamordid, tugilaagrid,  padjad 2x
Lääba puksid 2x
Esisilla ja kere vahelised  puksid 1x
Sharniirid 1x
Kondid 1x
Stabika varda puksid 1x
Välimised rooliotsad ja reguleerimispoldid 1x
Juhi poolne välimine  pooltelje ots 1x
Mõlemad välimised pooltelje otsa kaitsekummid 1x
Tagasilla puksid 2x
Tagumised rattalaagrid 1x
Piduriklotsid ees 2x
Piduriklotsid taga 1x
Esimese piduri sadula kolvid, tihendid, õhutusniplid 1x
Kõik piduri sadulate liugurite kummid 1x
Pidurivoolikud 1x
Käsipiduri trossid 1x
Halli andur 1x
Süütepool 1x
Küünlad 2x
Küünlajuhtmed 2x
Jagaja kaas ja rootor 2x
Radika küljes olev temperatuuri andur 1x
Bloki juures olev temperatuuri andur 1x
Klapikambrikaane tihend.
Mingi vaakumvooliku jubin.

Pagasi luugi lukk 1x
Kapoti amort 1x
Pagasi luugi amordid 1x
Juhi ukse sulgur 1x
Juhi ukse sisemise avamise lingi traat 1x

Summuti keskmine ja tagumine 2x
(Esimesel korral odav uus, nüüd alla kasutatud originaal)
Väljalaske püksid on vahetatud kasutatud originaali vastu 1x
Katalüsaatori kinnituse kõrvad roostetasid läbi. Sai otsitud tühjaks pekstud korpus ja selle küljest jupp olemasoleva katalüsaatori korpuse külge keevitatud.

Kliima pumba otsa tihend 1x
Kliima pumba siduri laager 1x
Kliima kuivati 1x

Gaasiseadmega on selline lugu, et süütesüsteemi probleemide korral hakkab sisselaskes pauke korraldama. Selle tagajärjel on tulnud vahetada:
Õhulugeja 2x
Õhulugeja ja sisselaskekollektori vaheline lõdvik 2x
Õhufiltri korpus 1x

Kere poole pealt on vahetatud esitiivad ja kõik uksed üle värvitud kasutatud originaalide vastu.
Iga aasta või paari tagant on tehtud korrosioonitõrjet ja värviparandusi. Hetkel kusagil miskit rooste arengut ei paista.

Enamus töid on tehtud ise. Jagades kulud aastate peale ära, võiks jääda 200 ... 300 EUR aastas
Vasta
#48

Need masinad, mille omanikud autot paarisajagi euri eest aastas remotida raatsivad, ei kaogi kuhugi.
Kaovad pidur lekib-pime ette stiilis masinad. Ja neid oli omal ajal ikka palju.
Vasta
#49

Paneme siis võrdluse mõttes siia praegu enda vanakese ehk tõeline erimudel:
VW Passat B3 GT 2.0 DOHC 1989 Kellal on 237k km saades oli 227k, ilmselt keritud maha ka omajagu enne mind.
Oli enne minu kätte jõudmist siis ühe omaniku käes 2004.a alates. Kuid palju see seal asju teha viitsis otsustage ise.

Asjad,mis olen kahe aasta jooksul asendanud:
- katalüsaator, kollektor ja väljalaske süsteem: 200eur sh ka tööraha töökojale
Vana oli selline,et no comments originaal püttid aga üle keevitatud ja tühjad. Lambda ei funkanud enam ammu. 
sain ühelt healt inimeselt veel originaal katalüsaatori ja ühest komisjoni poest 50eur maksnud tuletoru. Muidu oleks see remont veel kallimaks läinud. Kuna tuletoru ennast enam tootmises pole ja odavaim analoog 200eur.

- mootori ja kasti õlid 60 eur

- esi ja taga amordid uued: 90eur
kõik 4 amorti olid originaal VAG omad aga nii kutud kui olla veel andsid.

- pidurite ring, kettad,töösilindri kolvid,mansettid,pumbad jne: 240eur
Vanad kettad rämps,kõverad ja lubatust kõvasti rohkem kulunud. Nii ees kui taga uued töösilindri kolvid. Vanad olid ära ussitanud.
Lisaks ka käsipiduri remont,mis oli omajagu ajude keppi. Lisaks ka mitu piduritoru ja voolikud,mis vanadusega kutud.

- Sidurivahetus 150.- DOHC on samasuur korv nagu VR6l ja see maksab päris korralikku raha.

- mootori ja pritse tihendite vahetus ja õhulekete kaotamine. 50eur

- esisilla liigendid ja varda puksid: 60eur
Lisaks GT mudelil amordid ja silla osad tugevamad ja tummisemast materjalist ning mõni asi on kallim kui 66kw mootoriga variandil. Osad sillajupid ei ole viimasega isegi vahetatavad. 

- ahju parandamine: 25eur= kaks kummi voolikut,mis puru läksid mahavõttes. Ka tootmises polnud pidin lammutusest sarnase kujuga asja otsima.

- lisaks salongi istmede ja plastmass osade asendus,mis läksid lammutusse viidud raha näol 100eur maksma.

Ainus asi,mida ma pole puudunud on esiratta laager, tagasilla puksid ja kere. Samuti ka ukselingid,mis ka on kehvas seisus.

Auto saades ei töötanud ei tagumine kojamees ega ka soojendus korralikult. Lisaks muid pisihädasid nagu üleliia suur küttekulu ja pöörded ei püsinud paigal.


Vasta
#50

(04-10-2017, 15:25 PM)kopraonu Kirjutas:  Paneme siis võrdluse mõttes siia praegu enda vanakese ehk tõeline erimudel:
VW Passat B3 GT 2.0 DOHC 1989 Kellal on 237k km saades oli 227k, ilmselt keritud maha ka omajagu enne mind.

See on hea näide sellest, kui eelmise omaniku tegematajätmiste tõttu tuleb korraga palju asju üle käia. Sellist autot tasub osta ainult juhul, kui kere ja mootor on heas korras ja plaanis autot pikemalt pidada või asjad läbi mõeldud ja plaanis autot taastama hakata.

Aga kui on korra juba korralike osadega ära tehtud ja mootor ja kere kestavad, siis võiks edaspidi mõnda aega vähemalt nende asjade osas muresid ja kulusid vähem olla. Kui varsti peale sellist remonti auto maha müüa ja järgmisega uuele ringile minna, siis läheb vanade autode pidamine ilmselgelt väga kalliks.
Vasta
#51

Enda b32-l vahetasin kõik esi-tagasilla kõik puksid, rooliotsad, sarniirid, kõik amordid koos vedrudega korraga välja. Lisaks tagumised trumlid, laagrid ja piduriklotsid koos uute vedrudega. Lisaks esisilla reguleerimine. Ei ütleks, et kallis oleks. Kui õigesti mäletan oli varuosade maksumus 650? Kui arvutus teha ca kolme aasta peale läbisõit mingi 30 000km selle aja kohta. 

Kütust võtab 7l sajale (tegu diisliga). Mingist müstilisest 4,5l millest heietatakse pole kunagi suutnud saada. Laiad rattad ja sportlik sõidustiil ju annab selle 2liitri kulu lisa.

Viimased kaks aastat on Passat seisnud. Kuna autosid on nii palju, et ei jõua kõigiga sõita. Muidugi nüüd juba mõtlen, kas tahangi sellega veel sõita, sest inimene on harjumise ohver ja kui ikka oled paar aastat Phaetoniga liikunud, ega vist 83-nda aasta Passatiga ennast mugavalt (ennem kui jälle ära harjud) ei tunne.

Seega vaesusega pean nõustuma, et pole paljudel majanduslikult võimalust hoida vanat sõidukit ideaalses korras. Lisaks auto omamisele peab lisadena olema ka koht selle remondiks, oskused, riistad jne.

Mugavus. Inimene harjub hea asjaga kiiresti ära ja enam kehvemat ei taha. Kui armastad kiirust/kiirendust ...jällegi 140-150 kmh rohkem Passatist (47kW) rohkem ei tule.

Ohutus. Kiiruste kasvades pole näiteks tipptunnil mõne sõidukiga tänavaotsast võimalik välja pöörata. Toon näitena Mercedese jõuetu kaheliitrise diiselmootori. Avariisse sattumisel on  konstruktsoon väsinud metalli näol nõrgem kui uuel sõidukil. ( 
Muidugi plekk on paksem.)
Võttes arvesse kõiki neid asjaolusid ongi vanad sõidukit kadumise trendis.

Autoplekksepa- ja keevitustööd,  värvimine, avariijärgne taastamine ning vanasõidukite renoveerimine. http://www.hmp.ee/
Vasta
#52

Aastane läbisõit on üks kõige tähtsamaid küsimusi vana vs. uus auto. Pere põhiautoks on viimastel aastatel olnud 91 aasta 1.8 automaat Audi 80. Eelmise aasta läbisõit oli veidi alla seitsme tuhande. Viimaste aastate kilomeetri hind on 19,7 senti ja see sisaldab remonti, kindlustust, varuosi, kütust (keskmine vist 11.xx sajale), rehvikomplekte jne. Kõik kulud kokku on ca. 120€ kuus. Palju on uuema auto hinnalangus (käsitletav audi on nagunii põhimõtteliselt metalli hinnaga), hoolduskulud jne...  Emal on täis kohaliku ajalooga 100k sõitnud 2006 1.6 VW Golf ja sinna igaaastaselt sisseminev raha on lihtsalt jube võrreldes enda "romudega". Vanast audist, selge see, et kunagi saab ka selle auto elu läbi aga eks siis hea õnne korral jätkab järgmisega.
Vasta
#53

Kahjuks või õnneks nii on see eesti elu. Müüakse igausgu sõnnikut ja küsitakse veel head raha ka selle eest. Konkreetse sõiduki ma sain aitäh eest,kuna keegi ei soovinud seda suure mootoriga mölakat omale. Tollel hetkel olin ise ka jalamees ning ausalt kuna soetusmaksumus oli sümboolne. Siis olen ma viitsinud selle autoga veel mässatamkas või õppimise eesmärgil. Passat GT on ka baasmudeli eriversioon,mistõttu selle asjad ongi kallimad ja mõni pulk raskem leida. 


Alati ei saa vana omanikku süüdistada. Mõnede linnade tänavad ja teed on ka sellised nagu Stalingradi kaevikud. Ka see halvendab liikuvosade kvaliteeti, rääkimata porist ja mullast,mis tapab ketaspiduritega auto väga ruttu.


Vasta
#54

(04-10-2017, 16:36 PM)Alts Kirjutas:  Aastane läbisõit on üks kõige tähtsamaid küsimusi vana vs. uus auto.

Täpselt. Pole küll otseselt arvutanud, aga kui aastane läbisõit jääb üle 50 000 km, siis võiks uue auto liisimine juba täidsa kõne alla tulla. Väikese läbisõidu korral ajavad liisingu, kasko jm. auto enda maksumusega seotud kulud kilomeetri hinna üle mõistuse kõrgeks. Ja lõpuks võib juhtuda, et kere roostetab enne läbi, kui mootori resurss saab ära kasutatud. Suure läbisõidu korral ei moodusta auto hind kilomeetri hinnast enam ülearu suurt osa.

Kiire arvutus:

Uue auto hind 20000.- EUR
Läbisõit resursi ammendumiseni 500 000 km

20 000 / 500 000 = 0.04

Ehk siis auto enda maksumus võiks moodustada km hinnast umbes 5 senti. Hooldus, remont jm. sinna juurde.
Läbisõidul 10000 km aastas, teeb see kokku 500.- EUR aastas ja auto peaks vastu pidama 50 aastat.
Samas 500.- maksev kasutatud auto peaks pidama vastu 1 aasta, 1000.- auto 2 aastat , 2000.- auto 4 aastat.
Kumb variant on realistlikum?

Minu eelpool mainitud vana audi maksis aastal 2009 täpselt 2000.-EUR.
Jagame selle 150 000km peale ja saame 0,01333...3  eur/km auto ostmiseks
Ehk 250.- EUR aastas

Ootan liisingu pakkumisi  Big Grin
Vasta
#55

(04-10-2017, 17:24 PM)jawa354 Kirjutas:  
(04-10-2017, 16:36 PM)Alts Kirjutas:  Aastane läbisõit on üks kõige tähtsamaid küsimusi vana vs. uus auto.

Ehk siis auto enda maksumus võiks moodustada km hinnast umbes 5 senti. Hooldus, remont jm. sinna juurde.
Läbisõidul 10000 km aastas, teeb see kokku 500.- EUR aastas ja auto peaks vastu pidama 50 aastat.
Samas 500.- maksev kasutatud auto peaks pidama vastu 1 aasta, 1000.- auto 2 aastat , 2000.- auto 4 aastat.
Kumb variant on realistlikum?

Kõik õige ,siiski on teatud erinevused. Sa võid saada auto,mis maksab 2000eur ja ei kesta 1.a ka. Siinkohal tuleb mängu, regulaarne hooldus enne ja soetamise järgesel ajal. Tee olud,sool jne. Omaniku enda kasutusharjumused ehk siis ärme unusta,et kui antakse piitsa ainult,siis annab ka kõige tugevam asi ükskord järele. Kõik need tegurid kokkupannes hakkab juba tekkima :Smilepõnev tervikpilt.


Vasta
#56

(04-10-2017, 17:37 PM)kopraonu Kirjutas:  Kõik õige ,siiski on teatud erinevused. Sa võid saada auto,mis maksab 2000eur ja ei kesta 1.a ka.
Siis oled edaspidi ettevaatlikum ja otsid järgmiseks korralikuma (või odavama). Või siis otsid kellegi, kelle käest enne ostmist nõu küsida. Pikas perspektiivis ja statistiliselt peaks olema igatahes täidsa teostatav.
Vasta
#57

(04-10-2017, 17:51 PM)jawa354 Kirjutas:  
(04-10-2017, 17:37 PM)kopraonu Kirjutas:  Kõik õige ,siiski on teatud erinevused. Sa võid saada auto,mis maksab 2000eur ja ei kesta 1.a ka.
Siis oled edaspidi ettevaatlikum ja otsid järgmiseks korralikuma (või odavama). Või siis otsid kellegi, kelle käest enne ostmist nõu küsida. Pikas perspektiivis ja statistiliselt peaks olema igatahes täidsa teostatav.

Nii ta on aga paraku pole ühegi asja ostmisel garantiid,et saad selle õige ja korras asja. Õnneks uuemate autode ostmisel on võimalik ajalugu kontrollida ja igasugu naljamehed on võimalik läbi näha. Kuigi lihtne see ei ole.
Nõu tuleb küsida konkreetse auto margi või mudeli asjatundjalt(isegi teeninduse mehaanikult võib väärt infot saada),mitte naabrimehelt ega lehmalellelt või interneti jututoast. Ja ka siis ei saa teinekord päris täit selgust. Kunagi küsisin, nii katse mõttes mitmest foorumist nõu ja tuli välja,et konkreetse automargi eripära kohta ei oskanud keegi mitte sõnagi öelda. Ehk lugupeetud nõuandjatel polnud õrna aimugi,millest jutt käis või puudus neil reaalne kokkupuude asjaga. Ma sain nende rumalate kulul naerda korralikult.  
Seega nagu ütlesin, usalda aga kontrolli. Õnneks ei ole väga raske leida neid,kes asju jagavad tuleb vaid otsida Smile


Vasta
#58

hästi ei tahaks uskuda , et mõnel 20000 maksval  tänapäeva asjal on ressurssi pool milli ,  vast kaks sotti see mootorikene kestab , kui ettevaatlikult  pruukida .
Vasta
#59

Liigun ise pealinnas igapäevaselt 30 aastat vana Nissaniga ja pean tõdema, et teisi 80ndate autosid tänaval silma ei hakkagi, vaid suveperioodil.Enda autol kuludest tulevad ette ka eelmistest omanikest mulle jäänud remonditööd väljalaskesüsteemi, süütesüsteemi ja muu osas, aga ilmselt polnud  neil soovi või võimalusi neid töid teostada. Kolme dekaadi vanust autot igapäevaliikluses hoida on lihtne vaid siis, kui auto on kenasti ülal peetud ja kõik vajaminev õigeaegselt teostatud. Enda autol ainult jooksvad kulud on põlevaine peale, vahepeal on andnud saba ka generaator. Meeldiv on küll näha, kui keegi teine ka vanakooli sõidukiga igapäevaselt kulgeb. Talvel tarvitada vanemat autot on küll ebamõistlik, seda enda vanuriga ei praktiseeriks.
Vasta
#60

(04-10-2017, 18:29 PM)iceman Kirjutas:  hästi ei tahaks uskuda , et mõnel 20000 maksval  tänapäeva asjal on ressurssi pool milli ,  vast kaks sotti see mootorikene kestab , kui ettevaatlikult  pruukida .

See tähendab siis, et vana auto puhul võib 10 000 km läbimise järel lõplikult ära laguneda mitte 500.- vaid 1000.- eur maksev auto.

Kopraonu võib oma projektiga niimoodi juba vaikselt plussi hakata jõudma.
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne