Elektrooniline tahhimeeter VAPE juurde?
#1

Tere

kas kellegil on kogemust VAPE elektronsüüte korral elektroonilise tahhomeetriga?

https://www.ebay.co.uk/itm/Voltmeter-Tac...%7Ciid%3A1

Sellist tahhomeetrit tahaks VAPEga koos tööle panna. Kuskohast tuleks võtta RPM signaal?

Tänan Jaan
Vasta
#2

Hea, et sa pole mootorratta marki siin märkinud... aga vaadates su eelnevaid postitusi, siis oled tegelenud jawa 350 ja CZ350-ga. Seega eeldan, et kasutad VAPET sellistel masinatel.
VAPE, mis on JAWA peal, on ühe anduriga ning annab mõlemale silindrile korraga sädeme. Sinu lingil toodud asjandus tahab saada impulssi (pole öeldud kus kohast). Kõige ohutum on võtta see VAPE süütepoolile minevast anduri juhtmest (see ei tohiks ületada 14V). Sinna annab VAPE iga väntvõlli poole pöördega ühe impulsti, millest siis süütepool genereerib mõlemale silindrile sädeme. Sätid pööretelugeja 0,5 peale ning asjandus peaks töötama. Juhul kui sealt võetud impulss liiga kange ja aparaatus õhtale läheb, osta uus ning keera 5 pööret ümber küünlajuhtme...

Ostan Minsk M103 (1963a) ja Kovrovets K58 -le ning '73a Jawa 360 + velorex korras osasid 
Vasta
#3

(11-11-2018, 23:42 PM)CHRhmm Kirjutas:  Hea, et sa pole mootorratta marki siin märkinud... aga vaadates su eelnevaid postitusi, siis oled tegelenud jawa 350 ja CZ350-ga. Seega eeldan, et kasutad VAPET sellistel masinatel.
VAPE, mis on JAWA peal, on ühe anduriga ning annab mõlemale silindrile korraga sädeme. Sinu lingil toodud asjandus tahab saada impulssi (pole öeldud kus kohast). Kõige ohutum on võtta see VAPE süütepoolile minevast anduri juhtmest (see ei tohiks ületada 14V). Sinna annab VAPE iga väntvõlli poole pöördega ühe impulsti, millest siis süütepool genereerib mõlemale silindrile sädeme. Sätid pööretelugeja 0,5 peale ning asjandus peaks töötama. Juhul kui sealt võetud impulss liiga kange ja aparaatus õhtale läheb, osta uus ning keera 5 pööret ümber küünlajuhtme...

Jawa 360 on jah. Kuna VAPE on universaalne, siis ei toonud seda kohe välja.
Huvitab just, kas kellegil on praktilisi kogemusi selles osas.
Ilmselt on mõistlik jah enne tahhomeetri ühendamist üle mõõta, mis pingega impulss läheb. Mul ei ole ratas veel nii koos, et saaks käima panna ja mõõta. Tahho on ka veel tellimata.
VAPE'l läheb süütepooli kolm juhet:
Valge on maandus
Punane on tõenäoliselt generaatorist tulev toide, mis on tõenäoliselt vahelduvvool
Kollane juhe tuleb Halli andurist ja sealt tuleb ilmselt signaal võtta.
Vasta
#4

Kollases peaks +12...+14V pulsseerima. Kui keegi teine ei saa mõõta, siis reedel võin tsekata, mis V seal sebib.

Ostan Minsk M103 (1963a) ja Kovrovets K58 -le ning '73a Jawa 360 + velorex korras osasid 
Vasta
#5

(12-11-2018, 10:37 AM)CHRhmm Kirjutas:  Kollases peaks +12...+14V pulsseerima. Kui keegi teine ei saa mõõta, siis reedel võin tsekata, mis V seal sebib.

Ma ei ole kindel, et seal kollases alalisvool on. VAPE'st lähevad 3 eespool kirjeldatud juhet otse süütepooli ja 2 musta juhet vahelduvvooluga läheb alaldisse-pingeregulaatorisse. Selle süütepooli punase juhtmega mineva voolu genereerib tõenäoliselt see lisamähis, mis on ühele VAPE generaatori mähiste segmendile peale keritud. Kahtlustan, et sealt tuleb vahelduvvool, sest alaldusdioodi ma ei märganud. Kahjuks panin VAPE juba peale, lähemalt ühendusi uurimata.
Kui viitsid tsekata ja on millega mõõta, siis oleks huvitav teada, kas seal on vahelduv või alalisvool ja mis pingega.
Vasta
#6

Kasutasime patarei toitel tahhokaid kartide peal. Seal oli lihtsalt üks juhe, mis keerati ümber kõrgepinge juhtme.
Kui tuua analooge, siis võiks olla antud tahhokal üks juhe impulsiks, üks akupluss ja üks massi.
Vasta
#7

Kui see eeltrooniline tahhokal piisab nõrgast impulsist, siis paar keeret ümber süütejuhtme on hea ja ohutu lahendus.

Ostan Minsk M103 (1963a) ja Kovrovets K58 -le ning '73a Jawa 360 + velorex korras osasid 
Vasta
#8

Äkki on see mõtekam

https://www.ebay.com/itm/Black-Motorcycl...Sw3vFbYkMO

Tahhomeeter ja tunnilugeja koos.
Paterei toide  ning juhtme kerid kõrgepinge juhtme külge.
Igati ohutu
Vasta
#9

(13-11-2018, 22:02 PM)kiiresti2 Kirjutas:  Äkki on see mõtekam

https://www.ebay.com/itm/Black-Motorcycl...Sw3vFbYkMO

Tahhomeeter ja tunnilugeja koos.
Paterei toide  ning juhtme kerid kõrgepinge juhtme külge.
Igati ohutu

Konkreetset ma ei soovita. Mul on Ural M67-le selline paigaldatud. Tühikäigul näitab pöördeid õigesti, ca 2000-dest hakka allapoole valetama päris kõvasti.
Vasta
#10

(13-11-2018, 22:02 PM)kiiresti2 Kirjutas:  Äkki on see mõtekam

https://www.ebay.com/itm/Black-Motorcycl...Sw3vFbYkMO

Tahhomeeter ja tunnilugeja koos.
Paterei toide  ning juhtme kerid kõrgepinge juhtme külge.
Igati ohutu

Tellisin juba ära selle, mis mu algses lingis oli. Ta peab kuidagi ka sobima Jawa 360 peale. Mõtlesin, et panengi teibiga sinna lenksu katte peale ja siis juhe katte alt tule sisse tagasi. Tunnilugeja ja voltmeeter on lisaks tahhomeetrile ka sees. Ma seda sinu välja pakutut nägin küll, aga pidasin seda liiga kandiliseks.
Pärast kui olin ära tellinud, leidsin aliexpressist veel ühe, mis oleks veelgi paremini sobinud. Sellel oleks veel kell ja silindri termomeeter ka lisaks sees ja patarei tagavaratoiteks kellale. RPM andur ka juhe ümber kõrgepingejuhtme kerimisega:
https://www.aliexpress.com/item/RL-HM028...aa5101244d
Vasta
#11

Püüdsin nüüd mõõta volte süütepoolile minevatest juhtmetest.
VAPE süütepooli läheb neli juhet:
Üksikpistik:
1. sinine - suretusnupu alla ja lühistab massi.
Neljane pistik:
2. Punane - AC 290-300V, mis peaks OK olema, sest sellest genereerib süütepool kõrgepinge.
3. Kollane - AC 0,55V
4. Valge - DC 0,7mV

Kahjuks ei olnud ossi käepärast, seega vaid kasutasin MASTEH ms6231
krt sellega oleks ju saanud ka n.ö. mõõta pöördeid (jah sätetes 4T 4/6/8 silindrit)

Ostan Minsk M103 (1963a) ja Kovrovets K58 -le ning '73a Jawa 360 + velorex korras osasid 
Vasta
#12

Sain selle tahhomeetri kätte ja panin rattale külge.
Voltmeeter töötab kenasti, tahhomeeter kahjuks mitte.
Õigemini, üksikutel kordadel viskab vahest näitu, aga enamasti mitte.
Pööretelugeja oli vaikimisi tehase seades juba 1/2 peal.
Tahhomeetri sisend on ühendatud VAPE kollase (anduri) juhtmega.

Peab hakkama uurima, mis variandid on tööle saada.
Vasta
#13

Sealt kollase juurest ei saa tahhokas piisavalt tugevat signaali... lisaks on seal vahelduvvool.
Mis on selle tahhomeetri impulsi lugemise andmed e. millist impulssi ta soovib (Mitu V või mV, kas AC, või DC jne)
Netis olevad tahhokad, mis JAWAle kruvitakse võtavad impulsi küünlajuhtmelt.

Kehv lugu on selles, et VAPE-l ja JAWA originaalil ei ole digitaalset tahhomeetri väljundit, vaid on mootoril ainult mehhaaniline. 
Seega üks lahendus võiks olla selles, et tekitada talle lihtsa skeemiga digitaalne tahhomeetri väljund.

Nüüd on koht kus mõiste "lihtne" ei pruugi üheselt olla kõigile arusaadav... ja oht ka minul endal üle mõelda.

Tahhoka väljundit saab koostada kahest impulsi genereerimise kohast :
1. küünlajuhtmelt - klassika, kuid seal on kaks impulssi ühel mootori täispöördel. VAPE genereerib AC kõrgepinge küünaldele, seega mõlemal silindril on korraga säda, kuid ühel silindril on positiivne säde, teisel negatiivne ja see vahetub iga mootori poole pöördel

- põhimõtteliselt tuleks koostada "lihtne" stroboskoobi skeem (midagi sarnast: http://www.howtoalmanac.com/kevin/projec...glight.htm)
Olen sellise kokku keeranud ja töötab (strobona) ilusti nii võrri, 125cc kui ka JAWA peal. http://foorum.motokuur.ee/viewtopic.php?f=23&t=24169
Samas MOSFETi panna juhtima vajaliku pingega impulssi.

2. Süüte andurilt
Põhimõtteliselt sarnane teema nagu nr1, kuid vajab natuke katsetamist ka.
kollaselt juhtmelt võtta signaali väljund e. split. Väljundile lisada diood, mis peaks AC tegema DC. seejärel lisama sama skeemilahend, kuid ilma induktsiooni osata, MOSFETiga juhtida püsivoolu +12V ahelat lülitama perioodiliselt samas sageduses mootori pööretega sobivat signaali. Signaali pinget saab muuta tahhokale sobivaks.


Kuna ise ei ole seda asjandust nii katsetanud, siis võib saada probleemiks impulsi nõrkus, mis minul jäi 0,5V mõõtepiirkonda. MOSFETil on see 0,8V....3V
Kirjeldatud asjad maksavad kokku 0,3€ juures.

Igatahes põnev teema Wink

Samas võib eelpool pakutud skeem olla liiga mürarikas + mehhaniliselt õrn... siis võiks soetada pigem signaali filtri:
nt sellise:
https://kosonorthamerica.com/shop/motorc...al-filter/
Või häkkida ise... mis kokkuvõtteks ei tule väga palju odavam...
https://hackaday.io/project/23144-rpm-signal-filter

Ostan Minsk M103 (1963a) ja Kovrovets K58 -le ning '73a Jawa 360 + velorex korras osasid 
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne