Must unicumi numbrimärk
#1

Olen Jawa 1960a. 350-354 omanik. Masin kuulus kunagi isale, kuid miski probleemi tõttu jäi seisma. Ja seisis 30a. garaazis.
Sel aastal lükkasin masina välja. 2 nädalat putitasin....sain käima.
Kuna masin on kyllaltki heas korras( kõik pastavad olema originaalosad), otsustasin ta Unicumina säilitada. Vana vene regitrinumber oleks vaja välja vahetada. Tore oleks, kui saaks külge keerata musta Unicumi numbri..
Siit ka küsimus... Kes oskab nõu anda, millised on musta märgi taotlemise tingimused ? Tean , et 90% peab originaal olema...
Aga mida see täpselt tähendab... kas näiteks sadula katet on lubatud vahetada etc....
Vasta
#2

Esmalt võid vaadata unicu leheküljelt, seal eraldi
peatükk kohe olemas.
Must numbri saamist õigustava sertifikaadi ( akti)
saamine on paras pähkel.
Positiivse tulemuse saavutamiseks peab
ekspert-hindamiskomisjonile esitatav vanatehnika (mootorratas/auto) olema nagu tehase konveieriliinilt
just väljunud (s.o. puhas, särav, originaalosadega)
Arvan, et kui sa ikkatahad seda musta numbrit, siis parem
oleks võtta ühendust mingi vanatehnika klubiga ja seal ekspertide käest täpsemat infot hankida.

mel
Vasta
#3

musta numbri saamine pole väga lihtne...kasulikku lugemist sulle - http://www.unic.ee/unic.nsf/Must_number.html
Vasta
#4

EdW Kirjutas:Tean , et 90% peab originaal olema...
Aga mida see täpselt tähendab... kas näiteks sadula katet on lubatud vahetada etc....

Samast või väga sarnasest materjalist, vanade lõigete järgi ja tollase õmblustehnoloogiaga valmistatu peaks kvalifitseeruma replikaks ja ei tohiks % langetada.


Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#5

Teen siinkohal väikese ülevaate väljavahetatud osadest:
Süütesüsteem: uued kontaktid, süütepoolid ( kasutatud), kondensaatorid, küünlad - kõik jawa Tsehhis toodetud originaalosad.
Kütusesüsteem: vahetatud sai beniini filter - sõel.
Kõik muud osad peaks olema 60 ndatest aastatest.

Originaalvärv on küllaltki hästi säilinud
Mis te arvate, kas sellises kompletis võiks taotleda \" must märki\"



Manustatud failid Pisipilt (pisipildid)
   
Vasta
#6

Üldtava vanasõidukite maailmas on see, et kui algne (liikurile tehases külge pandud) osa on asendatud ekspluatatsiooni käigus uue osaga, siis loetakse see osa algseks, kui see on samatüübiline ja samasuguse välimusega.

Seda reeglit saab muidugi tõlgendada väga laialt - kui nt mingil ajal on detailile kantud firmamärgid jm tähised oma kuju muutnud (nt Vene toodangule ilmusid millalgi tähised Sdelano v SSSR, mis veel 1940-50tel puudusid), siis võib detaili lugeda nii algseks (varuosakood kataloogisd sama) kui ka mitte (välimuse nüansid erinevad).

Kui detailide osas on kahtlust, soovitan otsida välja koha, kus on algne sama mudeli aastakäigu detail säilinud ning võrrelda enda oma sellega.

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#7

EdW Kirjutas:Teen siinkohal väikese ülevaate väljavahetatud osadest:
Süütesüsteem: uued kontaktid, süütepoolid ( kasutatud), kondensaatorid, küünlad - kõik jawa Tsehhis toodetud originaalosad.
Kütusesüsteem: vahetatud sai beniini filter - sõel.
Kõik muud osad peaks olema 60 ndatest aastatest.

Originaalvärv on küllaltki hästi säilinud
Mis te arvate, kas sellises kompletis võiks taotleda \" must märki\"

Ei sellisena sa veel ei saa
1)Vaja puhtaks pesta
2)Leegitorudel ja velgedel ei olnud tehasest väljudes roostet
3)Summutil ei olnud seda mõlki
4)KUI ON värv pleekinud või tuhmunud ei ole see ka originaal.
5)Signaali juures ei olnud sinist teipi.
Vasta
#8

Võin küll puusse panna, aga minumeelest on lenks vahetatud, samuti sellest ajast pärineval jawa lennuk pikenes 15-20 cm lenksule... pildil nähtu lenksu ja lennuki pakuks kuhugi 1970 kanti. Aga nagu öeldud võin ka rämedalt pambusesse panna
Vasta
#9

Ishijupp Kirjutas:Võin küll puusse panna, aga minumeelest on lenks vahetatud, samuti sellest ajast pärineval jawa lennuk pikenes 15-20 cm lenksule... pildil nähtu lenksu ja lennuki pakuks kuhugi 1970 kanti. Aga nagu öeldud võin ka rämedalt pambusesse panna

Julgen kahelda. Sõbral on \'64 Jawa ja tal on samasugune lenks igatahes. kas pikk lenksukate (\"lennuk\" siis sinu mõistes?) mitte hiljem ei tulnud. Olen näinud ka Jawat, millel see kate kuni käepidemeteni ulatus, aga tolle aastanumbrit ei tea.

martti@pole kah oma jutu paikapidavuses päris kindel
Vasta
#10

    Sorry mehed.... Sai suvaline pilt netist tõmmatud. (Ega neid 354 pilte palju polegi sealt võtta)Omal hetkel digi fotokat pole, ehk varsti muretsen.
PS. minu Jawa näeb oluliselt parem välja ( no umbes nagu see pilt siin)
Vasta
#11

Alustuseks ... arvestada tuleb sellega, et mida uuem sõiduk, seda kurjemalt vaadatakse ka originaalsuse/taastamise astet. Kõik tehnilised sõlmed võivad olla kasutatud ... aga kõik see asi peab vällja nägema \"kak novõi\" ehk siis kui on sul ntx süütepool halvasti paigaldatud ja kriimustatud või isegi roostetäp vms ... siis seda ei loeta enam heaks tooniks, ehk siis see ei anna maksimaalseid punkte. Samuti kui sul on kasutatud nähtavalt ümbertehtuid teise mudeli sõlmi, siis siin samamoodi, mida uuem seda kriitilisemalt suhtutakse. Ntx kui volgal peab olema valge rool aga on pandud must.
Nö mütsiga lööma minna ei ole mõtet ... stiilist peoga pahtlit ja rulliga värvi ei lähe mitte ühegi isendi puhul läbi. Samuti ei tohi olla nähtavaid mõlke ja keevituskohti jne. Gaz67 puhul ntx peavad pidurid olema mehhaanilised mitte õliga.

Kogu seda näidete osa võiks jätkata lõpmatuseni.

Dad.
Vasta
#12

zazik Kirjutas:
Ishijupp Kirjutas:Võin küll puusse panna, aga minumeelest on lenks vahetatud, samuti sellest ajast pärineval jawa lennuk pikenes 15-20 cm lenksule... pildil nähtu lenksu ja lennuki pakuks kuhugi 1970 kanti. Aga nagu öeldud võin ka rämedalt pambusesse panna

Julgen kahelda. Sõbral on \'64 Jawa ja tal on samasugune lenks igatahes. kas pikk lenksukate (\"lennuk\" siis sinu mõistes?) mitte hiljem ei tulnud. Olen näinud ka Jawat, millel see kate kuni käepidemeteni ulatus, aga tolle aastanumbrit ei tea.

martti@pole kah oma jutu paikapidavuses päris kindel
\"Lennukit\" ja ovaalset spidomeetrit hakati jawadele panema aastal 1962, ehk siis antud 1960.a jawal peaks olema originaallenks. Ja näiteks pildiloleval minu 1964.a jawal on\"lennuk\" täitsa olemas.


Manustatud failid Pisipilt (pisipildid)
   
Vasta
#13

uhuh, siis panin rämedalt puusse, mälu vedas alt Big Grin
Vasta
#14

Üks musta numbri näidis. Sai pildistatud mõni päev tagasi Rahumäe kalmistul. Omanik jagas niipalju infot et masin aastast 1941, langenud Vene armee trofeeks ja papi on vaeva näinud 20 aastat taastamisega. Samas see pill küll väga ei läikinud. Ja mainin ära et omanik oli ikka elus ja ise sõitis Smile


Manustatud failid Pisipilt (pisipildid)
   
Vasta
#15

Ma juhiks tähelepanu, et militaartehnika kui niisugune ei läigi kunagi.

Dad.
Vasta
#16

nymmik Kirjutas:Üks musta numbri näidis. Sai pildistatud mõni päev tagasi Rahumäe kalmistul. Omanik jagas niipalju infot et masin aastast 1941, langenud Vene armee trofeeks ja papi on vaeva näinud 20 aastat taastamisega.

Noh, Sinumainitu/pildistatu korral on tegemist ju Eesti uunikuminduse legendiks muutunud vanahärra ja tema rattaga, kes/mis osalenud vanasõiduküritustel juba paar aastakümmet! Viimase 10 aasta jooksul nimetet ratas ikka väga paljudel üritustel/näitustel osalenud, vahel isegi kuulipildujamaketti kandnud Smile

Minu andmetel üks kahes ideaalkorras seda marki masinast Eestis, teine säärane kuulub Eesti uunikuminduse teisele legendaarsele vanahärrale.

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#17

    Aga mida siis teha..... kas löön lihtsalt värvi läikima ja lepin üksikute kriimustuste - mõlkidega ( nii nagu nad 30 aastat tagasi olid) , või värvin ja kroomin üle? Mis võiks olla musta numbri taotlemise puhul hinnatavam.......
Vasta
#18

EdW Kirjutas:[attachment=1596]Aga mida siis teha..... kas löön lihtsalt värvi läikima ja lepin üksikute kriimustuste - mõlkidega ( nii nagu nad 30 aastat tagasi olid) , või värvin ja kroomin üle? Mis võiks olla musta numbri taotlemise puhul hinnatavam.......

Seda pead Sa ise otsustama ja kui oma südametunnistusega hätta jääd, siis näitama teistele huvilistele/ekspertidele ja kuulama mis nad soovitavad asjaga teha.

Mina olen (pms küll vanaaegsetel jalgratastel) kasutanud järgmist taktikat:

1. Kui kroom/nikkel väikeste kahjustustega peal, siis ei ole hakanud uuendama; olen teinud seal pisiparandusi alumiiniumvärviga ja loomulikult kogu asja kroomipoleeriga läikima löönud. Kui väikesteks vigastusteks on nn siit-sealt õrnalt läbitungiv rooste, olen töödelnud kõigepealt ortofosforhappe-põhise ollusega, siis asja kroomipoleeriga läikima läänud ja siis kaitselakk (nt veljelakk) peale. See jätab alles vana säilinud galvaanika ja peaks hävimisprotsessi ja ka välimuse riknemisprotsessi paljus peatama. Kui kahjustused muidugi on suured, st tugev rooste läbi, suured pinnad maha koordnunud vms, siis ei pääse muidugi uuesti galvaanikast.

2. Värvitud osade juures olen püüdnud ka vana värvi säilitada nii palju kui võimalik. Kui värv tugevate kahjustustega, siis loomulikult läheb asendamisele, st metallini puhtaks ning roostesurm + happekrunt, täitekrunt+ välisvärv peale täiesti uus (ja vahele vajaduse korral, nt roostepesade korral pahtlit).

Kui värv on aga vähegi korralikumalt peal väikeste kahjustustega (eriti kui seal on algseid kaunistusi), siis ei ole ma seda puutuma hakanud - olen üksikud \"hulle\" kohti parandanud - väiksemaid peene pintsliga, suuremaid püstoliga. Kaasaja moodsad värvpüstolid võimaldavad õige reguleeringu korral teha ju üsna täpseid kohtvärvimisi, nt värvida ära pool detailist, kolmandik vms.

Kui detailist pool nt hea värvi all aga pool roostes, siis olen värvinudki ära just nimelt poole, mitte terve detaili. Kuna ma olen vana värvi eemaldamiseks kasutanud relaka otsas olevat terasharja ja mitte kunagi liivapritsi (millele on vajadusele eelnenud mingi värvieemaldusmödi), siis saab ka poole detailist probleemideta puhtaks nii, et teine \"hea\" pool jääb puutumata.

Ehk siis kokkuvõtteks - kogu vana säilitamist võimaldava olen võimaluse piires säilitanud. Kes käis 13. augustil Võhmas, siis enamik minu poolt välja pandud 8 jalgrattast olid ülaltoodud põhimõtteid aluseks võttes taastatud.

Loomulikult võib teistel inimestel esineda teuistsuguseid seisukohti, kuid mina olen enda jaoks need sätestanud ülaltoodult.

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#19

Ehk tunneb keegi UNIC (moto) mehi TARTUMAAL[font=Courier][color=navy], kellele võiks ratast näidata. Muidu võiks ju ise näiteks Rakveresse põrutada, aga tsiklil on nimelt vana vene number, millega teadupärast ei tohiks tänavatel liigelda.....
Vasta
#20

Tartu omad on suht kidedad ... käivad ja vaatavad aga et sulle midagi asjalikku räägiks seda ei ole ... ajavad mulli ja koguvad inffi enda kätte ... ennem proovi unicman-iga kokku leppida ... ta palju muhedam tegelane.

Dad.
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne