Keskeakriis neljas vaatuses ehk ČZ 175 Typ 450
#1

Kuivõrd on kurdetud projektipäevikute vähesuse üle, üritan anda ka enda tagasihoidliku panuse.

Proloog

Olin varasemalt kuulnud paljusid nooremaid ja vanemaid vanatehnika huvilisi ütlemas, et tegemist pole hobi, vaid hoopis haigusega, mis on ajas üha süvenev. Keskealise üksiku vanamehena võin nüüd kinnitada, et nii see on ja ma tunnen end täiesti lootusetult tõvestatuna. Ma ei tea, kas see on keskeakriis, mis olukorda võimendab, aga iga päev või õhtupoolik, mille ma kulutan vanatehnika uurimisele, paneb mind üha enam tundma, kuivõrd kütkestav see (sõltuvus)haigus õigupoolest on. Esimesed märgid minust kui potentsiaalselt tõveohvrist ilmnesid juba kooliajal, mil sai igatseva pilguga igasuguste Pannoniate-JAWAde müügikuulutusi vahitud ja unistatud: kui oleks vaid raha, ostaksin endale mootorratta. Raha aga eriti ei olnud ja ülikooli minemisega kadusid paariks dekaadiks ka sellised unistused…

Eelmise aasta sügisel ühte garaaži koristades jäi mulle paljude vanade mootorrataste hulgast silma üks tšehhi kaunitar, mis ei lasknud mul pikalt öösiti magada. Hiljem samas garaažis korduvalt abitööliseks käies läksin seda ikka vaatama ja silitama.

Mootorratas

See mootorratas oli ČZ 175 Typ 450 ja tänasest kuulub ta lõpuks minule.

ČZ 175 Typ 450 tootmisaastad jäid ajavahemikku 1959-1968 ning kõnealuse isendi sünniaastaks on 1962. Mudeli eellaseks oli ČZ ja JAWA koostööna valminud JAWA-ČZ 175 Typ 356, mida toodeti 1960. aastani. Erinevalt oma eellasest toodeti tüüpi 450 juba täielikult ČZ egiidi all ning disainis tehti mõningaid tehnilisi muudatusi, mille hulka kuulusid muu hulgas raami puhul varasema ristkülikukujulise profiili asendamine ČZ-le omase ümara profiiliga. Samuti asendusid kaks väljalasketoru ühega ning mootor muutus pisut võimsamaks.

Eks tulevikus saan isendi ajaloost pikemalt kirjutada.

Seisukord

Erinevalt minu JAWA mopeedist, mille sain suurelt jaolt algosadeks lammutatuna, on käesoleva isendi komplektsus ja algne säilivus hoopis teisel tasemel. Tsikkel on kaetud ohtra tolmu ja lögaga, kuid enamikul plekkdetailidel paistab olevat originaalvärv säilinud ning birkal olevad raami- ja mootorinumber kattuvad reaalsusega. Mootor käib kenasti ringi, käigud vahetuvad ja amordid toimivad.

Seisukorda peab hakkama veel süvitsi hindama, ent praeguseks olen täheldanud järgmiseid puudujääke:
  • paagil olev logo on vale värvi, seega pole ilmselt algne paak, aga õnneks on ka teine potentsiaalne kandidaat olemas; eks näis, kumb sinna lõpuks peale läheb,
  • vasakpoolne riistakast pole algne: sees on näha punast kruntvärvi,
  • vasakpoolne küljepaneel on kõver,
  • esimene porilaud on kohati läbi roostetanud,
  • süütekaanel on väike mõra sees,
  • süüterootor, -staator ja -plaat on kadunud, aga küll need veel välja tulevad,
  • tagatuli on puudu,
  • tagumise helkuri asemele on mingi porno installeeritud,
  • (+ küll neid asju veel välja tuleb).
[Pilt: publicpreview.php?x=1920&y=665&a=true&fi...calingup=0]

[Pilt: publicpreview.php?x=1920&y=665&a=true&fi...calingup=0]

[Pilt: publicpreview.php?x=1920&y=665&a=true&fi...calingup=0]

Plaanid

Tõtt-öelda ma päris täpselt ei teagi, millised on mu pikemad plaanid selle mootorrattaga. Esialgu tahaks lihtsalt puhtaks küürida ja mootori käima saada. Kuivõrd tsikkel tundub suuremalt jaolt algne, siis võib kaaluda algsena säilitamist, kuid teisalt on need täielikult taastatuna ikkagi väga pilkupüüdvad.

Eks hakkan siis vaikselt muude tegevuste kõrvalt meie kõnealust tšehhitari puhastama ja rohkem teavet koguma. Kohtumiseni.
Vasta
#2

Sa tee nendest küljekarpidest parem seestvaated. JAWA ja CŽ-i karbid on mõlemad erinevad, kuigi vastastikku vahetatavad. Summuti paistab suurema venna küljest pärit olema.
Mul on DeLux versioon sellest mudelist ja vist on tegelikult digitaalsena kataloog/manuaal kusagil kõvakettal olemas, kui tarvis.

Aga muidu jõudu. Vahelduseks tore lugeda!
Vasta
#3

Vägev pill!
Mul on ka selline, punane DeLux.
Ega mul sel masinal muud eesmärki polegi kui kord suve jooksul panen kõik masinad käima, panen hoovile ritta, pesen seebiveega puhtaks, lükkan garaasist tolmu kühvlile ja masinad garaasi tagasi.

[Pilt: 20230909_111320.jpg]

Iseõppinud spetsialist - energeetika valdkonnas.
Vasta
#4

Tänan vastamast ja pilti jagamast. Mul kohe kaks küsimust selle peale vastu tulistada:

1. Mis erinevusi peaks otsima ČZ ja JAWA karpide puhul? Hüppan homme garaažist läbi ja teen pildid.

2. Viimasel pildil on näha süütekaanel ČZ logo, kas logo olemasolu sõltub kuidagi mudeli tüübist/alamtüübist/väljalaskeaastast? Minul on 450.02, selle kaantel logod puuduvad. Olen saanud ühte Typ 356-t imetleda ja sellel on logo olemas...
Vasta
#5

Nagu lubatud, võtsin karbid lähemalt üles. Vasaku karbi puhul on ka näha, et tegelikult ei taha ta justkui sinna pleki vahele eriti hästi passida. Ehk ksf! gruppen ja teised teadjamad oskavad anda oma hinnangu.


[Pilt: publicpreview.php?x=1920&y=665&a=true&fi...calingup=0]

[Pilt: publicpreview.php?x=1920&y=665&a=true&fi...calingup=0]
Vasta
#6

Akukarbil tuleb tagant-ülevalt juhe sisse, JAWA omal oleks aku eest sissetuleku koht, suure ümmarguse ava näol. CŽ-il on karbi ülaosas juhtme sissetulev kanal. Tööriistakarbil peaks olema esimese kinnituse kohal täiendav pilu, millest tuleb läbi õhupuhasti ja porika vahele mineva kattepleki kinnitus. Lihtsam on vist, kui teen pildi detailist mida mõtlen, kui et seda kirjeldada arusaadavalt Big Grin 

Parandus: kataloogivaade, detail 10a
   
Vasta
#7

Leidsin ühe pildi veel, mis pisut teise nurga alt sai tehtud. Akukaabel on sisse toodud keskelt, aga klambriaugu kõrval on veel mingi ümar ava.

[Pilt: publicpreview.php?x=1920&y=665&a=true&fi...calingup=0]
Vasta
#8

Natuke tagasihoidlikust progressist. Kuna mopeedimootor sai üle ootuste kiiresti täna tööle, siis võtsin kätte ja hakkasin vaikselt ČZ tagumikku demonteerima.

[Pilt: publicpreview.php?x=2560&y=665&a=true&fi...calingup=0]

Tagumise porilaua sain meeldivalt kerge vaevaga maha, ent üsna pea jõudsin selgusele, et pean lisaks esimesele porilauale ka tagumist otsima hakkama. Võib-olla õnnestub veel päästa, aga aeg on silmnähtavalt oma jälje jätnud.

[Pilt: publicpreview.php?x=2560&y=665&a=true&fi...calingup=0]

[Pilt: publicpreview.php?x=2560&y=665&a=true&fi...calingup=0]

[Pilt: publicpreview.php?x=2560&y=665&a=true&fi...calingup=0]

Sadulaalune raam on kah omajagu muljumist saanud ja üpris kõver. Keegi meistrimees on seda kunagi sirgemaks üritanud teha, aga ebaõnnestunult.

[Pilt: publicpreview.php?x=2560&y=665&a=true&fi...calingup=0]

Kokkuvõtvalt tundub, et peab pühapäeval Tagadil silmad lahti hoidma.
Vasta
#9

Panen siis tänasest Tagadi noosist pildi ka päevikusse üles. Kõige suurem heameel on mul selle üle, et sain korraliku sadulaaluse raami ja värskelt kroomitud sanga. Samuti ostsin mingi lätlase käest tagatule korpuse, seega väga halvaks ei saa tänast väljasõitu siiski pidada. Leitud detailid kuluvad tulevikus kindlasti ära.

[Pilt: publicpreview.php?x=2560&y=665&a=true&fi...calingup=0]
Vasta
#10

Kuidas sul mootoriga lood on?
Kas mootori number on sama mis tehase andmesildil?

Iseõppinud spetsialist - energeetika valdkonnas.
Vasta
#11

Mootor on algne ja number kattub tehase andmesildiga. Kõik paistab kenasti ringi käivat, testkäivitust takistab vaid puuduv süütemäng. Olen siin isekeskis mõelnud, kas dünamoga mootoreid saab kuidagi ka aku pealt tuksuma häkkida?

Üldiselt mootoriga hakkan ilmselt rohkem tuleval talvel tegelema.
Vasta
#12

Kui sul toimivat süütemängu pole siis osta pigem Vape või mõni sellelaadne süütemäng.
See põhimõtteliselt ongi dünamo ja saab kasutada ka akuga.

Mootori süüde on seal akuvaba kuid tulede süsteemile paned aku kuna seda on vaja masina registreerimisel.

Kuna tegu on 1sil masinaga siis vägagi lihtsalt saaksid panna sinna mõne rolleri või krossika süütemängu. Ei pea vape eest 300eur välja käima. Muidugi see eeldab näputööd (distantspuksi treimist). Kõik magneetod ei mahu sinna kaane alla kuid mõned on ka väiksemad. Pead ära mõõtma, minuarust see mõõt on max 103mm. Enamus rolleri süütemängudest on 110mm.

Iseõppinud spetsialist - energeetika valdkonnas.
Vasta
#13

Vape idee mulle meeldib, selle võiks peale panna küll, kui masin juba valmis, aga niisama katsetamiseks esialgu ei raatsi. Kolleegi garaažis peaks mõned vanemate JAWAde süütemängud olema, ehk õnnestub mõni neist ajutiselt külge pookida.

EDIT: Kui juba kontaktivaba süüte peale raha panna, siis ilmselt teeks elektri 12V peale ümber, sest 6V pealt on esituli paras seasilm.
Vasta
#14

(06-05-2024, 10:56 AM)tõnn Kirjutas:  Mootori süüde on seal akuvaba kuid tulede süsteemile paned aku kuna seda on vaja masina registreerimisel.

Registreerimine saab omaette ooper olema, sest dokumendid pole säilinud. Ainsana suudan produtseerida ostu-müügi lepingu viimase omanikuga. Ma tean, et mingi seltskond ütleb selle peale kohe, et ei saagi sellisel puhul registreerida, aga olen kuulnud, et päris lootusetu see siiski pole. On kellelgi lähemast minevikust reaalset kogemust jagada?
Vasta
#15

Ega siin muud soovitust pole kui pane masin kokku, värsked rehvid, terved ja töötavad tuled, ühtlast värvi pinnakate. Siis lähed kohalikku büroosse ja hakkab üks kelgutamine pihta. Kui tulemus ei sobi siis lähed järgmisesse kontorisse.

Iseõppinud spetsialist - energeetika valdkonnas.
Vasta
#16

(06-05-2024, 18:10 PM)suvasass Kirjutas:  
(06-05-2024, 10:56 AM)tõnn Kirjutas:  Mootori süüde on seal akuvaba kuid tulede süsteemile paned aku kuna seda on vaja masina registreerimisel.

Registreerimine saab omaette ooper olema, sest dokumendid pole säilinud. Ainsana suudan produtseerida ostu-müügi lepingu viimase omanikuga. Ma tean, et mingi seltskond ütleb selle peale kohe, et ei saagi sellisel puhul registreerida, aga olen kuulnud, et päris lootusetu see siiski pole. On kellelgi lähemast minevikust reaalset kogemust jagada?

Ca 5 aastat tagasi sai üks CZ 475 sport arvele võtta,oli eelmise omanikuga ostumüügi leping ja seletuskiri.Käivitada polnud vaja ja tulede korrasolekut samuti,välimine komplektsus oli tähtis.Näitasin ette ja paberid sain ka kohe kätte,seega siis ühe korraga.See õelus kes paberid välja kirjutas ei tahtnud seda kuidagi teha,ütles,et miks vana rauda ei vii kuna see nii vana.Ma ütlesin,et teile on antud käsk kõrgemalt poolt ja käsku tuleb täita siis hakkas vastu tahtmist oma tööd tegema.Nüüd olen kuulnud,et lähed nagu ülevaatusele,kõik peab toimima.
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne